Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö gyne alatietutkimuksen 13v tytölle?

Vierailija
28.10.2013 |

Vien huomenna tyttären gynelle ekaa kertaa, ongelmana tosi kivuliaat ja runsaat kuukautiset.

Tekeekö gyne hänelle ihan oikean alatietutkimuksen?

Pitäisi pikkasen osata varoitella, jos niin tekee...

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:49"]

Vähän ohi teeman, mutta kysynpä nyt kuitenkin. Istuuko se äitimuori myös siellä tutkimushuoneessa ja vastaa, kun tytöltä kysytään? Jos olisin se tyttö, niin en ottaisi mammaa mukaan sisälle. Olen joskus ollut odottamassa vuoroani ja siellä on ollut myös äiti tuomassa tyttöään. Kun vuoro tuli, tunki äitikin sisälle, mutta lääkäri pyysi häntä palaamaan odotushuoneeseen. Taputin hengessäni lääkärille käsiäni. Kaikki eivät halua äidin kuullen kertoa kaikkia asiaan vaikuttavia seikkoja.

[/quote]

Riippuu ihan siitä, mitä tyttö haluaa.

Jos haluaa etten ole mukana, en ole, mutta jos haluaa minut mukaan, sitten olen.

Meillä lapset on aina saaneet itse selittää lääkärissä asiansa, en tosiaan puhu heidän puolestaan.

Tarvitsen kyllä sitten ne tiedot lääkäriltä, jos tytär saa lääkkeitä, minä kuitenkin valvon niiden käyttöä. Jos tulee e-pillerit, alussa ainakin minun on ihan varmasti kontrolloitava, että ne muistaa ottaa. Samoin jos joku ongelma huomataan, minä vastaan hoidosta, kyse on kuitenkin 13v lapsesta, joka on minun vastuullani.

ap.

[/quote]Kannattaisi hellittää hiukan, jos haluat että lapsestasi kasvaa joskus aikuinen, joka kantaa vastuun omista asioistaan.

Vierailija
42/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 16:39"]

Vähän ohi teeman, mutta kysynpä nyt kuitenkin. Istuuko se äitimuori myös siellä tutkimushuoneessa ja vastaa, kun tytöltä kysytään? Jos olisin se tyttö, niin en ottaisi mammaa mukaan sisälle. Olen joskus ollut odottamassa vuoroani ja siellä on ollut myös äiti tuomassa tyttöään. Kun vuoro tuli, tunki äitikin sisälle, mutta lääkäri pyysi häntä palaamaan odotushuoneeseen. Taputin hengessäni lääkärille käsiäni. Kaikki eivät halua äidin kuullen kertoa kaikkia asiaan vaikuttavia seikkoja.

[/quote]

Jos haluaa etten ole mukana, en ole, mutta jos haluaa minut mukaan, sitten olen.

Meillä lapset on aina saaneet itse selittää lääkärissä asiansa, en tosiaan puhu heidän puolestaan.

Tarvitsen kyllä sitten ne tiedot lääkäriltä, jos tytär saa lääkkeitä, minä kuitenkin valvon niiden käyttöä. Jos tulee e-pillerit, alussa ainakin minun on ihan varmasti kontrolloitava, että ne muistaa ottaa. Samoin jos joku ongelma huomataan, minä vastaan hoidosta, kyse on kuitenkin 13v lapsesta, joka on minun vastuullani.

ap.

[/quote]Kannattaisi hellittää hiukan, jos haluat että lapsestasi kasvaa joskus aikuinen, joka kantaa vastuun omista asioistaan.

[/quote]

Juuri näin. 13v suurin osa harrastaa jo seksiä, joten mammaa ei tarvita, kun lääkäri toteaa,. että tyttö ei ole enää neitsyt.

Ja peräsuolitutkimuksesta. Eiköhän 13v jo ole kokeillut anaalia ja ajellut alapäänsä, joten mitään uutta ei ole tulossa.

Mamma pois tutkimushuoneesta ja anna tytön olla jo kasvamassa aikuiseksi.

Tuon ikäisillä tytöillä on jo kokemuksia seksistä ja pillerit on hyvä vara, ettei tule raskaaksi, kun kortsu pettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Samaa mieltä. Ei kukaan 13 vuotia halua äitiään katsomaan jos tehdäänkin vaikka sisätutkimus. Äiti voi kyllä kertoa mitä gynellä tapahtuu ja ettei tutkimuksia tarvitse pelätä.

Vierailija
44/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän miksi joillakin naisilla on gynekammo. Heidät on tutkittu väärästä reiästä.

:D :D :D

Vierailija
45/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 16:19"]

Voi herranen aika, mitä porukkaa! Tapellaan jostain endometrioosidiagnoosista, että osaako joku tehdä sen vai haetaanko av-mamman kätilöaiti hätiin!

Kukaan ei tannut ottaa huomioon, että endometrioosia ei voi noin nuorella edes olla.

Eli tapelkaa jostain muusta. Vaikka siitä, kannattaako 13-vuotiaan lapsen alkaa vetää hormoneja.

[/quote]

Kipulääkkeet ei ole auttaneet. Mitä muita konsteja on saada tyttö voimaan paremmin?

Oksentaa 2 vrk ja ei juurikaan pääse kivuiltaan sängystä ylös. Vuotaa tosi reippaasti.

Joutuu siis olemaan koulusta poissa ainakin 2 pv joka kuukausi. 

ap.

[/quote]

Noi homonien vastustajat eivät ole itse kokeneet kovia kuukautiskipuja. Itse en pääse sängystä ylös kuukautisten aikana, jos olen ilman pillereitä. Siksi aloitinkin ne jo nuorena, eikä mitään ongelmia ole ollut.

Vierailija
46/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.aava.fi/palvelu/ensimmainen-kaynti-gynekologilla

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00125

Kummassakin linkissä tähdennetään jankkaajalle, että gynegologinen tutkimus voidaan tehdä peräsuolen kautta.

Tähän the jankkaaja varmaan huutaa, että väärennettyä tietoa, hänen kätilöäitinsä tietää tämän asian paremmin ;)

Vierailija
47/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 16:58"]

Voi herranen aika, mitä porukkaa! Tapellaan jostain endometrioosidiagnoosista, että osaako joku tehdä sen vai haetaanko av-mamman kätilöaiti hätiin!

Kukaan ei tannut ottaa huomioon, että endometrioosia ei voi noin nuorella edes olla.

Eli tapelkaa jostain muusta. Vaikka siitä, kannattaako 13-vuotiaan lapsen alkaa vetää hormoneja.

[/quote]

Kipulääkkeet ei ole auttaneet. Mitä muita konsteja on saada tyttö voimaan paremmin?

Oksentaa 2 vrk ja ei juurikaan pääse kivuiltaan sängystä ylös. Vuotaa tosi reippaasti.

ap.

[/quote]

Noi homonien vastustajat eivät ole itse kokeneet kovia kuukautiskipuja. Itse en pääse sängystä ylös kuukautisten aikana, jos olen ilman pillereitä. Siksi aloitinkin ne jo nuorena, eikä mitään ongelmia ole ollut.

[/quote]

Juu ja onneksi suojaavat raskaudelta. Mutta muistakaa sanoa tytöille, ettei suojaa sukupuolitaudeilta. Ja vaikka nyt saakin papilloomaa vastaan rokotteen, e-pillerit ei suojaa muilta taudeilta.

Vierailija
48/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuukautisiin liittyy todellista pahoinvointia ja oksentelua niin ei siinä auta mitkään ibuprofeenit. E-pillerit auttavat ja vähentävät myös vuotoa.

Sääli kun tämäkin asiallinen avaus päätyi järjettömään kiistelyyn persaukon tiimoilta.

Minäkään en usko, että mitään sisätutkimusta tässä vaiheessa tehdään, vaan tyttö saa pillerit. Jos endometrioosi olisi niin sittenhän vaivat joka tapauksessa jatkuvat ja on syytä aloittaa tarkemmat tutkimukset.

Vierailija
49/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 16:39"]

[/quote]

ap.

[/quote]

Ei voi olla totta, ettei äiti voi enää huolehtia edes lapsestaan. 13v on kyllä minun mittapuun mukaan täysi lapsi jajos ap. antaa tytön valita, miten ihmeessä voi olla jotenkin liian huolehtiva?

Jos taas lääkitystä valvoo, onhan se nyt aivan normaalia, kun tosiaan kyseessä on 13v

Aivan uskomatonta minusta tuo jos aletaan vaan lasten huolehtia itsestään omassa rauhassa. Nimenomaan silloin kasvaa parhaiten aikuiseksi, kun on saanut apua vanhemmilta ja mallin, että lapsesta pidetään huolta, ei jätetä yksin.

Mihin se vanhemmuus on kadonnut?

Ei ihme, ettei suomalaiset lapset tunne oloaan turvallisiksi, kun kukaan ei välitä.

Tuo ap. on mielestäni vallan hyvä vanhempi, kun kerran on viemässä lapsen lääkäriin ja saa apua. Moni vanhempi ei sitä tee.

ohis

Vierailija
50/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia meni niin että tytär nimenomaan halusi minut tutkimushuoneeseen sen juttelutuokion ajaksi joka aina on ennen tutkimuksia lääkärin kanssa. Sen jälkeen kun lääkäri sanoi että tekee vatsan päältä ultran yms. niin itse ehdotin että menisin käytävään odottamaan tutkimusten ajaksi.

Tutkimuksen jälkeen hoitaja pyysi minut takaisin tutkimushuoneeseen.

Olin tietenkin valmistellut tyttären lääkärireissuun ja kertonut mitä siellä tapahtuu. Ei tullut lääkärikammoa. Tytär oli tuolloin 13 v.

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 16:49"]

[/quote]

Samaa mieltä. Ei kukaan 13 vuotia halua äitiään katsomaan jos tehdäänkin vaikka sisätutkimus. Äiti voi kyllä kertoa mitä gynellä tapahtuu ja ettei tutkimuksia tarvitse pelätä.

[/quote]

Vierailija
51/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastan vaikeata endoa ja kyllä gyne on sen myös alapäästä nähnyt :(

Vierailija
52/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvitti lukea ketjusta olettamusta että kaikki 13 vuotiaat harrastaisivat seksiä ja olisivat kokeilleet anaaliakin. Ilmeisesti kirjoittaja ja tyttärensä ovat niin tehneet muttei pitäisi yleistää.

16 vuotiaani ei ole seurustellut vielä kenenkään kanssa. Tyttärelläni on monta kaveria lukiossa joilla ei ole ollut seurustelusuhteita, jopa 18 vuotiaita on jotka eivät ole harrastaneet seksiä toki tätäkin vanhempia neitsyitä löytyy.

Vierailija
53/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 16:35"]

[/quote]

ap.

[/quote]

No siksihän te sinne gynelle olette menossa. Mutta jos minä olisin sinä, kyselisin aika tarkaan kaikki muut vaihtoehdot ennen hormonireseptiä, joka tuntuu olevan täällä yleisin ehdotus. Itselläni oli kyseisiin vaivoihin lääkityksenä resepti-ibuprofeenilääke, joka poisti kivut ja vähensi huomattavasti vuodon määrää. Ihan tavallinen Ibusalkin vähentää. Nuo särkylääkkeetkään eivät tietenkään ole vaarattomia, mutta niitä ei tarvitse vetää kuin se pari pv kuukaudessa, hormoneja joka päivä.

[/quote]

Tyttö on syönyt Buranaa 400 mg joka 8 tunnin välein ja lisäksi 

Naproxen 500 mg. Ei mitään apua, vaikka aloittaa nuo jo pari pv. ennen kuukautisia.

Olisi hienoa, jos nuo olisivat auttaneet, mutta ei vaan ole.

ap.

Vierailija
54/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit kehiin, ne ovat pienempi paha kuin runsaat kuukautiset.

Vierailija
55/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 17:09"]

Hirvitti lukea ketjusta olettamusta että kaikki 13 vuotiaat harrastaisivat seksiä ja olisivat kokeilleet anaaliakin. Ilmeisesti kirjoittaja ja tyttärensä ovat niin tehneet muttei pitäisi yleistää.

16 vuotiaani ei ole seurustellut vielä kenenkään kanssa. Tyttärelläni on monta kaveria lukiossa joilla ei ole ollut seurustelusuhteita, jopa 18 vuotiaita on jotka eivät ole harrastaneet seksiä toki tätäkin vanhempia neitsyitä löytyy.

[/quote]

Veikkaan, että nuo lapset, jotka noin nyt aikuisina kirjoittavat, eivät tosiaan ole kotoa saaneet minkäänlaista tukea aikuiseksi kasvussaan. 

Ei se nyt mikään vakio ole aloittaa sukupuolielämää 13v. Ne toki aloittaa aikaisemmin, jotka ei kotona ole kokeneet hellyyttä, hyväksyntää ja rakkautta vanhempien taholta. Ihminen kaipaa noita asioita ja jos kotona ei niitä saa, silloin ne haetaan muualta. Surullista, mutta totta.

ohis

Vierailija
56/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Naproxen 500 mg. Ei mitään apua, vaikka aloittaa nuo jo pari pv. ennen kuukautisia.

ap.

[/quote]

Naprokseenia lapselle! Kuka lääkäri sellaista on määrännyt? Mieluummin ne hormonit kuin tuo!

Vierailija
57/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopioin tuolta Terveyskirjastosta lauseen naprokseenista: "Muiden tämän ryhmän lääkkeiden tavoin naprokseeni vaikuttaa veren hyytymiseen siten, että verenvuoto kestää tavallista pitempään".

Miksi ihmeessä runsaaseen verenvuotoon annetaan lääkettä, joka lisää verenvuotoa? Onko ap kelvollinen äiti?!?

Vierailija
58/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 17:22"]

[/quote]

ap.

[/quote]

Naprokseenia lapselle! Kuka lääkäri sellaista on määrännyt? Mieluummin ne hormonit kuin tuo!

[/quote]

Ihan oikea lääkäri, ei kätilö.

ap

Vierailija
59/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 17:27"]

Kopioin tuolta Terveyskirjastosta lauseen naprokseenista: "Muiden tämän ryhmän lääkkeiden tavoin naprokseeni vaikuttaa veren hyytymiseen siten, että verenvuoto kestää tavallista pitempään".

Miksi ihmeessä runsaaseen verenvuotoon annetaan lääkettä, joka lisää verenvuotoa? Onko ap kelvollinen äiti?!?

[/quote]

Ei taida olla. Kuitenkin kyselee av:ltä neuvoa gynekäyntiin. Miksi ei kysynyt jo silloin, kun tuo väärä lääke määrättiin? Olisi saanut täältä takuuvarman vastauksen, että tuollainen puoskarilääke ei ole käypä hoito. Ihmettelen muutenkin, että vanhemmat eivät kyseenalaista lääkärin ammattitaitoa koskaan. Paitsi homeopaattihörhöt, liikaakin.

Vierailija
60/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 17:27"]

[/quote]

Aika  outo lääkäri. Itse olen sh, enkä koskaan antaisi lapselleni naprokseenia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän