Lapseni asuvat 73 v äidilläni viikot. Olenko huono äiti?
Hei. 8 ja 4 vuotiaat tyttöni asuvat viikot 73 vuotiaan äitini luona. Olen eronnut, eli joka toisen viikonlopun lapset lähtevät isänsä luokse.
Teen itse pitkää päivää töissä, joten olemme sopineet äitini kanssa, että lapset ovat päivähoidon lisäksi yötkin arkisin hänen luonaan. Käyn töiden jälkeen siellä, ennenkuin lähden omaan kotiini. Joka päivä en kuitenkaan ehdi käymään lapsia katsomassa, jos on asioita hoidettavana tai jotain omia menoja tai lähden viikolla juhlimaan (ei joka viikko).
Tätä on nyt jatkunut kohta kaksi vuotta, mutta olen alkanut miettiä onko tämä oikein? Äitini on kuitenkin jo aika iäkäs vaikka hyvässä kunnossa onkin, en ole koskaan pakottanut häntä tähän järjestelyyn, vaan hän on itse halunnut tätä. Näen lapsiani kuitenkin aika vähän, ja lapsilla ei ole periaatteessa omaa kotia, johon päivän jälkeen palata. Onkohan tästä heille haittaa?
Olen jo aikuinen nainen, kohta 36 vuotta. Käyn normaalisti töissä, ja sen lisäksi saan elarit ja lapsilisät jne jne... rahaa riittää kyllä mukavasti mm. matkusteluun lasten kanssa. Äidilleni maksan jonkin verran ruokarahaa lasten täysihoidosta. Olen myös miettinyt, että olen tainnut rakentaa koko eron jälkeisen elämäni pitkälti äitini varaan. Äidistäni on tullut tytöilleni kuin toinen vanhempi.
Elämä on kuitenkin niin paljon helpompaa näin, eli myönnän kyllä pitäväni tästä järjestelystä, vaikka lapsia välillä kova ikävä onkin. Ja omatunto välillä kalvaa asian suhteen.
Onko muita samassa tilanteessa? Kärsivätkö lapset tästä? Olenko huono äiti? :(
Kommentit (71)
Ei kun olet ihan hemmetin hyvä äiti ja maailman kultaisin tytär! Jatka tolla linjalla jou jou!
Mitäs tähän nyt sanoisi . . .
Melko pahalta kyllä vaikuttaa kaikkineen, ja luulenpa, etteivät lapsesi sinusta välitä yhtään, kun vielä vähän kasvavat.
Jos tämä on totta niin aika järkyttävää itsekästä käytöstä.
Sinulla on selvästi ihan liian kiltti äiti ja sinä elät lähes lapsetonta elämää.
Olet huono äiti ja huono tytär.
Ymmärtäisin jos lapset joskus ovat mummolassa jos on pakko olla ylitöissä mutta ehkä kerran tai kaksi viikossa korkeintaan. Ja ei mitään juhlimisia viikolla vaan silloin juhlit kun lapset ovat isällä.
Nyt ei pysty sanoon oikein mitään... muuta kuin että miten kauan äitisi jaksaa olla piikasi ja ÄITI sun tytöille....
Käyt vain katsomassa lapsiasi? Isompi on jo kouluiässäkin, kuka esim. hänen koulunkäyntiään ensisijaisesti seuraa (läksyt ym.), sinä vai isoäiti?
No jos lapsilla on hyvä olla, niin jatka samaa rataa. Lapset eivät ainakaan muutoksista pidä kovin paljon. Toivottavasti mummon terveys pysyy hyvänä.
Tuossahan se isoäiti on lähivanhempi ja biologiset vanhemmat kumpikin etävanhempia.
Jos lapsillasi on parempi näin, niin jatka ihmeessä samalla tavoin. Hoida sitten vuorostasi lapsenlapsia.
Mielestäni minulla on lapsiini hyvä suhde tästä huolimatta. Teemme koti-viikonloppuina kaikkea erityistä kivaa yhdessä. Vaikka myönnän, että kaksi viikonloppua kotona kuukaudessa on aika vähän. Lisäksi ärsyttää kun isoveljeni vaimo selkeästi tuomitsee järjestelyn, vaikka ei nyt suoraan mitään sanokaan..-ap
Äitisi täytyy olla terve ja hyväkuntoinen, että jaksaa kahden lapsen kanssa koko viikon. Eikö hänellä ole omaa elämää ollenkaan? Ystäviä, ystävättäriä, harrastuksia? Ja lasten äiti tekee pitkää päivää, miten pitkää muuten? Ja rentoutuu illat, kun ei tarvitse hoitaa jälkeläisiään. Joopa joo.
Kyllä olet huono äiti. Omaa napaa tuijottava akka!!!
Sinä et ole lapsillesi äiti lainkaan, joten kysymyksesi on todella typerä. MITEN KEHTAAT TOIMIA NOIN? Onko sinulla mt-häiriö? Oletko kykenemätön vanhempi? Mikset ole hankkinut lapsillesi sijaisperhettä ja apua lastensuojelusta?
