"Siivellä elämisestä"
Mä en ymmärrä joidenkin "tuttujeni" rutkutusta että elän mieheni siivellä.
Olemme tavanneet nuorina ja tehneet lapset nuorina. Kun aloin odottaa esikoistamme päätimme että mies panostaa täysillä yritykseemme ja minä hoidan kodin ja lapset.
näin meni vuosia jja nyt minä olen edelleen kotona ja mies tekee lyhennettyä päivää. Teen silloin tällöin yrityksessämme töitä esim. tuuraan sairaslomalaista tms. Muuten hoidan kodin ja olen lapsia vastassa kun tulevat koulusta.
taitaa olla kateellista puhetta tuo siivellä rutkutus mutta välillä ottaa aivoon:)
Kommentit (46)
Onhan se siivellä elämistä! :)
Minä olen hoitovapaalla, meillä on tässä 3 hoidettavaa lasta ja työpaikka odottaa. Elän mieheni tuloilla.
Joskus mies on ollut työttömänä vuoden, minä kävin töissä ja maksoin palkallani elämisen. Toki mies sai vähän rahaa työttömyysajalta mutta silloin hän eli siivelläni.
Mitä ihmeellistä tuossa on ja miksi sitä pitää taas väittää kateellisuudeksi? Mitä kadehdittavaa tuossa on?
Jos on mahdollisuus elää niin ettei nosta työttömyystukea vaan miehen rahoilla eletään niin toki se on hienoa. Mutta kyllähän sitten meistä jokaisella on omat mielipiteet vaikka siitä että onko silti hyvä tehdä työtä -saada omaa palkkaa? Minusta on tärkeää että turvaan eläkkeeni.
Mutta minulle on tärkeää myös se että saan tehtyä itse palkan. Eikä sillä ole mitään tekoa sen kanssa että mikä sinulle on tärkeää tai mikä sinusta on riittävää. Se on sinun asia. Ei kateutta voi aina nostaa joka mielipide-erossa esiin! :D
Jos miehesi sinua elättää: elät hänen siivellään. Mitä sitten? Suurin ongelma tässä on se että sinä et myönnä asiaa.
Mä en elä mieheni siivellä vaan mun mies maksaa minulle kuukausittain rahaa kotirouvana olemisestani. Se on normaalia tietyissä maissa Suomen ulkopuolella ja perheverotuksessa vähennyskelpoista.
Mun mielestä ei ole toisen siivellä elämistä, jos hoitaa itse 100%:sti lapset, kodin, pihatyöt ym. Eikös silloin mieskin elä vaimon siivellä, mitä tulee jälkikasvunsa kasvattamiseen ja kodinhoitoon? Tai, jos ajattelisimmekin asian niin, että mies maksaa vaimon elämisen lasten- ja kodinhoitoa vastaan. Tällöinhän sitä voisi verrata normaaliin palkkatyöhön.
t. yks toinen, joka on elänyt miehensä "siivellä" reilut 10 vuotta
No, siivellähän sinä elät kun et tee töitä, hoidat vain kotia ja satunnaisesti jeesailet. Ei tuo ole kadehdittavaa elämää ainakaan minun mielestäni. Mitä siinä tarkkaan ottaen olisi kadehtimisen arvoista? Meillä muilla on perhe, työ, vapaa-aikaa ja rahaa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 12:45"]
Onhan se siivellä elämistä! :)
Minä olen hoitovapaalla, meillä on tässä 3 hoidettavaa lasta ja työpaikka odottaa. Elän mieheni tuloilla.
Joskus mies on ollut työttömänä vuoden, minä kävin töissä ja maksoin palkallani elämisen. Toki mies sai vähän rahaa työttömyysajalta mutta silloin hän eli siivelläni.
Mitä ihmeellistä tuossa on ja miksi sitä pitää taas väittää kateellisuudeksi? Mitä kadehdittavaa tuossa on?
Jos on mahdollisuus elää niin ettei nosta työttömyystukea vaan miehen rahoilla eletään niin toki se on hienoa. Mutta kyllähän sitten meistä jokaisella on omat mielipiteet vaikka siitä että onko silti hyvä tehdä työtä -saada omaa palkkaa? Minusta on tärkeää että turvaan eläkkeeni.
Mutta minulle on tärkeää myös se että saan tehtyä itse palkan. Eikä sillä ole mitään tekoa sen kanssa että mikä sinulle on tärkeää tai mikä sinusta on riittävää. Se on sinun asia. Ei kateutta voi aina nostaa joka mielipide-erossa esiin! :D
Jos miehesi sinua elättää: elät hänen siivellään. Mitä sitten? Suurin ongelma tässä on se että sinä et myönnä asiaa.
[/quote]
ei mies elätä minua, teemme molemmat töitä elämisen eteen, mies tekee yrityksessä ja minä kotona.
myös minä turvaan eläkkeeni, tottakai.
ap
Jos hengaa kotona, ei kerry eläkettä. Toivottavasti teidän puoli tusinaa sijoitusasuntoa jauhaa sulle rahaa.
Juuriaan minä aloituksessa kirjoitin että hoidan kaikki kodin asiat, kyllä se on työtä ainakin meidän perheessä:)
ap
Sano nyt vielä, että turvaat eläkkessi vapaaehtoisella eläkevakuutuksella...
Kuten sanoin: minäkin.
Mutta mies tässä sen kaiken maallisen kustantaa: vaatteet, ruuan maksaa, laskut, kodin.. Hei haloo oikeasti.
Tottakai minäkin tässä hoidan kotia ja lapsi. Olen vuoden vielä kotona ja nautin tästä että on koti siisti ja miehelle ruoka valmiina kun tulee kotiin. Ihan eri se on ensi vuonna kun palaan kotoa töihin: Vaikka lämmittäisi eilen tehdyn ruuan ja haetaan lapset niin silti koti siivotaan ja lapset hoidetaan.
Ymmärrätkö pointtia? Nytkin voisi mies tehdä illalla huomista varten ruuat tai mennään vaikka syömään raflaan. Tai lapset voisi viedä mummolaan tai hoitoon. Voi lapset aina viedä hoitoon: se maksaa perheelle silti. Ei jos ollaan työttömiä mutta jos mies on töissä niin ei se tarkoita etteikö lapset voisi mennä tarhaan ja mamma turkispäällä manikyyriin. Tai joku hoitamaan lapsia kotiin? Kun on kerran millä maksaa.. Ne on valintoja: mutta se fakta on raha. Jos sinä et maksa, elät siivellä ja mies maksaa. Mitä sitten?
kolmonen
Ei se ole kateutta. Se on realismia, että on oma tili, omat tulot ja oma taloudellinen vastuu perheestä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 12:48"]
Mä en elä mieheni siivellä vaan mun mies maksaa minulle kuukausittain rahaa kotirouvana olemisestani. Se on normaalia tietyissä maissa Suomen ulkopuolella ja perheverotuksessa vähennyskelpoista.
[/quote]
Eli olet maksullista seuraa.... nice....
Mä en vaan siinä mielessä ymmärrä näitä kotiloisia, että eikö teillä oikeasti ole mitään annettavaa maailmalle? Yhteiskunnallenne? Eikö teillä ole intohimoja, mielipiteitä, kunnianhimoa jättää jälkenne tähän maailmaan?
Ja pliis, ei taas sitä " minä kasvatan lapsiani läpäläpäläpä". Niin me muutkin tehdään, mutta pystytään siihen päälle vielä oikeasti toteuttamaan itseämme työn kautta.
Sinä teet kokopäiväisesti työtä kotona, aivan. Mutta onko eläkkeesi turvattu sitten aikanaan? Eli makssako miehesi sinulle palkkaa, maksatko sinä veroja ja keräät työeläkettä? Pelkkä kansaneläke on aika pieni.
Minä nostan kuukausittain rahaa yrityksestä 200-500e joten minulla on ihan tarpeeksi "omaa rahaa" kun minulla ei ole laskuja.
tämän lisäksi nostan osinkoa joka vuosi sekä saan vuokratuloja.
eläkkeeni on turvattu, ja aion mennä töihin kun lapset ovat isompia.
Ap
Akat raakuu kateudesta vihreänä kun jollain on varaa elää eri tavoin kuin oma perhe. Ollaan niin huolissaan eläkkeistä (tuskin 40v päästä enää maksellaan kenellekään valtion puolesta mitään), ollaan niiin itsenäisiä kun on oma tili ja kunniahimoakin on, ollaan sentään paikallisessa tilitoimistossa töissä. Mutta pääasia ettei vaan loisita miehn rahoilla. Ei vaikka mies yleensä tienaa enemmän. Ja nainen tekee marttyyrinkruun kutriellaan kaikki kotityöt, hoitaa lapset ja oman uran siellä tilitoimistossa. Suomalainen "tasa-arvo" on todella naurettavaa. Mutta pääasia ettei loisita!!!
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 13:04"]
Sinä teet kokopäiväisesti työtä kotona, aivan. Mutta onko eläkkeesi turvattu sitten aikanaan? Eli makssako miehesi sinulle palkkaa, maksatko sinä veroja ja keräät työeläkettä? Pelkkä kansaneläke on aika pieni.
[/quote]
Ei siihen palkkaa ja veroja tarvita. Fiksut osaa säästää eläkettään varten, ihan vapaaehtoisesti. En ole AP, mutta kotona meni kymmenisen vuotta.
Minä menin 19-vuotiaana naimisiin, enkä ole sen jälkeen töitä tehnyt päivääkään. Enkä kyllä sitä ennenkään. Muutin suoraan lapsuudenkodistani.
Meillä on kolme lasta ja aion olla kotona lopun ikäni. Mies tykkää siitä, että olen kotona ja minä tykkään olla kotona. Samoin lapset, jotka ovat nyt ylä- ja ala-asteikäisiä.
Meillä on yhteiset rahat, vaikken mitään tienaakaan. Lapsilisät ja miehen tulot menevät samalle tilille. Kummallakin on kortti siihen tiliin. Isommista ostoksista keskustellaan, muuten ostetaan sitä, mitä tarvitaan. Minä maksan laskut. Itse asiassa miehelläni ei ole edes hajua meidän perheen laskutilanteesta tai oman palkkansa suuruudesta.
Eläkettä en kerää, koska aikanaan miehen eläke on myös minun eläkkeeni. Emme jaottele sun ja mun rahoja. Me olemme perhe.
Tällaista elämää on eletty yhdessä nyt 18 vuotta. Mikäpä tässä on ollessa.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 13:15"]
Akat raakuu kateudesta vihreänä kun jollain on varaa elää eri tavoin kuin oma perhe. Ollaan niin huolissaan eläkkeistä (tuskin 40v päästä enää maksellaan kenellekään valtion puolesta mitään), ollaan niiin itsenäisiä kun on oma tili ja kunniahimoakin on, ollaan sentään paikallisessa tilitoimistossa töissä. Mutta pääasia ettei vaan loisita miehn rahoilla. Ei vaikka mies yleensä tienaa enemmän. Ja nainen tekee marttyyrinkruun kutriellaan kaikki kotityöt, hoitaa lapset ja oman uran siellä tilitoimistossa. Suomalainen "tasa-arvo" on todella naurettavaa. Mutta pääasia ettei loisita!!!
[/quote]
jep. Juuri tätä tarkoitan. Jos minä menisin vakituisesti töihin yritykseemme, joutuisimme palkkaamaan kodinhoitajan ja lastenhoitajan jotka sitten vissiin eläisi mieheni siivellä:)
ap
Olet rohkea nainen. Itse olen sen verran pelkuri, että en yksikertaisesti uskaltaisi. Mutta ehkä olet selustasi turvannut eron, sairauden, kuoleman yms. varalle.
Kateellisten ruikutusta ihan selvästi. Jokainen pitäköön huolen ihan omista asioistaan.