Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.
Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.
Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.
Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)
Kommentit (902)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain aikoinaan peruspäivärahaa n. 550 e käteen ja asumistuen n. 400-500 e, eli yht n. 1100 e.
Herättääkö kateutta vai? 😅
Tuo on oikeasti hyvä summa. Ajattelepa sitä, että monet matalapalkka-alalla olevat tekee raskasta VUOROtyötä ja netto heiluu 1600-1700 euroa. Lisien kanssa. Sen lisäksi, että teet kokopäivätyötä, teet viikonloppuja, iltoja, muita pyhiä jne. Jos onnistuu vielä pääsemään toimeentulotuelle niin lääkkeet, hammashoito jne maksetaan. Pienipalkkaiselle esimerkiksi ne hammaslääkärikäynnit on todella kalliita. Ja silti tulot aina niin "hyvät", ettei tukia saa. Monelle tulee yllätyksenä se, ettei töihin päästessä se elintaso juuri nousekaan. Kotona ollessa jaksaa ja voi mennä tarjousten mukaan, tehdä itse ruoat, ei tarvitse autoa, työvaatteita jne jne.
No ei ole hyvä, jos vuokraan jälkeen jää joku 400 e käteen jos sitäkään. Tosta palkasta jäisi TONNI vuokran jälkeen.
Helsingissä ne hammaslaskut on julkisella yleensä 30-90 e per kerta, voi kamalaa.
Jos ottaa päähän vuorotyö, josta jää käteen alle 2000 e, olkos hyvä ja karsii kuluja tai hankkii paremman työn, elämä on valintoja. 😄
Jenkeissä köyhät tekee kolmea duunia, jotta saa vuokran maksettua ja täällä pillitetään jos jää 1700 e käteen 😂😂
Valvira kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin."
Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.
Ja kun karenssi loppuu, uutta työtä tarjotaan heti. Lähihoitajan hommia on niin paljon. Et ota vastaan = uusi karenssi.
Jos et todella halua enää tehdä lähihoitajan töitä, voit ottaa yhteyttä Valviraan ja sanoa, että et halua, että tietosi näkyvät JulkiTerhikissä, ja vaadit niiden poistamista. Jos ja kun tiedot poistetaan, menetät myös samalla ammattinimikkeesi ja -lupasi. Tiedän muutaman terveydenhuoltoalan henkilön, jotka ovat näin toimineet. Eivät sen jälkeen voineet enää jatkaa th-alalla, mutta eivät he sitä halunneetkaan. Joten poistamalla lupasi pääset liittymään siihen kovasti kadehdittujen työttömien joukkoon.
Nyt kysyn ihan vakavissani, että voiko näin todella tehdä? Eikö Valvira tarvitse jotkut perustelut, kuten paha päihdeongelma tm? Vai onnistuuko ilmoituksella vaan? Nimittäin jos onnistuu, todellakin teen sen.
Joku ehdotti, että jää ansiosidonnaiselle. Lähihoitajalle töitä riittää ja jos niistä kieltäytyy niin ei käsittääkseni vaan jatkaa ansiosidonnaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain aikoinaan peruspäivärahaa n. 550 e käteen ja asumistuen n. 400-500 e, eli yht n. 1100 e.
Tuo on oikeasti hyvä summa. Ajattelepa sitä, että monet matalapalkka-alalla olevat tekee raskasta VUOROtyötä ja netto heiluu 1600-1700 euroa. Lisien kanssa. Sen lisäksi, että teet kokopäivätyötä, teet viikonloppuja, iltoja, muita pyhiä jne. Jos onnistuu vielä pääsemään toimeentulotuelle niin lääkkeet, hammashoito jne maksetaan. Pienipalkkaiselle esimerkiksi ne hammaslääkärikäynnit on todella kalliita. Ja silti tulot aina niin "hyvät", ettei tukia saa. Monelle tulee yllätyksenä se, ettei töihin päästessä se elintaso juuri nousekaan. Kotona ollessa jaksaa ja voi mennä tarjousten mukaan, tehdä itse ruoat, ei tarvitse autoa, työvaatteita jne jne.
No ei ole hyvä, jos vuokraan jälkeen jää joku 400 e käteen jos sitäkään. Tosta palkasta jäisi TONNI vuokran jälkeen.
Helsingissä ne hammaslaskut on julkisella yleensä 30-90 e per kerta, voi kamalaa.
Jos ottaa päähän vuorotyö, josta jää käteen alle 2000 e, olkos hyvä ja karsii kuluja tai hankkii paremman työn, elämä on valintoja. 😄
Jenkeissä köyhät tekee kolmea duunia, jotta saa vuokran maksettua ja täällä pillitetään jos jää 1700 e käteen 😂😂
Ei nuo sinun juttusi sentään niin hauskoja ole, että pitää käyttää ratkiriemukkaita hohotushymiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä ei eletä yhteiskunnan piikkiin uudenkarheissa saunallisissa perheasunnoissa ilmaisiksi ja vittuilla työtätekeville.
Vierailija kirjoitti:
Valvira kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.
Ja kun karenssi loppuu, uutta työtä tarjotaan heti. Lähihoitajan hommia on niin paljon. Et ota vastaan = uusi karenssi.
Jos et todella halua enää tehdä lähihoitajan töitä, voit ottaa yhteyttä Valviraan ja sanoa, että et halua, että tietosi näkyvät JulkiTerhikissä, ja vaadit niiden poistamista. Jos ja kun tiedot poistetaan, menetät myös samalla ammattinimikkeesi ja -lupasi. Tiedän muutaman terveydenhuoltoalan henkilön, jotka ovat näin toimineet. Eivät sen jälkeen voineet enää jatkaa th-alalla, mutta eivät he sitä halunneetkaan. Joten poistamalla lupasi pääset liittymään siihen kovasti kadehdittujen työttömien joukkoon.
Nyt kysyn ihan vakavissani, että voiko näin todella tehdä? Eikö Valvira tarvitse jotkut perustelut, kuten paha päihdeongelma tm? Vai onnistuuko ilmoituksella vaan? Nimittäin jos onnistuu, todellakin teen sen.
Onnistuu. Se, että kuka tahansa löytää koko nimen ja iän julkisesta tietopalvelusta, on toisille henkilöille hyvin vaikea asia hyväksyä. Eli yksityisyyden turvaamiseksi saat tietosi poistettua rekisteristä. En itsekään haluaisi olla työssä, jossa kuka tahansa voi käydä googlaamassa koko nimeni ja ikäni tuosta noin vain. Vaatisin saman tien tietojeni poistoa tuollaisista kyttäysrekistereistä.
Niin, täytyy muistaa, että maatamme hallitsivat pitkään sosialistit ja maalaiset. Tässä on tulos: Työnteko ei kannata!
Valvira kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvira kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu. Se, että kuka tahansa löytää koko nimen ja iän julkisesta tietopalvelusta, on toisille henkilöille hyvin vaikea asia hyväksyä. Eli yksityisyyden turvaamiseksi saat tietosi poistettua rekisteristä. En itsekään haluaisi olla työssä, jossa kuka tahansa voi käydä googlaamassa koko nimeni ja ikäni tuosta noin vain. Vaatisin saman tien tietojeni poistoa tuollaisista kyttäysrekistereistä.
Niin mutta saako sen ammatin samalla deletoitua?
Vierailija kirjoitti:
Valvira kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvira kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos poistaa itsensä terhikistä niin ei saa tehdä töitä enää alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan viesti ei pidä paikkaansa. Kelalla on kuntakohtaiset rajat kohtuullisille asumismenoille. Vuonna 2020 Helsingissä se on 694 euroa yksin asuvalle. Eli toisin sanoen, vuokran osuus mikä ylittää tuon osan pitää kustantaa työttömyystuesta ja yleisestä asumistuesta.
Jos kämppä on hyvällä paikalla, niin sanotaan vuokraksi vaikka 1000e kuussa. Se on 300e pois kaikista muista tuista, TT-tuki korvaa vain 694 euroon asti. Eli aika kädestä suuhun saa elää.
Niinhän sen pitäisi periaatteessa mennä mutta kun ei mene, ei ainakaan Helsingissä eikä Vantaalla. Olen Vantaalla sossuna ja se loppuosa maksetaan harkinnanvaraisena vaikka ylittäisikin tuon kuntakohtaisen rajan eli ei siitä perusosasta joudu sitä "ylimääräistä" vuokraa maksamaan. Toki asiakasta velvoitetaan etsimään edullisempaa vuokra-asuntoa mutta kun sellaista ei löydy niin ei heitä katuojaankaan voi ajaa.
Pitää paikkansa. Itsellä 800e kämppä hgin kantakaupungissa ja vuokrien jälkeen 500e käyttörahaa päälle. Olen kyllä kaupungin asuntojonossa, mutta eihän sieltä tarjota halvempaa kämppää yksinäiselle miehelle.
Mukavaa saada 75 euroa kuukaudessa syys–joulukuussa lisää vähän bailurahaa, koska korona.
Kiitos demarit 👌
Vierailija kirjoitti:
Tällä aloituksella kokoomusCUCKpersuloinen haluaa herättää kateutta, katkeruutta ja vihaa tuensaajia kohtaan. :D
Kyllä sitä tunnetaan ilman agitointiakin, usko pois.
Vierailija kirjoitti:
Tällä aloituksella kokoomusCUCKpersuloinen haluaa herättää kateutta, katkeruutta ja vihaa tuensaajia kohtaan. :D
Niinpä. Perssuolinkaisten damage control etsii näillä vimmaisesti tukea Mestarin näkemyksille tukien poistolle Mestarin väännettyä eilen ison kostean tortun ydinkannattajiensa hiuksiin ja suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Persulit kadehtivat tuilla eläviä. Tirsk!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvira kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvira kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos poistaa itsensä terhikistä niin ei saa tehdä töitä enää alalla.
Eipä sieltä Valviran listoilta noin vaan poistutakaan. Kun olet kerran valmistunut, tiedot pysyvät ja vaikka ne saisi salattua, viranomaiset kyllä näkevät että sinulla on sote-perustutkinto. Eli te-toimisto näkee ja pakottaa saman tien töihin. Jos et mene, karenssi. Sitten karenssin jälkeen karenssi. Jne. Ei vissiin olisi kannattanut hakea lähärikouluun?
3000€ tienaava täyspäiväisesti töissä käyvä 3 lapsen mamma saisi vuokralla asuessa saman luukulta ja jäisi viikossa 50 tuntia enemmän aikaa omaan tekemiseen.
Jossakin mättää.
Aktiivimalli ei ole ratkaisu, keikkatyöpooli te-toimistoon on ratkaisu.
Olen varhaiskasvatuksen ope Helsingissä ja sama juttu kuin ap:lla. Nettona käteen 2000 e kk, lapislisä 90 e ja asumistukea sain 60 e kk. Nyt olen työtön ja saan ansiosidonnaista ja sen lisäksi asumistukea ja saan nettona 100 e kk vähemmän kuin töissä ollessa:/ Ei kyllä motivoi työnteko kun olen yh ja ainokainen aloitti juuri koulun. Oma työ tuntuu merkityksettömältä.
Ahkera ja keskituloinen on kateellinen henkilölle joka joutuu elämään tukien varassa. Sellaista se on persujen maailmassa.
Perhe, varsinkin yksinhuoltaja, jolla monta lasta ja ei mitään omaisuutta tienaa todella hyvin. Käteen jää kuukaudessa helposti 3500e. Pitäisi olla bruttotulot tuliin 6000e että kannattaisi tarkoitakaan töihin menoa. Kaikki kannattaa nostaa käteisenä laatikkoon että tili on kokoajan "tyhjä" ja saa maksimituet.
Toimeentulotulkeahan ei irtoa euroakaan jos olet perinyt sähköttömän kuivanmaanmökin harjavallasta, koska sinulla on omaisuutta. Vaikea realisoida omaisuus jos mökki purkukuntoinen eikä ostajaa löydy.
Puhumattakaan jos joskus olet ollut työelämässä ja saanut omistusasunnon ostettua, toimeentulotukea ei tipu vaan heti myytävä jos joku ostaa.
Paras on huolehtia että ei ole mitään omaisuutta ja nostaa kaikki tuet käteisenä.
Suurimpia väliinputoajia ovat Pienituloiset eläkeläiset joilla omaisuutta esim. Kerrostalokaksio joka odottaa putkiremonttia.
Tai pienyrittäjät jotka ovat tukien ulkopuolella.
Ymmärrän ettei tietyille kansanryhmille ole mitään ongelmaa maksaa 1000e vuokraa mukavasta lähiöstä Helsingistä. Kela maksaa ja jos käskevät vaihtaa halvempaan voi aina ruikuttaa että ei löydy halvempaa ja kuinka sosiaaliset verkostot on tässä talossa. Maksu hoituu kyllä. Perus palkansaajalla joka maksaa itse omat menonsa 1000e vuokra tekee tosi tiukkaa. Kelan tukiasiakkaat on nostanut vuokrien hintatason ihan pilviin.
Tähän tarvitaan muutos.
Kukaan ei tarkoita etteikö vähävaraisilla ole oikeus asuntoon ja ruokaan ja välttämättömyyden, mutta ei ole oikein että lähihoitaja joutuu asumaan Järvenpäässä ja kulkemaan Marian sairaalaan töihin 45 min suuntaansa koska Järvenpäästä yksiön on saanut vuokrattua 650e/kk kun Marian sairaalan vieressä, 100m matkaa ruoholahdessa ihmiset asuu kelan tuella asunnossa jonka markkinahinta on 450 000euroa.
Se kalasataman uusi tornitalokin on nyt vuokra-asunnoiksi menossa, kela-vuokralaisten. Kelpaisi merimaisema minullekin ja asua 400 000e kämpässä mutta onhan minulla katto päällä Järvenpäässä 80 000e kämpässä ja pääsen sieltä sitten 45min oksennuksia ja verta siivoamaan ja peppua pyyhkimään. Onneksi on töitä! Ja ilo maksaa veroja!
Niinpä. Kunpa voisin vaihtaa perheemme yhteenlasketut 8000 € kuukausitulot peruspäivärahaan ja asumistukeen. :D
Sitten voit hakea toimeentulotukea aivan kuten kaikki muutkin. Mutta arvatenkin jätät tässä jotain kertomatta edistääksesi vääristelevää tarkoitusperääsi. Asutko yksin vai onko sinulla puoliso?
Tässä on nyt kuitenkin ollut tapetilla ylikallis vuokra ja toimeentulotuki, joten sinun hyväksyttävä vuokramenosi ei liity aiheeseen millään tavalla.