Olet aikuinen ihminen, ja myönnät että onhan tämä järjestely sinulle helppo ja mukava! No totta hitossa, kun et tee mitään! Vanhus äitisi joutuu pyörittämään lapsiperheen yksinhuoltaja-arkea kun sinä rellestät, lepäilet, hoitelet "omia asioitasi" ja välillä jaksat vaivautua käymään katsomassa lapsia.
Ovatko siis luonasi joka toisen viikonlopun? Aivan naurettavaa. Mitäs sitten kun äitisi kuolee tai sairastuu eikä enää kykene hoitamaan sinun hommiasi äitinä? Annat lapset varmaan huostaan, ettei silloinkaan tarvitse heitä hoitaa.
Minä ymmärrän sen että varsinkin eron jälkeen lapset saattavat käydä useammin kylässä isovanhemmilla, esim viikonloppuisin, mutta että muuttavat sinne kokonaan?? Näkevät äitiään kunnolla joka toinen viikonloppu, vai laitatko heidät silloinkin hoitoon?
Katso peiliin, ryhdistäysy! Haluatko, että lapsesi pitävät sinua vieraana ihmisenä? MILJOONA yksinhuoltajaa selviytyy ihan hyvin perusarjesta lastenkin kanssa!, vaikka kävisikin työssä! Mainiota, että sinulla on hyvä tukiverkko, nauti siitä, mutta älä hitto heitä kaikkea vastuutasi tuolle yhdelle verkolle, se voi ratketa ja sitten olet pulassa.
Ihan turha kysymys, hyvä vai huono äiti.
Ap ei ole äiti ollenkaan.
Tässähän on roolit kiepsahtaneet ihan päälaelleen. Äitisi on äiti sinunkin lapsillesi ja itse olet mummin roolissa. Tai kuten joku jo sanoikin, molemmat vanhemmat ovat etävanhempia ja mummi lähivanhempi. Sama sinun olisi antaa lapsesi huostaan perheen ulkopuoliselle.
Jokaviikkoinen päivittäinen ylitöiden teko ei ole kenenkään velvollisuus, kaikkein vähiten pienten lasten vanhempien. Myöskään bilettämässä ei tarvitse keskellä viikkoa käydä. Hoitaisit senkin ajan lapsiasi, joita näet tuskin koskaan.
Uskomattoman vastuutonta, itsekästä ja kakaramaista käytöstä. Tosin jos vanhemmuutesi on tuolla tasolla, lienee lapsille todellakin parempi olla siellä mummolassa.
Äiti asuu yksin, ja sanoo lasten tuovan hänenkin elämäänsä paljon sisältöä. Vaikka myöntää välillä vähän raskasta olevankin. Mutta en tiedä miten selviäisin muuten? Töissä olen n. klo 6.30 - 17.30 (työmatkat mukaan lukien.) Lasten isä ei voi auttaa viikolla. Isoveljeni ja hänen vaimonsa jaksavat jatkuvasti olla huolissaan äidin jaksamisesta, mutta olen itse sitä mieltä, että hän kyllä sanoisi jos ei jaksaisi? Ehkä heitä vaan harmittaa, että äiti hoitaa mielummin minun lapsiani. -ap
Voisi myös kysyä oletko huono tytär. Äitisi on jo hoitanut omat lapsensa aikuisiksi. Eikö hänellä nyt saisi olla mahdollisuus tehdä niitä asioita, joita ei omien ruuhkavuosiensa aikana voinut tehdä? Olet edelleen riippuvainen äidistäsi, eli aikuiseksi kasvaminen ja tasa-arvoistuminen äitisi kanssa on jäänyt kesken.
Kirjoitat, että äitisi on halunnut näin. Siirrät siis vastuun tästä systeemistä äidillesi. Mitä muita äitisi toiveita ja suunnitelmia tiedät? Mitä häneltä jää kokematta kun hän hoitaa sinun, ilmeisesti vakain tuumin ja harkiten, tekemiäsi lapsia?
Voisi myös kysyä oletko huono tytär. Äitisi on jo hoitanut omat lapsensa aikuisiksi. Eikö hänellä nyt saisi olla mahdollisuus tehdä niitä asioita, joita ei omien ruuhkavuosiensa aikana voinut tehdä? Olet edelleen riippuvainen äidistäsi, eli aikuiseksi kasvaminen ja tasa-arvoistuminen äitisi kanssa on jäänyt kesken.
Kirjoitat, että äitisi on halunnut näin. Siirrät siis vastuun tästä systeemistä äidillesi. Mitä muita äitisi toiveita ja suunnitelmia tiedät? Mitä häneltä jää kokematta kun hän hoitaa sinun, ilmeisesti vakain tuumin ja harkiten, tekemiäsi lapsia?
Ap on etä-äiti, ei sen kummempaa. Isoäiti toimii tuossa lasten varsinaisena vanhempana ja kasvattajana.
Olen tällaiseen järjestelyyn törmännyt ennenkin, ja pidän sitä hyvin omituisena. Selvästi näki lapsesta, kuka on ensisijainen hoitaja... ei kannata odottaa läheisiä välejä oman lapsensa kanssa.