Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsi 2,5 vuotias haluaa usein itse nukkumaan, huolestuako?

Vierailija
11.09.2013 |

Poika 2v 7kk pyytää itse usein nukkumaan esim. päikkäreille tai yöunille. Minulla on kolme vahempaa lasta, eikä kukaan ole koskaan halunnut omatoimisesti nukkumaan, vaan ovat yleensä taistelleet viimeiseen asti ettei nukkumaan tarvitsisi mennä... Poika herää 7.30 ja on ihan valmis nukkumaan jo klo 11 tai 12 ja nukkuu noin 1- 1½ tuntia. Joskus saattaa jo illalla seitsämän maissa sanoa ekan kerran että mennään nukkumaan, mutta siis normaalisti menee nukkumaan 20.30-21.

On kyllä ollut aina paljon unta vaativa, mutta hieman huolestuttaa tuollainen omatoiminen pyytäminen...

Onko muilla tällaisia lapsia vai pitäisikö tästä väsymyksestä huolestua?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tä? Ei todellakaan tarvi huolestua...

Meillä ei ole koskaan tarvinnut mennä mihinkään tiettyyn aikaan nukkumaan ja kaikki on ihan itse halunneet nukkumaan sopivin väliajoin itselleen. Hoisin kotona kouluikään asti lapset ja nukkuivat päikkäreitä milloin halusivat ja olivat  nukkumatta jos ei halunneet jne.

Vierailija
2/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole onnekas että sinulla on tuollainen lapsi! huolestuisin vasta, jos ne määrät, mitä nukkuu olisi valtavat. Mutta tuohan on ihan normaali määrä tuon ikäiselle lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini perheessä, jossa lapsista huolehditaan todella erinomaisesti, ja lapset ovat terveitä & kaikin puolin mainioita, lapset pyytävät usein illalla päästä nukkumaan. Ovat vaan molemmat äärimmäisen iltaunisia ja aamuvirkkuja ja väsyvät joskus niin aikaisin, että vanhemmat eivät ehdi ennakoida sitä.

Vierailija
4/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tyytyväinen. Meillä poika myös aiheutti pienenä ihmetystä esim. vieraissa kun lähti itsekseen päikkäreille, meni huoneeseen, veti oven kiinni ja kävi nukkumaan. On vieläkin 9 v. hyvät unenlahjat ja nukahtaa 1-2 minuutin kuluessa siitä kun pää kopsahtaa tyynyyn- ja käy nukkumaan yleensä klo 20.30

Vierailija
5/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oli tuossa iässä varsin helppo "nukutettava". Yleensä riitti tokaisu "näytät väsyneeltä, taitaa olla päikkäreiden aika" niin poika haki unilelunsa ja kipitti sänkyynsä. Monesti meni sinne ihan itsekin ennen kuin ehdin mainita päikkäreistä, löytyi sängystään nukkumasta. 

Vierailija
6/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika (tässä kuussa 3v) on samanlainen. En ole koskaan pitänyt tuota omituisena, mutta hän onkin eka lapsi (toinen tulossa).

Vierailija
7/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan helppo lapsi. Älä huolestu vaan anna toisen nukkua silloin kun väsyttää.

Vierailija
8/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukkuu normaalimääriä niin eihän tossa mitään haittaa ole, ole vain tyytyväinen:)

Eri asia jos tuntuu että lapsi nukkuu ihan koko ajan/reilusti enemmän kuin ikäsensä/ väsyy huomatavasti jo pienestä reippaammasta liikunnasta, silloin saattaisin miettiä onko lapsen sydän normaali. näin täysin maalikon ajatuksia mutta en ehkä ite aloittajana olisi huolissani.

Vierailija
9/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi temperamentin synnynnäinen piirre on rytmisyys. Meillä on myös hyvin rytminen lapsi. Minun ei tarvitse reissussa katsoa kelloa - kuopuksemme kyllä ilmoittaa kun se on 11 niin on ruoka-aika ja kun se on 12 niin on "nukku-aika".

Vierailija
10/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös poika on halunnut itse nukkumaan ihan pienestä saakka. Nyt täyttää kaksi parin viikon päästä ja kertaakaan ei ole tarvinnut häntä nukuttaa. Muutamia kertoja vauvana jopa huoneeseensa ja alkoi kitinän. Kun sänkyyn nostettiin niin käytännössä nukahti jo matkalla.
Tällä pojalla on myös ollut aina tarkkaa syödä kahden (nykyisin onneksi vain kolmen) tunnin välein eli on varmaankin tuollainen "rytminen" lapsi.

Vierailija
11/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin pitäisi huolestua siitä, että et anna lapsesi nukkua tarpeeksi...

Vierailija
12/12 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvi huolestua. Lapset on erilaisia, ja toiset tarvii unta enemmän kuin toiset, toiset tappelee vastaan ja toiset pyytää itse nukkumaan. Minulla on monta lasta ja vanhin, joka on jo lukiossa, on ollut aina paljon unta vaativa. On edelleen. Nuorin meillä myös menee aina mielellään nukkumaan, ehdotan vain että mennäänkö nukkumaan niin tämä, reilu 2v, on heti valmis :)