WTC 19 vuotta - missä olit kun kuulit tapahtuneesta?
Minä olin töissä ja aluksi luulin, että radiosta tulee jotain draamakuunnelmaa. Kyllä sen aika äkkiä tajusi, että onkin tosi kyseessä.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Olin bändin kanssa treenikämpällä, sehän oli perjantai. Sitten aikoi tulla tekstiviestejä, että jotain kummaa on tapahtunut. Ajoin kotiin pyörällä ja avasin telkkarin.
Ei muuten ollut vaan se oli TIISTAI.
Olin juuri tullut duunista ja nauroin ääneen koko tapaukselle.
Olin tietysti IRC:issä kuten aina.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin ihmetyttää miten terrori-isku pystyttiin näyttämään livenä.
Lentokoneiden törmäykset eivät tapahtuneet yhtäaikaa, vaan välissä oli muistaakseni ehkä noin tunti? Median edustajat olivat jo päässeet paikalle ja kuvasivat juuri palavaa tornia kun toinen lentokone saapuu ja törmää siihen vielä ehjään toiseen torniin.
Olin kotona ja tein läksyjä telkkari päällä, ilmeisen keskittyneesti. Välillä nostin katseen telkkariin päin ja ajattelin tyyliin: ”Jaahas, tuollaista tänään sitten.”
Vasta kun vanhempani tulivat kotiin, niin minulle aukeni, miten isosta asiasta oli kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin ihmetyttää miten terrori-isku pystyttiin näyttämään livenä.
Lentokoneiden törmäykset eivät tapahtuneet yhtäaikaa, vaan välissä oli muistaakseni ehkä noin tunti? Median edustajat olivat jo päässeet paikalle ja kuvasivat juuri palavaa tornia kun toinen lentokone saapuu ja törmää siihen vielä ehjään toiseen torniin.
Juuri näin. Terot oli suunnitelleet homman maksimaalinen mediahuomio mielessään. Ajoitus ja kaikki oli tarkkaan mietitty. Myös kohteet. Miljoonien ihmisten Manhattanilla kaiken kuhinan ytimessä oli varmaa, että näkyvyys on laaja. Sadat ja tuhannet TV- ja videokamerat onnistuivat siksi myös taltioimaan ensimmäisen lentsikan törmäyksen.
Olin ystäväni kanssa juuri Helsingistä startanneella Viking Linen Cinderellan 20 tunnin risteilyllä. Ihmettelimme, miksi ihmiset ovat kerääntyneet aulassa olevan television eteen. Sieltä muuden takaa kuikuilemalla tilanne sitten alkoi valottua. Melko epätodellinen olo oli koko risteilyn ajan.
Olin silloin ala-asteella enkä muista missä olin silloin.
Odotin kuopusta ja jäämässä pian äitiyslomalle. Olin tulossa töistä kun naapuri pihalla kertoi tapahtuneesta. Fiilis olin unenomainen, menin sisään ja laitoin television päälle. Oli vaikea uskoa asiaa todeksi, koska tapahtumat näyttivät aivan toimintaelokuvan kohtauksilta.
Paljonko suomessa oli kello kun tuli eka uutinen ja monelta suomen aikaa toinen kone törmäs?
Olin jossai tarhassa varmaan sillon joten en tiedä tuota, enkä googleta :)
Armeijassa. Alikersanttien tuvassa oli televisio ja kaikki katsoivat ihmeissään mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa on tapahtunut paljon pahempaakin. En sääli jenkkipaskiaisia yhtään.
Hienoa että sinulla on parempana ihmisenä varaa arvottaa muita. Onnea kusipäisestä valinnastasi.
Lentokoneessa. Olin menossa Washingtonista Los Angelesiin.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisilläni raskaana kotona.
Minä myös.
Vierailija kirjoitti:
Olin silloin ala-asteella enkä muista missä olin silloin.
Juurihan sanoit että olit silloin ala-asteella.
Juuri tulin koulusta kotiin (yläaste) ja joka kanavalta tuli tästä päivityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Olin bändin kanssa treenikämpällä, sehän oli perjantai. Sitten aikoi tulla tekstiviestejä, että jotain kummaa on tapahtunut. Ajoin kotiin pyörällä ja avasin telkkarin.
Minun muistini mukaan oli tiistai. Joka tapauksessa olin opettajan sijaisena pienessä kylässä ja yhtäkkiä toinen opettaja ryntäsi luokkaan ja käski laittaa television päälle. Muistan, että kesti hetken, ennen kuin rauhoituin ja totesin, että jutellaan tästä välitunnilla. Opettajatoverini oli aivan shokissa, koska oli ollut nuorena vaihtari jenkeissä.
Olin 6-vuotias ja on joku hatara muistikuva että eskaripäivän jälkeen leikin olohuoneen lattialla, vanhemmat kauhistuneina sohvalla ja taustalla telkkarissa näytetään live-kuvaa torneista.
Bussissa matkalla töistä kotiin. Kuuntelin korvanappiradiosta jotain KissFM:ää tai NRJ:tä tai vastaavaa teinikanavaa, ja olin ihan varma juontajien vitsailevan ensimmäisen lentokoneen törmäyksestä. Uskoin vasta kun sama tieto tuli parin minuutin päästä uutisissa, sitten pitikin mennä puolijuoksua bussipysäkiltä kotiin telkkarin ääreen. Ehdin kotin näkemään kun toinen kone törmäsi toiseen torniin.
Ekaa iskua ei tietenkään näytetty livenä, mutta isku oli ajoitettu niin, että kun sen ekan törmäyksen jälkeen suurinpiirtein kaikki Nykin kamerat osoittivat kaksoistorneja kohti, toisen koneen törmääminen nähtiin livenä.