Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu tulee, mitään en saa säästöön

Vierailija
08.09.2020 |

Siinäpä se. Jo alkukeväästä olen yrittänyt säästää jouluksi, mutta mitään en ole saanut sivuun. Ensin tuli kolme keikkaa hammaslääkäriin (lähes 200 euroa), silmälääkäriin toista sataa, hautajaiset toisella puolella Suomea veivät osansa, lapsi pitäisi viedä optikolle, ero pitää maksaa, koko ajan uusia yllättäviä menoja, vaikka miten budjetoisi. Rahat eivät vain riitä! Mielellään sitä olisi säästeliäs, ettei tarvitsisi joulun alla tuskailla, mutta taas on itku ja hammastenkiristys...

Kommentit (191)

Vierailija
141/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulukorttien lähettäminen on viimeinen, mitä kannattaa tehdä. Postimaksut ovat kauheat.

Wa viesti tai sähköposti ilahduttaa yhtä paljon eikä jää roskaa. Helpompi säilyttääkin.

Vierailija
142/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on sellainen kuin miksi sen laitat. Ei ole yhtä ja oikeaa tapaa viettää joulua. Ja voi sen jättää väliinkin halutessaan.

Sinun tilanteessasi ilmoittaisin suvulle että nyt ei ikävä kyllä onnistu joulu sillä vanhalla kaavalla. Pyydä vaihtaa isännöintivuoroa tai ehdota että juhlia voidaan edelleenkin sinun luonasi mutta voisiko jokainen tuoda jotain syötävää niin ettei kaikki ruoat jää sinun hankittavaksi. Jättäkää kaikki lahjominen pois, ainakin sinun luonasi ollessa. Luovu noista täydellisen joulun haavekuvista.

Miksi puristaa tätä juhlaa hampaat irvessä ja epätoivoisena, kuka siitä nauttii? Jos olisin vieraanasi ja saisin tietää että laitoit viimeiset rahasi minun ateriaani ja lahjoihin, vaipuisin maan alle. En minä halua syödä lohta ja kalliita juustoja ja juoda kuohuviiniä jos tiedän että isäntäväki on sen jälkeen hätää kärsimässä. Tuskin sinun perheesikään haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeat Jehovan todistajaksi, niin pääset eroon kaikista juhlista ja voit vedota vakaumukseesi, jos joku tulee valittamaan puuttuvista lahjoista ja ruoista.

Vierailija
144/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, olikos tämä ensimmäinen tämän vuoden jouluvalitus. Että te jaksatte vuodesta toiseen. Ja samat jutut.

Joka joulun alla tulee myös ohjeita miten pitää säästää jo ennen joulua. Yritän tässä nyt selittää, miten se voi olla mahdotonta. Säästöön ei jää yrityksistä huolimatta mitään, ei ole jäänyt kuukausiin. Kaikki vaivalla säästetyt rahat menevät akuutteihin tilanteisiin.

Lasten isä ei osta lahjoja, koska hän asuu tuetusti ja saa edunvalvojalta vain pienen käyttörahan. Ei näin ollen maksa elareitakaan, vaan Kelan minimin saan.

Ruokabudjetti vaihtelee 400-700 välillä/kk. Tuosta rahasta maksan myös kaikki muut päivittäistavarat ja hankinnat, mahdolliset terveydenhoitomenot yms. Onneksi lapset ovat lopettaneet kasvamisen, vaatteisiin ei mene enää hurjasti rahaa.

Pidän joulusta ja se on mielestäni vuoden parasta aikaa, mutta tämä raha-asioiden kanssa puljaaminen vähän vie iloa siitäkin. Pakko nyt varmaan sukulaisille kertoa tilanteesta avoimesti, niin saan rauhan. Läheisiin mulla on hyvät välit, mutta ehkä he eivät ihan ymmärrä, että millaisessa tilanteessa nyt olen. Ap

Muuten hyvä, mutta jotain nyt jää kertomatta. Jos sä olet niin pienituloinen että parin satasen ylimääräiset menot/kk saa talouden miinukselle, noilla tuloilla sä olisit oikeutettu toimeentulotukeen, johon ne ylimääräiset menot voisi laittaa, hammaslääkärit ja muut. Myös yksityinen silmälääkäri menee niihin jos mahdollisuutta ei ole julkisella/julkiselta on lähete eli sille on lääketieteellinen peruste. Jos menee vaan ominpäin niin sitten tietysti ei.

Jos taas tulot on niin isot, ettet toimeentulotukea ja/tai asumistukea saa, tällöin tienaat siis lapsilisät, elatustuen (yht. yli 500e) ja päälle palkkaa vähintään sen 2000e. Vielä tuolla kahden tonnin palkallakin saat vielä asumistukea päälle jos asut vuokralla, jos asut omistusasunnossa niin silloin ehdottomasti kannattaa käyttää muutama lyhennysvapaa kuukausi niin että jättää näin puskuriin rahaa jemmaan jos asumistukeen ei ole oikeutta. Yli kahden tonnin palkalla+lapsilisällä ja elatustuella ollaan taas siinä tilanteessa, että jos tuosta ei saa sitä kymppiä-kahta kuussa säästöön niin johan on kumma.

Tokihan sulla voi olla vaikka ja mitä velkoja, pikavippejä ym. joihin rahat kuluu, mutta sitten on kyllä ihan turha itkeä että yhyy kun ei rahat riitä luksusjoulun järjestämiseen, ei jää säästöön mitään. Silloin pitää vaan hyväksyä se, että nyt hoidetaan tärkeämmät pois ensin ja sitten joskus vuoden parin päästä on sen joulujuhlinnan aika. Ja sitten taas jos noita velkoja ym. ei ole, niin kahden lapsen lähihuoltaja saa kyllä sen verran rahaa tavalla tai toisella, että kyllä siitä se kymppi-kaksi per kuukausi vuoden aikana säästöön menee.

Toki on tilanteita, että sitä rahaa ei vaan jää säästöön, ei millään. Mutta tämä ei nyt kyllä mene läpi. Ihan jo sillä, että väität isän saavan vaan pikku käyttörahan jolla ei lahjoja ostella. Edunvalvojan on kyllä myönnettävä sen käyttörahan lisäksi valvottavalleen rahaa ostaa lahjoja läheisilleen, ne katsotaan ihan asiallisiksi menoiksi, ei edunvalvoja voi vaan istua sen valvottavan rahojen päällä.

Mistä sait päähäsi, että saan palkkaa 2000 euroa? Ja päälle vielä elatustuet? No huh, huh... Eläisin herroiksi noilla tuloilla. Tuloni ovat juuri muutaman kympin päälle sen rajan, että saisimme toimeentulotukea. Pojalla on säästöjä (kesätyö), joten tt-tuen hakeminen on turhaa niinäkin kuukausina, jolloin siihen olisi oikeus. Sanottakoon nyt vielä, että poika opiskelee lukiossa ja siis ostaa kirjansa itse. Voitais tietenkin syödä pojan rahat ja sitten hakea harkinnanvaraisena tt-tukena rahat kirjoihin.

Edunvalvoja ei istu miehen rahojen päällä, koska mitään rahoja ei ole. Kuten jo mainitsin, niin miehen eläke ja hoitotuki menee lähes kaikkinensa asumiseen, ruokailuihin, lääkkeisiin, lääkärikäynteihin yms. Käyttöraha on 100 euroa/kk tällä hetkellä. Tiedän, että se on alle sen minimin, mitä pitäisi olla, mutta en tiedä miksi edunvalvoja ei hae toimeentulotukea miehelle, eikä se oikeastaan mulle kuulukaan...

Jos näin on niin onpa todella kumma systeemi. Että alaikäisen lapsen säästötkin katsotaan omaisuudeksi ja huomioidaan laskelmissa? Eihän lapsi ole velvollinen elättämään itseään saati osallistumaan perheensä elatukseen. Oletko siis saanut kieltävän toimeentulotukipäätöksen tällä perusteella? Entä oletko hakenut harkinnanvaraista toimeentulotukea? Jos et, kannattaa hakea (varmaan tiedätkin tämän, mutta tarvitset siihen kielteisen toimeentulotukipäätöksen, joten ensin pitää hakea perustoimeentulotukea ja kielteisen päätöksen jälkeen harkinnanvaraista). Pystytte varmasti esim. pojan tiliotteiden, työsopimuksen ja tilinauhojen avulla todistamaan, että hän on itse ansainnut rahansa, eikä kyse ole siitä että itse jemmaisit rahaa pojan tilille "piiloon". Ehkä saisitte apua edes noihin lääkärikuluihin.

Ohis, mutta luulin tämän olevan yleistä tietoa, sillä niin paljon tästä on viime vuosina kirjoitettu. Todellakin ihan kaikki tulot, lastenkin, otetaan huomioon toimeentulotuessa. Ihmiset eivät taida ihan ymmärtää miten tiukka systeemi toimeentulotuki on, siinä ei paljoa armoa anneta.

Juuri olin tulossa sanomaan, että elin köyhässä perheessä, enkä mennyt kesätöihin, koska kesätyötienestit olisi laskettu toimeentulotukeen. Yhden kesän olin ja kun minun 1000 euron palkasta ei tullut omiin näppeihin euroakaan, en halunnut mennä uudestaan. Oletus tosiaan on, että kaikkien perheenjäsenten tulot ja varallisuus lasketaan yhteen, oli sitten kyseessä samassa taloudessa elävä äiti, isä, avopuoliso, hoito, säätö, mummo, ukki, naapuri, exä, nyxä, lapsi, lapsipuoli, veli, sisko, käly, miniä tai Pelle Hermanni.

Kaikki ylimääräinen pitää olla käteisenä. Ei minkäänlaista pankkiliikennettä eikä jälkiä esim. säästöistä tilillä, jos on toimeentulotuen asiakas ja haluaa säästää vaikka 100 euro hätätilanteeseen. Aina patjan alle ja sukanvarteen.

Juuri näin. Olen muuten muutaman kerran kauhuissani ajatellut, että mitä sitten, jos ja kun käteinen poistuu kokonaan käytöstä. Ei pienintäkään pelivaraa enää... Totaalista orjuutta ja ankeutta. Mä toivon kuolevani ennen kuin tuo toteutuu.

Se ei poistu, jos useampi käyttää käteistä ja käytän itsekin välillä, jotta tulee käyttökertoja ja pysyy taito laskea käteistä rahaa ja vaihtorahaa. Kansan pitää äänestää ja vaatia, ettei käteistä poisteta. Se on turva sille, ettei raha ole pelkkiä numeroita tilillä. Maksaa voi, vaikka netti tai sähköt olisi poikki.

Vierailija
145/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin heräsin että joulu tulee. Sama homma kuin ap.llä ei jää säästöön rahaa. Tänään aloin oikein ajan kanssa miettimään miten ruokalaskussa voi säästää. Alan itse leipomaan sämpylät ja pullat. Kalliit leikkeleet pois , teen itse ruuat ja moneksi päiväksi. Pizzat alan tekemään itse.  Paljon satokauden keittoja ja laatikoita. Jospa se tästä. Saa nähdä.

Vierailija
146/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa se lahjojen ostaminen aikuisille, jos ei ole varaa siihen. Oikeasti.

Me on lopetettu vuosikausia sitten, vaikka olisi rahaakin. Ihan turhaa stressiä ja älytön vaiva ostaa lahjoja ihmisille, jotka voivat itsekin ostaa kaiken tarpeellisen eivätkä kaipaa enää yhtään ylimääräistä tavaraa nurkkiinsa.

Aikuisille riittää hyvä ruoka ja rauhallinen yhdessäolo perheen kanssa. Lapsille sitten vähän lahjoja, ei niitäkään tarvitse ylenpalttisesti olla. Osa lahjoista voi olla jotain tarpeellista, mitä hankittaisiin muutenkin, nekin on kiva saada lahjapaperiin käärittynä.

Vierailija
147/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päin olet? Jos pirkanmaalta voin jeesiä.

Vierailija
148/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sinulle lehtiä? Ne voi lukea ilmaiseksi kirjastossa. Entä netflix ym.? Leffojakin saa kirjastosta.

50 alapeukkua tähän ideaan, toisella ei penniäkään säästössä ja jotkut pitävät hyvänä asiana että lehtitilaukset on voimassa. olette helvetin tyhmiä paskoja, viimeset vitoset kehiin ja tilaamaan.

Vierailija
149/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin jouluna rahaa tarvitsee? Jouluruokia saa joulupäivän jälkeen kaupoista lähes ilmaiseksi

Vierailija
150/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään joulukoristeet ja joulusuklaat tulevat alennukseen jo ennen joulua.

Vierailija
151/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa syksy ja kohta lehtien haravoiminen. Monet vanhat ihmiset maksavat mielellään siitä, että joku tekee työn heidän puolestaan. Teini-ikäisillekin sopiva työ. Ja jos lunta tulee, niin sama homma sen kanssa.

Vierailija
152/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö tekemään töissä ylimääräisiä vuoroja? Pystytkö tekemään keikkatöitä tai muuta työtä?

Jos siis säästää ei enää pysty.

Vierailija
153/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tienannut pari sataa euroa pitämällä kirpputoripöytää viikon. Myyn lasten vanhoja vaatteita (eivät ole merkkivaatteita) ja kaikenlaista tavaraa, mitä en enää välttämättä tarvitse. Vaatii tietysti vähän aikaa ja viitseliäisyyttä, mutta mielestäni suhteellisen helppo tapa saada lisää rahaa.

Vierailija
154/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin jouluna tarvii rahaa? En minä ainakaan syö sen enempää kuin muutenkaan. Lahjat nyt on muutenkin ihan turhaa krääsää.

Lahjat kannattaa ostaa joulun jälkeen alennusmyynnistä

Oon miettinyt että miten tämä toimii. Tai siis toimii jos ostaa jotain takuuvarman turhaa tai ei ole niin väliä pitääkö lahjan saaja lahjasta. Lapsilla ainakin helposti vuodessa muuttuu vaatekoko, lempikirjasarja ja kiinnostuksen kohteet. Jos ostaa jotain mitä tietää toisen toivovan, niin eikö aikuinen ole jo vuodessa itse hankkinut tarvitsemansa/haluamansa ja lapsi muuttanut mieltään viidesti?

Vierailija
155/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kymmeniätuhansia kroonisesti kipuilevia ja sairaita jotka ei pääse hoitoon ajoissa tai ollenkaan, nyt näyttää monen kohdalla että totaalisesti lopahti homma, koska valtion koronapelot veti terveydenhuoltosysteemin totaalisen alas.

Että sori ei riitä empatiaa jollekin joka itkee jotain joulua.

Itse en ole jouluostoja tehnyt vuosiin. Ihme lampaita 2020-luvun ihmiset, kun joku kulttuuri käskee että "osta osta osta niin olet hyvä ihminen" niin sit seurataan ja määitään perässä ja voivotellaan voi voi. Voi himmeli sentään.

Vierailija
156/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tienannut pari sataa euroa pitämällä kirpputoripöytää viikon. Myyn lasten vanhoja vaatteita (eivät ole merkkivaatteita) ja kaikenlaista tavaraa, mitä en enää välttämättä tarvitse. Vaatii tietysti vähän aikaa ja viitseliäisyyttä, mutta mielestäni suhteellisen helppo tapa saada lisää rahaa.

Itse sain viikosta 20e käteen ja työ oli kova. Tuo kannattaa vain jos on hamstrannut todella paljon tavaraa. 

Vierailija
157/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, olikos tämä ensimmäinen tämän vuoden jouluvalitus. Että te jaksatte vuodesta toiseen. Ja samat jutut.

Joka joulun alla tulee myös ohjeita miten pitää säästää jo ennen joulua. Yritän tässä nyt selittää, miten se voi olla mahdotonta. Säästöön ei jää yrityksistä huolimatta mitään, ei ole jäänyt kuukausiin. Kaikki vaivalla säästetyt rahat menevät akuutteihin tilanteisiin.

Lasten isä ei osta lahjoja, koska hän asuu tuetusti ja saa edunvalvojalta vain pienen käyttörahan. Ei näin ollen maksa elareitakaan, vaan Kelan minimin saan.

Ruokabudjetti vaihtelee 400-700 välillä/kk. Tuosta rahasta maksan myös kaikki muut päivittäistavarat ja hankinnat, mahdolliset terveydenhoitomenot yms. Onneksi lapset ovat lopettaneet kasvamisen, vaatteisiin ei mene enää hurjasti rahaa.

Pidän joulusta ja se on mielestäni vuoden parasta aikaa, mutta tämä raha-asioiden kanssa puljaaminen vähän vie iloa siitäkin. Pakko nyt varmaan sukulaisille kertoa tilanteesta avoimesti, niin saan rauhan. Läheisiin mulla on hyvät välit, mutta ehkä he eivät ihan ymmärrä, että millaisessa tilanteessa nyt olen. Ap

Muuten hyvä, mutta jotain nyt jää kertomatta. Jos sä olet niin pienituloinen että parin satasen ylimääräiset menot/kk saa talouden miinukselle, noilla tuloilla sä olisit oikeutettu toimeentulotukeen, johon ne ylimääräiset menot voisi laittaa, hammaslääkärit ja muut. Myös yksityinen silmälääkäri menee niihin jos mahdollisuutta ei ole julkisella/julkiselta on lähete eli sille on lääketieteellinen peruste. Jos menee vaan ominpäin niin sitten tietysti ei.

Jos taas tulot on niin isot, ettet toimeentulotukea ja/tai asumistukea saa, tällöin tienaat siis lapsilisät, elatustuen (yht. yli 500e) ja päälle palkkaa vähintään sen 2000e. Vielä tuolla kahden tonnin palkallakin saat vielä asumistukea päälle jos asut vuokralla, jos asut omistusasunnossa niin silloin ehdottomasti kannattaa käyttää muutama lyhennysvapaa kuukausi niin että jättää näin puskuriin rahaa jemmaan jos asumistukeen ei ole oikeutta. Yli kahden tonnin palkalla+lapsilisällä ja elatustuella ollaan taas siinä tilanteessa, että jos tuosta ei saa sitä kymppiä-kahta kuussa säästöön niin johan on kumma.

Tokihan sulla voi olla vaikka ja mitä velkoja, pikavippejä ym. joihin rahat kuluu, mutta sitten on kyllä ihan turha itkeä että yhyy kun ei rahat riitä luksusjoulun järjestämiseen, ei jää säästöön mitään. Silloin pitää vaan hyväksyä se, että nyt hoidetaan tärkeämmät pois ensin ja sitten joskus vuoden parin päästä on sen joulujuhlinnan aika. Ja sitten taas jos noita velkoja ym. ei ole, niin kahden lapsen lähihuoltaja saa kyllä sen verran rahaa tavalla tai toisella, että kyllä siitä se kymppi-kaksi per kuukausi vuoden aikana säästöön menee.

Toki on tilanteita, että sitä rahaa ei vaan jää säästöön, ei millään. Mutta tämä ei nyt kyllä mene läpi. Ihan jo sillä, että väität isän saavan vaan pikku käyttörahan jolla ei lahjoja ostella. Edunvalvojan on kyllä myönnettävä sen käyttörahan lisäksi valvottavalleen rahaa ostaa lahjoja läheisilleen, ne katsotaan ihan asiallisiksi menoiksi, ei edunvalvoja voi vaan istua sen valvottavan rahojen päällä.

Mistä sait päähäsi, että saan palkkaa 2000 euroa? Ja päälle vielä elatustuet? No huh, huh... Eläisin herroiksi noilla tuloilla. Tuloni ovat juuri muutaman kympin päälle sen rajan, että saisimme toimeentulotukea. Pojalla on säästöjä (kesätyö), joten tt-tuen hakeminen on turhaa niinäkin kuukausina, jolloin siihen olisi oikeus. Sanottakoon nyt vielä, että poika opiskelee lukiossa ja siis ostaa kirjansa itse. Voitais tietenkin syödä pojan rahat ja sitten hakea harkinnanvaraisena tt-tukena rahat kirjoihin.

Edunvalvoja ei istu miehen rahojen päällä, koska mitään rahoja ei ole. Kuten jo mainitsin, niin miehen eläke ja hoitotuki menee lähes kaikkinensa asumiseen, ruokailuihin, lääkkeisiin, lääkärikäynteihin yms. Käyttöraha on 100 euroa/kk tällä hetkellä. Tiedän, että se on alle sen minimin, mitä pitäisi olla, mutta en tiedä miksi edunvalvoja ei hae toimeentulotukea miehelle, eikä se oikeastaan mulle kuulukaan...

Jos näin on niin onpa todella kumma systeemi. Että alaikäisen lapsen säästötkin katsotaan omaisuudeksi ja huomioidaan laskelmissa? Eihän lapsi ole velvollinen elättämään itseään saati osallistumaan perheensä elatukseen. Oletko siis saanut kieltävän toimeentulotukipäätöksen tällä perusteella? Entä oletko hakenut harkinnanvaraista toimeentulotukea? Jos et, kannattaa hakea (varmaan tiedätkin tämän, mutta tarvitset siihen kielteisen toimeentulotukipäätöksen, joten ensin pitää hakea perustoimeentulotukea ja kielteisen päätöksen jälkeen harkinnanvaraista). Pystytte varmasti esim. pojan tiliotteiden, työsopimuksen ja tilinauhojen avulla todistamaan, että hän on itse ansainnut rahansa, eikä kyse ole siitä että itse jemmaisit rahaa pojan tilille "piiloon". Ehkä saisitte apua edes noihin lääkärikuluihin.

Ohis, mutta luulin tämän olevan yleistä tietoa, sillä niin paljon tästä on viime vuosina kirjoitettu. Todellakin ihan kaikki tulot, lastenkin, otetaan huomioon toimeentulotuessa. Ihmiset eivät taida ihan ymmärtää miten tiukka systeemi toimeentulotuki on, siinä ei paljoa armoa anneta.

Ja hyvä että onkin tiukka. Kuitenkin lasten tulot otetaan huomioon vain siinä lapsen osuudessa. Lapsella ei ole velvollisuutta muuta perhettä elättää, mutta viimekädessä itsensä on.

Vierailija
158/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä päätettiin, että koronan vuoksi emme vietä tänä vuonna synttäreitä emmekä joulua. Ei vaan rahat riitä. Mennyt liikaa rakaa maskeihin, käsidesiin, saippuaan, kumihanskoihin ja ruuan kotiinkuljetukseen. 

meillä on mennyt vähemmän noihin rahaa kuin mitä ollaan säästetty korona-aikana mm työmatkustamisessa. Pistettiin toinen auto seisontaan kun koronarajoitukset tuli päälle ja kas kummaa yli 400 euroa / kk säästöjä kaikkineensa.

Vierailija
159/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri olin tulossa sanomaan, että elin köyhässä perheessä, enkä mennyt kesätöihin, koska kesätyötienestit olisi laskettu toimeentulotukeen. Yhden kesän olin ja kun minun 1000 euron palkasta ei tullut omiin näppeihin euroakaan, en halunnut mennä uudestaan. Oletus tosiaan on, että kaikkien perheenjäsenten tulot ja varallisuus lasketaan yhteen, oli sitten kyseessä samassa taloudessa elävä äiti, isä, avopuoliso, hoito, säätö, mummo, ukki, naapuri, exä, nyxä, lapsi, lapsipuoli, veli, sisko, käly, miniä tai Pelle Hermanni.

Kaikki ylimääräinen pitää olla käteisenä. Ei minkäänlaista pankkiliikennettä eikä jälkiä esim. säästöistä tilillä, jos on toimeentulotuen asiakas ja haluaa säästää vaikka 100 euro hätätilanteeseen. Aina patjan alle ja sukanvarteen.

Juuri näin. Olen muuten muutaman kerran kauhuissani ajatellut, että mitä sitten, jos ja kun käteinen poistuu kokonaan käytöstä. Ei pienintäkään pelivaraa enää... Totaalista orjuutta ja ankeutta. Mä toivon kuolevani ennen kuin tuo toteutuu.

Avaa tili toiseen pankkiin.  Esim. S-tili on kuluton ylläpitää ja saat sille S-bonuksetkin.  Sossu saa tietää vain sen tilin tiedot, mitkä sinne toimitat.  Tietenkin omantuntosi rajoissa pidät sitä, koska eihän ole tarkoituskaan että nostaisit tukia ja pyörittäsit isoja summia toisella tilillä, vaan juurikin noita muutamaa hassua euroa, joiden selvittäminen aiheuttaa enemmän vaivaa ja vahinkoa, kuin tuottaa hyötyä kellekään.

ja tälläiset huijarit kehtaavat valittaa "rikkaiden verokierrosta" ilman mitään näyttöä moisesta.

Vierailija
160/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin jouluna tarvitsee enempää rahaa kuin muulloinkaan? Juuri nyt on menossa kesän alennusmyynnit monessa paikassa, leluja pelejä sun muuta saa pikkurahalla. Moni nettikauppa myy -50-70% vaikka mitä. Osta joululahjat alesta.  Käytä kekseliäisyyttä. Kortit yms voi tehdä itse. Kirjat ei paljoa maksa. Aikuisille riittää vaikka itse kudotut sukat tai parin euron suklaarasiat, lapsille toki jotain kivaa alesta. Kun ostaa pikkuhiljaa, niin on helpompi "säästää jouluun" kun sukanvarsirahat ei katoa johonkin omiin huvituksiin.

Joulun perinteiset ruoat ovat halvempia kuin moni normiruoka. Perinteiset lootat jne itse tehden:

aamiaiseksi joulupuuro - 2-3 e

Laatikkojen tekoon kollektiivisesti paketti munia, korppujauhopussi ja siirappi ja voipaketti n. 6 e

Porkkanalaatikko (1kg porkkanoita, 2 dl puuroriisiä, litra maitoa)   2,5 euroa

lanttulaatikko (1 kg lanttua, purkki kermaa 80 c )-  2 e

perunat joko laatikkona tai keitettynä n. 1 kg - 2 e

Rosolli (1 kg porkkanaa, muutama omena, 1 kg punajuurta, sipuli) ehkä n. 4 e

Kinkku 4e / kg  - esim. 7 kg kinkku maksaa 28e

lohi 8e / kg - 2 kg kala n. 16 e

Jälkkäriksi joulutorttuja (kg taikinaa + hillo) kustannus n. 3 e

Eli noin 100 eurolla saat perinteisen joulusetin. Halvemmallakin pääsee. Voit kai pyytää muitakin tuomaan jotain syömisiä?

Joulukuusi maksaa n. 20 euroa Rustassa.

Noihin joulukorttien tekemiseen kommentoin sen verran, että askartelutarvikkeet maksaa yllättävän paljon. Eli jos ei ole tarvikkeita kotona ja ihan sellaiset tavalliset peruskortit käy, niin halvemmaksi tulee ostaa kortit. Niitähän saa tyyliin 10 kpl eurolla.

Ilmaista korttimateriaalia on pilvin pimein saatavilla. Esim, vanhat kirjat, pahvit ruokapakkauksista, kahvipaketin folio, langanpätkät jne. Aika pienellä saa vaikka mitä kekseliästä aikaiseksi. Pitää vaan olla innostusta ja ideoita saa vaikka netistä jos ei itse keksi. :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi