Mitä haittaa on miehen runsaasta alkoholinkäytöstä?
Suonette anteeksi tyhmän kysymyksen, mutta minulla ei ole minkäänlaista kokemusta liiallisesta alkoholinkäytöstä. Vanhempani ovat absolutisteja, eikä kukaan lähipiiristäni ryyppää.
Mietin yhtä kaveriani, nelikymppistä miestä. Ihan tarkkaan en tiedä hänen juomisiaan, mutta arvioin näin:
- Hän juo lähes joka päivä ja kerralla 1-10 kaljan verran.
- Hän ei tule varsinaisesti känniin, koska sietokyky tuntuu olevan korkea.
- Hiprakassa hän on hyväntuulinen
- Omien sanojensa mukaan hän ei ole koskaan pettänyt naisiaan, ei humalassa eikä selvin päin
- Aina lähtee aamulla klo 05 töihin, eikä työt kärsi. Tietääkseni ei ole koskaan perunut menojaan alkoholin takia.
Miehellä on takanaan pari pitkää parisuhdetta. En tiedä miksi ovat kariutuneet. Kun lapset ovat hänellä, hän ei juo lainkaan.
Kyselen vain mielenkiinnosta, mitä haittaa tällaisesta juomisesta on parisuhteen kannalta? Terveyden kannalta se ei tietenkään ole hyvä.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 17:54"]
Ongelma tulee, jos ei ole rahoja ja hän laimiinlyö perheelliset velvoitteet. Minusta perheellisiä velvoitteita on olla selvinpäin edes yksi päivä viikossa.
T: 11cm mies
[/quote]
Ja kuusi päivää viikosta sa olla kännissä, niinkö? No, ei se riitä. Ei sitten millään. Et saa myötätuntoani.
Oletko muuten pitänyt kirjaa omasta alkoholin käytöstäsi? Joko se on ylittänyt suurkulutuksen määrän. - Pidä tukkimiehen päiväkirjaa, sillä muistelu ei ole riittävän luotettava keino. Varsinkin alkoholistin muistikuvat ovat kovin valikoivia aina itselleen myönteiseen pän.
Hei sinä vihainen yliopistosairaalan erikoislääkäri!
Ymmärrät kai koulutuksesi ja ammattisi perusteella, että kyseessä on sairaus?
Itse olen toipunut alkoholisti, enkä alkkisurani aikana onneksi ehtinyt sairaalahoitoon enkä muutenkaan aiheuttanut vahinkoa yhteiskunnalla, vain itselleni. Itse tunnen syvää sääliä ja empatiaa niitä kohtaan, jotka siinä suossa ovat - oli sitten kyse ns. rappioalkoholistista tai valkokaulustissuttelijasta, jolla kulissit ja terveys vielä ovat jotenkin kunnossa. Kaikki samassa veneessä.
Mieheni myönsi minulle pari päivää sitten olevansa alkoholisti. Piilotetuista pulloista, ärtyneisyydestä ja aamukänneistä olin tätä toki jo epäillytkin. Hän sanoi minulle, ettei kyseessä ole hänen oma valintansa. Hän on sairas, eikä voi juomiselleen mitään. Kyseessä ei siis ole oma valinta.
Minun on tätä niin vaikea ymmärtää. Jos minä olen sairas, menen lääkärin puheille. Hankin itselleni hoitoa, valitsen se itse. Aivan varmasti AA tai vastaava toisi avun Miehellenikin. Mutta turhaa kai asiasta on sanoa, jos hän ei itse sitä sisimmässään halua.
Mieheni myönsi minulle pari päivää sitten olevansa alkoholisti. Piilotetuista pulloista, ärtyneisyydestä ja aamukänneistä olin tätä toki jo epäillytkin. Hän sanoi minulle, ettei kyseessä ole hänen oma valintansa. Hän on sairas, eikä voi juomiselleen mitään. Kyseessä ei siis ole oma valinta.
Minun on tätä niin vaikea ymmärtää. Jos minä olen sairas, menen lääkärin puheille. Hankin itselleni hoitoa, valitsen se itse. Aivan varmasti AA tai vastaava toisi avun Miehellenikin. Mutta turhaa kai asiasta on sanoa, jos hän ei itse sitä sisimmässään halua.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 17:53"]
Tässä ketjussa on outoa, että kommentoidaan vain alkoholin liikakakäytön sosiaalisiin vaikutuksiin.
Lääkärinä voin kommentoida, että alkoholismi aiheuttaa seuraavia yleisiä muutoksia fysiologisesti:
- pikkuaivoatrofia (koordiaanaatio, kävely jne.)
- isoaivojen kortikaalinen atrofia, joka aiheuttaa alkoholidementiaa
- polyneuropatia (perifeerisen hermoston toimintahäiriöt)
- kognitiivisen tason lasku, persoonallisuuden muutokset
- maksan vajaatoiminta: aluksi maksan rasvoittuminen, joka johtaa maksakirroosiin. Maksakirroosin takia elimistön hyytymistekijät eivät toimi, albumiinia ei erity, kehittyy nestettä vatsaonteloon, porttilaskimopaine nousee = kehittyy ruokatorven laskimoiden laajentuminen, jotka vuotavat herkästi. Tähän usein alkkis kuolee, kun nämä laskimot alkavat vuotaa eikä veri hyydy
- immuniteetti laskee. Tulee infektioita kuten keuhkokuume, jotka usein ovat tappavia
- alkoholistit saavat hyvin herkästi aivoverenvuotoja subduraalitilaan pienenkin pään kolauttamisen seurauksena. Tuloksena pysyvät aivovammat.
- haimatulehdukset. Ilman tehohoitoa usein kuollettavia. Pitkiä tehohoitojaksoa (yli 30 päivää), mikä maksaa kymmeniä tuhansia yhteiskunnalle
-tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Ja sitten ne kaikki sosiaaliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset, jotka edellämainituista muutoksista johtuvat ja aiheutuvat. Alkoholi tuhoaa perheitä, alkoholistit ovat paskoja vanhempia, elämä alkkiksella on pelkkää riippuvuuden tyydyttämistä.
Alkoholistien sairaanhoito maksaa yli miljardin yhteiskunalle joka hemmetin vuosi. Sitten yhtä lastensairaalaa ei saada yhteiskunnan varoin rakennettua.
T. Vihainen yliopistosairaalan erikoislääkäri
[/quote]
Eikähän ole ihan inhimillistä keskittyä kommentoimaan alkoholismin vaikutusta perhe-elämään, mikäli aloittaja ole niin pyytänyt. Siteeraan seuraavaksi aloitusta:
"Kyselen vain mielenkiinnosta, mitä haittaa tällaisesta juomisesta on parisuhteen kannalta? Terveyden kannalta se ei tietenkään ole hyvä."
Sitäpaitsi arvelen myös lääketieteellisen näkökulman vähäisyyden johtuvan siitäkin, että kovin monelta meistä puuttuu alan koulutus - osaamme kyllä kuvata alkoholistin käyttäytymisessa tapahtuneet muutokset, mutta emme nimeä niiden johtuvan aivomuutoksista.
Ilmeisesti aika moni meistä ei myöskään ole halunnut jäädä todistamaan sitä, kun alkoholisti ihan tosissaan joutuu turvautumaan lääkärin apuun. Alkoholistit nyt vain kieltävät viimeiseen saakka sen mahdollisuuden, että ruumis voisi pettää. Eksää esimerkiksi ei huolettanut yhtään, vaikka kaverinsa sairastui haimatulehdukseen, eikä muuten huolettanut tätä kaveriakaan.
Kyllä sen alkaa naamasta näkemään tuossa nelikymppisenä, sitten sisäelimet alkavat hiljeneen pettämään jne
Elämä on liian lyhyt elettäväksi väärän ihmisen kanssa. Alkoholistille ei sovi kuin toinen samanlainen. Peruuttakaa naiset suhteenne alkoholisteihin.
Nim. Alkoholisti
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:06"]
Olen tapaillut hyvässä asemassa olevaa miestä, jolla ilmeisesti ainakin kehittymässä jonkin asteinen alkoholiriippuvuus. Saunailtana menee 2-3 olutta ja saunoa tahtoo kolmekin kertaa viikossa. Jos lähdemme käymään oluella, ottaa oheen joka kerran terävän snapsin. Ja yksi olut ei riitä koskaan.
Juhlissa pystyy juomaan uskomattomat määrät kaikkea sekaisin, eikä tule minkäänlaista krapulaa, ei henkistäkään.
Paljon juotuaan muuttuu jankuttajaksi tai yliherkäksi kyynelehtijäksi. Molemmat piirteet raivostuttavat.
Käy baareissa yksinkin.
Viikonloppuisin menee viinipullo ruokailulla yksin.
Ei halua puhua alkoholin käytöstään.
Hoitaa työnsä, ei ole väkivaltainen. Kaveripiiri kaljaan menevää, työkaverit eivät.
