Mikä voi olla syynä kun varjoaineen laittaminen sattuu?
Olin tänään viipalekuvauksessa, missä olen ennenkin ollut ja tutkimus sujui ihan mukavasti ilman mitään kipuja. Tällä kertaa verisuoniani oli todella vaikea löytää ja kun kanyyli viimein saatiin, niin varjoaineen laittaminen sattui niin paljon että huusin! Mistä ihmeestä se johtui? Kipukynnykseni on korkea ja olen selvinnyt paljon helpommalla paljon vaikeammistakin tutkimuksista.
Kommentit (32)
Ja mitä se tarkoittaa että varjoainetta menee kudokseen? Ja miksi se menee? Ap
Kämmenselän suonet ovat sen verran pienet, että varjoaineen ruiskutus painepumppua apuna käyttäen sattuu ja kirvelee lähes aina vaikka suoni ei puhkeaisikaan. Muistatko ap, minkä värinen oli se osa, joka kanyylista näkyi kämmenselän päällä; ts. minkä kokoinen kanyyli oli?
Kyynärtaipeeseen kannattaa juuri tuon vuoksi laittaa potilaalle kanyyli, jos vaan voidaan, mutta joskus on vaan tärkeää saada se tutkimus varjoaineen kanssa suoritettua. Jos kämmenselän alueella ei tunnu kovaa laakeaa pahkuraa, ainetta ei ole kudoksessa ainakaan minimaalista määrää isompaa.
t: röntgenhoitaja
Kiitos, kämmenselkää vain särkee, ei ole kovaa laajaa pahkuraa, vain vähän turvoksissa ja mustelmalla. Kanyylin väriä en muista. Toisen käden varjoainekohta on samoin vähän turvonnut ja kosketusarkuutta siinä on, mutta varmaan sen kylmäpussin ansiosta ei mustelmaa. ap
Minulla se sattui niin paljon, että kipu oli paljon pahempaa kuin synnytyksessä. Kauhea kokemus!
Mulla kanssa kerran on sattunut niin paljon, että siitä jäi vähän kammo ja nykyään jännitän sitä joka kerta. Toista kertaa ei kuitenkaan ole sattunut.
Ap: käsien ylös nostaminen mm. vähentää saamaasi säteilyannosta. Jos vain kädet pystyy nostamaan ylös, niin ne on hyvä nostaa. Riippuu tietysti kuvauskohdasta, esim. pään kuvauksen aikana kädet ovat alhaalla. T. 4
Ja va menee siis kudokseen kun suoni puhkeaa ja va menee sitten suonta ympäröivään kudokseen. Sulautuu sieltä hitaasti elimistöön ja suodattuu munuaisten kautta pissan mukana pois.
Normaalisti kanyyli laitetaan kyynärtaipeeseen isompaan laskimoon. Jos suonta ei sieltä löydy joudutaan joskus laittamaan kämmenselkään. Kämmenselän pienet suonet joutuvat koville, koska varjoaine laitetaan paineella ei tiputella hiljaksiin. Suonten nopea laajeneminen on tuottanut kivun, tosin harvinaista koska painetta yleensä lasketaan jos joudutaan laittamaan pieneen suoneen.. olisiko unohtunut nyt.
kädet nostetaan ylös koska ne aiheuttavat kuviin artefaktaa, virhettä. Röntgensäteily kulkee kehon läpi ja "vastaanotin" on toisella puolen jos säteily kulkee myös käsien läpi tulee niistä "vääristymää/varjostumaa" kuvaan. Aikaa säästyy jos on kanyyli valmiina kädessä, mutta myös hoitajan laiskuutta.
Ensimmäisellä kerralla tuli juuri metallin maku, tosi kuuma ja raskas olo ja "pissat housuun". Toisella kerralla sattui tosi viiltävästi, huusin kun säikähdin.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 22:47"]
Olisi varmaan tuohon kämmenselkäänkin ollut hyvä saada kylmäpussia. Käytin sitä vain toisen käden kyynärtaipeeseen, johon ensimmäinen keskeytetty varjoaine laitettiin. Miksiköhän kädet piti nostaa kanyylinlaiton jälkeen pään päälle? Tuntuu että siinäkin ne jotenkin vääntyivät huonoon asentoon. Tutkimus tehtiin mulle jotta voitaisiin varmistaa etten ole saanut lisää kasvaimia. Edelliset saatiin onnellisesti pois. Tsemppiä sulle, jolta löytyi kasvain rintalastan alta! Miten se oirehti ja minkä tyyppinen kasvain se on?
[/quote]
kasvain havaittiin, kun minulle tuli selkä-, hartia- ja niskakipuja, syvään hengitettäesä myös rintalastaan sattui, ja lisäksi korkea kuume, joka ei tuntunut kuumeelta. Minulla oli siis kolmatta päivää kuume 38-39, mutta tunsin olevani täysin terve. Ei nuhaa, yskää, väsymystä, lihassärkyä, päänsärkyä... Lääkäri lähetti keuhkoröntgeniin, ja sielläpä se kasvain möllötti.
Toistaiseksi tehdyissä tutkimuksissa kasvain on vaikuttanut olevan kateenkorvan kasvain eli tymooma. Ne on yleensä kai hyvänlaatuisia, mutta poistoleikkaus on iso operaatio, kylkiluut joudutaan katkomaan jne. Koepalasta nyt sitten katsotaan, josko kyseessä olisikin jonkin sortin syöpä, vaikka lymfooma. Silloin ei välttämättä tarvitsisi leikata, saisin vain sädetystä ja pillereitä. Ei tosin paljon lohduta, koska silloinhan mulla on syöpä!
Olisi varmaan tuohon kämmenselkäänkin ollut hyvä saada kylmäpussia. Käytin sitä vain toisen käden kyynärtaipeeseen, johon ensimmäinen keskeytetty varjoaine laitettiin. Miksiköhän kädet piti nostaa kanyylinlaiton jälkeen pään päälle? Tuntuu että siinäkin ne jotenkin vääntyivät huonoon asentoon. Tutkimus tehtiin mulle jotta voitaisiin varmistaa etten ole saanut lisää kasvaimia. Edelliset saatiin onnellisesti pois. Tsemppiä sulle, jolta löytyi kasvain rintalastan alta! Miten se oirehti ja minkä tyyppinen kasvain se on?