Suomalainen makuaisti yliherkkä vai vaan totuttu syömään mautonta?
Ärsyttää, kun niin monet suomalaiset ruokapaikat (tai jotkut Suomessa pitkään toimineet etniset paikat) joustavat suomalaiseen makuun niin, että koskaan ei voi tietää onko esim. tulinen ruoka oikeasti tulista vai ei. Usein jossain "tulisessa chiliruoassa" ei ole tulisuutta ollenkaan. Veikkaan ainakin yhden syyn tähän olevan, että suomalaiset valittavat jos heidän ostamassa chilihampurilaisessa onkin tulista chiliä. Miksi kaiken pitää olla niin tasapaksua ja sellaista ettei vaan kukaan ärsyynny tai koe mitään erilaista. Käydään syömässä Hesen "kuumakalle" ja sitten mennään kuuntelemaan Novaa.
Samoin monet "kirpeät" karkit ovat usein pelkkää sokeria vailla pienintäkään kirpeyttä.
Isot on ongelmat mutta tuli vaan mieleen :D
Kommentit (100)
Mulla on herkkä suu, jo pelkästään liika suolaisesta tulee suu kipeäksi. Suomessahan käytetään aivan liikaa suolaa, monet laittavat lisää suolaa ruoka-annokseensa ennenkuin ovat edes maistaneet. Minä inhoan kaikkia voimakkaita mausteita jotka saa suun palamaan rakoille, ei silloin maista mitään, ihan sama kuin polttaa kielensä kiehuvalla vedellä. Minä tykkään maistaa ruuan oman maun, en käsitä miksi niitä mausteita pitää öysätä niin paljon että ei todellakaan tiedä enää syökö tiskirättiä vai sisäfilettä.
Toisaalta meikäläisillä on muutenkin erilainen maku kuin muilla, juuri luin englantilaisesta miehestä joka asuu Suomessa ja on yrittänyt opetella tykkäämään salmiakista, hänen mielestään se on niin suolaista ja väkevää, että tuntuu vain kuin suussa räjähtäisi, on kokeillut kaikki salmiakkikossusta salmiakkisuklaaseen.
Minä olen ylpeä suomalaisesta ruuasta, ja omasta makuaististani, ei se että muualla maailmassa tehdään toisin tee siitä parempaa kuin meidän tavasta tehdä.
On muitakin makuja kuin tulisuus. Mua hämmästyttää miten harvoin palstalla jaetuissa ohjeissa käytetään juureksia, siis oikeita, tuoreita juureksia, jotka antavat keittoihin, patoihin ja kastikkeisiin rikasta, syvää makua. Heitetään vain veteen jotain pakastetta ja perään "grillimaustetta".
Ei kokeilla, ei yhdistellä, ei maistella.
Kun Oltermanni Cheddaria mainostettiin "koko perheelle maistuvaksi", niin sen tiesi heti, että se on mautonta kumijuustoa. Meillä ei aikuiset, lapset eikä kissakaan syö kumia!
Ruuassa pitää olla erilaisia sävyjä ja rakenteita, suutuntumia. Ei sekään ole hyvä, jos ruoka on niin tulista, ettei se maistu kuin polttavalle, mutta sitä ap tuskin tarkoitti.
Ap mainitsi hampurilaisbaarit. Niissä pyritään tasaisuuteen kaikessa, ruoka ei saa aiheuttaa mitään muita tunteita kuin mahd. ähkyä. Tarkoitus on vain myydä mahdollisimman tasalaatuista "tuotetta" mahdollisimman monille. Jostain mäkkärin tai hesen purilaisesta ei voi puhua edes samalla viikolla oikean hampurilaisen kanssa.
Suomessa on kaikki vielä niin uutta, metsäläisiä kun oltiin pitkälle..enen muinoin riisikin oli meillä ihan mautonta ja hajutonta eikä sitä oikein osattu käyttää, onneksi nyt on basmatit ja muut..samoin vaikka kana, tehtiin nini huonosti ja oli ihmeen sitkeää, nykymeiningillä se on ihanan suussa sulavaa kun oikein tehdään. Jotain niin hienoa on muualta tulleilta opittu, tekemään heidän ihania mausteikkaita ruokiaan, aivan ihania, sorsimatta kuitenkaan esim suomen kaloja, ne ovat hyviä kun tuoreena saa. Olen omassa tuttavapiirissäni huomannut miten reippaasti menee kaikki ihanat maut, mausteet, valkosipulit ja kunnon sipulit muualta tulleiden pienten lastenkin suuhun ihan ilolla. Meillä taas lapset on totutettu ihan mauttomaan ruokaan..ei se suolahippu ole ainoa, sitä ei edes tarvitse lisätä jos käyttää hyvät muut mausteet!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 20:57"]
Joo muuten ihan totta :O Noutopöydästä häviää aina kermaperunat ensimmäisenä. Kukaan ei koske ruokaan, jossa ei ole kermaa. Pienikin erikoisuus tai mausteet ruuassa on NO no. Hassua.
Ehkä nuorempi sukupolvi alkaa vähitellen vaatia myös makuja ruokaan.
[/quote]
Yksi suosikkini on valkosipulikermaperunat itse tehtynä, rutkasti valkosipulia:D Mutta joo tykkään itsekin mausteisista ja tulisista ruuista aina välillä, onni on että on lähellä thaimaalainen rafla mistä saa aidosti tulista, siinä sitä onkin syömistä kun joskus on aika reippaastikin chiliä. En silti joka päivä halua mitään tulista, makua saa olla mutta ei minun ruuan tarvitse aina olla suuta polttavaa, nautin erilaisista mauista:)
Olen kyllä samaa mieltä ei tulisuutta kyllä ole nimeksikään monissa jutuissa, ei turkin pippurit tai kirpeät karkit ole yleensä koskaan kirpeitä, eikä tuliset ruuat ole lainkaan tulisia. Sen kun aina tietäisikin mikä on tulista ja mikä ei. Kerran löysin kaupasta Vindaloota ja sitten jotain chilimakkaraa, Vindaloota en pystynyt syömään vaikka muuten aika tulista syönkin. Lidlin aiemmin joku inferno pizzakin oli aika tulinen:)
Voit ajatella niin päin, että mausteita on aina helpompi lisätä ruokaan kuin ottaa pois.
ihan samaa olen miettinyt! itse usein pyydän kaikki ruoka-annokset ekstratulisina, vaikka niiden kohdalla olisi jo ilmoitettu "tulisuudesta". Eläköön myös ravintoloiden chilimaustesoosit, joista voi pöydäaaä istuessaan ottaa lisätujua. ...mua joskus naurattaa, kun teen kavereille jotakin ruokaa, missä on vain nimellisesti mausteita ja kaikki ovat "oi voi, kun tulista" :D!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 05:52"]
mua joskus naurattaa, kun teen kavereille jotakin ruokaa, missä on vain nimellisesti mausteita ja kaikki ovat "oi voi, kun tulista" :D!
[/quote]
Olen pistänyt merkille, että yllättävän moni (ilmeisesti varsinkin mausteisiin tottumattomat?) puhuvat sekaisin ruoan tulisuudesta ja mausteisuudesta. Itse miellän, että tulisuus ja mausteisuus ovat kaksi eri asiaa. Esim. joulupiparit ovat mausteisia, mutta tulisia ne eivät mielestäni ole.
Mun ystävä/tuttavapiirissä on 2 perhettä joissa ei käytetä mausteita. En nyt tarkoita edes mitään intialais- tai aasialaistyylisen mausteista vaan edes normaaleja yrttejä, valkosipulia, pippureita tms.
Anopille aikoinaan mausteet merkitsi mustapippuria mitä laitettii kauhallinen joka ruokaan, mikään ei maistunut miltään, poltti vaan. Poikansa on onneksi oppinut korostamaan ruuan makua - ei peittämään sitä mutta vuosia siihen meni:D Minkään mausteen kanssa ei pidä liioitella, jos ruuasta ei erota mistä lihasta se on tehty ollaan mun mielestä jo maustettu yli. Pidän silti suunnattomasti aasialaisesta ja intialaisesta ruuasta itse, mutta ihailen enemmän Välimeren keittiötä missä maut korostaa toisiaan. Erityisesti italialainen ja turkkilainen (libanonilainen) keittiö on mun makuuni aromikasta.
Mun äiti sai tehtyä mielettömän hyvää ruokaa pelkällä suolalla ja pippurilla, vaikka kuinka yritän en pysty samaan! Magic touch puuttuu vaikka hyvä kokki olenkin.
Jospas ihan vaan sun omassa makuaistissa on jotakin vikaa. Kyllä mun suussa ruoka maistuu.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 21:10"]Suomalaisten makuaisti on tottunut "mauttomaan" ruokaan. Syynä on se, että ruokaa on osattu ja kyetty säilöä Suomessa hyvin. Ruoka säilyy Suomessa yleisesti ottaen hyvin, koska suurimman osan vuodesta ilma on kylmää. Lisäksi Suomessa on hallittu ruoan säilöminen kuivaamalla, suolaamalla, pakastamalla, jne. Kai tiedät, miksi esim. intialainen ruoka on mausteista? Esim. chiliä ja muita voimakkaita mausteita on käytetty lämpimissä maissa peittämään pilaantuneen ruoan makua.[/quote]
Tuo ei ole totta. Intiassa asuneena voin vannoa etta ei siella kukaan pilantunutta ruokaa laita. Kokki kay joka aamu hakemassa tuoreet tarvikkeet torilta tai kaupustelija tulee ihan portille tuoreine tuotteineen. Ei mitaan K-kaupan nahistuneita porkkanoita.
[/quote]
Suurimmalla osalla intialaisista ei ole kokkia eikä jääkaappia eikä mitään mahdollisuutta syödä tuoretta lihaa vaan se aamulla tapettu kana on puoliltapäivin aloittanut mätänemisensä ja se peitetään mausteilla. Ihan samalla tavalla chiliä käytetään siksi, ettei maistuisi ruuan alkuperäinen maku.
Suomalainen tietää, miltä maistuu liha. Intialaisella ei ole aavistustakaan: hän maistaa vain mausteet.
[/quote] Suurin osa intialaisista on kasvissyojia. FYI. Varsinainen expertti tassa.
[/quote]
Niin, he ovat kasvissyöjiä olosuhteiden pakosta! Kun ei ole lihaa niin ei ole lihaa.
Mun mielestä suomalaisten makuaisti on kieroutunutta. En ymmärrä valmiiksimarinoitujen lihojen menekkiä kaupassa ja kermaperunoitakaan meillä ei syödä ikinä. Filepihveille riittää suola-pippuri mauste, mutta yleisesti se kaupan höttö marinadi maistuu yksinkertaisesti pahalle.
TIettyjen ruokien pitää olla mausteisia ja/tai tulisia. Pettymys on suurin, jos näin ei ole. Söimme hiljattain kehutussa turkkilaisessa ravintolassa ja voi itku sitä mauttomuutta. Olsikohan ruuat tuunattu suomalaiseen makuun...
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 21:10"]Suomalaisten makuaisti on tottunut "mauttomaan" ruokaan. Syynä on se, että ruokaa on osattu ja kyetty säilöä Suomessa hyvin. Ruoka säilyy Suomessa yleisesti ottaen hyvin, koska suurimman osan vuodesta ilma on kylmää. Lisäksi Suomessa on hallittu ruoan säilöminen kuivaamalla, suolaamalla, pakastamalla, jne. Kai tiedät, miksi esim. intialainen ruoka on mausteista? Esim. chiliä ja muita voimakkaita mausteita on käytetty lämpimissä maissa peittämään pilaantuneen ruoan makua.[/quote]
Sitkeästi elää tämäkin legenda. Miten ihmeessä perinne-Suomessa ruoka olisi hyvää ja tuoretta, kun satokausi on vain muutaman kuukauden mittainen? Lämpimissä maissa kasvit kasvavat ja kalavedet ovat auki ympäri vuoden, eli tuoretta tavaraa riittää pöytiin. Suomalainen vaihtoehto menneinä aikoina oli laarissa kuukausitolkulla maanneet perunat ja tönkkösuolattu silakka.
Suomalaisen ruuan mauttomuuden on huomannut, kun muutimme Keski-Eurooppaan. Täällä saa oikeasti rasvausta tai makeaa ruokaa ja mausteita käytetään selkeästi enemmän.
Suomessa lomilla, kun ostaa kaupasta ruokaa niin kaikki on mautronta tai maistuu jollekin kalamausteen tapaiselle. Ja light-sössöä makeutusaineineen, yöks!. Ei kyllä suomalaista ruokaa ole maulla siunattu, tokihan sillä mätöllä pysyy hengissä.
Ehkä se on niin, että kun sukupolvesta toiseen on syöty keitettyä perunaa ja huuhdeltu se maidolla alas, niin jo kevyt välimerellinen maustaminen on kielelle shokki. Saatikka sitten intialainen makujen ilotulitus.
Suomessa arvostetaan mietoja makuja myös juomissa. Suosikkioluet ovat kaikki samanlaista vaaleaa lageria, jossa ei juuri maistu mallas eikä humala. Suosikkiviina on väritön, hajuton ja lähes mauton veden ja etanolin sekoitus. Suosikkikahvi on hapanta ja heikkomakuista litkua, jota irvokkaasti mainostetaan sellaisilla sanoilla kuin voimakas ja täyteläinen.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 06:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 05:52"]
mua joskus naurattaa, kun teen kavereille jotakin ruokaa, missä on vain nimellisesti mausteita ja kaikki ovat "oi voi, kun tulista" :D!
[/quote]
Olen pistänyt merkille, että yllättävän moni (ilmeisesti varsinkin mausteisiin tottumattomat?) puhuvat sekaisin ruoan tulisuudesta ja mausteisuudesta. Itse miellän, että tulisuus ja mausteisuus ovat kaksi eri asiaa. Esim. joulupiparit ovat mausteisia, mutta tulisia ne eivät mielestäni ole.
[/quote]
Joo ja ettei menisi liian selkeäksi, niin jotkut (harvat kylläkin) käyttävät tuota tulinen-ilmausta jos ruoka on hyvin kuumaa...
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 08:15"]
Jospas ihan vaan sun omassa makuaistissa on jotakin vikaa. Kyllä mun suussa ruoka maistuu.
[/quote]
Niin no, näköjään on aika monia muitakin jotka ovat kanssani samaa mieltä. Meitä makuaistiongelmaisia on sitten aika monta. Suomen ulkopuolella vielä enemmän.
Mun eno tuli aikoinaan meille kylään tänne Espanjaan. Mitään ei voinut raukka syödä koko loman aikana kun kaikki oli niin mausteista, suolaista ja rasvaista. Hän suoraan sanottuna pelkäsi merenelävien tai erikoisempien juustojen näkemistäkin.
Salmiakki on muuten tästä kyllä hauska poikkeus. Sehän on, ainakin kunnon salmiakki siis, aika voimakasta ainakin suhteutettuna siihen suomalaisten yleiseen mieltymykseen. Monen ulkomaalaisen mielestä taas salmiakki on aivan järkyttävää.
ap
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 00:24"]
Eikö nr. 19 lue suomalaisia yrttejä mausteiksi?
[/quote]
Kyllä, jäi saivartelijoille tarkentamatta. Puhe oli voimakkaan makuisista mausteista, ja niitä tarkoitin, chili, curry, kurkuma, paprika, jne.