Ratkaise joulupulmamme! Pilaanko sukujoulun?
Meillä on iso koti, johon mahtuisi miehen puolen lähisuku kokonaan, vaikka heitä onkin yhteensä puolisoineen ja perheineen yli 30. Tähän asti jouluja on vietetty anoppilassa, mutta koska väkimäärä on viime vuosina vain lisääntynyt ja lisääntynyt ja näyttää edelleen lisääntyvän, niin sinne ei enää yksinkertaisesti mahdu.
Meillä on isot lapset, nuorinkin jo yläasteella. Meillä ei siis ole enää varsinaista pikkulapsiperheen kotia, vaan vauvoja ja taaperoita on syytä vähän vahtia. Ei ole portaissa lapsiportteja, pistorasioita ei ole suojattu, on lasiovia ja mitä nyt keksii, normaali koti, muttei sisustettu enää pienten ehdoilla.
Haluaisin todella mielelläni emännöidä isoa joulua, tekisin sen hyvillä mielin, tykkään leipoa ja tehdä ruokaa, eikä 30 hengen jouluaterian loihtiminen olisi mikään ongelma.
Ongelma on yksinkertainen: yhden perheen sotkevat lapset. Boheemi kasvatus, johon kuuluu se, ettei mitään kielletä. Siis ihan oikeasti. Kaikkea saa kokeilla, ellei ole hengenvaarallista. Anoppi ja tämän perheen äiti ovat jatkuvasti kireissä väleissä, kun lapsenlapset ovat niin työläitä kyläilijöitä. Anoppi juoksee perässä ja yrittää pyyhkiä jälkiä ja estää sotkuja.
En siis missään nimessä halua tätä lapsiperhettä meille, minulta menisi joulu pilalle. Muut osaavat käyttäytyä siististi ja ainakin yrittävät, eivät päästä lapsiaan tekemään mitään.
Onko tämä nyt se ensimmäinen joulu, jota ei vietetäkään enää yhdessä vai mitä pitäisi tehdä?
Tämä perhe on käynyt meillä kaksi kertaa kylässä ja olen sanonut toisen kerran jälkeen, ettei meidän koti ole enää pikkulasten koti. Täällä pitää kieltää ja valvoa ja haluan kotini pysyvän siistinä. Nuo lapset siis ihan oikeasti ovat sellaisia, että voivat aivan rauhassa repiä sängyistä peitot lattioille, vetää vaatekaapeista henkarit mäkeen, juosta sisällä kuraisilla talvikengillää.. Ihan mitä vaan, kunhan ei ole hengenvaarallista. Kun niillä on tämä ihmeen hieno kasvatusfilosofiansa..
MITÄ TEKISIT?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:58"]
No mitä jos oikeasti soittaist näille sotkulasten vanhemmille ja nostaisit kirssan pöydälle. Kerrot suunnitelmistasi ja kerrot huolestasi. Sanot, että he ovat tervetulleita, jos lupaavat viereilun ajan poiketa kasvatusfilosofiastaan ja pitää ipanansa kurissa. Jos eivät lupaa, sanot sitten että kutsut muut ja sanot näille muille että sille sotkuperheelle ei sopinut tulla.
[/quote]
Olen yrittänyt. Olen sanonut nätisti ja ystävällisesti, vihjailevasti ja lopulta suoraan. He eivät vain ymmärrä, pitävät tätä siis lähinnä mielipide-erona. Me kasvatimme lapset eri tavalla, heillä on oikeus kasvattaa toisella tavalla.
ap
Sanot suoraan, että et halua viettää pyhiä siivoamalla. Jos osaavat käyttäytyä, niin tervetuloa, muuten voivat jäädä kotiin.
No minä ottaisin riskin ja kokeilisin tämän yhden joulun. Jos tykkäät emännöidä isoja kutsuja ja jos hiljainen toive on, että perinne jatkuisi teillä (ja olet siis itse ok sen asian kanssa) niin voisihan sitä yhden joulun kokeilla myös tuon apinalauman kanssa. Mutta jos lopputulos on katastrofi ja joulupäivä menee tosiaan jälkiä siivotessa, niin sitten voisi minun puolestani alkaa ne erillisten joulujen vietot. Voisiko apinaperheelle kertoa etukäteen, että ovat tervetulleita mutta nöyrä toive olisi että osaisivat olla jotakuinkin ihmisiksi.
Mitä jos tekisitte säännöt yhdessä etukäteen? Erityisesti tuo, että sinä yksin siivoat joulupäivänä aaton jälkiä kuulostaa jo tosi kamalalta. Kaikille jotain tehtävää ja esim lastenvahtivuorot niille joilla ei ole muuta tekemistä. Lapset mahd paljon ulos: jos mahd niin pulkkamäkeen, laskettelemaan, luistelemaan ... Kuluttamaan energiansa ulos liikuntaan. (Meillä iso suku ja tehdään näin, lapset simahtaa illalla nopeasti). Lapsiserkuille oma pöytä, joka pitää itse siivota (tarv aikuisten avustuksella).
Jos sinä teet ruoat, niin sovitte että jokainen vie omat astiansa koneeseen, pitää huolen että juo samasta viinilasista koko illan eikä kuluta montaa lasia ja jätä niitä ympäriinsä jne.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:02"]
Kyllä se on itse pystyttävä ottamaan puheeksi. Ja jos tuo edellisen vierailun laskuepisodikin todella tapahtui, en usko että keskustelu tulee tuolle perheelle yllätyksenä.
[/quote]
Ei keskustelu takuulla tulisikaan yllätyksenä, mutta kun ovat asiasta täysin eri mieltä. He eivät ole pahoillaan siitä, että lapset sotkevat. He pitävät meitä nipoina ja tiukkapipoina ja ylihygieenisinä siivousintoilijoina. Kokisivat siis varmasti hirveän rasittavana viettää joulua niin, että joutuisivat katsomaan lasten perään. Ja minä taas en halua viettää koko joululomaa siivoamalla heidän jälkiään.
Ymmärrän, että varmasti loukkaantuisivat, jos kutsuisin kaikki paitsi heidät. Ja olisihan se typerääkin. Jos tästä keskusteltaisiin avoimesti koko lähisuvun kesken, olen varma, että muut tarjoutuisivat jopa siivoamaan jouluaattoiltana.. En halua sitä, haluan normaalin ja tavallisen ihanan jouluaaton, rauhaa, yhdessäoloa. Olen niin stressaantunut tuosta perheestä, etten pystyisi ajattelemaan jouluna mitään positiivista, kaikki ajatustoiminta olisi kohdistettu jälkisiivoukseen.
ap
vietä yksin joulu,ei muut häiritse.
Ei tuossa mitään ongelmaa ole mielestäni. Sanot niille vanhemmille, että on heidän asiansa, kuinka he lapsensa kasvattavat, mutta jos ne lapset eivät osaa käyttäytyä sen talon sääntöjen mukaan, mihin mennään vieraaksi niin sitten ei ole mitään asiaa sisälle.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:06"]
Olen yrittänyt. Olen sanonut nätisti ja ystävällisesti, vihjailevasti ja lopulta suoraan. He eivät vain ymmärrä, pitävät tätä siis lähinnä mielipide-erona. Me kasvatimme lapset eri tavalla, heillä on oikeus kasvattaa toisella tavalla.
ap
[/quote]
Ai myöskin sinun kodissasi? Jos olet tuota mieltä, syy on vain ja ainoastaan sinun. Jokasella on oikeus vaatia kodissaan nodatettavaksi tuon kodin sääntöjä. Ihan sama, kuinka kauan sitä asiaa hinkkaat, mutta selkärangan voisit jossain vaiheessa kasvattaa itsellesi.
Minä en juoksisi rätin kanssa jojo jouluiltaa lasten perässä. Minä ottaisin heti riehujia ystävällisesti mutta tiukasti kädestä kiinni ja taluttaisin heidän vanhempiensa luo. Näille sanoisin, että lapsia on vahdittava kunnolla tai sitten heidän on vaihtoehtoisesti lähdettävä. Jos riehunta toistuisi eivätkä vanhemmat tekisi mitään, veidin lapset eteiseen, pukisin heidät ja huikkaisin vanhemmat eteiseen ja työntäisin sitten ovesta ulos.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:58"]
No mitä jos oikeasti soittaist näille sotkulasten vanhemmille ja nostaisit kirssan pöydälle. Kerrot suunnitelmistasi ja kerrot huolestasi. Sanot, että he ovat tervetulleita, jos lupaavat viereilun ajan poiketa kasvatusfilosofiastaan ja pitää ipanansa kurissa. Jos eivät lupaa, sanot sitten että kutsut muut ja sanot näille muille että sille sotkuperheelle ei sopinut tulla.
[/quote]
ap
[/quote]
Jos olet jo sanonut asiasta ilman mitään vaikutusta, sehän osoittaa etteivät he kunnioita sinun mielipidettäsi sen enempää kuin sinun kotiasiakaan.
Tässä tapauksessa, kutsu vaan ne jotka osaavat käyttäytyä ihmisten lailla ja anna tuon apinalauman viettää joulu kotonaan. Syytäkään tuskin tulevat edes kysymään, mikäli tuo tänne laitettu linkki oli sun kirjoittamasta aloituksesta.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:40"]
Lisäänpä vielä, että tokihan minä voin kieltää ja komentaa, mutten todellakaan halua viettää jouluani juoksemalla lasten perässä.
[/quote]
Eikä sinun todellakaan tarvitse. Emännyys ei tarkoita, että sinun pitää tehdä kaikki.
Alaikäisten vanhemmat vastaavat kakaroistaan. Ellei tämä perhe ole normaaleja käytöstapoja oppinut, pysykööt omassa luolassaan maalaamassa kakalla seiniä.
Otan osaa, minullakin on sukulaisia, joiden kanssa en jaksa enkä halua olla missään tekemisissä. Sukulaisiaan ei voi valita, mutta sen voi valita, keitä kotiinsa päästää.
Oi, niin tutun kuuloista :-( Meillä vielä appivanhemmat "pakottavat" meidät viettämään joulun heidän sukunsa kanssa. Viimeistään parin päivän päästä jollain napsahtaa hermo... Ei kiva, nyt en vaan jaksa enää kun omaa perhettä alkaa olla riittävästi.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:05"]
Fanny ja Alexander -joulu pilalla? Sinä ja miehesi päätätte, keitä kotiinne kutsutaan vai kutsutaanko ketään. Voisi olla uudenlainen kokemus viettää joulu vain oman perheen kesken rauhasta ja hyvästä ruuasta nautiskellen. Eikö kukaan suvusta ole hoksannut ehdottaa tätä.
Onko niin, että anoppisi on aina raatanut vähintäin koko joulukuun saadakseen kokoon teille koko suvulle tarjottavat? Ja kaikki ovat tyytyväisinä noudattaneet kutsua saapua "valmiille"? Jospa kutsuisitkin vain anopin (ja apen, jos sellainen on) nauttimaan valmiista juhlasta.
Entäs sinun oma sukusi, miksi heitä et edes mainitse. Eikö heitä ole vai viettävätkö he joulunsa kukin omalla tavallaan.
Jos tekin kaikki viettäisitte kukin oman mielen mukaisen jaulun ja sitten pyhinä poikkeaisitte vierailulla sukaulaisissa ja kusuisitte itsekin vieraita, mutta vähän kerrallaan. Ehtisitte nauttia toistenne seurasta ja seurustella.
[/quote]
Anoppi ei ole tehnyt yksin joulua aiemmin, me muut olemme tuoneet tarjottavia. Anopilta on tullut joulukinkku. Vuosia sitten toki teki kaiken, muttei enää jaksa, kun väkeä on niin paljon. Tykkään isoista sukujouluista, olen sellaiseen tottunut. Oma isäni ja äitini ovat kuolleet ja veli asuu toisessa maassa. En osaisi olla pelkästään oman perheen kesken ja se tuntuisi oudolta.
Lähinnä nyt siis on kyse tilasta. Joulu tulee sinne, missä ollaan. Mietin jo sitäkin, että vuokrattaisiin joku juhlahuoneisto jouluksi ja vietettäisiin stressitön joulu siellä. Siivouslasku jälkikäteen jaettaisiin. No, ehkä niin, että sotkeva perhe saisi maksaa vähän enemmän.
Aargh. Hankalaa.
ap
Eihän tässä mitään ongelmaa ole. Talossa on talon säännöt. Minä komennan omassa kodissani vierailevien lapsia jos vanhemmista ei siihen ole. "Mahdottomatkin" tapaukset tuntuvat tottelevan vieraampaa ihmistä.
Sinuna kutsuin kaikki paitsi tämän huonosti käyttäytyvän perheen voit vaikka sanoa että "hups taisi kutsu hävitä postissa" jos jäävät ihmettelemään että joulu lähestyy ja heitä ei ole kutsuttu.
Minusta tuntuu, ettei ap haluakaan ratkaista pulmaa vaan velloo ajankulukseen joulu on pilalla -tunnelmissa. Vielä kerran ap, vain jämäkkyys ratkaisee ongelmasi. Jos et ole siihen valmis, ei jäljellä ole kuin huonoja vaihtoehtoja.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:05"]
Fanny ja Alexander -joulu pilalla? Sinä ja miehesi päätätte, keitä kotiinne kutsutaan vai kutsutaanko ketään. Voisi olla uudenlainen kokemus viettää joulu vain oman perheen kesken rauhasta ja hyvästä ruuasta nautiskellen. Eikö kukaan suvusta ole hoksannut ehdottaa tätä.
Onko niin, että anoppisi on aina raatanut vähintäin koko joulukuun saadakseen kokoon teille koko suvulle tarjottavat? Ja kaikki ovat tyytyväisinä noudattaneet kutsua saapua "valmiille"? Jospa kutsuisitkin vain anopin (ja apen, jos sellainen on) nauttimaan valmiista juhlasta.
Entäs sinun oma sukusi, miksi heitä et edes mainitse. Eikö heitä ole vai viettävätkö he joulunsa kukin omalla tavallaan.
Jos tekin kaikki viettäisitte kukin oman mielen mukaisen jaulun ja sitten pyhinä poikkeaisitte vierailulla sukaulaisissa ja kusuisitte itsekin vieraita, mutta vähän kerrallaan. Ehtisitte nauttia toistenne seurasta ja seurustella.
[/quote]
Anoppi ei ole tehnyt yksin joulua aiemmin, me muut olemme tuoneet tarjottavia. Anopilta on tullut joulukinkku. Vuosia sitten toki teki kaiken, muttei enää jaksa, kun väkeä on niin paljon. Tykkään isoista sukujouluista, olen sellaiseen tottunut. Oma isäni ja äitini ovat kuolleet ja veli asuu toisessa maassa. En osaisi olla pelkästään oman perheen kesken ja se tuntuisi oudolta.
Lähinnä nyt siis on kyse tilasta. Joulu tulee sinne, missä ollaan. Mietin jo sitäkin, että vuokrattaisiin joku juhlahuoneisto jouluksi ja vietettäisiin stressitön joulu siellä. Siivouslasku jälkikäteen jaettaisiin. No, ehkä niin, että sotkeva perhe saisi maksaa vähän enemmän.
Aargh. Hankalaa.
ap
[/quote]
Jos se yhteinen sukujoulu noi apinat mukaanlukien on ihan välttämätön, niin tehkää mieluummin näin, kuin että kutsut kaikki omaan kotiisi.
Pääset jatkuvasta siivoamisesta eikä tarvitse pelätä että noitten lapset rikkovat jotakin.
En kyllä suostuisi siivouslaskun tasapäiseen jakamiseen, ne jotka sotkevat eniten myös maksaisivat eniten. Sekin tehtäisiin etukäteen selväksi, että kaikki mitä rikotaan tai tärvätään menee sen perheen maksettavaksi, jonka jäsenet on siellä sotkeneet.