Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin henkilökunta valittaa hoitoajasta, normaalia?

Vierailija
24.10.2013 |

Meillä on 1- ja 4-vuotiaat lapset. Menevät päiväkotiin 7, että mies ehtii töihin ja jompikumpi meistä hakee 17 mennessä.

Ollaan saatu nyt ihan suoraa palautetta pitkistä hoitopäivistä, koko syksy. Ennen toisen syntymää ei tähän puututtu mitenkään. Onko tämä joku uusi linjaus vai mitä?

Tarvitsen itse aamulla pitemmät unet ja rauhallisen aamun, että jaksan arkea eli aamusta ei pysty joustamaan eikä kyllä sitten toisestakaan päästä. Ja maksamme pitemmästä hoitopäivästä myös, muutenkin maksamme täyttä päivähoitomaksua.

Alkaa ottaa päähän. Onko henkilökunnalla edes oikeutta puuttua tällaisiin asioihin? Asumme Helsingissä, onko muilla samanlaisia kokemuksia.

Kommentit (171)

Vierailija
41/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö AP:n mennä aikaisemmin nukkumaan, jotta saa lepokiintiönsä täyteen? Pikkulapsiaika on kuitenkin todella lyhyt, joten ihmettelen joustamattomuutta.

Minun mieheni työvuorot ovat sellaisia, että hänen pitää olla työpaikalla jo klo 6.30, joten lapsen/lasten vieminen tarhaan aamuisin tulee olemaan täysin minun harteillani. Tulee olemaan rankkaa, mutta eipä sitä kestäkään kuin muutaman vuoden.

Ja AP:n varsinaiseen kysymykseen: varmasti muillekin huomautetaan ellei ole käynyt selväksi, että esim. työmatkoista johtuen lapsen päivää ei saa lyhyemmäksi.

Vierailija
42/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:21"]

Meillä on 1- ja 4-vuotiaat lapset. Menevät päiväkotiin 7, että mies ehtii töihin ja jompikumpi meistä hakee 17 mennessä.

Ollaan saatu nyt ihan suoraa palautetta pitkistä hoitopäivistä, koko syksy. Ennen toisen syntymää ei tähän puututtu mitenkään. Onko tämä joku uusi linjaus vai mitä?

Tarvitsen itse aamulla pitemmät unet ja rauhallisen aamun, että jaksan arkea eli aamusta ei pysty joustamaan eikä kyllä sitten toisestakaan päästä. Ja maksamme pitemmästä hoitopäivästä myös, muutenkin maksamme täyttä päivähoitomaksua.

Alkaa ottaa päähän. Onko henkilökunnalla edes oikeutta puuttua tällaisiin asioihin? Asumme Helsingissä, onko muilla samanlaisia kokemuksia.

[/quote]

1-vuotiaalle tuo on todella raskas päivä! Luulisi nyt sinunkin tietävän sen tai ainakin toivon että tulisit järkiisi. Voi sitä pientä vuoden ikäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos tarvitset helpotusta arkeen oman sairautesi takia, niin ota se ylimääräinen oma aika työpäivistä, älä pienten lasten kustannuksella! Sinulla on oikeus lyhennettyyn työpäivään, käytä ihmeessä se hyväksesi. Itsellänikin on arjen jaksamiseen vaikuttava sairaus, mutta olen järjestänyt asiat niin, että olen mahdollisimman pitkään lasten kanssa kotona hoitovapaalla. Sitten kun palaan töihin, tulen ehdottomasti tekemään lyhennettyä työpäivää, sekä lasten että itseni takia. En mitenkään kehtaisi ottaa tuolla tavalla omaa aikaa, kun lapset joutuisivat painamaan täyttä päivää hoidossa...

Vierailija
44/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:28"]

Teillähän olisi mahdollista joko jommallakummalla olla hoitovapaalla: Jos tämä ei käys, niin kumpikin voisi olla osittaisella hoitovapaalla joko kävisitte 6h päivässä viitenä päivnä viikossa tai sitten tekisitte nelipäiväistä työviikkoa. Jos molemmat tekisivät nelipäiväistä, niin lapsten tarvitsisi ollahoidossa vain kolmena päivänä viikossa. Kun vielä teillä on alle 3-vuotias, niin Kela jopa maksaisi pientä korvausta palkanmenetyksestä. Verotuksen jälkeen ei enää se yhden päivän menetys tunnu isolta.

1-vuotia on liian pieni olemaan hoidossa 50h viikossa. Eikä tuo määrä ole 4-vuotiaallekaan hyväksi.

[/quote]

No monelle nuo mainitsemasi vaihtoehdot ei todellakaan ole mahdollista rahallisesti, mutten TODELLAKAAN ymmärrä että kukaan vanhempi teettäis lapsillaan 10h päiväkotipäivää, että saa itse NUKKUA!!! :O Meillä lapsi joutuu olemaan 8,5-9h päivässä päiväkodissa, mutta kaikki mahdolliset tilaisuudet (joita nyt ei ole paljoa mutta, onneksi kuitenkin kaikki arkivapaat, kaikki viikonloput, mahd. sairaslomat, talvi- ja kesälomat) pidämme lapsen kotona. Mies vie lapsen päiväkotiin klo 6 ja minä haen 14.30-15 (minä olen klo 6 jo töissä).. Nytkin vaikka olen sairaslomalla, "yksikätisenä", niin ei tullut mieleenkään että lapsi olisi päiväkodissa, että saisin nukkua ja parannella itseäni, vaan lapsi on kotona kanssani!

Vierailija
45/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

monissa Euroopan maissa äitiysloma kestää muutaman kuukauden ja sen jälkeen äiti menee töihin ja lapsi hoitoon...se on ihan normaalia että muualla lapset on jo hyvin pienistä tarhassa ja työpäivät on monessa maassa vielä pidempiä mitä täällä.....Suomessa vauhkotaan heti jos joku ei ole muksunsa kanssa 3v kotona...heti on huono äiti ja vauvasta tulee sairas jne

Vierailija
46/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 23:00"]

monissa Euroopan maissa äitiysloma kestää muutaman kuukauden ja sen jälkeen äiti menee töihin ja lapsi hoitoon...se on ihan normaalia että muualla lapset on jo hyvin pienistä tarhassa ja työpäivät on monessa maassa vielä pidempiä mitä täällä.....

[/quote]

Ei pidä paikkaansa, muuten kuin siltä osin, että äitiyslomat ovat lyhempiä. Nainen jää usein kotiin hoitamaan lapsia tai tekee osa-aikaista työtä.

Vierailija
47/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 22:07"]

Onko lapsiperheiden avioeroille syynä tuo, että kaikki laitetaan parisuhteen edelle aina? Jos tehdään ns. liukumia eri päissä päivää, niin suhteelle ei taida jäädä kovinkaan paljon aikaa. Onko se hyväksi lapsille?

[/quote]

Meillä parisuhde kesti sen, että lasten ollessa pieniä toinen meni aiemmin töihin päästäkseen hakemaan lapset aikaisemmin, toinen vei heidät kiireettä ja teki hieman pidemmän päivän illasta. Meidän parisuhde voi hyvin kun lapsemme voivat hyvin.

Vierailija
48/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille valitettiin, kun lapsi ei tullut aamulla päiväkotiin klo 8, kun jäi lto:n vaivalla suunnitellut päiväohjelmat väliin. Mies vei lapsen klo 9.30 ennen työpäiväänsä tai minä lounaalle klo 11 iltavuoropäivinäni. Kummastutti kieltämättä.

Vierailija
49/171 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä ketjussa syyllistetään vain äitiä, jolla on vielä sairaus ristinä? Hävetkää, naisten välinen solidaarisuus on raadollista. Olette petoja toisillenne.

Vierailija
50/171 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käsittäny, että päiväkodit on nimen omaan sitä varten, että lapset on siellä työpäivän ja työmatkojen ajan. Ymmärrän, että apn täytyy sairauden takia levätä, mutta ap tai sitten puoliso vois tehdä vaikka lyhyempää työpäivää. Itse vois ottaa vähän vastuuta elämästään ja lapsistaan, eikä koittaa teettää kaikkia muilla.

Vierailija
51/171 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:21"]

[/quote]

En jaksa lukea kaikkia vastauksia joita olet saanut, varmaan iso osa on vastannut samaan tyyliin kuin minäkin... Mutta.

Sano nyt ihan rehellisesti, että onko se sun mielestä OK että 1-vuotias on päiväkodissa joka päivä 10 tuntia? Siis sä et näe siinä mitään outoa?

Ymmärtäisin jos kyseessä olisi yh:n lapsi ja yh kävisi töissä 8h ja matkoihin menisi 2h, siltikin olisi todella raskasta noin pienelle mutta joissain tapauksissa toki välttämätöntä.

Mutta oikeesti. Sä et ymmärrä miksi valittavat päivän pituudesta? Huh.

Vierailija
52/171 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hoitopäivä ei saisi ylittää toistuvasti 9 tuntia, poikkeukset ok.. Hoitajat ajattelevat lapsen parasta, hehän sielä päiväkodissa hoitavat vanhempien lapsia ja huomaavat pitkän päivän vaikutukset lapseen. Haluaisin tietää moneen kyseinen äiti menee töihin ja monelta pääsee? Hoitajilla on oikeus ja velvollisuus huomauttaa asiasta! He tekevät työtään! Lapsen hoitoaika on vanhemman työaika plus matkat!!!

Sitten on tietysti nää toiset ääripää lapset joiden vanhemmat tai toinen vanhemmista ei ole töissä ja lapset silti hoidossa, myös loma-ajat!! Tällöin hoitoaika on tosin lyhyempi..

Vierailija
53/171 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en omista lapsia, mutta ottakaa huomioon että esimerkiksi sairaanhoitajat eivät voi tehdä lyhyempää työpäivää kovin monessa paikassa.

Vierailija
54/171 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sairaanhoitajat voivat tehdä lyhyempiä työviikkoja. Jos vaikka tekee 30-tntista niin tekee täysinä 8h työvuoroina mutta vähemmän päiviä.. tällöin lapsilla on toki pitempi hoitopäivä mutta välissä enempi vapaapäiviä kotona. 

Vierailija
55/171 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran lapset ovat kotona hereillä? Kun meillä 4,5-vuotias menee kahdeksalta nukkumaan, ja päiväkotiin menee kahdeksaksi. Eli saa noin 9 tunnin yöunet, eikä kyllä vähemmillä jaksaisi. Jos vielä olisi 10 tunnin päiviä hoidossa, niin ei paljon jäis hereilläoloaikaa vanhempien kanssa.

Aivan kauhealta kuulostaa tuo hoitopäivän pituus. Varsinkin pienemmän osalta, mutta myös isomman. Minkä takia äiti ei vois käydä ajoissa nukkumaan, ja herätä vähän aiemmin? Sais ne pitkät unet ja rauhallisen aamun ennenkuin tarviis lapsia alkaa herätellä. Monelta äidin työpäivä alkaa?

Ja vastaus kysymyksiin: päiväkodin henkilökunnalla on oikeus, ja jopa velvollisuus puuttua kaikkeen, mikä vaikuttaa negatiivisesti lapsen hyvinvointiin. Ja voitko väittää, että nuo hoitopäivät ei olis lapsille huono juttu?

Vierailija
56/171 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeestiko jäät itse makaamaan ja miehesi vie lapset seitsemäksi hoitoon ? Ja siis miehesi pääsisi töistä kolmen jälkeen ? Mutta lapset haetaan viideltä ? Voi v...u ! Älkää hankkiko enää lapsia. Tiesitkö muuten, että päiväkodin hoitopäivä on tarkoitettu hoidoksi TYÖPÄIVÄN ajaksi ja siihen lasketaan mukaan TYÖMATKAT ? Ei se , että sä reppana et jaksa olla lastesi kanssa ja että sun pitää nukkua. Hei oikeesti, apua mitä velliperseitä täällä on ! En yhtään ihmettele, että hoitajat ovat lapsistanne huolissaan, koska näemmä itse, että osaa olla.

Vierailija
57/171 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2013 klo 04:51"]

Itse en omista lapsia, mutta ottakaa huomioon että esimerkiksi sairaanhoitajat eivät voi tehdä lyhyempää työpäivää kovin monessa paikassa.

[/quote]

Aika monen sairaanhoitajan lapsilla on myäs isä tai äiti. Ja jos ei, niin lapsi on tod.näk. päiväkodissa, jossa ollaan ymp.vuorokauden - eri aikoihin tietysti.

Vierailija
58/171 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ap et voi viedä niitä lapsiasi myohemmin päiväkotiin, sitten kun olet saanut ne pitkät unesi ja helpotetun aamun? Tai sitten korjaat sitä unirytmiäsi niin, että menet aikaisemmin nukkumaan jotta jaksat herätä aikaisemmin. Vaikka samaan aikaa noiden lastesi kanssa, luulisi heidänkin menevän sänkyyn jo kohtuu aikaisin.

Tai sitten tosiaan teet sitä lyhennettyä tyopäivää. Uskomatonta mielikuvituksettomuutta, jos et muka keksi tuohon arkeenne mitään muuta ratkaisua kuin asuttaa lapsiasi päiväkodissa lähes puolet vuorokaudesta.

Ja vastaus siihen kysymykseesi: kyllä päiväkodin henkilokunnalla on sekä oikeus että velvollisuus puuttua, jos huomavat lapsia kohdeltavan kaltoin. 

Vierailija
59/171 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:27"]

Vanha totuus on, että kun äiti voi hyvin, voi koko perhe hyvin. Pitkät unet ovat tärkeät sinulle, älä luovu niistä. Päiväkodissa ei ymmärretä perheiden hektistä arkea, sillä kaikilla ei ole isovanhempia, jotka ottavat lapset viikonlopuiksi.

[/quote]

Tässä toinen idiootti. Älä sinäkään lisäännyt. Sinä ja sun hektinen arki...voi pyhä lehmä.

Vierailija
60/171 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 21:57"]

Ap.
Niin tarkennuksena tuohon aamunukkumiseen, eli minulla on epilepsia. Siksi tarvitsen helpotetun aamun. Voin luvata, että vaihtaisin aamu-unet milloin vain terveeseen kehoon.

Mutta kukaan ei tainnut nyt vastata alkuperäiseen kysymykseen.

[/quote]

Tunne äidin jolla oli epilepsia ja pärjäsi hienosti yh:na kahden pienen lapsen kanssa !Ei tarvinnut mitään erityisjärjestelyitä lastensa kustannuksella !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi