Mistä uskovat tietävät mihin uskoa?
Jos joku esim. tulisi huomenna esiin ja kertoisi olevansa jumalan sanansaattaja, uusi profeetta niin uskoisitteko te häntä? Jos hän kertoisi, että taivaaseen pääsevät kaikki jotka elävät elämänsä hyvin ja kohtelevat toisia suvaitsevaisesti ja oikein, uskoisitteko te? Onko usko rajattu vain raamatun sanaan?
Kommentit (187)
Mutta siinähän onkin se ongelma. Jos tämän uuden profeetan pitäisi todistaa sanansa ihmeteoilla ei enää olisi kyse pelkästä uskosta. Ihmiset uskovat Jumalaan eri tavoin ja kukaan ei voi sanoa oman tapansa olevan oikea. Monet tuntevat sisimmässään oikeaksi erilaisia asioita, uskovat eri jumaliin, tulkitsevat raamattua eri tavoin.
Miksi ap edes kysyy tällaista. Jos haluaa tietää mitä raamattu sanoo, voi itse lukea aloittaen uudesta testamentista. Jos tähän laittaisin kunnon perustelut tuohon kysymykseesi, saisin kirjoittaa liian kauan. Lyhyesti, jos olet uudestisyntynyt kristitty, tiedät vastauksen kysymykseesi. Muuten tätä ei voi lyhyesti perustella.
Miksi ap edes kysyy tällaista. Jos haluaa tietää mitä raamattu sanoo, voi itse lukea aloittaen uudesta testamentista. Jos tähän laittaisin kunnon perustelut tuohon kysymykseesi, saisin kirjoittaa liian kauan. Lyhyesti, jos olet uudestisyntynyt kristitty, tiedät vastauksen kysymykseesi. Muuten tätä ei voi lyhyesti perustella.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 15:43"]
[/quote]
Mutta tietäväthän muslimit, hindut ja buddahalaisetkin, mihin uskoa. Ja aivan yhtä suurella varmuudella kuin sinä.
Tämä kertoo vain siitä, että ihmisellä on hyvin voimakas oikeassa olemisen tarve ja uskonto on mitä parhain väline sen tarpeen täyttämiseen.
Niin, ja ennen kuin rupeat kaupustelemaan lisää Raamatun lukemista tms, niin tiedoksesi että olen lukenut Raamatun useita kertoja ja ollut myös uudestisyntynyt kristitty. Nykyään olen agnostikko.
No uskon ihan Jumalaan. Mitä tietämistä siinä on? Omatunto ja järki kyllä kertoo sitten sen miten elää.
Kysyn ihan mielenkiinnosta. Olen raamatun kyllä lukenut aikoinani kannesta kanteen enkä koe, että minun pitäisi nyt niin tehdä.
Raamattuahan on jo muokattu useaan otteeseeen ja Jeesuksen myötähän monet opit menivät uusiksi. Onko perusoletuksena siis se, että sen jälkeen ei tule enää ainoatakaan profeettaa? Entä jos sellainen tulisi, kuka häntä uskoisi ilman todisteita? Onhan se nyt aika iso ristiriita.
Joku muu kertoo sen niille. Et kai sä odota tommosten ajattelen itse :-). Hyvä esimerkki tälläsestä on Vihreät. Taulapäät on vakuuttuneita Jeesukseen toisesta tule...eikun näillähän se olikin ilmastonmuutos. Näille ei tartte sanoa muuta kuin, että tiede sanoi näin ja ne ovat ekstaasissa. Tietysti se tiede tarkoittaa vain tilastollista mallia, jota todellisuus ei edes suostu tottelemaan. Mutta mitäs pienistä. Ei tälläset anna todellisuuden horjuttaa uskoaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 15:51"]
No uskon ihan Jumalaan. Mitä tietämistä siinä on? Omatunto ja järki kyllä kertoo sitten sen miten elää.
[/quote]
Jumalia on moneen lähtöön. Uskontoja on monia erilaisia. Kaikissa uskonnoissa on ihmisiä, jotka uskovat vakaasti omien uskomuksiensa oikeellisuuteen. Miten siis se oma usko on oikeampi kuin niiden miljardien muiden uskovien uskonnot? Kaikissa uskonnoissa kun löytyy niitä jotka antavat koko elämänsä oman totuudensa levittämiseen.
Miten siis perustelet, että esim. suomalainen luterilainen kirkko on se oikea vaihtoehto? Minä vain uskon niin on kuitenkin perustelu niin monille muillekin ihmisille, jotka puolestaan edustavat esim. buddhalaisuutta.
Mä ajattelisin että kyse on lopunaikojen väärästä profeetasta, ihan sen takia että hän sanoisi että voisi pelastua muuten kuin uskomalla Jeesukseen ja tämä on vastoin sitä mitä Raamattu opettaa. Eli en uskoisi häneen enkä sanoihinsa, vaan uskon sen mitä Raamatussa sanotaan (eli että vain uskomalla Jeesukseen pelastuu).
Minusta ihmisellä voi olla sydämen uskoa, eli halu toimia oikein (eli Jumalan tahdon mukaisesti), mutta pelastua voi vain Jeesukseen uskomalla.
Minä en itse pidä mitään tiettyä kirkkoa oikeana, vaan minusta oikea seurakunta on se jonka jäseniä yhdistää aito usko Jeesukseen, eikä tämä Jumalan seurakunta minusta ole minkään tietyn kirkon sisällä vaan näitä uskovia on eri kirkkojen sisällä tai kirkkoon kuulumattomissakin.
Vain usko Jeesukseen pelastaa ja sen takia pidän sitä ainoana oikeana vaihtoehtona.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:31"]
Mä ajattelisin että kyse on lopunaikojen väärästä profeetasta, ihan sen takia että hän sanoisi että voisi pelastua muuten kuin uskomalla Jeesukseen ja tämä on vastoin sitä mitä Raamattu opettaa. Eli en uskoisi häneen enkä sanoihinsa, vaan uskon sen mitä Raamatussa sanotaan (eli että vain uskomalla Jeesukseen pelastuu).
Minusta ihmisellä voi olla sydämen uskoa, eli halu toimia oikein (eli Jumalan tahdon mukaisesti), mutta pelastua voi vain Jeesukseen uskomalla.
Minä en itse pidä mitään tiettyä kirkkoa oikeana, vaan minusta oikea seurakunta on se jonka jäseniä yhdistää aito usko Jeesukseen, eikä tämä Jumalan seurakunta minusta ole minkään tietyn kirkon sisällä vaan näitä uskovia on eri kirkkojen sisällä tai kirkkoon kuulumattomissakin.
Vain usko Jeesukseen pelastaa ja sen takia pidän sitä ainoana oikeana vaihtoehtona.
[/quote]
Eli uskotko siihen, että jos joku pieni lapsi kuolee esim. nälkään hän ei pääse taivaaseen, koska ei ole koskaan edes kuullut Jeesuksesta?
[/quote]
Eli uskotko siihen, että jos joku pieni lapsi kuolee esim. nälkään hän ei pääse taivaaseen, koska ei ole koskaan edes kuullut Jeesuksesta?
Hassua, että uskovaiset ihmiset sattumalta on syntyneet sen uskonnon piiriin, mikä on se ainoa oikea. Siis että Raamattuun uskovat kristityt sattumalat ovat syntyneet yhteiskuntaan, jossa tämä uskonto on tuttu. Jos Jeesus kerran on kaikkialla, niin luulis sen kutsuvan ihmisiä vaikka Iranissa tai Intiassa, ihan samoin kuin vaikka Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:38"]
[/quote]
[/quote]
Jeesus itse sanoi että lapsenkaltaisten on taivasten valtakunta. Mä siis uskon että kaikki lapsina kuolleet pääsevät taivaaseen.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:43"]
Hassua, että uskovaiset ihmiset sattumalta on syntyneet sen uskonnon piiriin, mikä on se ainoa oikea. Siis että Raamattuun uskovat kristityt sattumalat ovat syntyneet yhteiskuntaan, jossa tämä uskonto on tuttu. Jos Jeesus kerran on kaikkialla, niin luulis sen kutsuvan ihmisiä vaikka Iranissa tai Intiassa, ihan samoin kuin vaikka Suomessa.
[/quote]
Kyllähän ihmisiä tulee uskoon jatkuvasti esim. muslimimaissa, usein juuri Jeesuksen suoran ilmestymisen kautta vaikkapa unessa.
Itse olen opiskellut uskontoja paljonkin (myös yliopistossa) ja tullut siihen tulokseen, että kristinuskon perusteet ovat uskottavimmat tieteellisessä mielessä. Jeesuksen ristiinnaulitseminen tiedetään historialliseksi tosiasiaksi, ja ylösnousemuskin on mielestäni uskottavasti perusteltu.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:43"]
[/quote]
Kyllä Jeesus kutsuukin ihmisiä myös esim.muslimimaissa, on niissäkin kristittyjä ja niissä tehdään myös esim.lähetystyötä.
Mutta kyllä se yleensä on varsinainen mäihä, että sattuu syntymään ainoaan oikeaan uskoon.
Jos ihminen syntyy paikkaan jossa hän ei tule koskaan kuulemaan Jeesuksesta hänellä ei ole siis mahdollisuutta päästä taivaaseen vaikka eläisi kuinka hyvin. Aika epäreilulta kuulostaa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:38"]
[/quote]
[/quote]
Jeesus itse sanoi että lapsenkaltaisten on taivasten valtakunta. Mä siis uskon että kaikki lapsina kuolleet pääsevät taivaaseen.
[/quote]
Mutta siis lapsen vanhemmat ja sisarukset jäävät ulkopuolelle koska elivät 18v toiselle puolelle?
[quote author="Vierailija" time="28.10.2013 klo 16:39"]
[/quote]
Tähän perinteinen hieman sekavanlainen käsitys on, että ne jotka eivät koskaan ole kuulleet uskonratkaisusta eivät joudu helvettiin/pääsevät taivaaseen. Tässä huvittavaa on se, että se tekee lähetyssaarnaajista suunnilleen pahimpia ihmisiä maan päällä.
En uskoisi suoralta kädeltä. Oma uskoni perustuu siihe, minkä tunnen sisimmässäni olevan oikein. Uskon sen olevan pyhän hengen ohjausta ja vastauksia rukouksiin. Uskon että minulla on ns. oikeus saada Jumalalta ohjausta ja apua näissä asioissa sillä hän on luvannut että vastaa rukouksiin.
Kieltämättä silti itsekin joskus ihmettelen miksi joku toinen kokee toisen uskon ja aatteen olevan oikea, mitä taas minä en voi pitää oikeana. Luotan kuitenkin siihen että Jumala tietää mitkä ihmisten toiveet ja ajatukset ovat ja hyväksyy kaikki ne jotka vilpittömästi pyrkivät oikeaan ja tekemään hänen tahtonsa, olivat he mitä uskoa tahansa.
En väitä tutkineeni kaikkia maailman uskontoja ja oppeja, mutta niistä joita olen tutkinut, tämä oma uskoni tuntuu "oikeimmalta" ja myös järjellä ajatellen loogisimmalta.
t. mormoniäiti