Kun ruoka on tuimaa, millaista se sinusta on?
Vanha kansi arvosteli joskus ruokaa tuimaksi. Itämurteissa sanalla tarkoitettiin, että ruuassa on silloin liian vähän suolaa. Länsimurteissa merkitys on ollut päinvastainen: tuima ruoka on liian suolaista.
Mitä tuima ruoka sinulle merkitsee? Käyttääkö nykypolvi tuima-adjektiivia enää ruuan yhteydessä ollenkaan vai voiko tuima olla pelkästään esimerkiksi ilme?
Kommentit (44)
Suolaton ruoka
Tuikea ilme
Tuima on tuuli, jos runolliseksi mennään. Silloin tuuli on kova.
Mulle tuima on ankara, kova esim tuima tuuli. Tuima ilme on vähän vihainen ja ankara. Ruoka ei ole mulle koskaan tuimaa.
En ole koskaan kuullut noin sanottavan, mutta jos niin kävisi, tulista olettaisin sen tarkoittavan.
Suolaan tai sen puutteeseen en osaisi yhdistää.
Minusta se olisi vahvaa ja voimakasta. Mutta en koskaan käytä sanaa tuima ruuasta, ilmeestä kyllä.
On muuten 1 sana jota en aktiivisesti käytä missään. Merkitykset suolainen ja suolaton ovat kyllä tuttuja. Tuimaa tosiaan olisi tuuli, jos jossain olisi pakko ao sanaa käyttää.
41v
Kiitos vastauksista, kiva kuulla, että tuimaa vieläkin käytetään myös ruuan yhteydessä tai ainakin sanan merkitys ymmärretään (idässä suolattomaksi, lännessä liikasuolaiseksi).
Oma mummoni aikoinaan käytti tuota sanaa usein, lisäsi maistettuaan soppaan suolaa, kun se oli hänestä "tuimaa".
Minulle tuima ruoka merkitsee liian vähän suolattua ruokaa. Aktiivisesti en sanaa tässä yhteydessä käytä, mutta siis kyllä ymmärrän sen merkityksen (ja tiedän, että jollekin toiselle tuima ruoka tarkoittaa ylisuolaista).
Käytän koko ajan, samaten lapseni. Tuima on suolaton.Asutaan etelä-Suomessa.
Harvinaisen huono ilmaisu, ruokaan liitettynä siis... Ite ymmärtäisin "tuiman" liian vahvana tai voimakkaana makuna, en pelkästään liian suolaisena.
En ole koskaan kuullut käytettävän ruoasta siinä merkityksessä että olisi liian äkäistä, joka tuntuisi mielestäni järkeenkäyvältä. Olen kuullut tuolla Kainuun suunnassa vain tuossa suolattoman merkityksessä, joka sitten jäikin mieleen että onpa järjetöntä.
Tuima tuuli - kova tuuli, tuima ruoka - suolainen ruoka, tuima tarkoittaa sellaista, jota on paljon, en tiedä miten siitä päästään suolattomaan. Länsisuomalaisen ajatusmaailma ei ihan kohtaa itäsuomalaista tässä asiassa.
Olen Länsi-Suomesta, enkä koskaan ole kuullut ruokaa sanottavan tuimaksi. Tiedän, että ainakin Karjalassa se merkitsee suolatonta. Mutta lännessä tuimaa on useimmiten tuuli, ja sekin sanapari perustuu vain alkusointuun.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 12:22"]
liian vähäsuolaista ruokaa on tuima
[/quote]
jaa luulin että suolatonta/mautonta tms
Tuima ruoka on suolaista, mutta eipä yllätä, että savolaiset eivät tuotakaan sanaa oikein ymmärrä.
Adjektiivia tuima käytettiin erittäin yleisesti merkityksessä "suolaton, vähäsuolainen" suurimmassa osassa Suomea vielä joku vuosikymmen sitten. Useimmat ihmiset (paljon lukevat, sellaiset joilla on laaja sanavarasto) tunnistavat merkityksen edelleen, vaikka eivät itse sitä puheessaan käyttäisikään - ja yllättävän monet yhä käyttävätkin.
Joissakin osissa läntistä Suomea tuiman merkitys on puolestaan ollut "liian suolainen".
Tuima on yksi tyyppisanoja silloin, kun esitellään itä- ja länsimurteiden sanastollisia eroja. Toinen samanlainen on yleinen saunatarvike: idässä se on vasta, lännessä vihta.
(Itse pidän siitä, että ruoka on tuimaa, kun en oikein suolasta välitä. Saunassa puolestaan huiskin itseäni vastalla.)
Mulle se on suolatonta ruokaa tai tiukka ilme, sellainen arvosteleva ja tuomitseva.