Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.
Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.
Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.
Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)
Kommentit (902)
Nyt muistuttaisin että ei kannata kadehtia tavallista kunnollista toimeentulotuen saajaa. Vain pieni osa on noita jotka itse mokanneet ja huijaavat jne. On myös hyvätuloisia jotka käyttävät systeemiä väärin, pyöritetään harmaan talouden firmaa ja nostetaan ansioturvaa jne. t. aikaisemmin kommentoinut.
Vierailija kirjoitti:
Oma on mokasi kun luit itsellesi työllistävän ammatin. Olisit mennyt yliopistoon lukemaan taidehistoriaa , muutama hassu luento kuukaudessa ja valmistuttuasi pääsee kortistoon elämään mukavasti ja filosofoimaan päivät pitkät.
Tuntemani taidehistorioitsijat ovat kyllä töissä. Osa oman alan ja osa eri alan. Itse myös humanistista pääainetta lukenut, eikä ole käynyt mielessäkään jäädä pois töistä ja työmarkkinatuelle!!
Vierailija kirjoitti:
Ah, tiedän NIIN mistä puhut!
Omasta v*tutuksesta on aikaa about 10v, mutta lyhyesti kerrottuna;
Tein hitosti töitä ja fyysistä sellaista. Työ vaati auton. Palkasta jäi käteen about 1300€, just sen verran, etten jäänyt tuolloin sen ns. köyhyysrajan alle. Samaan aikaan kouluttautumaton ja ikinä töitä tehnyt ystäväni hoiti kotona kahta pientä lasta. Asui tottakai isommin, Kela ja sossu auttoivat minkä kerkesivät. Hänen mies ei ollut kirjoilla asunnossa, mutta tottakai se siellä asui ja auttoi minkä kerkesi, olivat siis pariskunta. Ja koska mies oli "asunnoton" ja ystäväni "yksinhuoltaja", tuet olivat isommat. Ystäväni leipoi rahaa enemmän kuin minä. Hänelle jäi käteen enemmän kuin mulla (tottakai hänen käteensä jäävät rahat menivät kahden lapsen elättämiseen, mut eniveis)...
Mua ärsytti se "vääryys" niin pahasti, että aloin vihaamaan ystävääni. Hän ei missään vaiheessa ajatellutkaan kouluttautua tai etsivänsä töitä, puhui vain, että hommaa lapsia näin ja näin monta, että lapsilisä olisi tän ja tän verran. Lopulta katkaisin välit ystävääni (en tietenkään pelkästään tämän takia) ja ilmiannoin tuon pariskunnan sossulle.
En saanut koskaan tietää saiko sossu vinkistäni vihin, mutta elämänlaatuni ja suhtautuminen omaan työhön ja taloustilanteeseeni parani, kun joku ei ollut vieressä koko ajan selittämässä miten helppoa tuilla on elää.
-- Joten AP, koita tosiaan miettiä niitä eläkkeitä, mistä täälläkin nyt ollaan puhuttu. Saattaa vaikuttaa kaukaiselta, mutta se auttaa ! --
Yhteisten tuttujen kautta olenkin kuullut, että tämä sossuelätti (32v) on ollut palkkatyössä vasta muutaman vuoden, kun itse olen ollut palkkatöissä jo 19-vuotiaasta asti. Nykyään paremmalla palkalla, vähemmän fyysisessä työssä ja varmasti tulen saamaan paaaaaljon enemmän eläkettä kuin tuo entinen sossuelätti.
Itseasiassa eläkkeesi ei ole juurikaan isompi kuin tuon vähemmän töitä tehneen entisen ystäväsi eläke. Sinulla on tuohon mahdolliseen eläkeikääsi vielä noin 40 vuotta, ja siihen mennessä ei tätä nykyistä eläkesysteemiä ole olemassakaan. Ei tämän maan touhuilla rahat riitä sellaiseen enää. Veikkaan että tässä joutuu olemaan työelämässä kuolemaan saakka, olen nyt 38-vuotias ja tavoite-eläkeikäni on 69-vuotta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille tiedoksi, jotka luulevat, että työttömille peruspvärahalla tai työmarkkinatuella oleville Kela maksaa asumismenot kokonaan: se ei pidä paikkaansa. Vuokrassa on aina omavastuuosuus, eikä sitä myöskään toimeentulotuella kateta. Myöskään mitään HSL:n matkalippuja ei ainakaan Hgissä toimeentulotuella saa.
Sinulle tiedoksi, että etenkin pk-seudulla toimeentulotuessa maksetaan ylisuuretkin vuokrat, sillä edellytyksenä on ainoastaan, että voimassa on haku hyväksyttävän vuokran hintaiseen asuntoon (Helsingissä max. 675e/kk). Käytännössä ainoastaan kaupungilla on tällaisia asuntoja, ja niihin on 10000+ hakijan jono. Siihen asti, kunnes sellaisen saat, niin Kela maksaa sen 900e/kk vuokrankin toimeentulotuessa.
Tämä on fakta.
Ei ole fakta. Asun Hgissä, olen ikääntyvä työtön. Vuokrani on 599 €, työmarkkinatukea saan nettona 530 ja asumistukea 416 €. Kelan perustoimeentulotukea 41 €, enkä penniäkään kunnan harkinnanvaraista toimeentulotukea. Kela ei siis maksa vuokran omavastuuta toimeentulotuessa. (Asumistuki kun kasketaan. bruttotulosta. ) Eli miten niin on fakta tuo kirjoittamasi?
Niin, korjaan tähän omaa kirjoitustani sen verran, etten tiedä noista ylisuurista vuokrista, omani kun on ns. alisuuri.
Kommentoin vain siltä osin. Anteeksi.
Miksi sitten väitit, että tuo yllä oleva ei ole fakta, kun oma tilanteesi ei liity koko asiaan?
Tämän takia kannustinloukku surkea ja olen kotiäitinä siihen asti että kuopus 3v. Kun tuilla elää samantasoisesti kuin että lähihoitajatöihin palaisi. Se ylimääräinen saturainen jonka saisi lähihoitajana töissä menee sitten päiväkotimaksuihin ja kolmivuorotyössä arki raskaampaa ja hektisempää. Ei ne kotityötkään mihinkään katoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille tiedoksi, jotka luulevat, että työttömille peruspvärahalla tai työmarkkinatuella oleville Kela maksaa asumismenot kokonaan: se ei pidä paikkaansa. Vuokrassa on aina omavastuuosuus, eikä sitä myöskään toimeentulotuella kateta. Myöskään mitään HSL:n matkalippuja ei ainakaan Hgissä toimeentulotuella saa.
Sinulle tiedoksi, että etenkin pk-seudulla toimeentulotuessa maksetaan ylisuuretkin vuokrat, sillä edellytyksenä on ainoastaan, että voimassa on haku hyväksyttävän vuokran hintaiseen asuntoon (Helsingissä max. 675e/kk). Käytännössä ainoastaan kaupungilla on tällaisia asuntoja, ja niihin on 10000+ hakijan jono. Siihen asti, kunnes sellaisen saat, niin Kela maksaa sen 900e/kk vuokrankin toimeentulotuessa.
Tämä on fakta.
Ei ole fakta. Asun Hgissä, olen ikääntyvä työtön. Vuokrani on 599 €, työmarkkinatukea saan nettona 530 ja asumistukea 416 €. Kelan perustoimeentulotukea 41 €, enkä penniäkään kunnan harkinnanvaraista toimeentulotukea. Kela ei siis maksa vuokran omavastuuta toimeentulotuessa. (Asumistuki kun kasketaan. bruttotulosta. ) Eli miten niin on fakta tuo kirjoittamasi?
Kannattaisi ehkä perehtyä kela.fi tarjoamaan infoon? Sinun anekdoottisi ei liity faktatietoihin.
Vuokrasi on alle tuon maksimin, joten sinua koskee ihan normimenettely. Jos sinun vuokrasi olisi 900e/kk, ja joutuisit työttömäksi, Kela maksaisi sinulle asumistukea, työttömyystukea sekä toimeentulotukea siten, että sinulle jää kaikkien kulujen jälkeen elämiseen se 500e/kk. Tämä on perustuslaissa määritetty.
Sinulle jää nyt käteen enemmän kuin tuo, joten aiemmin mainittu ei tietenkään koske sinua. Sisälukutaito on tärkeää.
Monissa tapauksissa, jos elää pelkällä työttömyysturvalla ja asumistuella, on taloudellisesti järkevämpää jättäytyä toimeentulotuelle, koska siitä korvataan lääkkeet, lääkärit sekä asumisen kustannukset. Työttömyysturvalla ne on itse maksettava siitä työttömyysturvasta, jolloin äkkiä jää ns. miinukselle.
Sisälukutaito on tosiaan tärkeää, koska kerroin ”anekdootissani” kuten sitä nimitit, että olen työtön ja elän työmarkkinatuella, eikä minulle jää toimeentulonormin verran elämiseen.
Mielestäni on hyvin tärkeää keskustella tästä asiasta, sen aiheuttamista tunteista, kuten katkeruudesta jne. Asia ei sillä tavalla kosketa parempituloisia, koska raja on niin iso. Mutta juurikin esim lähihoitajat, siivoojat ym pienipalkkaiset tyypit ovat todella epäkiitollisessa asemassa. Palkka on niin pieni, ettei sillä kunnolla elä, mutta se on tarpeeksi suuri, ettei mitään asumistukia saada. Samaan aikaan sitten tukisysteemi mahdollistaa ihmiselle tietyn elintason, eikä siinä mitään. Ongelma on siinä, että jos se elintaso on lähes samanlainen kuin sillä pyllyjä pyyhkivällä ja selkä vääränä töitä täydet tunnit painavalla lähihoitajalla, ei se mene oikein. Ei sitten millään. Työstä pitää tulla joku lisäarvo, sellainen, joka motivoi siellä töissä käymään. Ei voi olla niin, että 40 tuntia viikossa raskaita töitä tekevän ja kotonaan pitkään nukkuvan ja tarkoituksella työtä välttelevän tyypin arvoero on taloudellisesti mitattuna joku 400 euroa. Sen pitää olla enemmän. Joko niin, että niitä minimipalkkoja nostetaan, tai sitten niin, että niitä tukia (kuten asumistukia) tarkistetaan, ja vuokramarkkinat reagoivat sitten tähän (laskemalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, tiedän NIIN mistä puhut!
Omasta v*tutuksesta on aikaa about 10v, mutta lyhyesti kerrottuna;
Tein hitosti töitä ja fyysistä sellaista. Työ vaati auton. Palkasta jäi käteen about 1300€, just sen verran, etten jäänyt tuolloin sen ns. köyhyysrajan alle. Samaan aikaan kouluttautumaton ja ikinä töitä tehnyt ystäväni hoiti kotona kahta pientä lasta. Asui tottakai isommin, Kela ja sossu auttoivat minkä kerkesivät. Hänen mies ei ollut kirjoilla asunnossa, mutta tottakai se siellä asui ja auttoi minkä kerkesi, olivat siis pariskunta. Ja koska mies oli "asunnoton" ja ystäväni "yksinhuoltaja", tuet olivat isommat. Ystäväni leipoi rahaa enemmän kuin minä. Hänelle jäi käteen enemmän kuin mulla (tottakai hänen käteensä jäävät rahat menivät kahden lapsen elättämiseen, mut eniveis)...
Mua ärsytti se "vääryys" niin pahasti, että aloin vihaamaan ystävääni. Hän ei missään vaiheessa ajatellutkaan kouluttautua tai etsivänsä töitä, puhui vain, että hommaa lapsia näin ja näin monta, että lapsilisä olisi tän ja tän verran. Lopulta katkaisin välit ystävääni (en tietenkään pelkästään tämän takia) ja ilmiannoin tuon pariskunnan sossulle.
En saanut koskaan tietää saiko sossu vinkistäni vihin, mutta elämänlaatuni ja suhtautuminen omaan työhön ja taloustilanteeseeni parani, kun joku ei ollut vieressä koko ajan selittämässä miten helppoa tuilla on elää.
-- Joten AP, koita tosiaan miettiä niitä eläkkeitä, mistä täälläkin nyt ollaan puhuttu. Saattaa vaikuttaa kaukaiselta, mutta se auttaa ! --
Yhteisten tuttujen kautta olenkin kuullut, että tämä sossuelätti (32v) on ollut palkkatyössä vasta muutaman vuoden, kun itse olen ollut palkkatöissä jo 19-vuotiaasta asti. Nykyään paremmalla palkalla, vähemmän fyysisessä työssä ja varmasti tulen saamaan paaaaaljon enemmän eläkettä kuin tuo entinen sossuelätti.
Itseasiassa eläkkeesi ei ole juurikaan isompi kuin tuon vähemmän töitä tehneen entisen ystäväsi eläke. Sinulla on tuohon mahdolliseen eläkeikääsi vielä noin 40 vuotta, ja siihen mennessä ei tätä nykyistä eläkesysteemiä ole olemassakaan. Ei tämän maan touhuilla rahat riitä sellaiseen enää. Veikkaan että tässä joutuu olemaan työelämässä kuolemaan saakka, olen nyt 38-vuotias ja tavoite-eläkeikäni on 69-vuotta. :D
Tämä. Se takuueläke on lähes sama kuin joku lähärin työeläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on fakta.
Ei koske sinua, koska elät jo tarpeeksi edullisessa vuokra-asunnossa ja sinulle jää käteen enemmän kuin perustuslain vaatima minimi kuukaudessa.
Miten niin jää? Työmarkkinatuki 530+ asumistuki 416+ 41 = 987 - vuokra 599 = 388.
Noi kaikki sossupummit vois kärrätä Helsingistä jonnekin pikkupaikkakuntien halpiskämppiin tai mieluummin ehkä jonnekin kuntoutusleirille, jossa oppisivat tekemään töitä.
En lukenut alusta,( joten jos tätä on jo ehdotettu) opintolaina on halpaa lainaa, oisko mahdollista että pidentäisit sen maksuaikaa ja laittaisit vaikka 50e/kk siitä irtoavaa rahaa säästöön? Saisit puskuria äkillisiin menoihin ja toki jos opla ahdistaa niin tekee siihen sitten vaikka ylimääräisen lyhennyksen jos muuta tarvetta ei vuosien saatossa tule.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei toimi koska se prosentti nousee käytännössä niin korkeaksi että pienituloisten työssäkävijöiden verotus kiristyy huomattavasti nykyisestä. Oikein missään maassa ei ole käytössä sellaista tasaveroa joka olisi voimassa ihan samanlaisena alhaalta ylös. Kyllä pienimpien tulojen verotus on tavalla tai toisella asetettu alemmas kaikkialla.
Mutta heillähän olisi ne tuet tasaamassa sitä verotusta. Eli käytännössä pienempituloiset saisivat enemmän käteen.
Mielestäni tämä malli voisi toimia.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot ap valinnut olevasi lähihoitaja. Olisit voinut tutkia palkkoja ennen kouluttautumista.
Elämä on valintoja täynnä. Voisit tienata 5000 e kuukaudessa, jos olisit lähtenyt eri alalle.
Se on voi voi.
No voi voi, kuka sinut ja läheisesi hoitaa jos kaikki olisivat hakeutuneet eri alalle?
Vaikka joku, joka ei välitä siitä, että saa vähemmän palkkaa?
Joku, jolla ei ole kahta autoa, lapsia ja mitä lie?
Joku, joka pärjää vähemmällä? 😄
Monessa maassa siirtsiirt0laiset tekevät kakaduunit..
Asuin Helsingissä 500 euron yksiössä, ruokaan meni 300 e/kk. Muut kulut laskut ja matkakortti 120e.
