Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua:perunkirjoitus

Vierailija
09.09.2020 |

Mitä siinä pitää olla? Miten hankin kaikki liitteet? En minä osaa tällaisia tehdä. Eikä ole ketään keneltä kysyä, kun kaikki kuolevat pois. Olisi muutakin ajateltavaa tällä hetkellä...

Kommentit (62)

21/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös, kuka hautajaiset järjestää ja maksaa. Itse en haluaisi maksaa mitään, sillä omakin rahatilanne on tiukka.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
22/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä edes harkitse tekeväsi itse, jos pesässä on vähänkin enemmän omaisuutta, velkaa, sijoituksia ym.  Osaava ihminen tässäkin on paikallaan. Virheet ja mokat kostautuvat esim. sillä, että perilliset maksavat väärin perintöveron.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Iäkäs tätini haluaa jättää omaisuutensa hyväntekeväisyyteen. Hänellä on testamentti. Mitä teen, kun hän kuolee?

En ala maksamaan perunkirjoituksen tekemisestä kenellekään, koska en ole edunsaaja testamentissa.

Kuolinpesä maksaa perunkirjoituksen.

Vierailija
24/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iäkäs tätini haluaa jättää omaisuutensa hyväntekeväisyyteen. Hänellä on testamentti. Mitä teen, kun hän kuolee?

En ala maksamaan perunkirjoituksen tekemisestä kenellekään, koska en ole edunsaaja testamentissa.

eli tässä tapauksessa se hyväntekeväisyysjärjestö. Koska kuolipesähän ei ole mikään autonomisesti toimiva orgamismi. 

Vierailija
25/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua tehdä mitään niin et tee mitään. Et ole siihen velvoitettu kuin korkeintaan moraalisesti ja ihmisten moraali nyt vaihtelee.

Vierailija
26/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankista saat apua, aloita sieltä. Sukuselvitys eli katkeamaton virkatodistusten ketju kaikista seurakunnista (tai maistraateista jos ei kuulunut kirkkoon) koko elämän ajalta tarvitaan ja niiden saannissa on monesti viiveitä. siitä selviää pesän osalliset

Ja sitten luettelo kaikesta omaisuudesta ja sen arvosta.

Tuo sukuselvitys eli katkeamaton virkatodistusten ketju voi olla hankala, jos vainaja on asunut useilla paikkakunnilla. Kun hankin sen äidistäni, yksi pieni puuttuva palanen - vajaan vuoden pätkä - melkein jäi puuttumaan, kunnes minä keksin sen., vaikka en ollut ollut edes olemassa silloin. Siis sekin oli pakko keksiä, pätkiä ei voi jäädä puuttumaan.

Oma isäni oli asunut nuorena useilla eri paikkakunnilla. Virkatodistuksista selviää, mistä ja milloin henkilö on muuttanut kyseiseen seurakuntaan. Itse tilasin virkatodistukset ikäjärjestyksessä uusimmasta vanhimpaan. Osa paikkakunnista oli hävinnyt kokonaan, mutta kiitos googlen oikea seurakunta löytyi helposti.

Vierailija
27/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä edes harkitse tekeväsi itse, jos pesässä on vähänkin enemmän omaisuutta, velkaa, sijoituksia ym.  Osaava ihminen tässäkin on paikallaan. Virheet ja mokat kostautuvat esim. sillä, että perilliset maksavat väärin perintöveron.

Jonka voi aina oikaista, kun virhe selviää. Viisi perukirjoitusta ja pesänjakoa tehneenä sanoisin, että siinä vaiheessa kun tosiaan keskenään riiteleviä perijöitä on enemmän kuin kaksi ja omaisuutta alkaa olla seitsennumeroinen summa, josta osa on kiinni jossain yrityksissä, ottaisin lakimiehen. Jos perijät ovat sovussa keskenään ja omaisuus on käytännössä rahaa (eli rahaa tai myytäviä asuntoja, osakkeita tms), tuo hoituu aivan hyvin netin ohjeiden ja verottajan avulla. Itse olen saanut nimenomaan verottajalta aivan loistavaa apua noiden kanssa.  Helpointa tietenkin on, jos kuolleelta löytyy oikein tehty testamentti.  

Vierailija
28/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eli tässä tapauksessa se hyväntekeväisyysjärjestö. Koska kuolipesähän ei ole mikään autonomisesti toimiva orgamismi. 

Oletko tyhmä, yksinkertainen vai molempia?

Vierailija
29/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin ja perunkirjoitukseen liittyvät kulut maksetaan ensisijaisesti kuolinpesän tililtä. Eli et joudu maksumieheksi.

Vierailija
30/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä voi sitä itse tehdä. Palkkaa lakimies tai asioitsija. Kulut saa ottaa pesästä. Muutama päivä sitten kävin lakimiehen juttusilla , selailin odotushuoneessa hänen hinnastoaan , perukirjoitus noin 900 euroa. Huh huh. Asioitsija on käsittääkseni halvempi.

Olen tehnyt perunkirjoitukset itse ja netistä löytää aika kattavat ohjeet sellaisen laatimiseen. Eri asia on sitten ns. uskotut miehet ja todistajat, mutta perunkirjoituksen voi laati itse.

Vierailija
31/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden kuolleen omaisen (anoppi ja oma isä) käytännön asioiden hoitamista seuranneena ja osin osallistuneena suositan hakeutumista oikeisaputoimistoon tai harkitsemaan ammattiapua, juristia tms. Perunkirjoituksenhan saa tehdä kuka tahansa. Jonkinlaista perehtyneisyyttä olisi hyvä olla, pelkästään nettiopiskelulla äkkiä puurot ja vellit sekaisin. Esimerkiksi monet verottajan sivulla olevat tiedot ja ohjeet ovat sellaisia, ettei itse laudatur-ylioppilaana ja lääketieteen lisensiaattikaan osaa ymmärtää mitä oikein sanotaan.

Erityisesti on ottanut pattiin kummassakin tapauksessa se, että paikoissa, joissa täytyy asioida omaisen kuoleman jälkeen: pankit, vakuutusyhtiöt, sähköyhtiö yms. asiakaspalvelijat ovat aivan huuli pyöreänä, ikään kukaan muu ei olisi koskaan aikaisemmin kuollut.

Vierailija
32/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös, kuka hautajaiset järjestää ja maksaa. Itse en haluaisi maksaa mitään, sillä omakin rahatilanne on tiukka.

Kaikki kuolinpesään liittyvät kulut maksetaan kuolinpesän tililtä. Sinä voit veloittaa maksun käyttämästäsi ajasta, vaivasta ja kuluista. Hautajaiset saa järjestettyä alusta loppuun hautaustoimiston kautta. Me päätettiin vain tarjottavat ja suunniteltiin kuolinilmoitus sekä pyydettiin vieraat paikalle.

Vierailija
33/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan kuolinpesä. Hyväntekeväisyysjärjestö saa vain sitten sen, mitä jää näiden jälkeen jäljelle.

Vierailija
34/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön. Kuolinpesä = lähin omainen/lähimmät omaiset riippumatta siitä perivätkö mitään. Perunkirjoitus on vainajan varojen ja velkojen listaus ja varoista maksetaan pakolliset kulut. Perintö jaetaan sen jälkeen ja se voi mennä vaikka kissoille jotka ei todellakaan tee perunkirjoituksia.

Vierailija
35/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä voi sitä itse tehdä. Palkkaa lakimies tai asioitsija. Kulut saa ottaa pesästä. Muutama päivä sitten kävin lakimiehen juttusilla , selailin odotushuoneessa hänen hinnastoaan , perukirjoitus noin 900 euroa. Huh huh. Asioitsija on käsittääkseni halvempi.

Olen tehnyt perunkirjoitukset itse ja netistä löytää aika kattavat ohjeet sellaisen laatimiseen. Eri asia on sitten ns. uskotut miehet ja todistajat, mutta perunkirjoituksen voi laati itse.

Jos perunkirjoituksen teko huolettaa, niin silloin sitä ei kannata tehdä itse. Kirjoitin jo aiemmin, että meillä hautaustoimisto veloitti siitä 150 euroa. Maksu meni kuolinpesän tililtä.

Vierailija
36/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tyhmä, yksinkertainen vai molempia?

Niin että sun mielestäsi kun henkilö kuolee, jostain hups heijaa ilmestyy henkilö nimeltä Kuolinpesä, joka hoitaa kaiken? OK. No sitten on joku virhe käynyt noiden omien lähiomaisten kuollessa, kun ei se heidän asioita ole tullut hoitamaan. Mihin voi valittaa?

Vierailija
37/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön. Kuolinpesä = lähin omainen/lähimmät omaiset riippumatta siitä perivätkö mitään. Perunkirjoitus on vainajan varojen ja velkojen listaus ja varoista maksetaan pakolliset kulut. Perintö jaetaan sen jälkeen ja se voi mennä vaikka kissoille jotka ei todellakaan tee perunkirjoituksia.

Eihän se noin ole että kuolinpesällä tarkoitettaisiin lähintä omaista. Perunkirjoitusvelvollisuus on eri juttu kuin kuolinpesä.

Perintökaaressa:

Osakkaan, jonka hoidettavana pesän omaisuus on, tahi pesänselvittäjän tai testamentin toimeenpanijan on määrättävä perunkirjoituksen aika ja paikka sekä valittava sitä toimittamaan kaksi uskottua miestä. Jollei osakas, pesänselvittäjä tai testamentin toimeenpanija ole ottanut pesän omaisuutta haltuunsa, tulee muun henkilön, jolla, sen mukaan kuin 18 luvun 4 §:ssä sanotaan, on omaisuus hoidettavanaan, toimituttaa perunkirjoitus.

Vierailija
38/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se noin ole että kuolinpesällä tarkoitettaisiin lähintä omaista. Perunkirjoitusvelvollisuus on eri juttu kuin kuolinpesä.

Perintökaaressa:

Osakkaan, jonka hoidettavana pesän omaisuus on, tahi pesänselvittäjän tai testamentin toimeenpanijan on määrättävä perunkirjoituksen aika ja paikka sekä valittava sitä toimittamaan kaksi uskottua miestä. Jollei osakas, pesänselvittäjä tai testamentin toimeenpanija ole ottanut pesän omaisuutta haltuunsa, tulee muun henkilön, jolla, sen mukaan kuin 18 luvun 4 §:ssä sanotaan, on omaisuus hoidettavanaan, toimituttaa perunkirjoitus.

No jos nyt halutaan pilkkua viilata. Mutta yleisesti ottaen perunkirjoituksen järjestää se joka tietää vainajan asioista jotain, pankit yms asiat.

Vierailija
39/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimistotkin tekevät noita, eikä maksa montaa satasta.

Vierailija
40/62 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tässä tapauksessa hoitaa perunkirjoituksen, jos vainaja on rahaton ja velkainen, eikä kukaan sukulainen/tuttava ole hänelle sitä tekemässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi