Päiväkodin henkilökunta valittaa hoitoajasta, normaalia?
Meillä on 1- ja 4-vuotiaat lapset. Menevät päiväkotiin 7, että mies ehtii töihin ja jompikumpi meistä hakee 17 mennessä.
Ollaan saatu nyt ihan suoraa palautetta pitkistä hoitopäivistä, koko syksy. Ennen toisen syntymää ei tähän puututtu mitenkään. Onko tämä joku uusi linjaus vai mitä?
Tarvitsen itse aamulla pitemmät unet ja rauhallisen aamun, että jaksan arkea eli aamusta ei pysty joustamaan eikä kyllä sitten toisestakaan päästä. Ja maksamme pitemmästä hoitopäivästä myös, muutenkin maksamme täyttä päivähoitomaksua.
Alkaa ottaa päähän. Onko henkilökunnalla edes oikeutta puuttua tällaisiin asioihin? Asumme Helsingissä, onko muilla samanlaisia kokemuksia.
Kommentit (171)
Ihan vain tiedoksi että täällä keski-Euroopassa pienten lasten äidit tekevät lyhennettyjä työpäiviä ja viikkoja. Kaikissa Keski-Euroopan maissa ei lain mukaan ole edes mahdollista laittaa minkään ikäisiä lapsia hoitoon viideksi päiväksi viikossa. Hoitajat ilmoittavat heti lastensuojeluun jos tuumaavat että vanhemmat eivät tajua lastensa parasta. Monet ystäväni ovat kauhuissaan kuullessaan että suomalaiset lapset joutuvat alle kouluikäisinä olemaan päiväkodissa 8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. Jokainen heistä olisi ollut onnellinen jos olisivat voineet hoitaa lastaan kauemmin kotona, eivät todellakaan vie lapsiaan hoitoon jos ei ole ihan pakko.
Mikäli tilanne on todellinen, niin ilmoitatte vain päikkyyn, että tarvitse hoitoa 10h/pv ja se siitä.
Musta tuntuu, että päikyssä aina valitetaan, jos ei noudata samaa aikataulua kuin 90% lapsista. Me pystyimme järjestämään työmme niin, että kolmena aamuna lapset menivät päikkyyn vasta klo 11 ja ne pari muuta aamua oli ysiin. Lapsemme heräsivät kahtena arkiaamuna kasilta ja kolmena arkiaamuna ysiltä/puoli kympiltä. Se ei sopinut millään päikylle. Heidän takiaan olisi pitänyt muuttaa rytmiä. Heillä oli vaikeuksia, koska meidän lapset eivät olleet väsyneitä lepohetkellä.
No, me pidimme kiinni perheen omasta rytmistä ja käytimme päivähoitoa vain pakolliset tunnit, jotka tarvitsimme. Näin ollen olimme hankalia asiakkaita, koska olisi kuulemma pitänyt herättää lapset viimeistään seiskan maissa ja tuoda heidät päikkyyn aamupalalle, jotta olisivat olleet väsyneitä lepohetkellä.
Eli teit niin tai näin, niin hyvä ei näytä olevan, ellet noudata orjallisesti yhteiskunnan sinulle sanelemia sääntöjä itse ollenkaan ajattelematta.
Tsemppiä teille kaikille, jotka joudutte pitämään lapsia pitkät päivät hoidossa. Toivottavasti saatte kuitenkin mukavia lomajaksoja arjen keskelle.
Olkoon provo tai ei niin lastentarhanopettajana minun velvollisuuteni on ajatella ja toimia lapsen parhaaksi. Ja jos minusta ei ole oikein että lapsi on hoidossa 10h päivässä, ilman lomia niin kyllä minä siitä vanhemmille sanon. Lapsen hyvinvointi on minulle tärkeämpää kuin se että aikuiselle voi tulla paha mieli.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 23:28"]
Ihan vain tiedoksi että täällä keski-Euroopassa pienten lasten äidit tekevät lyhennettyjä työpäiviä ja viikkoja. Kaikissa Keski-Euroopan maissa ei lain mukaan ole edes mahdollista laittaa minkään ikäisiä lapsia hoitoon viideksi päiväksi viikossa. Hoitajat ilmoittavat heti lastensuojeluun jos tuumaavat että vanhemmat eivät tajua lastensa parasta. Monet ystäväni ovat kauhuissaan kuullessaan että suomalaiset lapset joutuvat alle kouluikäisinä olemaan päiväkodissa 8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. Jokainen heistä olisi ollut onnellinen jos olisivat voineet hoitaa lastaan kauemmin kotona, eivät todellakaan vie lapsiaan hoitoon jos ei ole ihan pakko.
[/quote]
Terveiset vaan (ilmeisesti) toisesta Keski-Euroopan maasta, jossa lapset menevät 15 viikkoisina hoitoon, koska äitiysloma on sen mittainen. Kotiäitiysluvut ovat matalat, sillä verotus pitää huolen siitä, että yksillä tuloilla ei pitkälle pötkitä.
Lapset ovat hoidossa 5 päivää vikossa. Keskiviikko on lyhyt päivä niin päiväkotilaisilla kuin koululaisillakin.
En ehdi lukea muita vastauksia mutta mä en itse laittaisi 1v.tä vielä mihinkään ryhmähoitoon vaikka terveysongelmia on meilläkin. Olen päättänyt olla kotona siihen asti kun hän täyttää kolme vaikka teen sen rahatilanteen kustannuksella. Asumme mielummin kaksiossa emmekä omista autoa tämän pienen hetken kun ovat pieniä koska päätin nämä lapset saada ja heidän parastaan on nyt ajateltava.
10 tuntia päivittäistä hoitoa on liikaa 1v.:lle, sitä ne päivähoitotädit protestoivat. 4v.:täkin yli 9 tuntia stressaa. Eivät varmaan protestoinut ennen kun esikoisella oli jo sen verran ikää että sen hoitopäivän jotenkin kestää.
Tiedän että tilanteita on erilaisia ja ymmärrän hyvin tämän tarpeen olla joskus rauhassa ja saada nukkua tarpeeksi ja siinä pk voi olla suurikin apu ongelmien ehkäisyyn jos muuta tukiverkkoa ei ole. En siis paheksuisi jos joku joka on muuten hyvin kuormittunut pitää pari lomapäivää lapsen pk:ssa että saa itse nukkua mutta joka päivä menee överiksi. Etkö voisi nukkua ja olla rauhassa pari päivää viikossa ja lyhentää kolme päivää viikossa lasten hoitopäivää? Näin ajattelisitte kaikkien perheenjäsenten etua, ette vain sinun eikä vain lasten.
Päiväkodin täti vastaa: Suurin osa teistä arveli tätä avausta provoksi. Voin kertoa, että omassa työssäni olen kohdannut juuri tällaisen tapauksen. Lapset tuotiin hoitoon klo 6.30 ja haettiin klo 16.50. ÄIti meni aina töihin klo 13.00, mutta hänen täytyi saada nukkua aamulla pitkään. Koska hän rakastaa nukkumista, ja hänen täytyi saada nukkua, ei sovi hänelle aamuherätykset. Isän työmatka oli sen verran pitkä, että lasten hoitopäivä oli kohtuuttoman pitkä.
Päiväkodiss kyllä ymmärretään, jos pitkä hoitoaika TODELLA johtuu työajoista, mutta ei tuota, että äiti/isä haluaa nukkua. Entäs ne lapset!
meidän päiväkodissa ei voisi tuoda lasta klo 11 hoitoon, koska lapset ovat silloin esim retkellä metsässä, rannassa, puistossa ja miten vanhemmat löytäisivät ryhmän silloin? miten voivatkaan ihmiset olla itsekkäitä?? lapsille päiväkodissa olo on rankkaa, on tiukat säännöt, odottamista, riitoja, oppimista, ei saa huomiota eikä omia tarpeitaan täytetyksi, melutaso on liian korkea, taudit jylläävät. lapset vain sopeutuvat sinne eli kestävät sen kun eivät muustakaan tiedä. onneksi meidän ryhmässä suurinosa vanhemmista on kotona lapsen kanssa yli 2 vuotiaaksi
Ei ole hoitajilla oikeutta tuollaiseen käytökseen. Ei kuulu heille miten kauan lapsi on päiväkodissa. Sinä maksat hoidosta ja he saavat palkkaa siitä että tekevät työnsä. He ovat asiakaspalvelijoita. Älä ota vastaan mitä vaan. Sano ettei kuulu heille.
Minulla oli aikoinaan niin, että välillä työaika oli yhdeksästä viiteen mutta ei sopinut, että tuon lapsen yhdeksäksi vaan piti viedä kahdeksaksi jonkun aamuhetken takia. Siksi lapsi joutui olla pidempää päivää hoidossa.
Meillä oli miehen kanssa työajat pääasiassa klo 10.00-18.00.
Lapsi piti viedä hoitoon klo 8.30, jotta hän pääsi lähtemään muiden mukana ulos (päiväkodilla ei ollut omaa pihaa, joten olivat puistossa, metsässä jne.) ja lapsen sai hoitoon ennen töiden alkua. Haku sitten n. 18.30-18.45.
Pitkiä päiviä ja kyllähän se tuntui pahalta.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 20:40"]
Kiintymyshäiriöisiä Ap kasvattaa tai siis kasvatuttaa muilla :( Tulevaisuudessa lapsilla on iso riski kärsiä paljon isommista ongelmista, kuin Ap: n epilepsia. No elämä on valintoja. Ihmettelen kuitenkin, miksi Ap on yleensä päätynyt tekemään kaksikin lasta, kun ei kerran jaksa. Yksi vaihtoehto on muuten adoptoitavaksi antaminen. Moni hyvä ihminen, joka ei selviä vanhemmuudesta on näin antanut lapselle mahdollisuuden hyvään elämään.
[/quote]
Sitten taitaakin olla Eurooppa pullollaan kiintymyshäiriöisiä kansoja, kun muualla lapset menevät 3-5 kk ikäisinä hoitoon täysiksi päiviksi. Pieni on av-mamman perspektiivi :)