Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö gyne alatietutkimuksen 13v tytölle?

Vierailija
28.10.2013 |

Vien huomenna tyttären gynelle ekaa kertaa, ongelmana tosi kivuliaat ja runsaat kuukautiset.

Tekeekö gyne hänelle ihan oikean alatietutkimuksen?

Pitäisi pikkasen osata varoitella, jos niin tekee...

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 19:57"]

e-pillereillä saa myös vähennettyä kuukautisia niin että tulee vain 4-6 menkat vuodessa. ihana ratkaisu sellaiselle, jolla on kamalat kuukautiskivut.

[/quote]

Tosi ihana, 13-vuotiaalle sellainen määrä hormoneja, että ei tule normaaleja kuukautisia. Voi hemmetti, miten medikalisoitunutta porukkaa täällä on.

Vierailija
82/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 19:37"]

Jos kyse on endometrioosista, kuten oireiden perusteella kuulostaa niin ota ap vaan tytöllesi ne e-pillerit ihan suosiolla! Endometrioosi aiheuttaa lapsettomuutta ja pillereiden syöminen hillitsee endometrioosin pahenemista. Vauvan saaminen voi vielä tuntua kaukaiselta ajatukselta, mutta jos ajatuksena on joskus tulla isoäidiksi niin kannattaa ajatella pitemmälle.

[/quote]

Jos vaivautuisit lukemaan ketjusta muutakin kuin otsikon, tietäisit, että 13-vuotiaalla ei voi olla endometrioosia, paitsi erittäin harvinaisissa tapauksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on parempi, että kuukautiset invalidisoi joka kuukausi petipotilaaksi.

Vierailija
84/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:41"]

e-pillereillä saa myös vähennettyä kuukautisia niin että tulee vain 4-6 menkat vuodessa. ihana ratkaisu sellaiselle, jolla on kamalat kuukautiskivut.

[/quote]

Tosi ihana, 13-vuotiaalle sellainen määrä hormoneja, että ei tule normaaleja kuukautisia. Voi hemmetti, miten medikalisoitunutta porukkaa täällä on.

[/quote]

Samaaihmettelen. Kuitenkin tämä on vauva-palsta. Syöttääkö nykyäidit vauvoilleenkin mitä tahansa lääkettä?

Vierailija
85/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te arvostelijat tekisitte ap:n tapauksessa? Jättäisitte tytön virumaan sängyn pohjalle? Kunhan vaan on luomua. Ette varmaan hyväksy kivunlievitystä synnytyksessäkään, naisen elämän pitää olla kärsimystä.

Vierailija
86/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on käyty siellä gynellä lapsen kanssa. Itse halusi, että olen koko ajan mukana ja hyvä niin, ei se olisi itse osannut selittää noita meidän suvun ongelmia, omansa kyllä kertoi ihan itse, osasin olla ihan hiljaa.....

Lapsi ei saanut e-pillereitä, sillä meillä on suvussa verenhyytymistekijöissä ongelmaa, se on ensin testattava, ettei tytöllä ole sitä samaa sairautta, riski tukoksiin suurempi kuin muilla.

Tyttö sai 550 mg pitkävaikutteista Miranaxia, ottaa kerran vrk. pari pv. ennen menkkoja ja menkkojen aikana. Kunhan nyt sitten tajuaisi, koska ne menkat alkaa, kun on epäsäännölliset.

Alatietutkimusta ei tehty, mahan päältä tutkittiin.

Nyt pitää saada tyttö reumalääkärille, joka tutkii onko tuo vaiva ja sitten jos ei ole, saa ne e-pillerit.

ap

Vierailija
87/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 21:41"]

[/quote]

[/quote]

tajuatko ollenkaan mistä puhut? kun kivut on sitä luokkaa että kramppaa ja oksentelee ympäriinä eikä pääse sängystä ylös, niin kyllä ne pillerit on silloin paha.

Vierailija
88/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan pidä varoitella ja valmistella tytärtä etukäteen. :( Kuukautisten vuoksi tehtävä lääkärikäynti on tavallinen lääkärikäynti siinä missä kipeän korvanekin vuoksi tehtävä lääkärikäyntikin, ihan normaali ja tavanomainen asia siis. Vanhempien ei pidä siirtää omia pelkojaan ja kieroutumiaan (haloo nelonen!) lapseen. Lääkäri on ammattilainen ja hoitaa asian parhaaksi katsomallaan tavalla. Vanhempien tehtävänä on luoda sitä luottamuksellista suhdetta lapsen ja lääkärin välille, eikä suinkaan kylvää epäluottamusta ja epäilyä lapsen mieleen. "Lapsi ei välttämättä osaa pitää puoliaan, ja hänelle laitetaan väkisellä silmälasit" ei ole lapsen terveyttä ja hyvinvointia lisäävä  vaan sitä vähentävä asenne.

En oikeasti pohjustaisi tyttärelle käyntiä mitenkään, jos tytär ei itse ilmaise jännitystään, ahdistustaan tms. Jos jotakin puhuisin niin ennemminkin siitä, miten ihanaa on, että hän saa apua vaivaansa ja elämänlaatu paranee. :) Varmastihan 13-vuotiasta asia jännittää, mutta ehkäpä pieni näkökulman muutos asiaan suhtautumisessa olisi tyttären parhaaksi. 

Vierailija
89/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 20:59"]

No ei todellakaan pidä varoitella ja valmistella tytärtä etukäteen. :( Kuukautisten vuoksi tehtävä lääkärikäynti on tavallinen lääkärikäynti siinä missä kipeän korvanekin vuoksi tehtävä lääkärikäyntikin, ihan normaali ja tavanomainen asia siis. Vanhempien ei pidä siirtää omia pelkojaan ja kieroutumiaan (haloo nelonen!) lapseen. Lääkäri on ammattilainen ja hoitaa asian parhaaksi katsomallaan tavalla. Vanhempien tehtävänä on luoda sitä luottamuksellista suhdetta lapsen ja lääkärin välille, eikä suinkaan kylvää epäluottamusta ja epäilyä lapsen mieleen. "Lapsi ei välttämättä osaa pitää puoliaan, ja hänelle laitetaan väkisellä silmälasit" ei ole lapsen terveyttä ja hyvinvointia lisäävä  vaan sitä vähentävä asenne.

En oikeasti pohjustaisi tyttärelle käyntiä mitenkään, jos tytär ei itse ilmaise jännitystään, ahdistustaan tms. Jos jotakin puhuisin niin ennemminkin siitä, miten ihanaa on, että hän saa apua vaivaansa ja elämänlaatu paranee. :) Varmastihan 13-vuotiasta asia jännittää, mutta ehkäpä pieni näkökulman muutos asiaan suhtautumisessa olisi tyttären parhaaksi. 

[/quote]

Kyllä mun tyttö ainakin jännitti gyneä ja kysyi etukäteen mitä siellä tehdään. Olin sattumalta tajunnut kysyä lääkäriltä sisätutkimuksesta, eli osasin kertoa, että kyselee vaan ja ultraa mahan päältä. Kyse ei tosiaankaan ollut siitä, että mä olisin pelotellut tai varoitellut etukäteen. Kyllä tuon ikäinen ymmärtää jo itsekin miettiä mitä siellä tehdään. Ja lukea ehkä netistä yms. Mun mielestä on paras kertoa rehellisesti asiat, jos lapsi kysyy. Toki voi sanoa, ettei tiedä, jos ei tiedä, mutta ei tuon ikäisten kanssa enää auta mikään tosiasioiden peittely ja äidin positiivisuus.

t:olinkohan vitonen

Vierailija
90/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 20:46"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 20:04"]

Miten sä aapee ajattelet lääkärin selvittävän kuukautiskipujen syytä tekemättä tutkimusta?

jos ette halua kipujen syytä selvitettävän, olisi tyttö voinut käydä hakemassa särkylääkkereseptin ihan koululääkäriltäkin. 

[/quote]

Millasen syyn kipuihin näkee tuolla tutkimuksella?

Esim. jos olis endometrioosia, ei sitä nää alakautta...

Kerro mulle joku syy, mikä voidaan nähdä?

[/quote]

Esimerkiksi juuri endometrioosin voi löytää sisätutkimuksella. Tyypillinen endometrioosin palpaatiolöydös on rypälemäinen muodostuma kohdun takana fossa Douglasissa. Ihan kirjaimellisesti spekulatutkimuksessa näkyviä syitä voisivat olla kehityspoikkeavuudet gynekologisissa elimissä.

t. ei 3, mutta asioista tietävä - ja sellainen, joka ei ala inttämään asioista, joista ei selvästi tajua mitään

Vierailija
91/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 20:59"]

[/quote]

Kyllä mun tyttö ainakin jännitti gyneä ja kysyi etukäteen mitä siellä tehdään. Olin sattumalta tajunnut kysyä lääkäriltä sisätutkimuksesta, eli osasin kertoa, että kyselee vaan ja ultraa mahan päältä. Kyse ei tosiaankaan ollut siitä, että mä olisin pelotellut tai varoitellut etukäteen. Kyllä tuon ikäinen ymmärtää jo itsekin miettiä mitä siellä tehdään. Ja lukea ehkä netistä yms. Mun mielestä on paras kertoa rehellisesti asiat, jos lapsi kysyy. Toki voi sanoa, ettei tiedä, jos ei tiedä, mutta ei tuon ikäisten kanssa enää auta mikään tosiasioiden peittely ja äidin positiivisuus.

t:olinkohan vitonen

[/quote]

Ysi on ihan samaa mieltä kanssasi. :) Toki jos lapsi kysyy asiasta, siihen täytyy vastata todenmukaisesti. Ja "en tiedä" on ihan hyvä vastaus monesti myös. Sulla on selvästi myös luottamuksellinen suhde tyttäreesi, jos hän sinulta näistä asioista kysyy. Ihan samoja viboja en saanut parista muusta kirjoituksesta tässä ketjussa. ;) Olen hyvin samaa mieltä kanssasi myös siitä, että keskiverto 13-vuotias on hyvin perillä siitä, mitä gynekäynnillä tapahtuu, ja on varmasti lukenut aiheesta netistä.

Vierailija
92/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 21:21"]

Miten sä aapee ajattelet lääkärin selvittävän kuukautiskipujen syytä tekemättä tutkimusta?

jos ette halua kipujen syytä selvitettävän, olisi tyttö voinut käydä hakemassa särkylääkkereseptin ihan koululääkäriltäkin. 

[/quote]

[/quote]

Esimerkiksi juuri endometrioosin voi löytää sisätutkimuksella. Tyypillinen endometrioosin palpaatiolöydös on rypälemäinen muodostuma kohdun takana fossa Douglasissa. Ihan kirjaimellisesti spekulatutkimuksessa näkyviä syitä voisivat olla kehityspoikkeavuudet gynekologisissa elimissä.

t. ei 3, mutta asioista tietävä - ja sellainen, joka ei ala inttämään asioista, joista ei selvästi tajua mitään

[/quote]

Mun äiti on kätilö, sanoi mulle, ettei endometrioosia voi todeta alatietutkimuksen avulla. Ehkä se sitten on väärässä.

Vierailija
93/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Taudin toteaminen

Oireet antavat viitteitä diagnoosista. Gynekologisessa sisätutkimuksessa tavallisin löydös on kipu ja arkuus kohdun takapinnalla, mutta gynekologinen tutkimus voi olla täysin normaali lievässä taudissa. Kohdun takapinnalla voi esiintyä voimakkaasti aristavia nystyröitä, jotka joskus tuntuvat vain peräsuolen kautta tunnustellen. Jos endometrioosiin liittyy ns. suklaakysta eli munasarjan sisälle on kasvanut endometrioosia, voi munasarja olla sisätutkimuksessa selvästi suurentunut. Endometrioosikysta löytyy helpoimmin kaikututkimuksen «Gynekologinen kaikututkimus»3 avulla.

Varmuudella endometrioosi ja sen laajuus voidaan arvioida vatsaontelon tähystysleikkauksessa. Lääkäri voi aloittaa lääkehoidon oireiden perusteella ilman tätä laparoskopiassa varmistettua diagnoosia. Virtsaamis- ja ulostamiskipujen yhteydessä tehdään tarvittaessa virtsarakon tähystys (kystoskopia) ja suolitähystys (sigmoidoskopia). Tutkimukset ovat aiheelliset, jos virtsan tai ulosteen mukana näkyy verta. Lantion alueen magneettitutkimus (MRI) on tarpeellinen vain syvien pesäkkeiden diagnoosissa ennen leikkausta, jotta voidaan varautua leikkauksen laajuuteen.

Vierailija
94/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 21:47"]

[/quote]

[/quote]

Mun äiti on kätilö, sanoi mulle, ettei endometrioosia voi todeta alatietutkimuksen avulla. Ehkä se sitten on väärässä.

[/quote]

Kyllä, virallisesti endometrioosi diagnosoidaan kirurgin pöydällä joko tähystyksellä tai avoleikkauksella. Endometrioosiepäilyn takia ei ole mitään järkeä lähteä operoimaan kaikkia diagnoosin metsästämiseksi. Jos on tyypilliset oireet, löydökset ja vaste hoidolle, niin eiköhän se endometrioosi ole - ja endometrioosiin liittyy tyypillinen löydös sisätutkimuksessa. Äitisi on kyllä tavallaan oikeassa, mutta muista että hän on kätilö. Kätilöt voisivat jättää diagnostiikan lääkäreille, jotka on siihen koulutettu.

Eikä viestini pointti ollut tarkoitus aloittaa keskustelua endometrioosista, vaan selittää kliinisen tutkimuksen tärkeyttä tietämättömälle.

Vierailija
95/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 21:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä, virallisesti endometrioosi diagnosoidaan kirurgin pöydällä joko tähystyksellä tai avoleikkauksella. Endometrioosiepäilyn takia ei ole mitään järkeä lähteä operoimaan kaikkia diagnoosin metsästämiseksi. Jos on tyypilliset oireet, löydökset ja vaste hoidolle, niin eiköhän se endometrioosi ole - ja endometrioosiin liittyy tyypillinen löydös sisätutkimuksessa. Äitisi on kyllä tavallaan oikeassa, mutta muista että hän on kätilö. Kätilöt voisivat jättää diagnostiikan lääkäreille, jotka on siihen koulutettu.

Eikä viestini pointti ollut tarkoitus aloittaa keskustelua endometrioosista, vaan selittää kliinisen tutkimuksen tärkeyttä tietämättömälle.

[/quote]

Juu, äitini on kätilö ja terveydenhoitaja, joka piti aikanaan ehkäisyneuvolaa ja on ihan varmasti alan ammattilainen. On nähnyt tän kaupungin naisten alapäitä paljon enemmän kuin moni gyne, eli ihan hieno muistustus, muistan,  että on kätilö.

Kun oli töissä, niitä tk lääkäreitä piti aina auttaa ja ohjata ja sen teki äitini. Et arvaakkaan, kuinka paljon enemmän ammattitaitoa löytyy äidiltäni verrattuna moneen lääkäriin, joiden oli pakko tulla sinne neuvolaan muka tutkimaan naisten alapäitä ja ne ei tiennyt siitä mitään.

Millaisen koulutuksen se tk lääkäri onkaan saanut, että peittoaa vanhanajan kunnan kätilön? Ennen ei ollut kunnassa muita kuin se kätilö, arvaat varmaan, ettei lääkärit kierrelleet talosta taloon auttamassa synnytyksissä ja hoitivat samalla kaikki muutkin naisten alapää vaivat.

Pikkasen nyt  armoa, äitiäni et voi tietämättömäksi sanoa.

Vierailija
96/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä tässä nyt puhutaan gynekologista, joka on naistentauteihin erikoistunut lääkäri, ei yleislääkäristä, joka ei ole juuri endoa nähnyt. Kätilön koulutukseen ei taida kuulua sairauksien diagnosointi, toisin kuin gynekologien.

Vierailija
97/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 22:19"]

Ehkäpä tässä nyt puhutaan gynekologista, joka on naistentauteihin erikoistunut lääkäri, ei yleislääkäristä, joka ei ole juuri endoa nähnyt. Kätilön koulutukseen ei taida kuulua sairauksien diagnosointi, toisin kuin gynekologien.

[/quote]

Miten arvelet ennenvanhaan noiden diagnoosien kanssa olleen, kuka ne teki ja minkälaisilla välineillä?

Menikö kunnanlääkäri tutkimaan ultarlla jokaisen naisen jonka kunnankätilö oli nähnyt ja tehnyt sen diagnoosin? Koeta tajuta, vaikka nimike ei ole gyne, silti nuo vanhanajan kätilöt aivan varmasti osasivat tehdä sen diagnoosin, siinä kuin se gynekin.

Ero on siinä, että nykyajan lääkäri tarvitsee aina jotain tutkimuslaitetta, sitä ei ollut ennenvanhaan ja kas kummaa, ne kätilöt osasi tehdä sen diagnoosin silti siellä korvessa, keskellä ei mitään. Kokemus ja ammattitaito, sitä ei siellä gynen koulutuksessa saa...

Vierailija
98/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta jo, tämä keskustelu ei käsittele kätilöitä muinaisaikoina vaan gynekäyntiä tänäpäivänä...

Vierailija
99/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 22:29"]

Lopeta jo, tämä keskustelu ei käsittele kätilöitä muinaisaikoina vaan gynekäyntiä tänäpäivänä...

[/quote]

Minusta joku kyllä laittoi tuon "vain kätilön" ammattitaidon kyseinalaiseksi, eikä asia nyt niin ole.

ohis

Vierailija
100/108 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 20:52"]

Se siitä immenkalvosta!

[/quote]

no mitä vittua sillä muutenkaan mitään tekisi. eiköhän se juon ikäisenä ole muutonkin puhkottu esim masturboidessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme