WTC 19 vuotta - missä olit kun kuulit tapahtuneesta?
Minä olin töissä ja aluksi luulin, että radiosta tulee jotain draamakuunnelmaa. Kyllä sen aika äkkiä tajusi, että onkin tosi kyseessä.
Kommentit (137)
Olin lukioikäinen, kotimatkalla bussissa ja sattumalta törmäsin kaveriin. Tämä kertoi juuri joltain toiselta kuulemanaan tietona, että Empire State Building olisi sortunut lentokoneen törmättyä siihen. Oltiin molemmat ihan hämmentyneitä ja ihmeissämme.
Kotiin päästyäni avasin telkkarin ja selvisi, että rakennus olikin ihan eri. Soitin heti parille kaverille ja keräännyimme illaksi yhteen ihmettelemään uutisia. Sen toisen koneen törmäämisen kerkesin nähdä ihan reaaliaikaisesti, ja muistan miten jännitettiin että tuleeko kolmaskin jonnekin muualle vielä.
Vierailija kirjoitti:
https://blogit.kaleva.fi/tiedesatuja/2019/09/21/miten-voin-muistaa-tapa…
Useimmilla toisen tornin sortumisen näkeminen ”livenä” on hyvin todennäköisesti valemuisto, sillä suomalaisilta uutiskanavilta tapahtumat näytettiin vasta jälkikäteen.
Jep, lentokoneen törmäysvideoita ja tornien sortumista näytettiin kyllä repeatilla uutisissa jälkikäteen, joten siitä on monille varmasti tullut valemuisto tai ihan väärä käsitys, että olisi livekuvaa. Ensimmäinen kone iski klo 15.46 Suomen aikaa, toinen kone klo 16.03, ja MTV uutisoi tapahtumista tuona päivänä ensimmäisen kerran kello 16.22.
Vaikea kuvitella että nykypäivänäkään, saati sitten vuonna 2001 Suomen tv ehtisi reagoida ja näyttää livekuvaa ulkomaiden tapahtumista vartissa.
Itse olin päivän työharjoittelemassa siellä ei ollu radiota ja neljältä läksin ajamaan kotiin, radio oli päällä, mutta ainakaan sillä kanavalla asiasta ei tiedetty mitään. Pääsin kotiin joskus puoli viiden jälkeen ja siellä istui avokkini telkkarin edessä, katsomassa asian uutisointia siis. Moneltako tää isku siis tapahtuikaan Suomen aikaan (jenkkilässä itärannikolla oli aamu)?
No tossahan toi aikatieto oli edellisessä viestissä, kiitti vaan siitä!
navetassa. kyläilemässä ollut ystäväni tuli navetalle kertomaan ja oli niin järkyttynyt että kesti kotvasen ennen kuin tajusin mitä hän yritti kertoa. seisoimme navetan ovella ja oli hieno aurinkoinen syyspäivä, aurinko paistoi ja taivas oli niin sininen ja puhtaan valkoisia poutapilviä näkyi taivaalla.
Näin teeveestä ja taujin jo silloin että tornit räjäytettiin. Kaksi konetta ei pudota tuollaista teräsverkkoa pikkubensalla alas. Muu jengi oli ihan aivokuollutta. Lukiossa.
Mun rakas koira oli saamassa aggressiiviseen syöpään ensimmäistä kertaa sytostaattia eläinklinikalla, kun jotkut ihmiset siellä puhuivat asiasta. Itse olin niin pelosta ja huolesta sekaisin, että ei vähempää voinut kiinnostaa. Kotimatkalla veli soitti ja kertoi, mitä oli tapahtunut. Siinä vähän alkoi itseäkin kiinnostaa asia ja taisi loppuilta mennä televisiota tuijottaessa (nettiä ei siihen aikaan ollut kotona). Jännää, että jäi vahvasti mieleen missä kohtaa olin ajelemassa kun tuo veljen soitto tuli! Ja muistan kuinka mietittiin, että alkaakohan tässä kolmas maailmasota...
Olin kotona tekemässä töihin lähtöä, iltavuoroon ravintolaan. Oli kyllä erikoinen ilta kun koko illan asiakkaat ja henkilökuntakin tuijotti telkkarista uutislähetyksiä.
Isän ja Äidin luona vierailulla. Istuskelin sohvalla ja katselin TV:tä kun toiseen WTC torniin oli osunut lentokone. Suorassa lähetyksessä näin kun toinen lentokone lensi päin toista tornia. Kaikki tiesivät heti että maailma tulisi muuttumaan,
Lopetettiin treenit ja kaveri kertoi parkkipaikalla tapahtuneesta. En pystynyt aluksi yhtään ymmärtämään mitä on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Näin teeveestä ja taujin jo silloin että tornit räjäytettiin. Kaksi konetta ei pudota tuollaista teräsverkkoa pikkubensalla alas. Muu jengi oli ihan aivokuollutta. Lukiossa.
Totta. II maailmansodan aikana lentävä linnoitus törmäsi empire state buildingiin, eikä siinä käynyt mitenkään. No seinä rikki ja väliseiniä tietty hajalle.
Olin yksin kotona koulun jälkeen. Odottelin jotain ohjelmaa alkavaksi, mutta se peruuntui ylimääräisen uutislähetyksen vuoksi. Äiti tuli kotiin siinä kesken uutisia ja luuli, että katson jotain lapsille sopimatonta elokuvaa. Olin 11v.
Kotona pienen lapsen kanssa. sitten tajusin sen olevan järjestetty tuho eikä lentokoneella kaadettu pilvenpiirtäjä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin päivän työharjoittelemassa siellä ei ollu radiota ja neljältä läksin ajamaan kotiin, radio oli päällä, mutta ainakaan sillä kanavalla asiasta ei tiedetty mitään. Pääsin kotiin joskus puoli viiden jälkeen ja siellä istui avokkini telkkarin edessä, katsomassa asian uutisointia siis. Moneltako tää isku siis tapahtuikaan Suomen aikaan (jenkkilässä itärannikolla oli aamu)?
Mulla oli aamuvuoro päättynyt kirjastossa neljän maissa iltapäivällä kun tuli tieto. Tantta joka kertoi, kertoi niin, että luulin jonkin cessnan törmänneen torniin.
Muistan myös sen hetken kun ensimmäinen torni sortui. Ja toinen. Kukaan ei siihen asti tuntunut uskovan että niin voisi käydä. Kyllä tuli hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Muistan myös sen hetken kun ensimmäinen torni sortui. Ja toinen. Kukaan ei siihen asti tuntunut uskovan että niin voisi käydä. Kyllä tuli hiljaista.
Eihän ne sortunutkaan vaan ne räjäytettiin.
Mies soitti, oli kuullut autoradiosta. Minä katselin kotona lasten kanssa pikkukakkosta.