Mulla ei myöskään ole kokemusta alkoholisteista, joten kertoisiko joku, olisiko mun aiheellista perääntyä.
[/quote]
Ei se tuosta ainakaan parane vaan pahenee, koska ei myönnä olevansa alkoholin suurkuluttaja.
Lähde pois, jos vain pystyt. Mahdollisimman pian.
Alkoholisteja on hyvässä asemassakin olevien keskuudessa. Olen ollut yhden tuollaisen kanssa naimisissa, eikä se ole sen hauskempaa kuin tavallisen duunarijuoponkaan kanssa oleminen. Luulen, että olisin inhonnut molempia ihan yhtä paljon. Ihan samalla tavalla viina on ykkönen elämässä ja perhe vihonviimeinen ilonpilaaja. Hyi meitä, kun ei ymmärretty, että iskä vain pitää hauskaa.
[/quote]
Sama juttu meillä, korkeassa asemassa oleva mies oli aivan samanlainen. Me "pilasimme" tämän hauskanpidon ja minä nalkutin. Vuosia tuli moista katseltua, mies oli muiden silmissä "hyvä tyyppi" ja sosiaalinen piiri oli laaja. Olisivat vaan tienneet totuuden...
Toista kertaa en elämässäni ala katsomaan moista.
Tuota ihmettelen minäkin, miten alkoholiin menevää (hyvin toimeentulevaa) pidetään hyvänä tyyppinä. Siksikö, kun kukkaro aukeaa herkästi tarjoamaan muille viinaksista pitäville ja osaa olla veikeä sanaseppo juopuneena.
Kotona sitten totuus on toista:
-saamaton ja lepäilemään hakeutuva oma-aloitteeton mies
-helposti ärtyvä ja lyhytpinnainen kumppani
-iltaa ja saunaa/ tai päivällistä odottava puoliso, jonka elämä silminnähden helpottuu naksauttaessaan kaljatölkin tai viinipullon korkin auki
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 17:13"]
Tuota ihmettelen minäkin, miten alkoholiin menevää (hyvin toimeentulevaa) pidetään hyvänä tyyppinä. Siksikö, kun kukkaro aukeaa herkästi tarjoamaan muille viinaksista pitäville ja osaa olla veikeä sanaseppo juopuneena.
Kotona sitten totuus on toista:
-saamaton ja lepäilemään hakeutuva oma-aloitteeton mies
-helposti ärtyvä ja lyhytpinnainen kumppani
-iltaa ja saunaa/ tai päivällistä odottava puoliso, jonka elämä silminnähden helpottuu naksauttaessaan kaljatölkin tai viinipullon korkin auki
[/quote]
Juuri tätä. Lisäksi vielä ne samat "hauskat" jutut vuodesta toiseen. Kyllähän ne uppoavat ensimmäistä kertaa kuultuna ja miestä pidetään hauskana. On pomona suurehkossa yrityksessä, esimiehenä hyvä ja ehkä pidettykin, kotona taas totuus oli aivan toinen. Joka ilta piti kulauttaa se sixpack-10 olutta kurkkuun, jos ei saanut tehtyä sitä, niin oli kireä kuin viulunkieli. Vuosien varrella tämä himokuntoilija alkoi lihomaan, haisemaan, naama oli kuin punastuneen pikkutytön. Aina sama tarina, vuodesta toiseen. Matkoillakin miehen piti aina päästä ensimmäisenä baariin juomaan "muutama", oli lapset mukana tai ei.
15 vuotta yhteistä elämää riitti.
Ihan oikeasti, kyllä ne haittavaikutukset alkavat näkymään siinä 35-45 vuoden välillä miltei jokaisella. Poikkeuksiakin on, mutta harvassa.
Tässä ketjussa on outoa, että kommentoidaan vain alkoholin liikakakäytön sosiaalisiin vaikutuksiin.
Lääkärinä voin kommentoida, että alkoholismi aiheuttaa seuraavia yleisiä muutoksia fysiologisesti:
- pikkuaivoatrofia (koordiaanaatio, kävely jne.)
- isoaivojen kortikaalinen atrofia, joka aiheuttaa alkoholidementiaa
- polyneuropatia (perifeerisen hermoston toimintahäiriöt)
- kognitiivisen tason lasku, persoonallisuuden muutokset
- maksan vajaatoiminta: aluksi maksan rasvoittuminen, joka johtaa maksakirroosiin. Maksakirroosin takia elimistön hyytymistekijät eivät toimi, albumiinia ei erity, kehittyy nestettä vatsaonteloon, porttilaskimopaine nousee = kehittyy ruokatorven laskimoiden laajentuminen, jotka vuotavat herkästi. Tähän usein alkkis kuolee, kun nämä laskimot alkavat vuotaa eikä veri hyydy
- immuniteetti laskee. Tulee infektioita kuten keuhkokuume, jotka usein ovat tappavia
- alkoholistit saavat hyvin herkästi aivoverenvuotoja subduraalitilaan pienenkin pään kolauttamisen seurauksena. Tuloksena pysyvät aivovammat.
- haimatulehdukset. Ilman tehohoitoa usein kuollettavia. Pitkiä tehohoitojaksoa (yli 30 päivää), mikä maksaa kymmeniä tuhansia yhteiskunnalle
-tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Ja sitten ne kaikki sosiaaliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset, jotka edellämainituista muutoksista johtuvat ja aiheutuvat. Alkoholi tuhoaa perheitä, alkoholistit ovat paskoja vanhempia, elämä alkkiksella on pelkkää riippuvuuden tyydyttämistä.
Alkoholistien sairaanhoito maksaa yli miljardin yhteiskunalle joka hemmetin vuosi. Sitten yhtä lastensairaalaa ei saada yhteiskunnan varoin rakennettua.
T. Vihainen yliopistosairaalan erikoislääkäri
Edellinen jatkaa: saan työn puolesta nähdä hyvin paljon alkoholista johtuneita ongelmia, suurin osa näistä käyttäjistä ei edes myönnä olevansa alkoholin suurkuluttaja tai alkoholisti. Syy: koska käydään työssä ja on rahaa. Näitä on kaikenlaisissa töissä ja yhteiskunnallisissa asemissa, uskokaa vaan. Todella paljon.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 17:53"]
Edellinen jatkaa: saan työn puolesta nähdä hyvin paljon alkoholista johtuneita ongelmia, suurin osa näistä käyttäjistä ei edes myönnä olevansa alkoholin suurkuluttaja tai alkoholisti. Syy: koska käydään työssä ja on rahaa. Näitä on kaikenlaisissa töissä ja yhteiskunnallisissa asemissa, uskokaa vaan. Todella paljon.
[/quote]
Siis 51 jatkaa.
Hyviä viestejä, eiköhän näistä vähän aukene se, millaisia ongelmia on luvassa...
Itse töissä alkoholistien asuntolassa. Kaikki kuivia ja laihoja, tosi vanhojen näköisiä ja kuihtuneita. Syövät hyvin vähän, tuskin ollenkaan. Eli sanoisin, että suurkuluttaja(alkoholi) lihoo, alkoholisti laihtuu ja kuihtuu. Ja lihoa voi toki ilman alkoholiakin(sivuhuomautus)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 14:06"]
Olen tapaillut hyvässä asemassa olevaa miestä, jolla ilmeisesti ainakin kehittymässä jonkin asteinen alkoholiriippuvuus. Saunailtana menee 2-3 olutta ja saunoa tahtoo kolmekin kertaa viikossa. Jos lähdemme käymään oluella, ottaa oheen joka kerran terävän snapsin. Ja yksi olut ei riitä koskaan.
Juhlissa pystyy juomaan uskomattomat määrät kaikkea sekaisin, eikä tule minkäänlaista krapulaa, ei henkistäkään.
Paljon juotuaan muuttuu jankuttajaksi tai yliherkäksi kyynelehtijäksi. Molemmat piirteet raivostuttavat.
Käy baareissa yksinkin.
Viikonloppuisin menee viinipullo ruokailulla yksin.
Ei halua puhua alkoholin käytöstään.
Hoitaa työnsä, ei ole väkivaltainen. Kaveripiiri kaljaan menevää, työkaverit eivät.
Mulla ei myöskään ole kokemusta alkoholisteista, joten kertoisiko joku, olisiko mun aiheellista perääntyä.
[/quote]
Ei se tuosta ainakaan parane vaan pahenee, koska ei myönnä olevansa alkoholin suurkuluttaja.
Lähde pois, jos vain pystyt. Mahdollisimman pian.
Alkoholisteja on hyvässä asemassakin olevien keskuudessa. Olen ollut yhden tuollaisen kanssa naimisissa, eikä se ole sen hauskempaa kuin tavallisen duunarijuoponkaan kanssa oleminen. Luulen, että olisin inhonnut molempia ihan yhtä paljon. Ihan samalla tavalla viina on ykkönen elämässä ja perhe vihonviimeinen ilonpilaaja. Hyi meitä, kun ei ymmärretty, että iskä vain pitää hauskaa.