WTC 19 vuotta - missä olit kun kuulit tapahtuneesta?
Minä olin töissä ja aluksi luulin, että radiosta tulee jotain draamakuunnelmaa. Kyllä sen aika äkkiä tajusi, että onkin tosi kyseessä.
Kommentit (137)
Kovassa kuumeessa kotona uutispimennossa. Kuulin vasta 2 vrk jälkeen. Kun luin lööpit kun olin toipunut jotenkin kuntoon että raahauduin kauppaan ostamaan mehua
Vierailija kirjoitti:
https://blogit.kaleva.fi/tiedesatuja/2019/09/21/miten-voin-muistaa-tapa…
Useimmilla toisen tornin sortumisen näkeminen ”livenä” on hyvin todennäköisesti valemuisto, sillä suomalaisilta uutiskanavilta tapahtumat näytettiin vasta jälkikäteen.
Ei tuossa puhuta sortumisesta vaan toisen lentokoneen törmäämisestä. Kyllä romahdus nähtiin livenä Suomessakin.
Olin tokalla luokalla, juuri tullut koulusta mummolaan ja taisin siinä syödä jotain välipalaa (todennäköisesti pullaa ja vanukasta) tai tehdä läksyjä. Sitten telkkarissa näkyi lentokoneen törmäys torniin ja alkoi heti ahdistaa, että tuleeko joku maailmanlaajuinen sotatila päälle.
Lentokentällä, töissä. Se vuoro jäi kyllä ikuisesti mieleen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla toisen tornin sortumisen näkeminen ”livenä” on hyvin todennäköisesti valemuisto, sillä suomalaisilta uutiskanavilta tapahtumat näytettiin vasta jälkikäteen.
Ei tuossa puhuta sortumisesta vaan toisen lentokoneen törmäämisestä. Kyllä romahdus nähtiin livenä Suomessakin.
Kyllä se toisen lentokoneen törmäyskin näkyi livenä ihan sama mitä joku sanoo kellonajoista. En enää muista mitä kanavaa katsottiin ja oliko se edes uutislähetys vai mikä. Kuvaa paikan päältä näytettiin ja joku kommentoi tapahtumia sen minkä järkytykseltään kykeni.
Puhuin työpuhelua New Yorkiin ja istuin työpöytäni ääressä. Kun ensimmäinen kone törmäsi torniin, päivittelimme keskustelukumppanini kanssa onnettomuutta. Kun toinen kone osui toiseen torniin, sama puhelu jatkui edelleen, aloimme puhua, ettei tämä ehkä olekaan onnettomuus.
Hain lasta perhepäivähoidosta, talon 11v tyttö selitti tapahtunutta silmät pyöreinä. Luultiin vielä, että on onnettomuus. Kotiin päästyäni avasin telkkarin ja toinen kone juuri osui torniin.
Kuvataideakatemiassa Yrkönkadulla laitoin tv.n päälle ja katsoin suorana sen toisen koneen törmäämisen. Joku opiskelija soitti samaan aikaan siinä vieressä kaverilleen sinne New Yorkiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet, että suomalaiset katsovat vain suomalaisia uutiskanavia? Näin itse ensimmäiset uutiset hotellin aulassa, kanava oli varmaankin CNN. Meillä oli työpaikan virkistyspäivä, ja sieltä hotellilta mentiin syötyämme leffaan katsomaan Bridget Jonesin päiväkirjaa. Sillä aikaa varmaan näkyi livenä seuraava törmäys ja tornien romahdukset. Me vaan katseltiin leffaa ja mentiin sen jälkeen baariin, muistan että vähän ihmeteltiin, että mikä se lentokoneen törmäys oli, mutta koko juttu taisi valjeta kunnolla vasta seuraavana päivänä.
Miksei vanhoja lähetyksiä siltä päivältä ole tallessa? Ajatteliko joku ettei ketään myöhemmin kiinnosta vai onko taustalla salaliitto?
Minä muistan parhaiten sen kun olin mummulassa ja koneen törmäys näkyy tvssä ja isomummo voivottelee kauhuissaan. En tiedä oliko tuo just se tapahtumapäivä vai sitten viikonloppu sillä olin ala-asteella ja minunhan olisi kuulunut olla sinä päivänä koulussa.
Olin duunissa kahvitauolla, kun kaveri soitti ja kysyi: "Oot sä kuullu, että WTC-torniin on törmänny joku lentokone?"
Avasin taukohuoneen telkkarin, ja vastasin: "Se on näköjään joku terrori-isku, kun toiseenkin torniin on törmänny lentokone".
Kaveri: "Mitä – kahteen WTC-torniin törmänny lentokone?!!!"
Terrori...
Olin kiertää junalla Eurooppaa taas, Madridissa hotel Visa, respa pyysi kattoon tv, oli järkyttävää!
Olin kotona, katsoin telkkarista brittisarjaa Lontoo liekeissä. Sitten ruudun alareunaan tuli tiedote.
Asuin siihen aikaan kämppiksen kanssa, mutta hän ei ollut kotona. Pakkasin laukkua reissua varten, ja TV oli taustalla auki.
Näin ensimmäisen ylimääräisen uutislähetyksen tapahtuneesta. Siinä näkyi joko suorana tai ihan tuoreeltaan inserttinä ensimmäisen tornin romahdus. Oli käsittämätön näky, kun iso pilvenpiirtäjä sortui sekunneissa maan tasalle. En ehtinyt toipua järkytyksestä, kunnes toinen sortui samalla tavalla.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
jaa... vai niin!