Pakolliset kulut siis 920 e. Palkasta jäi käteen n. 1300 e, joten muuhun ja huliveimaasiseen jäi melkein 400 e.
Riitti upeasti, koska ei kiinnosta tupakka, baarit jatkuva shoppailu tai vastaava.
Enkä ole ainoa laatuani ja jos tuohon heitätetään mukaan puoliso ja vaikka enemmän kuluja, niin MITEEEEN ei muka tule toimeen???
Vierailija kirjoitti:
Itse sain aikoinaan peruspäivärahaa n. 550 e käteen ja asumistuen n. 400-500 e, eli yht n. 1100 e.
Herättääkö kateutta vai? 😅
Tuo on oikeasti hyvä summa. Ajattelepa sitä, että monet matalapalkka-alalla olevat tekee raskasta VUOROtyötä ja netto heiluu 1600-1700 euroa. Lisien kanssa. Sen lisäksi, että teet kokopäivätyötä, teet viikonloppuja, iltoja, muita pyhiä jne. Jos onnistuu vielä pääsemään toimeentulotuelle niin lääkkeet, hammashoito jne maksetaan. Pienipalkkaiselle esimerkiksi ne hammaslääkärikäynnit on todella kalliita. Ja silti tulot aina niin "hyvät", ettei tukia saa. Monelle tulee yllätyksenä se, ettei töihin päästessä se elintaso juuri nousekaan. Kotona ollessa jaksaa ja voi mennä tarjousten mukaan, tehdä itse ruoat, ei tarvitse autoa, työvaatteita jne jne.
En lukenut koko ketjua, mutta jos AP äänestää jotain vasemmistopuoluetta, niin turha valittaa, koska saa juuri sitä, mitä on tilannut.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia kannustinloukku surkea ja olen kotiäitinä siihen asti että kuopus 3v. Kun tuilla elää samantasoisesti kuin että lähihoitajatöihin palaisi. Se ylimääräinen saturainen jonka saisi lähihoitajana töissä menee sitten päiväkotimaksuihin ja kolmivuorotyössä arki raskaampaa ja hektisempää. Ei ne kotityötkään mihinkään katoa
Hanki parempi työ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin."
Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.
Ja kun karenssi loppuu, uutta työtä tarjotaan heti. Lähihoitajan hommia on niin paljon. Et ota vastaan = uusi karenssi.
Jos et todella halua enää tehdä lähihoitajan töitä, voit ottaa yhteyttä Valviraan ja sanoa, että et halua, että tietosi näkyvät JulkiTerhikissä, ja vaadit niiden poistamista. Jos ja kun tiedot poistetaan, menetät myös samalla ammattinimikkeesi ja -lupasi. Tiedän muutaman terveydenhuoltoalan henkilön, jotka ovat näin toimineet. Eivät sen jälkeen voineet enää jatkaa th-alalla, mutta eivät he sitä halunneetkaan. Joten poistamalla lupasi pääset liittymään siihen kovasti kadehdittujen työttömien joukkoon.
Miten voi olla katkera luottotiedottomalle tuilla elävälle ihmiselle?
Eihän tuo nyt mikään ideaali tilanne ole ja jokin mielenterveydellinen ongelma varmasti taustalla.
Kadehdittavaa, katkeroittavaa? Entä ne lomautetut?
Joko ap jatkaa töitä ja on onnellinen että ensinnäkin on töitä ja pystyy niitä tekemään tai vaihtaa alaa!
Meillä sosiaalietuuden kyllä valitettavasti vuotavat niille kuuden lapsen yksinhuoltajavaimoille. Sokea piste järjestelmässä. Uusi neitseellinen raskautuminen joka vuosi, vaikka mies asuu toisessa osoiteessa toisen yksinhuoltajaäidin kanssa.
Ei koske sinua, koska elät jo tarpeeksi edullisessa vuokra-asunnossa ja sinulle jää käteen enemmän kuin perustuslain vaatima minimi kuukaudessa.