Mitä tapahtuisi, jos vankeuden tilalle tulisi muut rankaisut (kuten ennen oli)?
Vapausrangaistus on uusi rankaisumuoto.
Ennen oli julkinen häpeärangaistus, eli jalkapuu ja sitten oli kepitys ja pahimmista rikoksista hirtto.
Mitä ajattelette, jos nämä otettaisiin käyttöön. Olisiko hyvä? (säästyisi rahaa)
Kommentit (50)
Turuss on hirttopuunmäki jossain työväenopiston lähellä.
Kepityspaikka oli nykyisen tyksin vieressä idän puolella. Isoisäni isä asui lähellä ja kävi katsomassa lapsena kepityksiä. (1800-luvun puolessa välissä)
Vierailija kirjoitti:
Kepityspaikka oli nykyisen tyksin vieressä idän puolella. Isoisäni isä asui lähellä ja kävi katsomassa lapsena kepityksiä. (1800-luvun puolessa välissä)
Piiskausta se oli eikä mitään kepitystä.
Olen sitä mieltä. että rajaton itsevaltias on rankaisemisesta päättämiseen taydellisin ratkaisu. edellytksnä se, että rajattomassa itsevaltiudssa toimii täydellisin.
Kenestaä, hän päättää, että hän elää, niin hän elää, kenestä hän päättää, että hän kuolee, niin hän kuolee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kepitystä Turussa ainakin. Isoisän isä muistelmissaan kertoo.
Siinä oli paalu, jonka luona kepitettiin. Lyöntejä annettiin rikoksen suuruuden mukaan.
En itse haluaisi nähdä jalkapuussa istuvaa ihmistä julkisella paikalla enkä osoittaisi hänelle halveksuntaa kuten silloin aikoinaan oli tapana tehdä. En haluaisi edes nähdä kenenkään toisen osoittavan halveksuntaa.
Kuten joku sanoi, nykyään televisioidut klipit oikeudenkäynneistä koetaan häpeällisiksi. Ennen ei sentään ollut massamediaa ja nettiä, jota kautta klipit ja kuvat leviävät.
Yhdyskuntapalvelua voisi ehkä olla enemmän. En tosin tiedä, kuinka paljon sitä nytkään on. Ja toisaalta se, että vangit kai osallistuvat vankilan arjen töihin (ainakin elokuvien ja sarjojen mukaan heh), on tavallaan yhdyskuntapalvelua.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
En itse haluaisi nähdä jalkapuussa istuvaa ihmistä julkisella paikalla enkä osoittaisi hänelle halveksuntaa kuten silloin aikoinaan oli tapana tehdä. En haluaisi edes nähdä kenenkään toisen osoittavan halveksuntaa.
Kuten joku sanoi, nykyään televisioidut klipit oikeudenkäynneistä koetaan häpeällisiksi. Ennen ei sentään ollut massamediaa ja nettiä, jota kautta klipit ja kuvat leviävät.
Yhdyskuntapalvelua voisi ehkä olla enemmän. En tosin tiedä, kuinka paljon sitä nytkään on. Ja toisaalta se, että vangit kai osallistuvat vankilan arjen töihin (ainakin elokuvien ja sarjojen mukaan heh), on tavallaan yhdyskuntapalvelua.
Kyllä minä halveksisin raiskaajaa jalkapuussa. Mikset sinä?
Faith kirjoitti:
jalkapuuhan on itse asiassa se kaikista demokraattisin rankaisumuoto
jos kylän väki on sitä mieltä että rikollinen on oikeasti paska jätkä ne kivittävät sen kuoliaaksi
jos ne ajattelee että se vain vähän hairahtui ne heittelee mätiä kananmunia
jos ne ajattelee että se istuu siinä syyttömänä ne ei tee mitään vaan tuo kaljaa juotavaksi
Jalkapuussa olisi sekin idea, että paikalliset tunnistaisivat rikollisen jatkossa.
Nykyään liikkuvuus on suurempaa, joten voisi olla myös netissä.
Huom, juttelemme nyt rikollisista. Eli omaa syytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohuehko keppi. Egyptiläinen reliefi.
Kepitettävä maassa mahallaan.
Koko kuvasta henkilöineen huokuu se, että ovat lopulta hyvän teossa.
Huom. Egyptiläisiin rangaistusmuotoihin ei kuulu silpomisia, kuten jäsenten katkaisuja eläviltä.
Jos minä syyllistyisin tekoon josta on määrätty kuolematuomio, niin tekisin kaikkeni etten jäisi kiinni ja pyrkisin nirhaamaan myös mahdolliset todistajat. Eihän minulla ei olisi mitään menetettävää ja kuolemantuomio silti odottaisi? Suomen nykyisen kaltaisessa järjestelmässä ilmoittautuisin itse virkavallalle koska tiedän ettei siihen elämä päättyisi. Minusta tuntuu että säälimättömät rangastukset vain koventaa rikollisia ja saa heidän peittelemään jälkensä paremmin.
teloitus poistaa uusinta riskin . käyttöön suomeenkin
Vierailija kirjoitti:
ihmiset ei enää käy kirjoissa, missä noita jalkapuita voisi pitää. Pitäisikö ne sijoittaa ostoskeskukseen vai jonnnekin nettiin. Sitten voisi käydä netissä pällistelemääs livejalkapuuta?
Ostarille ja nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä syyllistyisin tekoon josta on määrätty kuolematuomio, niin tekisin kaikkeni etten jäisi kiinni ja pyrkisin nirhaamaan myös mahdolliset todistajat. Eihän minulla ei olisi mitään menetettävää ja kuolemantuomio silti odottaisi? Suomen nykyisen kaltaisessa järjestelmässä ilmoittautuisin itse virkavallalle koska tiedän ettei siihen elämä päättyisi. Minusta tuntuu että säälimättömät rangastukset vain koventaa rikollisia ja saa heidän peittelemään jälkensä paremmin.
Siksi tässäkin osoittautuu rajaton itsevaltias ylimpänä tuomarina ainoaksi täydelliseksi ratkaisuksi ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Kyllä minä halveksisin raiskaajaa jalkapuussa. Mikset sinä?
Ehkä kävisin juttelemassa hänelle, jos rohkenisin. Kysyisin häneltä, ymmärtääkö hän, että raiskaus on väärin. Jos hän jo valmiiksi katuisi ja myöntäisi tehneensä väärin, en koe että halveksimisessa olisi mitään pointtia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vain kaikista pahimmista tulisi tuo hirtto.
Eli juuri tuollaisista, että olisi t a p p a n u t kaikki todistajat. Saattaisit silti jäädä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
ihmiset ei enää käy kirjoissa, missä noita jalkapuita voisi pitää. Pitäisikö ne sijoittaa ostoskeskukseen vai jonnnekin nettiin. Sitten voisi käydä netissä pällistelemääs livejalkapuuta?
Parikin vaihtoehtoa
- tosi-tv formaatti
- webbistriimaus
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
jalkapuuhan on itse asiassa se kaikista demokraattisin rankaisumuoto
jos kylän väki on sitä mieltä että rikollinen on oikeasti paska jätkä ne kivittävät sen kuoliaaksi
jos ne ajattelee että se vain vähän hairahtui ne heittelee mätiä kananmunia
jos ne ajattelee että se istuu siinä syyttömänä ne ei tee mitään vaan tuo kaljaa juotavaksi
Olisin valmis puolustamaan jalkapuussa istuvaa asein sinua vastaan. Olisin valmis kuolemaan jos saisin viedä sinut mukanani, jos olisit lynkkaamassa ihmistä.
M/40
Vierailija kirjoitti:
Jalkapuussa olisi sekin idea, että paikalliset tunnistaisivat rikollisen jatkossa.
Nykyään liikkuvuus on suurempaa, joten voisi olla myös netissä.
Huom, juttelemme nyt rikollisista. Eli omaa syytään.
Entä jos ihminen syvästi katuu tekoaan ja haluaa elää normaalisti töitä tehden, mutta se ei onnistu kun kaikki tietää hänen naamansa ja syrjii häntä? Mitä tekee millään tuomiolla jos sen istuttuaan ei saa uutta mahdollisuutta? Turha rangaista sitten enä mistään kun rangaistus tulee kuitenkin kansalta? Monelle tällainen rangaistus kävisi ihan hyvin, koska eivät välitä muiden mielipiteestä, eivätkä aio palvella yhteiskuntaa mitenkään. Mutta entäs ne jotka haluaisi palata työelämään ja viettää rauhaisaa elämää tuomionsa suoritettuaan? Tuollainen häpeä rangaistus tiputtaisi heidätkin välinpitämättömiksi ja luultavasti rikoskierteeseen.
Kuolemantuomio pitäisi olla, vaikka sitten sellaisena ettei sitä panna täytäntöön mutta siihen tuomitaan ja lomat yms. kuntouttavat toimet tietenkin ovat poissa.
voidaan helposti säätää laki että korvausvelvollisuutta ei ole