Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua:perunkirjoitus

Vierailija
09.09.2020 |

Mitä siinä pitää olla? Miten hankin kaikki liitteet? En minä osaa tällaisia tehdä. Eikä ole ketään keneltä kysyä, kun kaikki kuolevat pois. Olisi muutakin ajateltavaa tällä hetkellä...

Kommentit (62)

41/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisiin ja perunkirjoitukseen liittyvät kulut maksetaan ensisijaisesti kuolinpesän tililtä. Eli et joudu maksumieheksi.

Mutta kuka sitä kuolinpesän tiliä hallinnoi? Ei minulla sinne tule olemaan mitään pääsyä...

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
42/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Iäkäs tätini haluaa jättää omaisuutensa hyväntekeväisyyteen. Hänellä on testamentti. Mitä teen, kun hän kuolee?

En ala maksamaan perunkirjoituksen tekemisestä kenellekään, koska en ole edunsaaja testamentissa.

Perunkirjoitus maksetaan kuolinpesän varoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisiin ja perunkirjoitukseen liittyvät kulut maksetaan ensisijaisesti kuolinpesän tililtä. Eli et joudu maksumieheksi.

Mutta kuka sitä kuolinpesän tiliä hallinnoi? Ei minulla sinne tule olemaan mitään pääsyä...

Ei sillä ole mitään väliä, kuka hallinnoi kuolinpesän tiliä, sillä perunkirjoituskulut, hautauskulut ym ovat kuolinpesän velkoja perukirjassa, eli ne maksaa testamentin saaja.

Vierailija
44/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintaperillinen (lapsi) on yhtä kuin kuolinpesä. Ensin on tehtävä perunkirjoitus joka on kuolinpesän tehtävä eli juuri sinun rintaperillisen eli lapsen tehtävä. Sen VOI tehdä joku muukin kuten muu sukulainen, ystävä tai puoliso, mutta jos näitä tahoja ei ilmesty niin homma on sinun. Kun perinnönjaon aika koittaa, on kaikki kulut maksettu vainajan varoista eli kuolinpesän varoista ja loppu on jaettavissa rintaperillisen lakiosaan, eli sinulle lain mukaan kuuluvaan osaan ja loppu sitten sinne hyväntekeväisyyteen. Tietysti voit myös kieltäytyä perinnöstä jolloin et saa lakiosaa. Joskus se kannattaa. 

Vierailija
45/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankista saat apua, aloita sieltä. Sukuselvitys eli katkeamaton virkatodistusten ketju kaikista seurakunnista (tai maistraateista jos ei kuulunut kirkkoon) koko elämän ajalta tarvitaan ja niiden saannissa on monesti viiveitä. siitä selviää pesän osalliset

Ja sitten luettelo kaikesta omaisuudesta ja sen arvosta.

Tuo sukuselvitys eli katkeamaton virkatodistusten ketju voi olla hankala, jos vainaja on asunut useilla paikkakunnilla. Kun hankin sen äidistäni, yksi pieni puuttuva palanen - vajaan vuoden pätkä - melkein jäi puuttumaan, kunnes minä keksin sen., vaikka en ollut ollut edes olemassa silloin. Siis sekin oli pakko keksiä, pätkiä ei voi jäädä puuttumaan.

Mitä jos ei vaan tiedä kaikkia paikkakuntia, joilla vainaja on asunut? Mistä sen saa selville?

Vierailija
46/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimistot auttaa asiassa myös. Ja he osaa monesti myös perunkirjoitukset. He kertoo mitä pitää tehdä.

Vierailija
47/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs tätini haluaa jättää omaisuutensa hyväntekeväisyyteen. Hänellä on testamentti. Mitä teen, kun hän kuolee?

En ala maksamaan perunkirjoituksen tekemisestä kenellekään, koska en ole edunsaaja testamentissa.

Pidät huolen, että peijaset maksavat juuri sen verran kuin tädin omaisuus on. Muuten joku juo nekin rahat.

Vierailija
48/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen kuolemaan liittyvä byrokratian määrä on kyllä täysin naurettava.

En ihmettelisi, vaikka joku heikommassa asemassa oleva päätyisi omaisen kuollessa päättämään omatkin päivänsä, kun surun päälle tulee tuommonen kasa vittumaista byrokratiaa ja siihen liittyvä stressi.

Vierailija
49/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankista saat apua, aloita sieltä. Sukuselvitys eli katkeamaton virkatodistusten ketju kaikista seurakunnista (tai maistraateista jos ei kuulunut kirkkoon) koko elämän ajalta tarvitaan ja niiden saannissa on monesti viiveitä. siitä selviää pesän osalliset

Tuo sukuselvitys eli katkeamaton virkatodistusten ketju voi olla hankala, jos vainaja on asunut useilla paikkakunnilla. Kun hankin sen äidistäni, yksi pieni puuttuva palanen - vajaan vuoden pätkä - melkein jäi puuttumaan, kunnes minä keksin sen., vaikka en ollut ollut edes olemassa silloin. Siis sekin oli pakko keksiä, pätkiä ei voi jäädä puuttumaan.

Mitä jos ei vaan tiedä kaikkia paikkakuntia, joilla vainaja on asunut? Mistä sen saa selville?

Sen paikkakunnan kirkkoherranvirastosta tai maistraatista, missä vainaja asui viimeiseksi, löytyy tieto miltä paikkakunnalta hän on sinne muuttanut. Sieltä pyydetään virkatodistus ja taas kysytään, miltä paikkakunnalta on muuttanut. Tätä voi joutua toistamaan aika monta kertaa.

Vierailija
50/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen paikkakunnan kirkkoherranvirastosta tai maistraatista, missä vainaja asui viimeiseksi, löytyy tieto miltä paikkakunnalta hän on sinne muuttanut. Sieltä pyydetään virkatodistus ja taas kysytään, miltä paikkakunnalta on muuttanut. Tätä voi joutua toistamaan aika monta kertaa.

Ja hommaa mutkistaa sitten vielä mahdolliset kuntaliitokset, joissa se aiempi asuinkunta on lakannut olemasta. Siis sillä tavalla mutkistaa, että voi joutua vähän etsiskelemään, mihin kirkkoherranvirastoon pitää olla yhteydessä. Esim. oma isäni asui jossain vaiheessa Ylihärmässä enkä ollut tietoinen, että se on liittynyt nykyään yhteen Kauhavan kanssa. Hetken aikaa piti ihmetellä, että mistäs mä sen todistuksen tilaan.

Vierailija
51/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hommaa mutkistaa sitten vielä mahdolliset kuntaliitokset, joissa se aiempi asuinkunta on lakannut olemasta. Siis sillä tavalla mutkistaa, että voi joutua vähän etsiskelemään, mihin kirkkoherranvirastoon pitää olla yhteydessä. Esim. oma isäni asui jossain vaiheessa Ylihärmässä enkä ollut tietoinen, että se on liittynyt nykyään yhteen Kauhavan kanssa. Hetken aikaa piti ihmetellä, että mistäs mä sen todistuksen tilaan.

Google auttaa. Itse kirjoitin hakukenttään "Töhkölammen ev.lut.seurakunta", joten google ohjasi haun suoraan oikean kunnan seurakunnan sivuille. Hurjasti pikkukuntia onkin hävinnyt kuntaliitosten myötä. Sen lisäksi kirkoherranvirastoissa on tosi ihania ihmisä töissä, heiltä sai hyvin apua ja neuvoja virkatodistusten lisäksi.

Vierailija
52/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella kuolinpesään kuuluvalla on oikeus maksaa kuolinpesään liittyviä laskuja kuolinpesän tililtä. Pankit saavat noin viikon kuluessa tiedon kuolemasta. Isän hoitoon liittyviä laskuja äiti laittoi pankin maksupalveluun, äiti allekirjoitti tilisiirtolomakkeet itse.

Netistä löytyy oppaat, miten asiat pitää hoitaa omaisen kuoleman jälkeen. Myös pankeilla on omilla sivuillaan ohjeet asian tiimoilta. Ja aina voi soittaa pankin palvelunumeroon ja kysyä asiaa.

Vierailija
53/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä nyt ensiksi perunkirjoittaja, hän kyllä neuvoo jatkon.

Jospa perunkirjoitta olen minä itse.

Vierailija
54/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Google auttaa. Itse kirjoitin hakukenttään "Töhkölammen ev.lut.seurakunta", joten google ohjasi haun suoraan oikean kunnan seurakunnan sivuille. Hurjasti pikkukuntia onkin hävinnyt kuntaliitosten myötä. Sen lisäksi kirkoherranvirastoissa on tosi ihania ihmisä töissä, heiltä sai hyvin apua ja neuvoja virkatodistusten lisäksi.

Joo, tuolla tavalla minäkin niitä hain. Mutta vähän aikaa piti googlailla lisävarmistukseksi kuntaliitokseen liittyen, eli että varmistui se, mikä on oikeasti oikea kirkkoherranvirasto, johon olla yhteydessä. Onhan se vähän sekavaa kun yrittää etsiä Ylihärmän (kunnan) kirkkoherranvirastoa ja joutuukin naapurikunnan seurakunnan sivuille. Tai näin siis luulin, ennen kuin hoksasin, että on tapahtunut kuntaliitos.

Vierailija
55/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa Googlesta ohjeita.

Vierailija
56/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden kuolleen omaisen (anoppi ja oma isä) käytännön asioiden hoitamista seuranneena ja osin osallistuneena suositan hakeutumista oikeisaputoimistoon tai harkitsemaan ammattiapua, juristia tms. Perunkirjoituksenhan saa tehdä kuka tahansa. Jonkinlaista perehtyneisyyttä olisi hyvä olla, pelkästään nettiopiskelulla äkkiä puurot ja vellit sekaisin. Esimerkiksi monet verottajan sivulla olevat tiedot ja ohjeet ovat sellaisia, ettei itse laudatur-ylioppilaana ja lääketieteen lisensiaattikaan osaa ymmärtää mitä oikein sanotaan.

Erityisesti on ottanut pattiin kummassakin tapauksessa se, että paikoissa, joissa täytyy asioida omaisen kuoleman jälkeen: pankit, vakuutusyhtiöt, sähköyhtiö yms. asiakaspalvelijat ovat aivan huuli pyöreänä, ikään kukaan muu ei olisi koskaan aikaisemmin kuollut.

Tämä viimeinen kappale on todella juuri näin. Vieläkin vituttaa kun epäpätevät torspot S-pankissa muka vaativat KUOLINTODISTUSTA ennen kuin kuolinpesän asioita pystyi hoitamaan. Uskomatonta.

Jos joku ei tiedä, niin kuolintodistus on aivan eri asia kuin vainajan virkatodistus, joka on se mitä pankki oikeasti tarvitsee.

Vierailija
57/62 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja perunkirjoitusopas tai palkkaa juristi.

Vierailija
58/62 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun leski ei muista surussaan, että hänellä on x- pankissa 100000e tilillä?

Hokaa sen vasta vuoden kuluttua

Vierailija
59/62 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä saa selville missä kukin on elämäänsä aikana asunut - isäsi on ollut evakosaa pienenä

Vierailija
60/62 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautaustoimistotkin tekevät noita, eikä maksa montaa satasta.

Jep säästät muutamia satasia verrattuna kunnon juristiin, mutta maksat sitten tuhansia ylimääräisiä veroja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän