Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pärjääkö joku yksinhuoltaja muka ilman toimeentulotukea?

Vierailija
25.10.2013 |

Minkä ihmeen takia yksihuoltaja lisä on niin pieni että joutuu joka kuukausi hakemaan toimeentulotukea? Mikä järki siinä on?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjää. Kahden lapsen yh olen ja kotihoidontuella, josta kuntalisä lopetettiin, kun lapsi täytti 2v.

Vierailija
2/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sillä ole tarkoituskaan pärjätä ilman säästöjä tai muita omia tai puolison tuloja. Kotihoidontuki on korvaus siitä, että lapsi ei kuormita kunnallista päivähoitoa. Perheen toimeentulo kustannetaan pääasiassa jotenkin muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kotihoidontuki ole tarkoitettu elannoksi, kai sinä sen ymmärrät?

Vierailija
4/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän kotihoidontukea voi edes saada ilman lapsen kokopäiväistä hoitoa, eli miten muka olisi mahdollista tienata niitä tuloja?

Vierailija
5/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä puoliso kun oli kyse yksinhuoltajasta..

Vierailija
6/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 15:58"]

Siis eihän kotihoidontukea voi edes saada ilman lapsen kokopäiväistä hoitoa, eli miten muka olisi mahdollista tienata niitä tuloja?

[/quote]

Kotihoidontuella voi esim. palkata hoitajan tai sukulainen voi hoitaa lasta. Tai voi olla pääomatuloja.

Vierailija
7/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niin ei voi saada kotihoidontukea ilman hoitopaikkaa? MINÄ äitinä olen se lapsen hoitopaikka, eikä siihen muuta vaadita. itse siis elän pelkästään asumistuen, kotihoidontuen, hoitolisän, lapsilisän ja elareiden turvin. voi kuulostaa paljolto mutta ei todellakaan ole. toimeentulotukea saan vain jos jossain kuussa on joku isompi lasku, esim sähkö jonka sossu maksaa sitten joko osittain tai kokonaan.

Vierailija
8/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä rahalla kyllä ketään palkata.

Vierailija
9/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueppa 12 uudestaan viestini.
Eli joudut kuitenkin turvautumaan ajottain toimeentulotukeen ja muutenkin varmasti saisit mutta olet päättänyt sinnitellä.

Vierailija
10/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 16:07"]

miten niin ei voi saada kotihoidontukea ilman hoitopaikkaa? MINÄ äitinä olen se lapsen hoitopaikka, eikä siihen muuta vaadita. itse siis elän pelkästään asumistuen, kotihoidontuen, hoitolisän, lapsilisän ja elareiden turvin. voi kuulostaa paljolto mutta ei todellakaan ole. toimeentulotukea saan vain jos jossain kuussa on joku isompi lasku, esim sähkö jonka sossu maksaa sitten joko osittain tai kokonaan.

[/quote]

Tämä on just tämä suomalaista ylenpalttista sossutukea ja paapomista. Ihmiset tottuvat elämään tuilla ja pitämään sitä niin normaalina tulona että vinkuvat kun eivät saa "palkankorotusta".

Vierailija
11/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai näin, mutta kotihoidontuella ei ole tarkoitus elättää perhettä. Sitä on tarkoitus täydentää muilla tuloilla, tarvittaessa vaikka toimeentulotuella. Esim. minulle riittää nykyinen kotihoidontuki. Jos saisin enemmän, niin se olisi pois jostain muualta.

Vierailija
12/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, pitäisikö siis käsittää että ainoastaan VAKItyössä olevat saavat tehdä lapsia? Kylläpä olisi toinen ääni kellossa jos kaikki "paapotut" veisi lapsensa päiväkotiin joka tulisi huomattavasti kalliimmaksi kaikille.

Vierailija
13/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 15:58"]

[/quote]

Kotihoidontuella voi esim. palkata hoitajan tai sukulainen voi hoitaa lasta. Tai voi olla pääomatuloja.

[/quote]

Kerropa mulle kuka tulee 300 eurolla kk hoitamaan lasta viitenä päivänä viikossa 8 h päivässä? Joku alaikäinen kiinalainen vai? Ei kotihoidontuella kuule ketään palkata lasta hoitamaan.

Vierailija
14/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muotoilen kysymykseni uudestaan, eli millä tulolla yksinhuoltajan pitäisi elää kotihoidontuen lisäksi?

Jos meinaatte nyt jotain säästöjä kenellä on säästössä tuhansia euroja? Aika harvalla nykyään ja tämä asia kyllä varmaan on tiedostettu kotihoidontukea laskettaessa.
Eli säästöt ja puolison tulot on ainakin pois suljettu sekä hoitajan palkkaaminen.

Vierailija
15/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 16:18"]

Kerropa mulle kuka tulee 300 eurolla kk hoitamaan lasta viitenä päivänä viikossa 8 h päivässä? Joku alaikäinen kiinalainen vai? Ei kotihoidontuella kuule ketään palkata lasta hoitamaan.

[/quote]

Ei tietenkään kukaan, mutta jos saat omasta työstä palkkaa vaikka 5000 e/kk, niin maksat siitä loput.

Vierailija
16/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.5 vuotta olin lapsen kanssa kotona totaaliyyhoona. En hakenut toimeentulotukea. Kelan asumistukea sain. Elin säästöillä.

Nyt kun töissä ja palkka bruttona 4500 niin ei tartte mitään tukia. Lapsilisän saan kyllä.

Vierailija
17/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 16:16"]

15, pitäisikö siis käsittää että ainoastaan VAKItyössä olevat saavat tehdä lapsia? Kylläpä olisi toinen ääni kellossa jos kaikki "paapotut" veisi lapsensa päiväkotiin joka tulisi huomattavasti kalliimmaksi kaikille.

[/quote]

Paapottavat eivät Luojan kiitos enää 2014 alusta saa viedä lapsiaan päiväkoteihin tai kunnalliseen muuhun hoitoon, jos ovat työttöminä tai vauvan kanssa kotona. Tulee rajoituksia ja se on hyvä, ihmiset menevät töihin vähemmän suureellisilla vaatimuksilla kuin tähän asti. En tajua, miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että Suomen varat eivät vain riitä noin suuriin ja laajoihin tukijärjestelmiin jatkossa vaan ihmiset joutuvat tulemaan toimeen niillä tuloilla joita saavat ja suunnittelemaan elämänsä sen mukaan. Moni työtön onnistuu siinä ja ihan yhtä moni kotiäiti, sairaat ja vammaiset ja vanhukset ovat eri asia, mutta täysikasvuisten terveiden aikuisten pitää varautua suureen muutokseen.

Vierailija
18/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi helvatassa se lapsi ei sitten ole päiväkodissa???

Vierailija
19/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo siis numerolle 20.

Vierailija
20/57 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 16:18"]

[/quote]

Ei tietenkään kukaan, mutta jos saat omasta työstä palkkaa vaikka 5000 e/kk, niin maksat siitä loput.

[/quote]

No en takuulla maksa. Kyllä kunta saa luvan maksaa hoitajan koko palkan, jos en kerran vie lasta hoitoon. Joku järki tuossakin pitää olla, miten kunta ja valtio kuppaavat työssäkäyviä ihmisiä.