Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin henkilökunta valittaa hoitoajasta, normaalia?

Vierailija
24.10.2013 |

Meillä on 1- ja 4-vuotiaat lapset. Menevät päiväkotiin 7, että mies ehtii töihin ja jompikumpi meistä hakee 17 mennessä.

Ollaan saatu nyt ihan suoraa palautetta pitkistä hoitopäivistä, koko syksy. Ennen toisen syntymää ei tähän puututtu mitenkään. Onko tämä joku uusi linjaus vai mitä?

Tarvitsen itse aamulla pitemmät unet ja rauhallisen aamun, että jaksan arkea eli aamusta ei pysty joustamaan eikä kyllä sitten toisestakaan päästä. Ja maksamme pitemmästä hoitopäivästä myös, muutenkin maksamme täyttä päivähoitomaksua.

Alkaa ottaa päähän. Onko henkilökunnalla edes oikeutta puuttua tällaisiin asioihin? Asumme Helsingissä, onko muilla samanlaisia kokemuksia.

Kommentit (171)

Vierailija
21/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Mä tunnen huonoa omaatuntoa, jos 5-vuotias on yli 8 tuntia per päivä hoidossa...

Vierailija
22/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne teidän lapset jaksaa 10h hoitopäiviä ilman niitä pitkiä aamu-unia ja rauhallista aamua? Lasten parastahan ne hoitajat ajattelee. Kurjalta kuulostaa, ettei pitkät hoitopäivät johdu edes töiden aiheuttamasta pakosta vaan vanhemman "rentoutumistarpeesta".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä provo vai ei, en tiedä. Mutta sen tiedän, että tämä on arkipäivää meidän päikyssä. Olen opena pääkaupunkiseudulla tosi hyvätuloisella alueella. Vanhemmat ei korviaan lotkauta lasten tarpeille - kaikilla on toki kalleinta päällä ja vanhemmilla hienot katumaasturit. Kyllä siellä ite nieleskellä saa.

Vierailija
24/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävän pitkähän tuo päivä on!

Vierailija
25/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan oma tyttäreni oli aamusta ensimmäinen ja illasta viimeinen hoidossa ja luojan kiitos ei kukaan marmattanut hoitoajasta. Se siitä arjen paskasta olisi vielä puuttunut. Ja tein ihan normaalia 8 tunnin päivää (surkealla palkalla), tunnin työmatkat bussilla ja siihen päälle hoitoonviemisajat, niin kyllä oli päiväkodin aukioloaikojen kanssa kiikun kaakun.

Vierailija
26/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on tuomitsevaa väkeä, meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin kutakuinkin samanlaisen setti kuin ap:llä. Eli ap: älä ota hernettä näistä nenään, nää mammat täällä eivät tiedä mistä puhuvat, onkohan kukaan tehnyt palkkatyötä edes viiden vuoden sisällä..?

Vierailija
27/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa ei ole mahdollisuutta pitää lasta noin kauan hoidossa, koko pk on 45min vähemmän aikaa auki.

Vierailija
28/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:42"]

Johan on tuomitsevaa väkeä, meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin kutakuinkin samanlaisen setti kuin ap:llä. Eli ap: älä ota hernettä näistä nenään, nää mammat täällä eivät tiedä mistä puhuvat, onkohan kukaan tehnyt palkkatyötä edes viiden vuoden sisällä..?

[/quote]

Paitsi että ap:n tapauksessahan setti oli se, että lapset menevät aikaisin hoitoon, jotta mamma saa nukkua pidempään ja rauhallisen aamunsa. Se sama settikö teilläkin on? Että oma rauhallinen aamu ja arjessa jaksaminen on tärkeämpää kuin pienten lasten rauhallinen aamu ja arjessa jaksaminen?

T: eräs joka on tehnyt palkkatyötä viimeiset 20 vuotta ja tunsi huonoa omatuntoa siksi, kun lapset aikanaan joutuivat olemaan 9h päivässä hoidossa, kun mulla, yksinhuoltajalla, oli 8 tunnin työpäivät ja puoli tuntia suuntaansa työmatka. En olisi edes uneksinut pitäväni lapsia enää yhtään pidempään hoidossa, jotta itse olisin saanut enempi omaa rauhaa!

Vierailija
29/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toine menee myöhempään töihin ja vie lapset, ja toinen menee aikaisemmin töihin ja hakee lapset. Nukkumaan mennää ajoissa illalla, vaikka samaan aikaan lasten kanssa, jos unta ei muuten saa tarpeeksi. Meidän päiväkodissa ei ainakaan tämmöisiä ole, itse hain taas lapset vikana tänään vähän viiden jälkeen. Tosin ne viedään vasta ysiin hoitoon.

Vierailija
30/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapset tulee olemaan hoidossa 9,5h-10h päiviä. Työpäivä 8,5h ja työmatkat siihen päälle (30-40min per suunta). Ihan kauheeta mutta ei ole vaihtoehtoa kun hoitovapaalta palattava töihin ja osa-aikaisen päivän teko ei onnistu.

yh

Vierailija
31/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.
Niin tarkennuksena tuohon aamunukkumiseen, eli minulla on epilepsia. Siksi tarvitsen helpotetun aamun. Voin luvata, että vaihtaisin aamu-unet milloin vain terveeseen kehoon.

Mutta kukaan ei tainnut nyt vastata alkuperäiseen kysymykseen.

Vierailija
32/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hyvä että saatte rahoillenne vastinetta!

(provohan tää on)

Vierailija
33/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole huomautettu hoitopäivien kestosta, lapsi on ma-to 9 h hoidossa ja perjantaisin 6,5 h. 9 h tuntuu pitkältä, mutta meilläkin 8 h työpäivät+matkat 30 min suuntaansa. Ihmetyttää kyllä, kun meilläkin lapsi on usein ensimmäisenä hoidossa 7:30 ja haetaan viimeisten joukossa 16:30. Mahtavat muut vanhemmat tehdä lyhyttä päivää tai sitten toinen iltavuoroa ja toinen aamua tms.

Vierailija
34/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsiperheiden avioeroille syynä tuo, että kaikki laitetaan parisuhteen edelle aina? Jos tehdään ns. liukumia eri päissä päivää, niin suhteelle ei taida jäädä kovinkaan paljon aikaa. Onko se hyväksi lapsille?

Vierailija
35/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito-oikeus on subjektiivinen eli lapsillasi on oikeus olla hoidossa koko päivä eli sen puolesta lapsesi saavat olla hoidossa nuinkin pitkän päivän. Miettikää vielä kerran voisiko lasten päiviä jotenkin lyhentää ilman, että sinun terveytesi kärsisi siitä (osittainen hoitovapaa, ulkopuolinen hoitoapu...). Lapsille, varsinkin pienemmälle nuin pitkä hoitopäivä on todella raskas.

Jos hoitopäivän lyhennys ei onnistu, niin ottakaa asia puheeksi hoidossa. Siis kertokaa päiväkodin johtajalle mikä tilanne on eli, että lapset tulevat olemaan koko talven, joka arkipäivä hoidossa pitkän päivän ja piste. Suosittelisin myös, että kerrotte syynkin, eli että terveytesi vuoksi tarvitset aamulla enmmän unta ja siksi lapset tulee hoitoon jo isänsä työaikojen mukaan. Sen jälkeen pyydätte, että hoitajat eivät enää huomauttelisi asiasta, kun se vain pahoittaa teidän mielet ja te ette voi asialle mitään tehdä.

Vierailija
36/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONKO TULLU MIELEEN, ETTÄ LAPSETKIN TARVITSEE LEPOA MYÖS, PÄIVÄKOTI EI OLE PELKKÄ LEIKKIPAIKKA. SIELLÄ NE RAASUT TULEE ENSIMMÄISINÄ JA LÄHTEE VIIMESINÄ JA IKÄVÖIDÄÄN VANHEMPIA AINA VIIMEISET 2 TUNTIA. MÄ VIHAAN SELLASIA IDIOOTTEJA JOTKA PITÄÄ PIKKUSIA PITKIÄ PÄIVIÄ HOIDOSSA JA KUN KOTIIN PÄÄSTÄÄN NI LAPSI VAAN HETI NUKKUMAAN ETTÄ VANHEMMAT SAA SITÄ OMAA AIKAA. JAKSATKO SINÄ ITSE TEHDÄ TÖITÄ 7- 17JOKA PÄIVÄ??? AJATTELE LAPSIASI, AIHEESTA SANOVAT, LAPSIPARAT. JA OLEN ENTINEN TARHATÄTI, ETTÄ TIEDÄN MISTÄ PUHUN, JOTKUT NE PITÄÄ LAPSIA LOMATKIN TARHASSA, ANTEEKSI KUN HUUDAN, MUTTA ITSE EN KOSKAAN PIDÄ LASTANI NOIN PITKÄÄN PÄIVÄKODISSA, KOSKA AJATTELEN HÄNEN PARASTAAN. YLEINEN VIRHE LUULLA ETTÄ TARHASSA VAIN LEIKITÄÄN JA PIDETÄÄN HAUSKAA, SIELLÄ ON KOVA MELU JOKA PÄIVÄ JA HÄRDELLIÄ YMPÄRILLÄ, SITTEN NE RAASUT AINA VIIMESINÄ PIHALLA TULEE JOKA HETKIKYSYMÄÄN JOKO ÄITI TULEE. VOI PIENIÄ

Vierailija
37/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:57"]

Ap.
Niin tarkennuksena tuohon aamunukkumiseen, eli minulla on epilepsia. Siksi tarvitsen helpotetun aamun. Voin luvata, että vaihtaisin aamu-unet milloin vain terveeseen kehoon.

Mutta kukaan ei tainnut nyt vastata alkuperäiseen kysymykseen.

[/quote]

No miksi ette nuku lasten kanssa aamulla pitkään, mies menee aikaisin töihin sitten sinä viet lapset esim. kymmeneksi ja mies hakee ennen viittä?

Ja tosiaan kannattaisi miettiä omia edellytyksiään lasten hoitoon ennen niiden hankkimistä. Vai oliko kakkonen vahinko? Mä olisin hajonnut huonoon omaantuntoon jos olisin joutunut viemään lapsen 1-vuotiaana hoitoon, vaikka sitten 6 tunniksi päivässä. Me olemme säästäneet etukäteen hoitovapaita varten ja mitoittaneet asuntolainan niin, että lapset voidaan hoitaa kotona 3-vuotiaiksi. En tarkoita, että kaikkien pitäisi tehdä niin, mutta jos me pieni-keskituloiset pätkätyöläiset pystymme tähän niin ei se nyt niin vaikeaa ole.

Vierailija
38/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa..

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:21"]

Meillä on 1- ja 4-vuotiaat lapset. Menevät päiväkotiin 7, että mies ehtii töihin ja jompikumpi meistä hakee 17 mennessä.

Ollaan saatu nyt ihan suoraa palautetta pitkistä hoitopäivistä, koko syksy. Ennen toisen syntymää ei tähän puututtu mitenkään. Onko tämä joku uusi linjaus vai mitä?

Tarvitsen itse aamulla pitemmät unet ja rauhallisen aamun, että jaksan arkea eli aamusta ei pysty joustamaan eikä kyllä sitten toisestakaan päästä. Ja maksamme pitemmästä hoitopäivästä myös, muutenkin maksamme täyttä päivähoitomaksua.

Alkaa ottaa päähän. Onko henkilökunnalla edes oikeutta puuttua tällaisiin asioihin? Asumme Helsingissä, onko muilla samanlaisia kokemuksia.

[/quote]

Vierailija
39/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:40"]

Aikanaan oma tyttäreni oli aamusta ensimmäinen ja illasta viimeinen hoidossa ja luojan kiitos ei kukaan marmattanut hoitoajasta. Se siitä arjen paskasta olisi vielä puuttunut. Ja tein ihan normaalia 8 tunnin päivää (surkealla palkalla), tunnin työmatkat bussilla ja siihen päälle hoitoonviemisajat, niin kyllä oli päiväkodin aukioloaikojen kanssa kiikun kaakun.

[/quote]

Tuo onkin eri asia kuin se, että toinen vanhemmista jää nukkumaan sillä välin kun lapset viedään tarhaan. Kaikilla ei ole tarhaa naapurissa eikä autoa käytössä, joten julkisilla kestää helposti kauan hakemiseen. Joka tapauksessa kurja lapsen kannalta olla käytännössä melkein kaikki valveillaoloaika tarhassa.

Vierailija
40/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunnalla on VELVOLLISUUS puuttua, jos huomaavat asioita, jotka uhkaavat tai haittaavat lapsen kehitystä. Ihan maalaisjärjellä käsittää, että 10 tunnin hoitopäivä viitenä päivänä viikossa on pienen lapsen psyykkeelle haitallinen asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme