Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauan kestää käydä korkeakoulu ja yliopisto?

Vierailija
27.09.2023 |

Pelkkä amis pohjalla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä opiskelet.

Vierailija
2/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amispohja on periaatteessa sama kuin lukiopohja, jos aikaa katsoo.

Aloja on niin erilaisia, että mitään yhtä vastausta on vaikea antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä opiskelet.

Ja kuinka pitkälle. Kandiin menee varmaan aika vakio 3-4v alasta riippumatta, maisteri 1-2v päälle, mutta sen jälkeen onkin sit ihan herran hallussa paljnko käytät aikaa lisuriin ja väikkäriin.

Vierailija
4/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa kestää 3-6 vuotta riippuen siitä mitä tutkintoa opiskelet ja onko se alempi vai ylempi tutkinto.

Korkeakoulussa kestää 3-6 vuotta riippuen siitä onko valitsemasi korkeakoulu ammattikorkeakoulu vai yliopisto ja mitä tutkintoa siellä opiskelet.

Kai muuten tiedät että yliopistot ovat korkeakouluja, niin että suunnitelmasi käydä yliopisto ja korkeakoulu ei ole kovin järjellisen kuuloinen.

Vierailija
5/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit jo ap itse, että kauan kestää.

Kauan ei ole kysymyssana, vaan aikamääre.

Vierailija
6/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasit jo ap itse, että kauan kestää.

Kauan ei ole kysymyssana, vaan aikamääre.

Onnittelut saivartelusta. Hieman nokkelampana olisit saattanut havaita lauseen lopussa kysymysmerkin ja tehdä siitä tulkintoja. 

Vierailija
7/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä opiskelet.

Riippuu ihmisestä. Voi mennä vaikka 10 vuotta. 

Vierailija
8/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen voi ainakin yliopistossa aika paljon itsekin vaikuttaa. Aika yleinen aika monella alalla on 5 vuotta. Itse opiskelin kuitenkin maisteriksi (tietojenkäsittelytiede) kolmessa. Olin jo aikuinen alanvaihtaja, enkä halunnut kuluttaa aikaa opintoihin yhtään enempää kuin ihan pakko. Ei myöskään tarvinnut käydä töissä työn ohessa tai muuta hidastavaa. Hyvin joustavasti onnistui, esim. vaikka kursseilla oli esitieto"vaatimuksia", niin käytännössä niille sai omalla vastuulla mennä ilmankin, ja jos tentit läpäisi niin se oli sitten hoidettu, vaatimuksista viis. 

Missä itse opiskelin ainakin oli opinto-oppaassa ohjeellinen lukujärjestys, joka ohjasi 5 vuoden valmistumisaikatavoitteeseen. Mutta tosiaan se on vain ohjeellinen, voi vetää nopeamminkin jos haluaa, tulee vaain sitten tosiaan päällekkäisyyksiä ettei kaiken luennoille pääse ja täytyy mennä ilman esitietoja monelle kurssille.

Vierailija
9/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin riippuu alasta ja lahjakkuuksista. Olen opiskellut luonnontieteet ja yhteiskuntatieteet ja tuo ensimmäinen oli niin helppo (ei ollut mikään fysiikka 😅) että sen nyt olisi voinut halutessaan kolmessa vuodessa suorittaa.

Toinen taas paljon vaativampi kirjatentteineen jne.

Vierailija
10/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole alan ihmisiä, mutta ainevalinnoista ja opiskeluinnosta riippuen ehdottaisin kolmesta vuodesta eteenpäin aina hamaan loppuun saakka. Olethan sinäkin kuullut ikuisista opiskelijoista, 60 v. Kysy vaikka Haaviston Pekalta?

Vierailija
11/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun tutkinnon jälkeen on mahdollista suorittaa saman alan ammattikorkeakoulun tutkinto jopa 3 vuodessa. Yliopistossa alempi kandin tutkinto vie yleensä 3-4 vuotta, mutta voi sen puristaa kahteenkin vuoteen joillakin aloilla. Siitä maisteriksi vie vielä 1-3 vuotta alasta riippuen. Ainakin aiemmin valtiotieteellisestä saattoi valmistua aika nopeasti. Lääketieteen lisensiaatin tutkinto on koulumainen ja lukukaudet ovat pidempiä kuin muissa tiedekunnissa, joten se on hidas suorittaa. Ekonomiksi voi päästä melko nopeasti.

Vierailija
12/12 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä, joita itse tunnen: 6-14 vuotta. (5 vuotta on ihanne, mutta aika moni ylittää sen ylipäätään). Opiskeluaika on ihmiseksi kasvun aikaa ja sen ohella on työtä, vapaaehtoistyötä ja kaikkea kiinnostavaa tekemistä, joka tukee opintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi