Mikä voi olla syynä kun varjoaineen laittaminen sattuu?
Olin tänään viipalekuvauksessa, missä olen ennenkin ollut ja tutkimus sujui ihan mukavasti ilman mitään kipuja. Tällä kertaa verisuoniani oli todella vaikea löytää ja kun kanyyli viimein saatiin, niin varjoaineen laittaminen sattui niin paljon että huusin! Mistä ihmeestä se johtui? Kipukynnykseni on korkea ja olen selvinnyt paljon helpommalla paljon vaikeammistakin tutkimuksista.
Kommentit (32)
Oletan , että niitäkin on erilaisia ja joillekin voi olla allerginen. Mutta ylipäätään varjoaineen laitto kyllä monelle sattuu, onhan se aika paksua "tököttiä" ja ilmeisesti suonesi oli "supussa" kun kerran neulan laittokin oli ongelmallista, eli ehkä jotenkin jännitit tai oliko siellä esim kylmä? Mutta siis olettaisin että USEIMMILLE se sattuu (paitsi jos sen saa juoda).
Nousiko kanyylin lähelle pahkuraa? Ehkä osa varjoaineesta meni kudokseen. 3: ei varjoaineen laiton kuuluisi sattua. Yleistä on, että saattaa tulla makutuntemuksia ja lämmön tunnetta. Jotkut sanovat, että tuntuu kuin tulisi pissa housuun, mutta ei oikeasti tulekaan.
Hei, käteen ei satu enää. Se sattui tosiaan vaan silloin kun aine kulki suoniin ja lujaa sattuikin. Toki kädet vähän rajana seitsemästä pistoyrityksestä kun suonia ei löytynyt. Palelin kyllä paljon, niin että tärisin vilusta. Johtui varmaan siitä että join litran vettä 10 minuutissa ja huoneessa oli viileää. Pistokohdan yläpuolinen iho on vähän turvoksissa ja vähän aristava. Ap
Siis kädet vähän hellinä monesta pistoyrityksestä (aut.maattinen tekstinsyöttö keksi tuon "rajana")
pari vuotta sitten kun minulle tehtiin sama tutkimus, ei varjoaine sattunut ollenkaan. Tunsin vain sen lämpönä. Joten en jännittänyt ollenkaan kun en osannut edes ajatella tutkimuksen sattuvan. Ap
Sattuu kyynärtaipeeseen kyllä sen verran ettei kättä suoraksi saa. Samassa kädessä vähän turvotusta ja kosketusarkuutta. tähän kipeään käteen varjoaineen laitto keskeytettiin, etsittiin mutkien kautta uusi suoni, joka löytyi toisesta kädestä. Loppujen lopuksi senkin toimenpide teki huutavan kipeää, mutta prosessi vietiin loppuun. Tosin en tiedä mitä itse kuvauksesta tuli kun hengitin niin kiivaasti kivusta... Ap
Mulla tehtiin viime viikolla ensimmäistä kertaa, ja kyllä se sattui käteen niin että teki mieli huutaa. Onneksi oli nopeasti ohi. Mulla oli kanyyli kämmenselässä, ja varjoaine pistettiin sitä kautta. Mitään lämmöntunnetta tai housuihin pissaamista en ehtinyt tuntea, oli kivun kanssa liian kiire. Ylihuomenna pitäisi mennä taas, ja jännittää vähän kun oli niin kamalaa ekalla kerralla.
sopiiko kysyä minkä takia teistä on viipalekuvia otettu? Itseltäni löytyi kasvain rintalastan alta, siitä otetaan ylihuomenna koepala.
Ap, epäilen kyllä, että varjoainetta on mennyt kudokseen... Mutta arvailuahan tämä tietysti on. Sanoitko rtg-hoitajille kivusta? Laittoivatko kylmää ja koholle kättä? Onnistuiko kuvaus kuitenkin? Jos varjoainetta menee kudokseen, niin imeytyy kyllä siitä. Mutta seuraile kuitenkin ja soita terveysneuvontaan jos ei hellitä. T. 4
Mulla on sattunut kerran. Jo se testisuolaliuosruiskaus sattui ja virtausta kokeiltiin toistamiseen. Koska kaikki kuitenkin näytti ok, niin kanyylin paikkaa ei vaihdettu. Varjoainekin kirveli sitten niin pirskatisti. Muilla kerroilla (monia kuvauksia siis takana) ei ole sattunut, ehkäpä se johtui kanyylin paikasta, suonessa mutka tms. lähellä... omia arvailuja.
Joskus kanyylin suoneen jäävä osa jää huonoon asentoon kanyylia laitettaessa tai menee huonoon asentoon, kun raajaa liikutetaan (käy helposti varsinkin, jos kanyyli nivelen kohdalla). Tällöin minkä tahansa nesteen laittaminen kanyyliin tuntuu kipuna. Eli jos huuhteen laittaminenkin tuntui kipeältä niin kyse voi olla tästä. Valitettavasti "vaivaan" ei auta muu, kuin uusi kanyyli. Jos tiputettavaa on vähän, niin voi miettiä, onko helpompaa kestää lääkitsemisen kipu, vai uuden kanyylin laittamisen kipu.
Useimmiten tätä tapahtuu lasten kohdalla, kun suonet on pienet ja toisaalta lapsi ei samalla lailla osaa varoa kanyylia, kuin aikuiset.
Joskus kanyylin suoneen jäävä osa jää huonoon asentoon kanyylia laitettaessa tai menee huonoon asentoon, kun raajaa liikutetaan (käy helposti varsinkin, jos kanyyli nivelen kohdalla). Tällöin minkä tahansa nesteen laittaminen kanyyliin tuntuu kipuna. Eli jos huuhteen laittaminenkin tuntui kipeältä niin kyse voi olla tästä. Valitettavasti "vaivaan" ei auta muu, kuin uusi kanyyli. Jos tiputettavaa on vähän, niin voi miettiä, onko helpompaa kestää lääkitsemisen kipu, vai uuden kanyylin laittamisen kipu.
Useimmiten tätä tapahtuu lasten kohdalla, kun suonet on pienet ja toisaalta lapsi ei samalla lailla osaa varoa kanyylia, kuin aikuiset.
9: siis kämmenselän kanyylin kautta laitettiin varjoaine? Yleensä laitetaan mieluiten kyynärtaipeeseen. Kämmenselän suonet ovat ohuempia ja menevät helpommin rikki kun va:tta tulee paineella suoneen. Mutta ehkä sinulle ei saanut kanyyliä ylemmäs käsivarteen? T. 4
Mulla oli jo valmiiksi kämmenselässä kanyyli, kun olin ollut antibioottitiputuksessa, ni siksi pistettiin samasta kanyylistä, ettei tarvi uutta reikää tehdä. Oli jo kyynärtaipeetkin tarpeeksi rei'illä kaikista verikokeista. Sanoivat kyllä että yleensä pistettäis kyynärtaipeesta. Toivottavasti pistävät nyt seuraavalla kerralla kyynärtaipeeseen, ja toivottavasti ei satu niinku viimeks. On kamalaa kun tutkimukset ja hoidot on kivuliaampia kuin itse sairaus.
-9-
9: on kyllä ikävää, että tutkimukset ja hoidot sattuvat noin kovasti. Toivottavasti ylihuominen menee paremmin. Kaikkea hyvää sinulle! T. 4
Ap:llä myös lopullinen kanyyli laitettiin kämmenselästä. Kohta on arka ja siinä on mustelma.
Suoni todennäköisesti meni rikki ja varjoainetta joutui kudoksiin. Aine on paksua,sitä laitetaan nopeasti huomattavan suuri määrä, joten pieni ja/tai hento suoni voi mennä rikki kun aine ruiskutetaan suoneen. T. Th-opiskelija joka on nähnyt pari kyseistä tilannetta.
Kämmenselkä on vieläkin, lähes kahden viikon jälkeen kosketusarka. Mitäköhän sille kävi...?! Ap