Uskotko että perinteisellä psykoterapialla on jatkossa tulevaisuutta?
Lähinnä kouluttautumisen kannattavuutta mietin - on kallista. Entäpä musiikkiterapia ja taideterapia? Kirjallisuusterapia? Ovatko rajallisia tai jopa menneen talven lumia?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pharman alaisuudessa toimiva tulee tuhoutumaan ja psykiatria on muutenkin päästä keksittyä puppua, erittäin negatiivista sellaista.
Jos mietit kouluttautumista terapeutiksi niin kannatta ennemminkin terapoida itsensä kuntoon ja alkaa tekemään jotakin tervettä.
Hyvä palkkahan tossa on.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pharman alaisuudessa toimiva tulee tuhoutumaan ja psykiatria on muutenkin päästä keksittyä puppua, erittäin negatiivista sellaista.
Jos mietit kouluttautumista terapeutiksi niin kannatta ennemminkin terapoida itsensä kuntoon ja alkaa tekemään jotakin tervettä.
Psykologit usein painivat itse jonkin perustavanlaatuisen pään sisäisen ongelman kanssa ja siksi pääsääntöisesti hakeutuvat traumoissaan lukemaan psykologiaa. Sitten nämä sisäisesti hajonneet ihmiset antavat fiksuja neuvoja toisille rikkonaisille ihmisille. Kyllähän siitä nyt voimistuu ja paranee kun sairas ohjeistaa sairasta. Koko tieteenala on samaa huuhaata kuin mikä tahansa kylän poppamies,mutta ehdottomasti kannattaa hakeutua sille alalle, sillä siellä on kyllä tosi kovat tuntiliksat ja aina löytyy höynäytettäviä.
Itse ajattelen, että na pitkät paykoterapia alkavat olla tiensä päässä. Hoito on sekä kallista että kohtuullisen tehotonta. Sen lisäksi rantautuu jatkuvasti tehokkaampia terpiamuotoja myös meille. Taideterapiat on kai aina olleet aika rajallisien ryhmien käytössä.
En lähtisi enää kouluttautumaan. Tekoäly tulee tämän korvaamaan. Vaikka Ihmisen kautta voisi saada yksilökohtaisempaa hoitoa empatian kera verrattuna tekoälyyn mutta... Tekoäly on ilmainen,saat apua heti kotisohvalta,ei pelkoa et vaikuttaisi työelämään jatkossa sekä tekoäly tietopohja on laajempi,sekä tekoälyllä ei ole ideologisia vinoumia,mitkä voisi haitata terapiaa.
Nyt jo psykoterapeutit parkuvat kun lypsylehmä alkaa ehtyä. Hyvä asia, koska alalla alkoi olla sekä hörhöporukkaa että täysin markkinatalouden ahneita prostitutteja ilman ihmisyyden häivää. En kyllä lähtisi tähän kalliiseen koulutukseen enää. Tutki tulevaisuuden terapiasuuntauksia.
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi enää kouluttautumaan. Tekoäly tulee tämän korvaamaan. Vaikka Ihmisen kautta voisi saada yksilökohtaisempaa hoitoa empatian kera verrattuna tekoälyyn mutta... Tekoäly on ilmainen,saat apua heti kotisohvalta,ei pelkoa et vaikuttaisi työelämään jatkossa sekä tekoäly tietopohja on laajempi,sekä tekoälyllä ei ole ideologisia vinoumia,mitkä voisi haitata terapiaa.
Itse en taas terapiassa käyneenä tähän usko. Ehkä tekoäly hieman vähentää terapian käyttöä, kun siellä voi sellaisiin lieviin asioihin saada apua. Tyyliin joku käytännön ongelma, johon lyhytterapia riittäisi.
Sitten taas jos on kuten mulla, syviä kiintymyssuhdeongelmia ja varhaisesta lapsuudesta olevia juttuja, niin ei tekoäly pysty ihmistä siinä korvaamaan, koska idea on nimenomaan muodostaa terapeuttiin turvallinen ihmissuhde ja kehittyä siinä sen, mikä jäi lapsena puutteelliseksi. Ei älyllisen tason pyörittely tekoälyn kanssa tällaisessa auta.
Eli itse uskon, että erilaisten lyhytterapiapalveluiden ja life coachingin tarvetta tekoäly tulee vähentämään, mutta syvemmälle menevää psykoterapiaa ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en taas terapiassa käyneenä tähän usko. Ehkä tekoäly hieman vähentää terapian käyttöä, kun siellä voi sellaisiin lieviin asioihin saada apua. Tyyliin joku käytännön ongelma, johon lyhytterapia riittäisi.
Sitten taas jos on kuten mulla, syviä kiintymyssuhdeongelmia ja varhaisesta lapsuudesta olevia juttuja, niin ei tekoäly pysty ihmistä siinä korvaamaan, koska idea on nimenomaan muodostaa terapeuttiin turvallinen ihmissuhde ja kehittyä siinä sen, mikä jäi lapsena puutt
Sinun kaltaisiisi ongelmiin tulee psykedeeliavusteiset terapiat. Vuosikausien omassa tuhnunhajussa imppaamisen sijaan - suo anteeksi karkeuteni - traumaongelmat hoidetaan tulevaisuudessa kuukausissa.
En usko psykoterapiaan enää. Jos se on tulevaisuudessa käytössä, niin vain joihinkin tiettyihin ongelmiin, joihin psykoterapia toimii parhaiten.
Psykoterapiasta on paljon huonoja kokemuksia sekä paljon hyödyttömäksi kokemista. Myös taloudelliselta kannalta psykoterapia on kallista ja teho on epävarmaa. Kallis ja tehoton hoito tuskin on se mistä tulevaisuudessa halutaan maksaa.
Minäkin uskon tekoälyn poistavan paljon terapian tarpeesta.
Olen aiemmin harkinnut terapeutiksi kouluttautumista, mutta en enää.
Hoito kehittyy toipumiskeskeisemmäksi ja vaikeita häiriöitä aletaan hoitamaan enemmän terapeuttisilla menetelmillä. Se taas tulee vähenemään että korvataan verorahoilla hyvin elämässä pärjäävien itsetutkiskelua. Julkinen puoli alkaa hyödyntämään enemmän terapiaa erikoissairaanhoidossa ja koulutuksen kustannuksiin tulee muutoksia.
"Se taas tulee vähenemään että korvataan verorahoilla hyvin elämässä pärjäävien itsetutkiskelua."
Ei verorahoilla tällaista ole Suomessa koskaan korvattu. Kyllä nämä tällaiset asiakkaat maksavat hoitonsa ihan itse. Käytännössä työ- tai opiskelukyvyn pitää olla uhattuna, että ihminen saa tuettua terapiaa. Ei siihen mikään epämääräinen eksistentiaalinen ahdistus tai keski-iän kriisi riitä.
"Sinun kaltaisiisi ongelmiin tulee psykedeeliavusteiset terapiat. Vuosikausien omassa tuhnunhajussa imppaamisen sijaan - suo anteeksi karkeuteni - traumaongelmat hoidetaan tulevaisuudessa kuukausissa. "
Onpa noitakin tullut kokeiltua. Ei ollut mitään pitkäkestoista apua. Muutenkin näyttää, että ihmiset jotka käyttää, niin vaikka he jossain ayahuasca-rituaaleissa tms kokisivat suuria valaistumisia, niin vaikutus elämään on usein vähäinen, ja pian tarvitaan taas uutta trippiä.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly kehottaa ihmisiä tekemään itse murhan ja antaa siihen ohjeet. En voi kuvitella pahempaa ideologista vinoutumaa..