Mitä haittaa on miehen runsaasta alkoholinkäytöstä?
Suonette anteeksi tyhmän kysymyksen, mutta minulla ei ole minkäänlaista kokemusta liiallisesta alkoholinkäytöstä. Vanhempani ovat absolutisteja, eikä kukaan lähipiiristäni ryyppää.
Mietin yhtä kaveriani, nelikymppistä miestä. Ihan tarkkaan en tiedä hänen juomisiaan, mutta arvioin näin:
- Hän juo lähes joka päivä ja kerralla 1-10 kaljan verran.
- Hän ei tule varsinaisesti känniin, koska sietokyky tuntuu olevan korkea.
- Hiprakassa hän on hyväntuulinen
- Omien sanojensa mukaan hän ei ole koskaan pettänyt naisiaan, ei humalassa eikä selvin päin
- Aina lähtee aamulla klo 05 töihin, eikä työt kärsi. Tietääkseni ei ole koskaan perunut menojaan alkoholin takia.
Miehellä on takanaan pari pitkää parisuhdetta. En tiedä miksi ovat kariutuneet. Kun lapset ovat hänellä, hän ei juo lainkaan.
Kyselen vain mielenkiinnosta, mitä haittaa tällaisesta juomisesta on parisuhteen kannalta? Terveyden kannalta se ei tietenkään ole hyvä.
Kommentit (69)
No, juuri sitä minä olen tässä tekemässä. Ottamassa asioista selvää. Eikö?
Tuota minäkin mietin, että viina on tässä maassa ihan laillista, joten lienen nipottaja, jos siitä sanon. Eihän mies petä, eikä lyö... Juo vaan. Tekee työnsä.
Ensimmäisenä tulee se, että kun sitä aikansa seuraa niin hauska seuramies onkin typerä jankkaaja, jonka kanssa ei voi keskustella koska sillä on niin kova työ pitää kiinni omista ajatuskuluistaan.
Viina on aina tärkein. Kaikki menot piti suunnitella niin, että siellä joko pystyi juomaan tai sitten piti lähteä ajoissa kotiin, että pääsi juomaan.
Ja kun alkoholi alkoi syödä elimistöä, niin mihinkään ei voinut lähteä tai piti lähetä äkkiä pois, kun "on vatsa vähän sekaisin".
Töihin kyllä lähti aamuisin, mutta viikonloput - niin. Silloin piti aamut levätä, perheaikaa ei ollut lainkaan. Enkä kyllä halunnutkaan ryytyneen näköistä ja viinalta haisevaa miestä mukaani. Uimahallissa tai ulkoillessa se alkoi aina palella tai suoli rupesi kramppaamaan.
Keskusteluista ei tullut siis mitään. Sen lisäksi jos jostain oli sovittu, niin mies oli jo unohtanut sen. Ja kun sanoin että tästähän sovittiin, niin mies suuttui ja väitti minun pimittävän tietoa.
Ja nämä siis lähinnä juomisen vaikutuksesta parisuhteeseen...
Elimistöön. Henki haisee, suolen toiminta epäkunnossa, iho kesii, naama punoittaa... Näyttää vanhalta, ei seiso, ja vaikka ei lihoisi niin lihakset katoaa.
Olen todella tehnyt töitä sen kanssa, että todistelin itselleni ettei se haittaa vaikka mies juo. Mutta lopulta jouduin toteamaan, että jatkuvasti viinalle kakkoseksi jääminen ei ole parisuhde.
Kiitos nelonen. Kuulostaa, että teillä viina vei miestä. Tuon tilanteen minä ymmärrän.
Ja ehkä ymmärrän nyt enemmänkin. En ajatellut, että viina voi olla elämässä ykkönen.
Toisaalta - voihan kakkoseksi jäädä kavereillekin, harrastuksille, työlle... Miten alkoholi eroaa näistä? Ei voi tehdä yhdessä mitään, koska pitää tehdä töitä...
Mies, nyk. eksä... jos tapaisin hänet nyt ensimmäisen kerran, näkisin varmaan samat asiat kuin silloinkin. Hän on puhelias, hauska (mutta ei keskustele ja lopulta tajuaa että vitsitkin on kerrottu jo moneen kertaan).
Parisuhteessa on muuten myös sellainen asia, kun rahankäyttö. Että jos on tärkeää ostaa itselle Tallinnantuliaisina viinaa/olutta/vastaavaa 400-600 eurolla mutta arjessa ei voi törsätä pieniin ylellisyyksiin (kun meilläkin oli kaksi palkkatyössä käyvää) niin kyllä sitä pieni kateus siitä viinapirua kohti iskee.
Toisaalta tiedän myös tapauksia, jossa juova mies hyvittelee. Tulee kukkia, koruja, lahjoja... alkuun se on mukavaa, mies on niin huomaavainen mutta lopulta sekin on yhtä tyhjän kanssa, kun haluaisi sen ihmisen, ei lahjontaa.
Onko mun arvoni tässä kukkakimpussa? Olet maannut siivouspäivän 'toipumassa' etkä päässyt ulos haravoimaan, kun "olit varmaan tulossa kipeäksi".
Monet harrastukset tai mainitsemasi työ tapahtuvat kodin ulkopuolella ja fiksu kaveri osaa jättää ne oven ulkopuolelle. Mutta alkoholi, peliongelma, mitä näitä nyt, tulevat kotiin. Ovat läsnä, ylimääräisenä tekijänä parisuhteessa.
Riippuvuuus, oli se mikä tahansa, tulee aina ensin.
Vielä muutamia asioita lisää: ulkonäkö rapistuu. Paljon juovalla tulee monenlaista ikävää muutosta ulkonäköön: ihohuokoset laajenee, pintaverisuonet ratkeilee, paino nousee, hieneritys lisääntyy, silmät muuttuvat sameiksi. Myös haju on sellainen mitä en kestäisi. En halua haistella joka päivä alkoholinhajuista hengitystä, ei huvita keskustella ihmisen kanssa jonka suusta tunkee viinan löyhkä. Makkarissa on inhottava nukkua kun sinne erittyy nukkuessa sitä vanhan viinan hajua, joka on todella kuvottava ja tulee pienistäkin alkoholimääristä.
Käytännön haittana on myös se, ettei koskaan ole täysin ajokuntoinen, tai ainakin pitää suunnitella etukäteen kaikki tilanteet missä miehen pitäisi ajaa, ettei mene päällekkäin tissuttelun kanssa.
Ja se mikä ulkopuolisista saattaa kuulostaa hauskalta jutustelulta ja rentoutuneelta vitsailulta, voi vaimon ja lasten korvissa olla typerää vanhojen vitsien toistelua illasta toiseen. Ihmisten jutut ei koskaan muutu hauskemmiksi jos ne juo alkoholia, pelkästään omasta mielestään ne on supliikkimiehiä vähän ottaneina.
Pienistäkin määristä saattaa tulla taloudellisesti suuri virta, jos joka päivä ottaa, eikä ole erityisen hyvätuloinen. Antaisiko tämä parin kaljan mies vaimonsa ostaa joka päivä uuden ripsivärin tai kukkakimpun, sama rahahan siihen menee.
Tosiaan pienistäkin määristä voi olla paljon haittaa, sellaista mitä ei kodin ulkopuolinen varmaan edes tajua. Hyvä kun mietit asiaa, olet onnekas kun lähipiirissäsi ei ole alkoholiongelmaisia.
Parisuhdetta se haittaa siten, parisuhde voi päättyä ennenaikaisesti esimerkiksi haimatulehdukseen, haimasyöpään, vatsasyöpään, maksan pettämiseen (verenmyrkytys).
Olen tapaillut hyvässä asemassa olevaa miestä, jolla ilmeisesti ainakin kehittymässä jonkin asteinen alkoholiriippuvuus. Saunailtana menee 2-3 olutta ja saunoa tahtoo kolmekin kertaa viikossa. Jos lähdemme käymään oluella, ottaa oheen joka kerran terävän snapsin. Ja yksi olut ei riitä koskaan.
Juhlissa pystyy juomaan uskomattomat määrät kaikkea sekaisin, eikä tule minkäänlaista krapulaa, ei henkistäkään.
Paljon juotuaan muuttuu jankuttajaksi tai yliherkäksi kyynelehtijäksi. Molemmat piirteet raivostuttavat.
Käy baareissa yksinkin.
Viikonloppuisin menee viinipullo ruokailulla yksin.
Ei halua puhua alkoholin käytöstään.
Hoitaa työnsä, ei ole väkivaltainen. Kaveripiiri kaljaan menevää, työkaverit eivät.
Mulla ei myöskään ole kokemusta alkoholisteista, joten kertoisiko joku, olisiko mun aiheellista perääntyä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:05"]
Parisuhdetta se haittaa siten, parisuhde voi päättyä ennenaikaisesti esimerkiksi haimatulehdukseen, haimasyöpään, vatsasyöpään, maksan pettämiseen (verenmyrkytys).
[/quote]
Puhumattakaan siitä pelosta! Että ensin sitä pelkää aamuisin herätä sen takia, että josko toinen on yön aikana huomaamatta saanut aivoinfarktin, tukehtunut oksennukseen tms.
Sitten siitä pelosta tulee niin hirveä, että toivoo että toinen olisikin kuollut, ihan vaan sen takia, ettei enää tarvitsisi herätä aamuisin pelkoon.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:06"]
Olen tapaillut hyvässä asemassa olevaa miestä, jolla ilmeisesti ainakin kehittymässä jonkin asteinen alkoholiriippuvuus. Saunailtana menee 2-3 olutta ja saunoa tahtoo kolmekin kertaa viikossa. Jos lähdemme käymään oluella, ottaa oheen joka kerran terävän snapsin. Ja yksi olut ei riitä koskaan.
Juhlissa pystyy juomaan uskomattomat määrät kaikkea sekaisin, eikä tule minkäänlaista krapulaa, ei henkistäkään.
Paljon juotuaan muuttuu jankuttajaksi tai yliherkäksi kyynelehtijäksi. Molemmat piirteet raivostuttavat.
Käy baareissa yksinkin.
Hoitaa työnsä, ei ole väkivaltainen. Kaveripiiri kaljaan menevää, työkaverit eivät.
Mulla ei myöskään ole kokemusta alkoholisteista, joten kertoisiko joku, olisiko mun aiheellista perääntyä.
[/quote]
Kaikki edellä luettelemasi piirteet viittaavat siihen, että miehelle on jo kehittynyt alkoholiriippuvuus. Sinuna perääntyisin, tai ainakin pakottaisin miehen keskustelemaan asiasta. Jos ei suostu, tiedät että ongelma todella on, ja mies ei suostu sitä myöntämään.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:05"]
[/quote]
Puhumattakaan siitä pelosta! Että ensin sitä pelkää aamuisin herätä sen takia, että josko toinen on yön aikana huomaamatta saanut aivoinfarktin, tukehtunut oksennukseen tms.
Sitten siitä pelosta tulee niin hirveä, että toivoo että toinen olisikin kuollut, ihan vaan sen takia, ettei enää tarvitsisi herätä aamuisin pelkoon.
[/quote]
Ammattijuoppo tukehtuu harvemmin oksennukseensa. Sietokyky on niin kova ja hänelle on kehittynyt taito pitää promillemäärät "kohtuullisina" ja suht tasaisina, pahimmassa tapauksessa vuorokauden ympäri. Mutta kaikki muut seuraamukset ovatkin sitten mahdollisia. Äkillinen kuolema voi tulla juuri haimatulehduksesta, tai sydämen pettämisestä hoitamattomassa delirium-tilassa/viinakrampissa.
Seurustelin vuoden verran miehen kanssa, jolla oli alkoholiongelma.
- lipitteli laatikkoviiniä iltaisin, saattoi mennä puolikas laatikko illan aikana tai sitten 6-10 pulloa keskikaljaa, mut aamulla vaan auton rattiin ja töihin
- pari kertaa "katosi", ts. ei ottanut yhteyttä tai vastannut puhelimeen koko viikkoon, kävi töissä mut pämppäsi illat autotallissaan puuhastellen
- kun joutui parina viikonloppuna olemaan ilman juotavaa (töiden takia) ei osannut puhua muusta kuin siitä, ettei voi nyt ottaa mitään
- kesälomalla joi sitten väkeviä koko päivän, ei ollut silminnähden kännissä mut ei selväkään, oli kasvanut niin kova toleranssi
- mut säikäytti lopullisesti se, kun mies tuli hakemaan autolla, poliisit pysäytti ja veressä oli alkoholia.
Mies oli mukava, kiltti ja muutenkin hauska tyyppi, en oikein tajunnutkaan hänen alkoholinkäyttönsä määrää kun emme treffanneet kuin pari-kolme kertaa viikossa. Mutta ensimmäinen (ja ainoa) kesäloma yhdessä avasi mun silmät ja jälkikäteen tuttujen kertomukset sekä ihmettely siitä, miten minä raittiina kestin sitä tyyppiä.
Kaksitoista, ai että tuon olisi pitänyt lohduttaa?
no lihominen, maksaan vaikuttaa, varmasti aivoihinkin, univaikeudet, krapulan liittyvät 'oireet'.. onhan näitä.
Luulisi, jos juo joka ilta vaikka 5 olutta, se ilta menee siinä sohvalla nyhjätessä, eikä esim. harrastuksissa. Onko miehellä mitään harrastuksia? voisin kuvitella että ei..
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:24"]
[/quote]
Ei ollut tarkoituskaan lohduttaa. Nämä vaan nyt ovat valitettavia tosiasioita.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:24"]
[/quote]
Ei ollut tarkoituskaan lohduttaa. Nämä vaan nyt ovat valitettavia tosiasioita.
[/quote]
Ai että se ei aiokaan kuolla, vaan jatkaa sisältäpäin mätänemistä?
Olisin mieluummin ottanut sen vainaan.
- öykkäröi, haisee pahalta, rupsahtaa, ei pärjää sängyssä, lihoo, on ehkä väkivaltainen, kelvoton esimerkki lapsille, huono töissä, veltto jne jne jne. En kehtaisi näyttäytyä missään, itse kuitenkin pidän itsestäni ja terveydestäni huolta.
En katsoisi alkoholiongelmaista päivääkään. Silti meillä voidaan ottaa lasi tai pari viiniä/olutta ruuan kanssa viikonloppuisin ja juhlissa. Känniä ei ole tarvetta vetää koskaan.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:06"]
Käy baareissa yksinkin.
[/quote]
Älä helvetissä ainakaan lapsia tee, säästyt paljolta tuskalta ja sen pohtimiselta, missä vaiheessa alkaa olla liian haitallista lapsille miehen liika alkoholinkäyttö.
Mun mies ollut juuri yllä mainitun kaltainen ja nyt muutama vuosi myöhemmin juo moninkertaisen määrän entiseen verrattuna. Siis päivittäin useita annoksia (oliskin vaan pari - ei riitä mihinkään) ja viikonloppuna pitkin päivää. Tuo saunominen on erityisen kivaa, melkein joka päivä saunoo kun tietää etten seuraa perässä kun oon nukuttamassa lapsia, ja siellä voi juoda rauhassa. Usein tuleekin saunalta kännissä...
Eroa hyvän sään aikana. Älä ainakaan lapsia tuo kuvioon mukaan.
"Kun lapset ovat hänellä, hän ei juo lainkaan."
Ja kääntäen, kun hän juo, hän ei koskaan hoida lapsia. Eli vaimolla ei voi tulla yllättävää iltamenoa sinä iltan kun ukko on alkanut tissutella töiden jälkeen.
Se on sinun ongelmasi jos et ymmärrä ongelmaa.
Aika moni suomalainen ajattelee noin että juominen ei ole ongelma jos hoitaa työnsä. Kutenkin asiat voivat olla jo todella huonosti ennen kuin juominen viimein johtaa työpaikan menetykseen. Työpaikan menettäminen on jo merkki siitä että juominen on ollu pois hallinnasta pitkään.
Ihanko tosissasi kyselet? Ota asioista selvää.