Vain yksi kutsuttiin työhaastatteluun?!
Onko normaalia, että työhaastatteluun kutsutaan vain yksi ja tämä valitaan virkaan/toimeen?
T. Pettynyt työnhakija
Kommentit (32)
Ilmeisesti kutsuttu se, joka täyttää kaikki vaatimukset ja on todennäköisesti paperilla pätevin. Tyyppi tekee jo työtä, haku on vain muodollisuus jolla virallistetaan rekrytointi. Tämän takia työnhaku onkin niin turhauttavaa, lähes joka paikassa on jo joku siihen valittu ja tuo henkilö on jo töissäkin.
Lakia voisi hyvin muuttaa niin ettei noita sisältä täytettyjä paikkoja tarttis laittaa avoimeksi. Se vääristää myös tilastoja avoimien paikkojen määrästä :( Toki tälläkin on oma tarkoituksensa. Avoimet paikat on luku jota käytetään perusteena muun muassa "huutava työvoimapula" -retoriikassa. Oikeasti mitään paikkoja ei ole eikä tarvetta aasinkuljettajille.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen tiedät?
Valintapäätös tuli sähköpostilla. Kerrottiin valitun nimi, kuinka monta hakijaa ollut ja kuinka monta haastateltua.
Jos hakijoista selvästi yksi on paras paperilla, niin miksi helkkarissa pitäisi alkaa varailemaan tunnin sloteja semi-hyville? Kyllä mulla ainakin töissä on muutakin tekemistä, kuin ihan vain huvikseni rupatella. Ja jos se ykkönen on haastattelun jälkeenkin ykkönen, niin se riittää. Huvikseni kahvittelut hoidan muulla tavalla.
Haluttiin vakinaistaa joku ja siksi oli oltava haku
Muilla ei kriteerit paikkaan täyty.
Vierailija kirjoitti:
Muilla ei kriteerit paikkaan täyty.
Ymmärrän kyllä, että pätevin valitaan. Itse täytän kyllä työpaikkailmoituksessa esitetyt kriteerit sekä koulutukseltani että työkokemukseltani. Olen raskaana ja sen kyseisen paikan esimies tietää.
Et siis voi tehdä työtä koska olet paksuna
Vierailija kirjoitti:
Et siis voi tehdä työtä koska olet paksuna
En voi tehdä en. Raskaus ei kuitenkaan vähennä pätevyyttäni hakijana kyseiseen työhön.
Itse tiedustelisin asiaa HR-osastolta/rekrytoijilta. Että miksei kriteerit täyttävänä hakijana kutsuttu haastatteluun? Mikä oli syy? Tee se ihan ystävällisesti ja asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Valintapäätös tuli sähköpostilla. Kerrottiin valitun nimi, kuinka monta hakijaa ollut ja kuinka monta haastateltua.
Millaisessa paikassa annetaan näin tarkkoja tietoja hausta?
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedustelisin asiaa HR-osastolta/rekrytoijilta. Että miksei kriteerit täyttävänä hakijana kutsuttu haastatteluun? Mikä oli syy? Tee se ihan ystävällisesti ja asiallisesti.
Täytyy varmaan tehdä näin.
Ok ne painotti jotain muita avuja kuin mitä sulla on. Eli ei kannata kuvitella että annetaan sulle vakiduuni raskaana kun et ole edes käytettävissä oikeasti
Vierailija kirjoitti:
Jos hakijoista selvästi yksi on paras paperilla, niin miksi helkkarissa pitäisi alkaa varailemaan tunnin sloteja semi-hyville? Kyllä mulla ainakin töissä on muutakin tekemistä, kuin ihan vain huvikseni rupatella. Ja jos se ykkönen on haastattelun jälkeenkin ykkönen, niin se riittää. Huvikseni kahvittelut hoidan muulla tavalla.
Kyllähän aina kannattaisi olla vähintään yksi ns. varavalittu. Jos se selvä ykkönen ei vaikka haluakaan ottaa tehtävää vastaan, niin ei tarvitsisi käynnistää rekryä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa paikassa annetaan näin tarkkoja tietoja hausta?
Ainakin julkisella sektorilla tulee ym. tiedot hakijoille.
Haet siis työtä, jota et voi tehdä vuoteen ja kuvittelet saavasi paikan? Sinulle pitäisi heti palkata sijainen, vaikka sinua tarvitaan välittömästi. Ihan jees, ettei raskauden takia saa irtisanoa tms, mutta joku järki nyt päähän?
Se on työnantajan päätettävissä, kenet haluaa haastatella. Miksipä jututtaa muita, kun tiedetään kuka valitaan.
Niin että sinut ap olisi pitänyt palkata ja perehdyttää työhön ja heti sen jälkeen saakin taas aloittaa rekryt ja perehdytyksen. Ei kukaan tuota luotia ota, jos se vaan on mahdollista väistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy varmaan tehdä näin.
Kannattaa tosiaan kysyä. Meillä ollaan tosi varovaisia siinä, ketkä valitaan haastatteluun. Pitää siis olla selvät perusteet miksi jotkut haastateltu, jotkut ei. Joskus on siis jouduttu haastattelemaan iso määrä hakijoita.
Raskaus ei tietenkään voi olla syy olla valitsematta, paitsi jos kyse sijaisuudesta, jota ei oikeasti voi tehdä, kun jäämässä juuri äitiyslomalle.
Jos joku on selkeästi jo papereiden ja työkokemuksen perusteella muita pätevämpi, niin vaikea häntä on millään lailla olla valitsematta ja valita sen sijaan joku vt tointa hoitava.
Mutta kysy toki, jos mielestäsi joku vääryys on tapahtunut.
Mistä sinä sen tiedät?