Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rohmuat ruokaa juhlissa?

Vierailija
19.07.2006 |

Etkö tiedä että emännät ovat laskeneet kaikkea sinua varten yhden? Etkö välitä jos joku jää takiasi ilman. Sen vielä ymmärrän että haluat useamman coctailpiirakan mutta häpeän perheesi puolesta kun miehesi ja lapsesi hakevat kakusta kymmenen sentin paloja ja ottavat lisääkin. Vain jos emäntä sanoo että santsatkaa ja tarjottava on syötävä pois saa ahmia, muuten otetaan hillitysti. Jos kaikki söisivät kuten sinä ja perheesi, juhlien budjetin saisi moninkertaistaa ja menekin laskeminen on mahdotonta.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla on kans veljen perhe sellaisia joille ei ole käytöstapoja opetettu. Pienempinä lapset kävivät rääppimässä kermat kakusta jo ennen kuiin pöytään pyydettiin ja nykyäänkin lapset ottavat niin paljon kuin kerkiää. Eli eivät odota että kaikki olisi ensin hakenut kertaalleen ennen kuin hakevat lisää. Jos vaikka tulevat kahville ja viinereitä on jokaiselle yksi niin joudun vahtimaan etteivät syö niitä heti ahmimalla kitaansa.

Kyllä juhlissa pitää lapsille opettaa hyvät tavat. Mulle ainakin opetettiin että yksi kutakin sorttia ja yksi kerrallaan. Eli ei lautasta täyteen keksiä, pullaa ja kakkua joista puolet jää syömättä kun en jaksa.

Ja meillä kyllä on aina juhlissa tarjottavaa ja lisää saa ottaa, mutta käytöstapoja voi silti noudattaa.

Vierailija
2/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoiluja jäi yli... Jotkut vieraat veivät ruokaa mukanaankin, kun pyysin, mutta silti mieni paljon roskikseen (meillä ei silloin ollut kuin pienenpieni pakastin). Olisivat rohmut olleet tervetulleita silloin ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvoi, kun järjestimme häitämme (tehtiin ruuat itse), että kannattaa laittaa yös sellainen annosteluväline, joka vihjaa, kuinka paljon otetaan. Esim. erilaisille pikkulisukkeille pikkulusikka jne..

Vierailija
4/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varannut jokaiselle palan voileipäkakkua, palan pitsaa, kalapasteijan, lihapasteijan ja kasvispasteijan. Lisäksi kahvikakkupalan, viinerin, pikkuleivän, suklaakakkupalan ja kermakakkupalan. Teetä, kahvia, mehua jne. En ymmärrä ettei tuolla määrällä saa vatsaa täyteen vaan pitää rohmuta. Kaiken olen laskenut tuolle vierasmäärälle. En ymmärrä miksi varata tarjottavaa sadalle jos juhlijoita on 50.

Vierailija
5/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräissä häissä noutopöydästä loppui heti alkuunsa herkulliset lohinoisetit. Ei ollut kyse siitä, että " ne loppuivat kesken" , vaan siitä, että pari hemmoteltua kakaraa söi nälkäänsä vain näitä lohinoisetteja. Olisko uponnut jotain parikymmentä noisettia / kakara. Eihän tuo ole noutopöydän tarkoitus, vaan näitä noisetteja oli varattuna pari, kolme per vieras. Vieraita oli kuitenkin 100, joten aika moni jäi ilman. Ihmettelen, että vanhemmat oli niin lapasia, etteivät tajunneet kieltää.

Vierailija
6/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan toisia ei ollenkaan ja toisia 2 kpl.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonko emännälle että olet niin yksinkertainen että annetaan av-mammojen laskea menekki. ap

Vierailija
8/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että olit varannut täytekakkua sentti per ruokailija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika köyhältä kuulostaa. Kun ostat valmiin voileipäkakun konditoriasta, niin onhan se palat isompia kuin sentin levyisiä.

Vierailija
10/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian voi ilmaista ystävällisestikin. Kuten huomasit, sentti ei riittänyt, eikös?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuinen mies myös joka mässyttää suu auki !

Vierailija
12/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmiset aina herkkuaan hakevat lisää. Ruokaa pitää olla niin paljon että rohmuillekin riittää.



Toiset pitopalvelut tarjoavat ruokaa minimimitoituksella. Yksissä häissä tässä taannoin hääkakku loppui kesken, eikä kukaan ollut hakenut lisää. Sellaisten juhlien jälkeen kyllä vaihtaisin pitopalvelua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ruoka loppuu kesken. Jos tiedät, että vieraana on rohmuajaperhe, niin varaa sen verran ylimääräistä ruokaa, että riittää myös muutamille rohmuttavaksi.



Valtaosa vieraista on varmaan kuitenkin oppinut, että nälkäisenä ei mennä kylään. Joukossa on, kuten joku jo sanoikin, ainakin pari laihduttajaa, joten lopputulos loppujen osalta menee kutakuinkin tasan. Itse pistän tarjoamisiin yleensä n. 10% ylimääräistä, joten jos joku tarjottavista osoittautuu erityisen suosituksi, riittää yleensä vielä santsattavaakin.

Vierailija
14/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Sanonko emännälle että olet niin yksinkertainen että annetaan av-mammojen laskea menekki. ap

ja varaudutaan sitä keskimääräistä suurempaan menekkiin. Ylipäätään olisi hyvä laskea, että jos porukka nälkäänsä vetää, menee seisovasta pöydästä yhteensä tavaraa mahaan noin kilo.

Ja jos jotain tuotetta on vähän, se pitää sitten annostella tai laittaa lappu viereen " 2-3/hlö" (ellei sitten koe sitä moukkamaiseksi).

Annosteluhan ei sitä missään nimessä ole.

terv. entinen rav. tt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että varmasti riittää. Ei kannata voileipäkakkuja tuolla senttiperiaatteella edes tilata. Meille tulee lauantaina synttäreille 10 - 12 henkeä ja silti tilasin 20 hengen täytekakun. Saman tein viimeksikin ja riitti oikein sopivasti. Tarjolla on kakun lisäksi silti suolaista piirakkaa, rahkakakkua, kääretorttua ja pientä naposteltavaa. Kaikki ruoka ei kelpaa kuitenkaan kaikille, joten on hyvä varata syötävää niin, että sitä riittää. Runsas kattaus on myös kivan näköinen. Jos ruokaa jää yli, niin pidetään rääppiäiset tai kutsutaan naapurit kahville.



Yksi tuttumme taas käyttää ihan toisenlaista logiikkaa. Jos hän tarjoaa kahvit viidelle henkilölle, saattaa pöydästä löytyä vain viisi dominokeksiä tai viisi ohutta kääretortun palaa. Yleensä vain yhtä sorttia kerrallaan. Mielestäni tämä on jo aika huvittavaa...

Vierailija
16/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkua vain 1 cm per hlö, ylimääräiset sentit 1 euroa.

Vain 2 lihapullaa henkeä kohden, ylimääräiset 2 euroa kpl.

Vierailija
17/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä mainio idea. käytän tuota ja muutenkin natkutan koko ajan lautasliinan käytöstä ja hiihtelen lasinalusten kanssa niin eiköhän lopu nämä järkyttävät kestitykset meillä!



ihan tosi hei..sentti kakkua???



*käkättää*

Vierailija
18/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräästä pitopalvelusta tuli sellaiset ohjeet, että jos kakku on pääasiallinen makea, niin sitä on varattava paaaljon! Yhdeksi palaksi lasketaan n.3cm pala ja kerrotaan vierasmäärään nähden kahdella, jopa kolmella niin alkaa riittämään. Samoin pikkuleipiä,jos on vain yhtä lajia, pitää laskea 3-5/hlö.



Toinen,jota menee helposti paljon on esim. cocktaillihapullat, niitä jopa 7/hlö ja samoin cocktailtikuissa olevat juustot, yms niitä menee tosi paljon.



Kun taas leivoksia voi laskea 1/hlö, isot pasteijat samoin, viinerit, pullat,jne.



Pitopalvelut laskee usein menekin pieneksi ja vakuuttaa esim. 1cm kakkua riittää henkeä kohden, koska näin saadaan kokonaiskustannus pieneksi ja voitetaan tarjouskilpailu!

Vierailija
19/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisille. Olen kyllä mielissäni siitä, jos tekemäni ruoka kelpaa.



Meilläkin viime viikolla yksi vieras söi mariskoolillisen suklaakonvehteja ihan yksin. Eikä kyseessä ollut mikään pikkupoika, vaan tohtoristason perheenisä. ;o)



Yhdelle tuttavaperheelle ei taas ikinä kelpaa mikään tarjottava. Ovat erittäin nirsoja sen suhteen, jos täytekakussa on vääränlaiset hillot sisällä tai keksit väärää merkkiä. Ei minusta sekään ole kivaa, jos pöydästä nelihenkisen perheen vieraillulla kelpaa vain kaksi englanninlakritsia.

Vierailija
20/33 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viinereitä varataan yksi / henkilö ja jokainen ottaa sen yhden, niin astia menee tyhjäksi. Onko sitten kiva, kun pöydässä on tyhjiä tarjoiluastioita? Ei ole, joten jo näön vuoksikin varataan aina ylimääräistä, ettei kenenkään tarvi ottaa viimeistä palaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä