Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö gyne alatietutkimuksen 13v tytölle?

Vierailija
28.10.2013 |

Vien huomenna tyttären gynelle ekaa kertaa, ongelmana tosi kivuliaat ja runsaat kuukautiset.

Tekeekö gyne hänelle ihan oikean alatietutkimuksen?

Pitäisi pikkasen osata varoitella, jos niin tekee...

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas tätä palstaa. Nyt pari kahjoa tappelee keskenään persereikätutkimuksesta.

Tyttö saa e-pillerit, ei siihen mitään tutkimuksia tässä vaiheessa tarvita. Jos kivut eivät poistu, sitten tutkitaan lisää.

Vierailija
22/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viimeksi otettu gynellä ultra peräaukon kautta, kun etsittiin kystaa. Mahan päältä ensin ja sitten varmistettiin peräaukon kautta. Se oli sellainen "paksu sukkapuikko", tylppä tietty. Kortsu päälle ja sisään, Auh!

Kyllä multa on useinkin sieltä peräaukon kautta muutenkin tutkittu, sormi sisään ja jotain se siellä kopeloi, Yäk!

Kai tiedätte, että miesten prostata tunnustellaan kanssa peräaukon kautta, se on hyvä väylä siihenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:16"]

Ompas hämärä ketju ja peukutkin menee jakoon ihmeellisesti. Lääketiede on asia jota voi opiskella kuka vain ja joku vanhan ajan kätilö varmasti tietää gynekologian perussairauksista paljon. Yhtä paljon kuin keskivertogyne. Et ihan turha mielestäni siitä asiasta keuhkota.

[/quote]

Olen samaa mieltä, joku vaan nyt ei tajua tuotakaan asiaa, mutta ihan sama mulle, luottakoon siihen vastavalmistuneeseen gyneen mieluummin....

Vierailija
24/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:16"]

Ompas hämärä ketju ja peukutkin menee jakoon ihmeellisesti. Lääketiede on asia jota voi opiskella kuka vain ja joku vanhan ajan kätilö varmasti tietää gynekologian perussairauksista paljon. Yhtä paljon kuin keskivertogyne. Et ihan turha mielestäni siitä asiasta keuhkota.

[/quote]

Olen samaa mieltä, joku vaan nyt ei tajua tuotakaan asiaa, mutta ihan sama mulle, luottakoon siihen vastavalmistuneeseen gyneen mieluummin....

[/quote]

Eiköhän tuossa koko vänkäämisessä ole kyse siitä, että toinen puhuu aidasta ja toinen seipäästä. Kuten joku jo taisi kerran todeta, niin "varmuudella endometrioosi ja sen laajuus voidaan arvioida vatsaontelon tähystysleikkauksessa. Lääkäri voi aloittaa lääkehoidon oireiden perusteella ilman tätä laparoskopiassa varmistettua diagnoosia." 

http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00119#s2

Vierailija
25/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 01:21"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 00:00"]

Hei ap!

Itselleni tehtiin teininä ultralla ja peräaukon kautta tutkimukset.

[/quote]

ei todellakaan tehdä peräaukon kautta. älkää nyt viitsikö. Mä kävin neitsyenä monta kertaa gynellä vaikeiden kuukautisten takia ja AINA tehtiin emättimen kautta, peräaukkoon ei ole koskettu ollenkaan.

[/quote]

Millä järjellä sä väität omaa kokemustasi ainoaksi totuudeksi? Kyllä mullakin on teininä ja neitsyenä tutkittu sitä kautta. Mä en oikein tajua, mitä liikkuu sellaisen ihmisen päässä joka ei käsitä, että vaikka itsellä onkin jokin juttu mennyt tietyllä tavalla niin se ei tarkoita, että aina, kaikkialla ja kaikille muillekin se juttu menee juuri sillä samalla tavalla. Haloo.

[/quote]

ja miksi ihmeessä neityseltä tutkittaisiin peräaukko eikä emätintä. emättimen kautta se tutkimus on paljon mukavampi, oli kyseessä neitsyt tai ei.

[/quote]

toisille on, toisille ei.

Vierailija
26/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän kuin väittäisi, että kirurgiaan erikoistunut sairaanhoitaja olisi yhtä pätevä tekemään leikkauksen kuin kirurgi. Ei ole, sillä koulutus valmistaa eri tehtäviä varten. Kätilön koulutukseen ei kuulu sairauksien diagnosointi.

Vierailija
27/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi teeman, mutta kysynpä nyt kuitenkin. Istuuko se äitimuori myös siellä tutkimushuoneessa ja vastaa, kun tytöltä kysytään? Jos olisin se tyttö, niin en ottaisi mammaa mukaan sisälle. Olen joskus ollut odottamassa vuoroani ja siellä on ollut myös äiti tuomassa tyttöään. Kun vuoro tuli, tunki äitikin sisälle, mutta lääkäri pyysi häntä palaamaan odotushuoneeseen. Taputin hengessäni lääkärille käsiäni. Kaikki eivät halua äidin kuullen kertoa kaikkia asiaan vaikuttavia seikkoja.

Vierailija
28/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:39"]

Hei ap!

[/quote]

ei todellakaan tehdä peräaukon kautta. älkää nyt viitsikö. Mä kävin neitsyenä monta kertaa gynellä vaikeiden kuukautisten takia ja AINA tehtiin emättimen kautta, peräaukkoon ei ole koskettu ollenkaan.

[/quote]

Millä järjellä sä väität omaa kokemustasi ainoaksi totuudeksi? Kyllä mullakin on teininä ja neitsyenä tutkittu sitä kautta. Mä en oikein tajua, mitä liikkuu sellaisen ihmisen päässä joka ei käsitä, että vaikka itsellä onkin jokin juttu mennyt tietyllä tavalla niin se ei tarkoita, että aina, kaikkialla ja kaikille muillekin se juttu menee juuri sillä samalla tavalla. Haloo.

[/quote]

ja miksi ihmeessä neityseltä tutkittaisiin peräaukko eikä emätintä. emättimen kautta se tutkimus on paljon mukavampi, oli kyseessä neitsyt tai ei.

[/quote]

[/quote]

ahaa? mites esim yhdyntä? vai luuleto että naiselle on ihan sama kumpaan reikään lykkii?

Vierailija
29/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:50"]

Hei ap!

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

ahaa? mites esim yhdyntä? vai luuleto että naiselle on ihan sama kumpaan reikään lykkii?

[/quote]

onko gynellä olo ja seksin harrastaminen tilanteina sun mielestä samanlaisia?

Vierailija
30/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:49"]

Vähän ohi teeman, mutta kysynpä nyt kuitenkin. Istuuko se äitimuori myös siellä tutkimushuoneessa ja vastaa, kun tytöltä kysytään? Jos olisin se tyttö, niin en ottaisi mammaa mukaan sisälle. Olen joskus ollut odottamassa vuoroani ja siellä on ollut myös äiti tuomassa tyttöään. Kun vuoro tuli, tunki äitikin sisälle, mutta lääkäri pyysi häntä palaamaan odotushuoneeseen. Taputin hengessäni lääkärille käsiäni. Kaikki eivät halua äidin kuullen kertoa kaikkia asiaan vaikuttavia seikkoja.

[/quote]

Riippuu ihan siitä, mitä tyttö haluaa.

Jos haluaa etten ole mukana, en ole, mutta jos haluaa minut mukaan, sitten olen.

Meillä lapset on aina saaneet itse selittää lääkärissä asiansa, en tosiaan puhu heidän puolestaan.

Tarvitsen kyllä sitten ne tiedot lääkäriltä, jos tytär saa lääkkeitä, minä kuitenkin valvon niiden käyttöä. Jos tulee e-pillerit, alussa ainakin minun on ihan varmasti kontrolloitava, että ne muistaa ottaa. Samoin jos joku ongelma huomataan, minä vastaan hoidosta, kyse on kuitenkin 13v lapsesta, joka on minun vastuullani.

ap.

Vierailija
31/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:40"]

Tämä on vähän kuin väittäisi, että kirurgiaan erikoistunut sairaanhoitaja olisi yhtä pätevä tekemään leikkauksen kuin kirurgi. Ei ole, sillä koulutus valmistaa eri tehtäviä varten. Kätilön koulutukseen ei kuulu sairauksien diagnosointi.

[/quote]

Pikkasen on nyt sulla käsitys sekaisin.

Kirurginen leikkaus on  eri asia kuin oppia näkemään jotain silmillään. Luuletko tosiaan, ettei kokenut kätilö osaa tehdä diagnoosia?

Ihan sama, mutta saatat yllättyä, kun joku kokematon gyne kysyy neuvoa kokeneelta hoitajalta.

Itse olen ollut gynellä vuosia hoitajana ja olen opettanut ihan kädestä pitäen vastavalmistuneita gynejä kuinka esim. kierukka asennetaan. Kun sitä hommaa on vierestä seurannut vuosia, on vaan kohtuus asiakasta kohtaan, ettei vastavalmistunut tee virheitä ja se kierukka menee mahdollisimman kivuttomasti paikalleen.

Vierailija
32/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja ottaa esim. PAPA näytteet ja kurkkaa samalla sinne sisälle. Kyllä se tekee diagnoosinkin, jos siellä näkyy jotain poikkeavaa, se nyt vaan on niin.

Vierailija
33/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 20:59"]

No ei todellakaan pidä varoitella ja valmistella tytärtä etukäteen. :( Kuukautisten vuoksi tehtävä lääkärikäynti on tavallinen lääkärikäynti siinä missä kipeän korvanekin vuoksi tehtävä lääkärikäyntikin, ihan normaali ja tavanomainen asia siis. Vanhempien ei pidä siirtää omia pelkojaan ja kieroutumiaan (haloo nelonen!) lapseen. Lääkäri on ammattilainen ja hoitaa asian parhaaksi katsomallaan tavalla. Vanhempien tehtävänä on luoda sitä luottamuksellista suhdetta lapsen ja lääkärin välille, eikä suinkaan kylvää epäluottamusta ja epäilyä lapsen mieleen. "Lapsi ei välttämättä osaa pitää puoliaan, ja hänelle laitetaan väkisellä silmälasit" ei ole lapsen terveyttä ja hyvinvointia lisäävä  vaan sitä vähentävä asenne.

En oikeasti pohjustaisi tyttärelle käyntiä mitenkään, jos tytär ei itse ilmaise jännitystään, ahdistustaan tms. Jos jotakin puhuisin niin ennemminkin siitä, miten ihanaa on, että hän saa apua vaivaansa ja elämänlaatu paranee. :) Varmastihan 13-vuotiasta asia jännittää, mutta ehkäpä pieni näkökulman muutos asiaan suhtautumisessa olisi tyttären parhaaksi. 

[/quote]

Joo, ilmaisin itseni ehkä jotenkin yksioikoisesti. En tietenkään tarkoittanut, että pitäisi lietsoa pelkoa ja tehdä sitä kautta asiasta lapselle jokin mörkö. Fakta kuitenkin on, että tuskinpa kukaan tai juuri kukaan 13-vuotias mitenkään ihanan iloisesti ja rennosti suhtautuu gynekologille menemiseen (enkä sanoisi että kyseessä on kierouma jos tämän faktan ottaa huomioon). Luultavasti se pelottaa enemmän tai vähemmän, ja hain viestilläni vaan sitä että tälle asialle on kuitenkin hyvä olla herkkä sen sijaan, että ikään kuin kieltäisi sen että asia saattaa pelottaa. Riippuu tosi paljon tietysti lapsestakin, että millä tavalla hän asiaan suhtautuu. Tarkoitin vaan, että sen verran sensitiivisyyttä on hyvä olla, että pitää huolen siitä ettei lapselle vaan tule tunnetta että häneen on kajottu ilman hänen suostumustaan. Kai mä sitten olen tosi kieroutunut kun näin ajattelen.

4

Vierailija
34/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 14:50"]

Hei ap!

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

onko gynellä olo ja seksin harrastaminen tilanteina sun mielestä samanlaisia?

[/quote]

ei mutta sama reikä kyseessä.

Vierailija
35/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranen aika, mitä porukkaa! Tapellaan jostain endometrioosidiagnoosista, että osaako joku tehdä sen vai haetaanko av-mamman kätilöaiti hätiin!

Kukaan ei tannut ottaa huomioon, että endometrioosia ei voi noin nuorella edes olla.

Eli tapelkaa jostain muusta. Vaikka siitä, kannattaako 13-vuotiaan lapsen alkaa vetää hormoneja.

Vierailija
36/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 16:19"]

Voi herranen aika, mitä porukkaa! Tapellaan jostain endometrioosidiagnoosista, että osaako joku tehdä sen vai haetaanko av-mamman kätilöaiti hätiin!

Kukaan ei tannut ottaa huomioon, että endometrioosia ei voi noin nuorella edes olla.

Eli tapelkaa jostain muusta. Vaikka siitä, kannattaako 13-vuotiaan lapsen alkaa vetää hormoneja.

[/quote]

Olen pahoillani, joudun puhkaisemaan sun kuplasi mutta 13v kyllä voi jo oll aendomertioosia..

While most cases of endometriosis are diagnosed in women aged around 25 to 35 years, endometriosis has been reported in girls as young as 11 years of age

Vierailija
37/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kipulääkkeet ei ole auttaneet. Mitä muita konsteja on saada tyttö voimaan paremmin?

Oksentaa 2 vrk ja ei juurikaan pääse kivuiltaan sängystä ylös. Vuotaa tosi reippaasti.

Joutuu siis olemaan koulusta poissa ainakin 2 pv joka kuukausi. 

ap.

Vierailija
38/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 16:27"]

[/quote]

Kipulääkkeet ei ole auttaneet. Mitä muita konsteja on saada tyttö voimaan paremmin?

Oksentaa 2 vrk ja ei juurikaan pääse kivuiltaan sängystä ylös. Vuotaa tosi reippaasti.

Joutuu siis olemaan koulusta poissa ainakin 2 pv joka kuukausi. 

ap.

[/quote]

No siksihän te sinne gynelle olette menossa. Mutta jos minä olisin sinä, kyselisin aika tarkaan kaikki muut vaihtoehdot ennen hormonireseptiä, joka tuntuu olevan täällä yleisin ehdotus. Itselläni oli kyseisiin vaivoihin lääkityksenä resepti-ibuprofeenilääke, joka poisti kivut ja vähensi huomattavasti vuodon määrää. Ihan tavallinen Ibusalkin vähentää. Nuo särkylääkkeetkään eivät tietenkään ole vaarattomia, mutta niitä ei tarvitse vetää kuin se pari pv kuukaudessa, hormoneja joka päivä.

Vierailija
39/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.10.2013 klo 12:26"]

Hei ap!

[/quote]

[/quote]

[/quote]

ai että sun emätintä ei ole tutkittu lainkaan vaan pelkästään peräaukko? älä viitsi. ei gyne yleensä edes tutki peräaukkoa. mikä järki gynen on tehdä tutkimus jos ei tutki emätintä joka kuitenkin on se, jota sinne gynelle mennään näyttämään.

[/quote]

Voi luoja. Ei tutkita peräaukkoa vaan sen kautta. Eikä emätinkään ole kuule se ykkösasia jota tutkitaan, vaan sen kautta pystyy tunnustella paremmin kohdun ja munasarjat.

[/quote]

mutta miksi ihmeesä?? ei siihen mikään neitsyys vaikuta. emättimen kautta on kivuttomampaa tutkia oli neitsyt tai ei.

kuulostaa taas niin provolta. en ole koskaan kuullut että gyne olisi tutkinut peräaukon kautta ketään. sori, en mene halpaan.

[/quote]

Uah, no aivan sama jos sä et usko, en voi auttaa. Voin nyt kuitenkin vielä kerran vastata jos tällä kertaa menisi perille. Peräaukon kautta voidaan tutkia jos ei emättimen kautta onnistu, sitä kautta kun pystytään myös tunnustella sisuskaluja. Siksi. Mutta sähän et varmaan pysty ymmärtämään sitäkään, jos kerran sulla on onnistunut emättimen kautta tutkiminen. (Seuraavaksi sä varmaan vänkäätkin että ei voi olla mahdollista ettei pystyisi tutkia emättimen kautta?)

Toiseksi mistä sä sitten voit tietää mikä on kivuttomampaa? Ei sinne peräaukkoon mitään spekulaa tungeta jos sitä luulet :D Ainakin mun kohdalla emättimen kautta tutkiminen oli niin kamalaa että se oli mahdotonta, peräaukon kautta taas ihan ok. Ei kivuliasta eikä muutenkaan ongelmallista.

Sut muuten tunnistaa kirjoitustyylistä, näyttäisi siltä että olet eräässä muussakin ketjussa ollut vänkäämässä omaa kokemustasi ainoaksi totuudeksi. Siispä en jaksa ihan hirveän kauaa sua vakuuttaa jos olet jo päättänyt että se mitä sä et ole kokenut ei voi olla totta.

[/quote]

Tottakai emättimen kautta onnistuu tutkia keltä vaan. Ilmeisesti olet kuitenkin onnistunut neitsyydestäsi pääsemään eroon, miten se on mahdollista jos ei edes spekula mene emättimeen? Niin, miten sulla sitten se penis meni?

Oikeesti, en usko että ketään tutkitaan peräaukon kautta. En tajua miksi edes vastasit tähän ketjuun. Gyne kyllä yrittää tutkia kaikkia emättimen kautta, ei se gyne automaattisesti ala ketään tutkimaan peräaukon kautta vain sen takia että on neitsyt.

Hassua muuten että väität, että reikään joka on tarkoitettu sisäänmenoa varten olisi vaikeampaa tutkia kuin reikää joka on tarkoitettua vain ulostamista varten.

Älä luule että sun yksittäiskokemus olisi mitenkään yleistä. En ole ikinä kuullut että ketään on tutkittu peräaukon kautta joten hivenen vaikeaa uskoa tota sun "neitsyet tutkitaan automaattisesti peräaukon kautta"-juttua. Miksi haluat levittää pelkoa ap:lle ja hänen tyttärelleen?

[/quote]

Hihiii, THE JANKKAAJA iski jälleen :DDDDDD

Vierailija
40/108 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuolle "endometriosis has been reported in girls as young as 11 years of age"  -googlaajalle sanoisin, että tuo nyt vaan sattuu olemaan tosi harvinaista, vaikka raportoitu onkin. Uskaltaisin sanoa, että aika suurella todennäköisyydellä kyse on jostain muusta. Mutta kiva, kun jaksoit googlata, arvasinkin, että jollain on aikaa ja halua saada viestini kumotuksi. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi