Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat on yhteiskunnan pilalle lellimiä

Vierailija
22.10.2013 |

Talot on, autot on, koulutus on ja työpaikka on.

Entäs me 30-40v seitkyt kaheskyt -luvuilla syntyneet?

Mitään et ole saanut. Ei taloja, ei autoja. Koulutus on, korkea sellainen, mutta sillä ei saa töitä.

Nyt ne pirut ei suostu edes lähtemään eläkkeelle vaan jatkavat varmaan seittenkymppisiksi asti töissä!

Ja sitten kun vihdoin suostuvat jämään eläkkeelle repivät ihan hirveet eläkkeet itselleen, meidän nuorempien selkänahoista.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 23:14"]

Suuriin ikäluokkiin kuuluvat ja heitä ennen syntyneet ovat joutuneet tekemään työtä rakentaakseen yltäkylläisen yhteiskunnan nykyisille vetelyksille, jotka eivät osaa olla edes kiitollisia.

[/quote]

Väärin, yhteiskunnan rakensi heitä vanhempi, sodasta selvinnyt sukupolvi. Suuret ikäluokat työllistyivät ennen muuta julkisen sektorin pystyttämisen kautta ja sehän on kaikki ollut ennen muuta suurta rahanmenoa.

Vierailija
62/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 09:48"]

Nyt pitäisi oikeasti saada niitä vanhuksia eläkkeelle ja antaa työpaikat nuoremmille. Kyllä sitä on tässä jo ihan tarpeeksi kauan odoteltu. 

[/quote]Ne ON jo eläkkeellä. Mutta ne työpaikat on lakkautettu sitä mukaan kun näitä on eläkkeelle jäänyt. Siitä vaan ei juuri julkisuudessa puhuta mutta suurin osa niistä työpaikoista on todellakin lakannut olemasta koska toimintaa on haluttu ilmeisesti tehostaa ja entiset hommat on vaan sitten tehhty vähemmällä väellä.

[/quote]

Juuri näin. Suurten ikäluokkien kupla vierii läpi yhteiskunnan ja kun porukka eläköityy, kolmea suurten ikäluokkien edustajaa kohti palkataan yksi uusi, koska tehokkuusvaatimukset ovat nykyään täysin toiset. Ja sitten tämä porukka golffaa 25-30 vuotta eläkkeellä, matkailee ja hierottaa itseään.

[/quote]

Jep. Näistä kommenteista tyhmemmänkin luulisi tajuavan, että näinhän se menee. Kun meillä ainakin lehdessä on nyt koko ajan, miten kunnan pitää säästää. Ja pääasiallinen ja kivutomin keino on se, että eläkkeelle jäävien virat jätetään täyttämättä. Onhan se kivutonta joo, mutta se tarkoittaa myös, että kunnalle ei tällä hetkellä pääse kukaan töihin.

Mihin meidän nuorempien sitten pitäisi työllistyä? Jokaisen pitäisi ilmeisesti saada upea yritysidea ja työllistää itse itsensä? Todella kovat vaatimukset meille työkokemattomille, etenkin kun ottaa huomioon, ettei kunnan kokeneet poliitikotkaan osaa työllistää ihmisiä.

Ja näin minä ap:n aloituksen ymmärsin. Että kyllä me tiedetään, että suuret ikäluokat ovat eläneet köyhän lapsuuden sodanjälkeisessä Suomessa. Sehän opetetaan jo koulussakin. Mutta ovat he hyvääkin saaneet osakseen. Niin kuin me nuoremmatkin olemme saaneet. Mutta se vähättely vain suututtaa, mitä me nyt saamme. Vanhemmat ihmiset eivät usein osaa kuvitella meidän työikäisten tilannetta. Eivät osaa samaistua, miten kuormittavaa ja stressaavaa on elää jatkuvassa pätkätyö- ja projektimaailmassa. Ei ihan ymmärretä sitä, miten paljon itsensä kehittämistä vaaditaan. Eikä pidetä minään sitä, että nykyaikuinen hankkii keskimäärin kolmen ammatin koulutuksen työn ohessa. Ja koko ajan pitää keksiä keinoja osoittaa oma tarpeellisuutensa työnantajalle, ettei olisi seuraavana jonossa, kun väkeä potkitaan taas pihalle.

Vähättely on sietämätöntä. Koska ei tämä nyt mitään ruusuilla tanssimista ole nykyäänkään, vaikka suuret ikäluokat köyhään lapsuuteensa vedoten yrittävät itselleen uskotellakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa puolin ja toisin.

Itse olen 70-luvun alussa syntynyt ja omat vanhempani 40-luvun alussa syntyneitä.

Kyllä me kaikki nykyiset nelikymppiset ollaan kuultu, miten vaikeaa silloin sotien jälkeen oli. Isät murahtelivat umpimielisinä pirtin nurkassa ja näkivät painajaisia sodasta ja pieksivät lapsiaan. Ruoka ja tavarat kumiteräsaappaista lähtien oli kortilla, juotiin korviketta, appelsiini oli maailman kahdeksas ihme, hiihdettiin kouluun katkenneilla puusuksilla, joita oli paikattu pellinpaloilla jne, jne... ainoastaan kylän papin ja lääkärin lapsilla oli joskus jotain hienompia tavaroita ja vain osa lapsista ja pääsi osalliseksi siitä koulusivistyksestä, ankarasta työnteosta lähes kaikki.

Mutta. Heillä on kuitenkin ollut aina näköpiirissään melko valoisa tulevaisuus - jos niitä koulutusmahdollisuuksia ei aina ole ollutkaan, niin töitä riitti ihan varmasti joka turjakkeelle. Riitti kun marssi työpaikalle niitä pyytämään. Ja työpaikat olivat varmoja, jos vaan hoiti työnsä miten kuten, niin takuulla pääsi kultakello ranteessa eläkkeelle ajoissa.

Siitä toki voidaan olla montaa mieltä, ovatko ne eläkkeet riittäviä jne, mutta kuitenkin usealla sen ikäluokan edustajalla on oma, velaton asunto, jonka takaisinmaksusta on (korkeista koroista huolimatta) kyllä inflaatio huolehtinut hienosti, aikainen eläkkeellepääsy, kaikenmaailman kuntoutukset, eläkeläisalennukset, maksetut kesämökit, autot ja pelit ja vehkeet.

Pointti on lähinnä se, että esim. itselleni ei ole missään vaiheessa ole ollut selvää, että kunhan vain käyn kouluni kunnolla, minulle riittää aina töitä ja että yrittämällä sitä selviää.

Sellaista mahdollisuutta ei enää ole. Se juna meni jo.

Kun vuonna -90 astuin työelämään, tuli lama-aika ja kävi selväksi, että työmarkkinoilla tapahtui muutos siihen suuntaan, että mikään ei ole enää varmaa ja että työtä ei välttämättä enää riitä kaikille.

Ei vaikka kuinka yrittäisi. Enää ei tosiaan voi millään olla varma, että saa itsensä ja perheensä elätettyä omalla työllään - sitä mukaa se työ vähenee suomenmaasta.

Siihen nähden nuo suuret ikäluokat ovat olleet onnellisessa asemassa. Heillä elämä on aina ollut "nousujohteista" ja suhteellisen turvattua aikuisiässä, vaikka lapsuudessa kurjaa olisi ollutkin.

Meillä pullamössöillä se on toisinpäin. Lapsuudessa aineellinen hyvinvointi on ollut toki paremmalla tolalla, mutta vastapainona vanhemmat aina töissä ja isovanhemmat kaukana.

Koulutusta kyllä ollaan saatu, mutta myös näköalattomuutta ja toivottomuutta, koska näyttää siltä, ettei sillä koulutuksellakaan pysty enää nykypäivänä varmistamaan yhtään mitään, kun pörssiyhtiöt sysivät ihmisiä kortistoon ja vievät suomalaisten työpaikat muualle.

Ja jos joku meistä onnistuu jollekin eläkkeelle asti pysymään työelämässä mukana, niin eiköhän nämä samat suuret ikäluokat ole jo huolehtineet siitä, että se eläkeikä on joku 73 siinä vaiheessa ja eläkkeelle siirtyvät voidaan kipata suoraan sinne vanhainkotiin. (Niin jos siellä vanhainkodissakaan nyt joku enää on silloin töissä...)

Sitten nämä itselleen hyvät etuudet, aikaiset eläkkeet varmistaneet suurten ikäluokkien edustajat sieltä kesämökeiltään, kylpyläkuntoutuksistaan tai teatterimatkoiltaan huutelevat sisäfileen rasvat suupielistä tirskuen, että "mikä on kun nuorisolle ei työ kelpaa?" ja että "muka masentuneita - menkää hipit töihin!".

Kiitti vaan.

Vierailija
64/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat suurta ikäluokkaa, siis 40-luvulla syntyneitä.

Ei meillä rahassa kieritty, mut töitä ovat aina saaneet ja olla ihan eläkeikään saakka töissä. Isä oli kaupungin duunari, eläke on 3500 euroa kuussa. Teki paljon ylitöitä viimeisinä työvuosina, niin sai kartutettua eläkettä. Äiti oli toimistotyöläinen, ihan kiva eläke silläkin.

Asuntolainan söi inflaatio, mutta omaa säästöä piti olla ennenkuin pääsivät rakentamaan silloin 70-luvulla.

Terveitä eläkeläisiä molemmat, pitkää ikää heille!

Vierailija
65/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 17:39"]

Sä et tiedä mistään mitään. 

[/quote]MIten niin? Mä oon ihan vierestä seurannut ja aika helpolla on esim. mun vanhemmat päässeet elämässään.

[/quote]

sun vanhemmat ovat ehkä eri yhteiskuntaluokkaa kuin me useat suurten ikäluokkien ihmiset.

Minä ainakin jouduin menemään 12 v lapsenpiiaksi ja senjälkeen joka lomalla jostain rahaa vääntämään, että sain käytyä keskikoulun, kun kaikki oli maksettava itse.

Itse ole joutunut ihan lapsetkin hoitamaan, kun ei ollut kotihoidontukea ja sitten maksamaan yksityisestä päivähoidosta, kun 3 kk äitiysloman jälkeen oli  mentävä töihin, kun ei ollut absoluuttista päivähoito-oikeutta.

Lasten oli selvittävä koulun jälkeen yksin, kun ei ollut ip-kerhoja.

Palkkojen ja hintojen suhde oli mahtava.

Palkka saattaoi olla 400 mk/kk ja esim autom.pesukone maksoi 2000mk.

Menkäpää etsimään yhtä kallista pesukonetta suhteessa nykyiseen palkaan.

Ihan raatamalla ja säästämällä on nyk. omaisuus hankittu.

Eläkekarttuma alkanut 23-v, kun se nyk alkaa 18 v. ja töitö ja veroja maksettu 12-v alkaen.

Menkää etsimään ne puallamössöt muualta.

Mulle, kaikki, heti sukupolvi.

Vierailija
66/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä- mulle kaikki heti- porukalle, että me suuret ikäluokat kyllä kuolemme ja saatte periä meidän mahtavan omaisuutemme, mutta ette te siitä osaa huolehtia, vaan kaikki päätyy samaan konkursiin.

Vierailija
67/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 11:16"]

Lisäisin vielä- mulle kaikki heti- porukalle, että me suuret ikäluokat kyllä kuolemme ja saatte periä meidän mahtavan omaisuutemme, mutta ette te siitä osaa huolehtia, vaan kaikki päätyy samaan konkursiin.

[/quote]

Tehän poltatte sen omiin menoihinne ennen kuin teistä aika jättää.

Onko kiva olla sukupolvi, joka on syönyt paitsi omansa, myös vanhempiensa ja lapsiensa rahat?

Vierailija
68/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja suuret ikäluokat työllistyivät myös julkisen sektorin pystytyksen ansiosta. 70-90-luvuilla sinne tuli satojatuhansia työpaikkoja, sektorille joka pyörii vero- ja nykyisin yhä enemmän velkavaroin. 

[/quote]

Pitihän jokaiselle ylijäämä maisterille luoda työpaikka kasvattamalla julkishallintoa tolkuttomiin mittoihin. Jokaisessa alle 2000 asukkaan peräkylässä pitää olla komea virastopalatsi ja hallintoa keskikokoisen kaupungin tarpeisiin. Kun kuntalaiset ihmettelevät miksi rahat eivät riitä peruspalveluihin niin käykää katsomassa niitä komeita hallintopalatseja ja laskekaa montako henkeä siellä on töissä niin ymmärrätte syyn. Esim. Heinolassa leikataan muuten mieluummin omaishoitajien tukia kuin irtisanotaan kaupungin työntekijöitä. Heinolan kaupunki ja maalaiskunta yhdistyivät yli 10 vuotta sitten mutta ylimääräistä läskiä ei ole vieläkään leikattu. Nuoret tekevät viisaiten kun muuttavat opiskelujen jälkeen vaikka Norjaan sillä Suomi on köyhtyvä maa jossa ei ole mitään hyvää odotettavissa tulevaisuudelta.

Vierailija
69/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni suurista ikäluokista on hyvinkin vaihteleva. Osa saanut kaiken kultalautasella ja nyt eläkepäivillään viettävät vain minäminä omaa aikaa käyden teattereissa ja leveilemällä helposti karttuneella eläkkeellään. Osa puolestaan on raatanut koko elämänsä ja silti elävät edelleen köyhyydessä vielä eläkepäivinään.

Vierailija
70/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä juttu. Biettävät nyt ns. Kolmatta elämää. Suurella osalla eläkeläisistä löytyy pötäkkää viettää omaa aikaa nyt eläköidyttyään, omat vanhemmat hoidatetaan hoitolaitoksissa ja lapset/lastenlapset ovat kiinnostavia vain valokuvissa.

Vierailija
71/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 18:21"]

Nyt en ihan tarkkaan ymmärrä, ketä tarkoitatte käsitteellä "suuret ikäluokat".

Olen itsekin 1950-luvulla syntynyt, ja siksi mulla on jonkun verran havaintoja heidän elämästään.

Lapsuutensa elivät sota-ajan jälkeen, kun oli pulaa monista tavallisistakin tarvikkeista.Suuret ikäluokat eivät suinkaan voineet kouluttautua kykyjensä mukaan, vaan vanhempien varallisuuden. Eikä koulutusta paljonkaan arvostettu, nuoria tarvittiin tekemään töitä.

Ei ollut työttömyyskorvauksia, eikä subjektiivista päivähoito-oikeutta. Siihen aikaan lapsia kaupattiin hoidettaviksi kaupojen ilmoitustauluilla. Töissä ei ollut koneita nykyiseen tapaan vaan moni joutui tekemään raskasta fyysistä työtä. Moni sai elantonsa maalta ja metsistä, eikä se ollut helppoa vaikka moottorisahat ja traktorit olivat jo suurten ikäluokkien käytössä. Ei ne olleet suuret ikäluokat jotka valmiiseen pöytään tulivat vaan nyt eläkeikää lähenevät, heidän lapsensa jotka saivat ilmaisen peruskoulutuksen, terveydenhoidon ja lapsilleen päivähoitopaikan.

Anteeksi, kun tosikkona tulin sotkemaan hyvän jutun.

[/quote]

Onko ap ihan ääliö? He ovat kokeneet sodan. Puutteen, ennen ei ollut sos.turvaa,

ei maataloustukia. Vain maitotili.

He ovat maksaneet siitä että pääsevät eläkkeelle.

Säästäneet ja kituuttaneet.

Häpeä itseäs!

Ylläoleva teksti totta. 

Vierailija
72/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä muuten olisi suurille ikäluokille vihainen ja katkera mutta kun vuosikausia hoettiin, että tulee työvoimapula ja tarvitaan paljon työntekijöitä ja minäkin sitten olen niitä työpaikkoja odotellut ikuisessa pätkätyö-työttömyyskierteessä. Kun  ei niitä töitä missään vaiheessa tullutkaan niin on todella huijattu ja kusetettu fiilis.

Vierailija
73/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen puolen säästöt johtuvat Eu-vallasta.

Miljardeja ajetaan muualle.

Ja ne vanhuksetko halus tällaisen maailmanmenon?

Tuskin.

Vierailija
74/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen syntynyt vuonna 75. eli kuulun tähän ikäryhmään joka ei ole saanut ikinä mitään :) ainakin ap:n ja monen muun mukaan.

Mutsi ja faija erosivat vuonna 85, asuin mutsin kanssa pienessä rivarissa ja se teki kahta työtä jotta sai asumiskulut maksettua. Mä aloitin itse 16 vuotiaanan kesätyöt hampurilaisravintolassa ja tein siellä jatkossakin iltaa ja viikonloppua jotta sain omaa rahaa, koko opiskeluajan. (huom. vain yo-merkonomi olen)  puoli vuotta olin "työttömänä" valmistumisen jälkeen vuonna 96 ja sen jäkeen mulla on ollut 2 työpaikkaa joista toisessa olen ollut kohta 16 vuotta.. Meillä on omakotitalo (vellallinen) 2 autoa joista toisesta velkaa ja on kodinkoneet viimesen päälle. Ei sitä ylimääräistä rahaa ole mutta pärjätään... Miehen vanhemmilla on rahaa erilailla kun mun vanhemmilla joten he kuuluvat kai sitten siihen suurten ikäluokkien eliittiin mitä täällä niin kahdehtitaan.. Mutta työllä he ovat sen omaisuutensa tehneet, velkaa ottaneet ja sitä pois makselleet.. Se ei ole multa mitään pois että elävät " makeasti" ja matkustelevat, niin meinaan minäkin tehdä sitten kun eläkkeelle pääsen (jos pääsen kun eläkeikää kokoajan nostetaan) Jokainen on oman onnensa seppä ja kyllä se eläke karttuu myös niistä duunarihommista jos ei nirsoile :)

Perintöä tulee joskus jos on tullakseen, sen varaan en laske vaan elän omaa elämää enkä tuhlaa ajatuksiani katkeroitumalla lapsilleni tärkeille ihmisille.. Isovanhemmille jotka on kuitenkin meidän elämässä mukana ja köyhää olis jos heitä ei olisi.

Vierailija
75/126 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:11"]

pitäiskö nyt sitten pukeutua säkkiin ja tuhkaan vain sen takia kun ajat muuttuvat, syyttömiä me siihen ollaan että maailma muuttuu. Maailma pyörii kehää, ehkä nykypolvi joutuu vielä kerjuulle ja lapset huutolaisiksi.

[/quote]

Teidän sukupolvenne ei suinkaan ole syytön siihen, että olette säätäneet omat eläkemaksunne aivan liian alas. Ne oli ensin laskettu kohdalleen (eli niin että maksetuilla maksuilla pystyi kattamaan aikanaan maksettavat eläkkeet), mutta yhtäkkiä te laskitte omia maksujanne puoleen siitä mitä ne olivat olleet. Eläkkeitänne ette kuitenkaan laskeneet lainkaan! Ihan kirjaimellisesti siis lähditte omien lastenne lompakolle, kun ensin olitte käyneet vanhempienne lompakolla. Me nuoremmat maksamme nyt korkeampia eläkemaksuja kuin te, ja tulemme aikanaan saamaan niillä paljon pienemmät eläkkeet kuin te nyt. Reilua?

Tätä ratkaisua voitte vielä perustella sillä, että ette voineet aavistaa ettei talouskasvu jatkukaan ikuisesti (daa?). Eli suunnattomalla typeryydellänne ja näköalattomuudellanne. Mutta sitä ette voi perustella enää mitenkään, että ette tehneet asialle yhtään mitään sittenkään, kun oli kaikille jo aivan selvää että järjestelmä ei tule kestämään seuraavien ikäluokkien pienen koon ja huonon talouskehityksen vuoksi. Tämä on ollut selvää jo yli kymmenen vuotta!

Sinun on turha säkkiin pukeutua, se ei meitä nuorempia auta mitenkään. Sen sijaan kerro äänestämällesi (epäilemättä suuria ikäluokkia edustavalle) poliitikolle, että et hyväksy tällaista nuorempien hyväksikäyttöä ja vaadit asiaan välittömän korjauksen. Äänestä nuoria päättämään asioista. Tunnusta, että ikäluokkasi on tehnyt pahoja virheitä ja tee kaikkesi sen eteen, että niitä nyt alettaisiin korjata.

Vierailija
76/126 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:16"]

Jos rehellisiä ollaan niin minä otan kyllä oman suhteellisen köyhyyteni ja toisaalta nykymaailman mahdollistaman laajan yleissivistyksen ja humaanin elämänasenteen mieluummin kuin suurille ikäluokille tyypillisen itsekeskeisen, ahneen ja suorastaan mammonanpalvonnalle perustuvan hälläväliäasenteen, jossa kaikenlainen moraalinen toiminta, esim. kasvissyönti, hyväntekeväisyys ja omien lasten hoitaminen tuomitaan suoralta kädeltä typeräksi haihatteluksi.

Nykyisillä nelikymppisillä on kuitenkin henkistä pääomaa ja sivistystä moninkertaisesti vanhempaan kansaan verrattuna. Eikä se köyhyyskään tunnu meistä niin pahalta, koska elämä ei ole koskaan päässyt pyörimään pelkän rahan ympärillä niin kuin vanhemmilla. Minua ei kiinnosta tippaakaan onko naapurilla hienompi auto tai enemmän ulkomaanmatkoja, kun taas suurille ikäluokille nämä juuri ovat niitä elämän suurimpia kysymyksiä.

[/quote]

Hyvä huomio. Aina valitetaan siitä, miten nykynuoret vaan haluavat sitä ja tätä tavaraa, mutta omien kokemusteni mukaan huolettomimmat kuluttajat ovat vanhempia ihmisiä, jotka lapsena elivät niukasti. Kun rahaa on tullut, sitä poltetaan mitä omituisimpiin härpäkkeisiin, eikä jotkut ympäristönäkökohdat kiinnosta yhtään. Kun halvalla saa, niin ostetaan. Muutenkin asenne on usein aika "kylmä". Kun eräs sukulaisnainen on tuskaillut, miten kokee työnsä laajemmin ajateltuna turhaksi ja arvottomaksi, ei vanhempi sukulainen lainkaan käsittänyt. Että eikö se riitä, että saa paljon palkkaa. Toki nämä asenteet ovat ymmärrettäviä taustaan nähden, mutta ei kai niiden mikään ihanne tarvitse olla.

Koulutususkonnosta joku myös kirjoitti osuvasti. Itselläni on lukion jälkeen suoritettuna ammatillinen tutkinto ja ylempi korkeakoulututkinto, leivän saa raapia maailmalta miten taitaa. Isäni läpäisi häthätää kansakoulun ja teki koko ikänsä töitä. Eikä ne duunarimiehen palkat mitään huonoja olleet, ei todellakaan.

Vierailija
77/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen yksinkertaisia sieluja täällä melskaamassa suurten ikäluokkien ahneudesta. Ette typerykset tiedä, että 1946-50 syntyneet elivät vielä tyypillisessä luokkayhteiskunnassa: keskiluokkaiset olivat kyllä etuoikeutettuja (virkamiesten lapset koulutettiin, ja heille yhteiskunta turvasi hyvän ja vakaan toimeentulon), mutta työväenluokkaan kuuluvat nuoret saivat raataa pienellä palkalla "paskaduuneissa" ja lapiohommissa, jotka jo pitkään on tehty koneilla) rippikouluikäisestä alkaen...

Jos nyt täällä jotkut hengenlahjoitaan köyhät ja elämässään epäonnistuneet sättivät suuria ikäluokkia, he eivät ymmärrä edes sitä, että syntymävuosi ei ole koskaan määrittänyt kenenkään toimeentuloa tai luonteenpiirteitä (sota-aikanakin jotkut ylenivät armeijassa tai trokasivat menestyksellisesti elintarvikkeita).

Vierailija
78/126 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, en jaksa. Ap, sinä olet tehtaillut näitä suuret ikäluokat sitä-ja-tätä aloituksia suurin piirtein 1-2 kk välein. Mikä sulla mättää, oikeasti? IHAN SAMA sulle, vaikka kaikki sun niin sanotut faktat on joka kerta ammuttu alas, sulla tuo ikuinen viha säilyy. Tiedätkös, tuollaista on tapana kutsua neuroosiksi...

Vierailija
79/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Väärin, yhteiskunnan rakensi heitä vanhempi, sodasta selvinnyt sukupolvi. Suuret ikäluokat työllistyivät ennen muuta julkisen sektorin pystyttämisen kautta ja sehän on kaikki ollut ennen muuta suurta rahanmenoa."

Siis nämä sotasankarit ja työnsankarit olivat ensin vuosia rintamalla ja sitten he rakensivat yhteiskunnan ja lopuksi "pystyttivät julkisen sektorin" ja tämän jälkeen kaikki onkin ollut "ennen muuta suuta rahanmenoa".

Tästä asiasta voisi vaihtaa mielipiteitään ihan järkevätkin ihmiset!

Vierailija
80/126 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkojen osalta, juuri näin.

Satuin juttelemaan eilen isoäitini kanssa, joka on syntynyt hieman ennen suuria ikäluokkia. Juttelimme hänen työhistoriastaan. Hän oli aina koulussa keskinkertainen eikä suorittanut minkäänlaista tutkintoa. Silti hän on kuulemma koko ikänsä saanut aina halutessaan työpaikan, jokainen työhaastattelu on päättynyt kyseisen työpaikan saamiseen. On totta etteiäitiyslomia ollut tai päivähoito-oikeutta, mutta hänen mukaansa sillä ei oikeastaan ollut niin kovin väliä. Sitten etsi halutessaan vain uuden työpaikan, hänkin sai kolme lasta reilun kymmenen vuoden sisällä, ensimmäinen vietiin heti muutaman viikon ikäisenä hoitoon, toisen ja kolmannen kohdalla hän oli pitemmät pätkät kotona. Kun halusi takaisin työelämään, senkus vaan haki. Varhaiseläkkeelle hän jäi 58-vuotiaana, silloin uudelleenjärjesteltiin työpaikkoja ja hänen ikäiset saivat halutessaan siirtyä eläkkeelle. Viimeiset kaksi vuotta hän oli tehnyt lyhyempää viikkoa ja "aakkostellut mappeja". Eihän tuollaista työtä enää edes ole, mappien aakkostamista? Hän teki koko ikänsä ns. siistejä toimistotöitä ilman sen suurempaa stressiä. Ilman koulutusta, ilman "urasuunnitelmaa".

Muilta osin en hänen elämäänsä kadehdi, se on ollut paikoitellen karua, eikä hänen eläkkeensä tähtilukemissa pyöri (toisin kuin hänen miehensä). Espanjasta löytyy silti kakkosasunto ja sitä rataa. Töiden suhteen hän itsekin totesi eläneensä kuin kultalusikka suussa. Ja lapset viettivät kaikki kesät ja joululomat maalla isovanhemmillaan, lapset kasvatettiin "vapaakasvatuksella", eli lasten kasvattamisen haastavuus oli töiden haastavuuden lisäksi myös ihan eri tasolla.