Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun ruoka on tuimaa, millaista se sinusta on?

Vierailija
22.10.2013 |

Vanha kansi arvosteli joskus ruokaa tuimaksi. Itämurteissa sanalla tarkoitettiin, että ruuassa on silloin liian vähän suolaa. Länsimurteissa merkitys on ollut päinvastainen: tuima ruoka on liian suolaista.

Mitä tuima ruoka sinulle merkitsee? Käyttääkö nykypolvi tuima-adjektiivia enää ruuan yhteydessä ollenkaan vai voiko tuima olla pelkästään esimerkiksi ilme?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:14"]

Vanha kansi arvosteli joskus ruokaa tuimaksi. Itämurteissa sanalla tarkoitettiin, että ruuassa on silloin liian vähän suolaa. Länsimurteissa merkitys on ollut päinvastainen: tuima ruoka on liian suolaista.

Mitä tuima ruoka sinulle merkitsee? Käyttääkö nykypolvi tuima-adjektiivia enää ruuan yhteydessä ollenkaan vai voiko tuima olla pelkästään esimerkiksi ilme?

[/quote]

Tuima tarkoittaa minulla sanana lähinnä "äkäistä" ilmettä. Olen savolainen ja asun Suonenjoella ja täälläpäin tuiman pitäisi tarkoittaa suolatonta, mutta itse ymmärrän niin että tuimassa ruoassa on liian paljon suolaa. Ehkä väkevä on kuitenkin kuvaavampi sana.

Vierailija
42/44 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo tullut mieleenkään kuvailla ruokaa sanalla tuima. Se on tosiaan ilme, joka on tuima.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä sanaa ruuan kanssa, mutta se olisi liian kuumaa tai mausteista. (Satakunta)

Vierailija
44/44 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuima ruoka on tulista, tosi maustettua, esim chili tms.

Tuima ilma on kova tuulinen, sade piiskaa, kylmä.

Tuima ilme, vihainen, toruva. Esim äiti voi olla tuomana kun lapsi rikkonut ikkunan. Tai opettaja on tuimana kun oppilas ei ole tehnyt läksyjään.