Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu tulee, mitään en saa säästöön

Vierailija
08.09.2020 |

Siinäpä se. Jo alkukeväästä olen yrittänyt säästää jouluksi, mutta mitään en ole saanut sivuun. Ensin tuli kolme keikkaa hammaslääkäriin (lähes 200 euroa), silmälääkäriin toista sataa, hautajaiset toisella puolella Suomea veivät osansa, lapsi pitäisi viedä optikolle, ero pitää maksaa, koko ajan uusia yllättäviä menoja, vaikka miten budjetoisi. Rahat eivät vain riitä! Mielellään sitä olisi säästeliäs, ettei tarvitsisi joulun alla tuskailla, mutta taas on itku ja hammastenkiristys...

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin jouluna tarvii rahaa? En minä ainakaan syö sen enempää kuin muutenkaan. Lahjat nyt on muutenkin ihan turhaa krääsää.

Lahjat kannattaa ostaa joulun jälkeen alennusmyynnistä

Oon miettinyt että miten tämä toimii. Tai siis toimii jos ostaa jotain takuuvarman turhaa tai ei ole niin väliä pitääkö lahjan saaja lahjasta. Lapsilla ainakin helposti vuodessa muuttuu vaatekoko, lempikirjasarja ja kiinnostuksen kohteet. Jos ostaa jotain mitä tietää toisen toivovan, niin eikö aikuinen ole jo vuodessa itse hankkinut tarvitsemansa/haluamansa ja lapsi muuttanut mieltään viidesti?

Jos lapsi on kasvava, ostetaan sellaista, että se sopii sitten seuraavana jouluna ja voi olla himpun isokin, jos lapsi on kasvavassa iässä. Meillä tehtiin tätä perheessä, kun ei ollut varaa ostaa kuin esim. yksi talvitakki. Sillä piti selvitä useampi vuosi ja sen jälkeen kasvavat sisarukset. Ei muodikasta toki, mutta jos on oikeasti pennit vähissä niin toimiva temppu.

Itse olen ostanut alesta mm. jouluisia teekokoelmia ja kahvipakkauksia. Katsoo vain, että päiväys riittää. Useissa on 1-2 vuotta päiväystä jäljellä.

Lahjan saaja pitää nyt toki muutenkin tuntea. Tuntuu, että suurin osa ostaa nyt vaan paniikissa jotain, että oiskohan tää kiva?

Vierailija
162/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin jouluna tarvii rahaa? En minä ainakaan syö sen enempää kuin muutenkaan. Lahjat nyt on muutenkin ihan turhaa krääsää.

Oon miettinyt että miten tämä toimii. Tai siis toimii jos ostaa jotain takuuvarman turhaa tai ei ole niin väliä pitääkö lahjan saaja lahjasta. Lapsilla ainakin helposti vuodessa muuttuu vaatekoko, lempikirjasarja ja kiinnostuksen kohteet. Jos ostaa jotain mitä tietää toisen toivovan, niin eikö aikuinen ole jo vuodessa itse hankkinut tarvitsemansa/haluamansa ja lapsi muuttanut mieltään viidesti?

Tämä toimii myös niin päin, että ei osta vuotta aikaisemmin, vaan ostaa tämän joulun lahjat vasta joulun jälkeen. Ei tietty toimi pienille lapsille.

Voi joko antaa lahjakortin, että saat lahjan tammikuussa. Toimii erityisen hyvin teinien vaatelahjojen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä tarkoitat, että koska sinä halusin erota täytyy sun maksaa "eromaksu" kokonaan?

Mä en oo ikinä kuullutkaan moisesta? - en toki eronnutkaan. Onko se joku vero vai kenelle maksetaan?

Vierailija
164/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä toimii myös niin päin, että ei osta vuotta aikaisemmin, vaan ostaa tämän joulun lahjat vasta joulun jälkeen. Ei tietty toimi pienille lapsille.

Voi joko antaa lahjakortin, että saat lahjan tammikuussa. Toimii erityisen hyvin teinien vaatelahjojen kanssa.

Askarreltu Lahjakortti: "mennään yhdessä pizzalle ja ostamaan sulle farkut" - jyvittää kätevästi kustannusta myös konkreettisesti kun yleensä ne vaatekaupan lahjakortit täytyy kuitenkin etukäteen maksaa (ja sitten voi myös nuori itse valita minkä kaupan valikoimasta ne (ale)farkut haluaa... ja tulee myös yhteinen tekeminen.

Tässä voi myös sitten sopia, että 50€ on budjetti, jos halut halvemmat housut niin saat käyttää lopun johonkin muuhun.

Näin meillä tehdään vaikkei suoranaisesti vaikeutta ole saada lahjoja maksettua - inhoan vain sitä 'väkisinostelua' ennen joulua.

Vierailija
165/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitti hyviä vinkkejä antaneille. Päätin nyt sitten hyvissä ajoin kertoa siskolle tilanteesta. Ehkä päästään jonkinlaiseen sopimukseen asiasta ja isällekin täytyy puhua, vaikka se on jotenkin noloa, mut ei kai tässä auta.

Sieneen menen vielä monta kertaa, tarkoituksena poimia sienisalaattisienet. Toistaiseksi täällä ei vain ole rouskuja, mutta ehkä viime viikonlopun sateet auttavat siihen. Kun tossa pähkäilin, niin keksin, että voisin antaa lahjoiksikin ruokalahjoja, voisin keittää puolukkahilloa tai tehdä sinappia tai tehdä esim. jotain silakoita nätteihin purkkeihin.

Lapset ovat isoja joo, ja ymmärtävät kyllä tilanteemme, mutta tietysti haluaisin heitä ilahduttaa jollakin extralla jouluna. Käyn kaupoissa aniharvoin, yleensä vain ruokaostoksilla. Vain tarvittaessa käyn muilla osastoilla tai vaatekaupoissa. Pitäisi kai niitä muita osastojakin kierrellä edullisten löytöjen toivossa. En myöskään selaa nettikauppoja, koska se vain luo tarpeita ja harmittaa, kun ei kuitenkaan ole rahaa ostaa. Käytetyt lahjat eivät ole huono ajatus sekään. Ja voisin vielä vilkaista vaatekaappeihin, löytyisikö jotakin myytävää. Tosin mun täytyy olla tarkkana, että millaisella hinnalla myyn. Asumme kaukana keskustasta ja muutaman euron vaatteen kuljettelu bussilla ei lyö leiville.

Teen itse ruoat pääsääntöisesti.

Toki edunvalvoja antaisi rahaa lahjoihin, jos sitä olisi, mutta miehen eläke menee juokseviin kuluihin, joten rahaa ei hänellä ole ja toisaalta hakkaisi ne lahjarahat kuitenkin pelikoneisiin. Eikä mies toimeentuisi mitään ostamaankaan.

Extratyö ei ole vaihtoehto, koska teen uupumuksen takia osapäivää jo nyt. Ja mun tapauksessa uupumus/masennus johti osastohoitoon. En keikuta venettä.

Hyviä lahjaideoita! Itse olisin erittäin tyytyväinen jos saisin puolukkahilloa,pienenkään purkin.

Vierailija
166/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä tarkoitat, että koska sinä halusin erota täytyy sun maksaa "eromaksu" kokonaan?

Mä en oo ikinä kuullutkaan moisesta? - en toki eronnutkaan. Onko se joku vero vai kenelle maksetaan?

huoh et ole sitten maksuista koskaan kuullut.

"

Paljonko avioeroasian käsittely maksaa?

Vastaus: Avioeroa haetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen hinta on 200 euroa ja toisen vaiheen hinta on 100 euroa. Maksu peritään hakijalta. Jos molemmat puolisot hakevat avioeroa yhdessä, eivätkä mainitse hakemuksessa maksajaa, voidaan maksu periä kummalta puolisolta tahansa. Yhdessä hakiessa puolisot ovat yhteisvastuullisesti maksuvelvollisia eli jos laskun saanut osapuoli ei maksa laskua, se voidaan periä toiselta."

https://oikeus.fi/karajaoikeudet/etela-karjalankarajaoikeus/fi/index/us…

ole hyvä.

Vierailija
167/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huoh et ole sitten maksuista koskaan kuullut.

"

Paljonko avioeroasian käsittely maksaa?

Vastaus: Avioeroa haetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen hinta on 200 euroa ja toisen vaiheen hinta on 100 euroa. Maksu peritään hakijalta. Jos molemmat puolisot hakevat avioeroa yhdessä, eivätkä mainitse hakemuksessa maksajaa, voidaan maksu periä kummalta puolisolta tahansa. Yhdessä hakiessa puolisot ovat yhteisvastuullisesti maksuvelvollisia eli jos laskun saanut osapuoli ei maksa laskua, se voidaan periä toiselta."

https://oikeus.fi/karajaoikeudet/etela-karjalankarajaoikeus/fi/index/us…

ole hyvä.

Kiitos ja Huoh itsellesi 😉

En ole kuullut kun en ole eronnut, eikä kukaan eronneista tuttavistani ole moisesta suurta numeroa tehnyt.

Isoäitini opetti, tyhmiä kysymyksiä ei olekaan, jos ne vilpittömin mielin esittää...

Vierailija
168/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta ero tosiaaan maksaa ensivaiheessa 200 euroa. Se on käsittelymaksu käräjäoikeudelta. Puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen, jos eroa yhä haetaan tulee maksettavaksi vielä satanen lisää.

169/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljään vuoteen ei ole lahjoja tullut eikä mennyt se menee nollalla eurolla nytkin. Sapuskat teen yhdenhengen mittakaavassa ihan alusta alkaen ne perinteiset loorat. Juurekset on halpoi vähän vaihtelen mitä eripäivinä syön. Koristeet on ikivanhoja mutta kelpaa hyvin. Sattuu oleen postin "ikimerkkejä" läjäpäin perintönä saatuja ja kakspuoliteippiä, vanhoja kortteja ja luova-mieli kyllä minulta yksilölliset kortit syntyy laittelen jollekkin tietäen että se on taatusti sieläpäässä yllätys. Netistä kattelen Vanamon ja Kolmosen Joulujutun muistellen toisenlaisia Jouluja. Minulla yksi Joulukasetti sellanen tuplaceedee saapi sitä kuunnella niinkuin aina.

Polttelen tuikkuja niitä jäi viimevuodesta. Netistä kuuntelen Kari Tapion Joulukonserttia Kallion kirkosta ja Tapani Kansaa.

Laskeskelin että saattaa olla käytössä kaikkineen se 40 euroa jos oikein nipistän.

Kotini on puhdas ja rauhallinen niinkuin aina.

.m

Vierailija
170/191 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan hyvätuloinen mutta silti "harrastan" koira- ja pyörälenkeillä pullojen keruuta. Ei ole kivaa, että tölkit ja pullot lojuvat roskina maassa. Tyhjä hedelmäpussi vain taskuun. Tänäänkin tuli kaksi euroa niistä. Enkä siis mitenkään lähde yön selkään etsimään, nappaan mukaan, jos lenkillä tulee vastaan. Vuodessa tästä kertyy joku vajaa kolmisensataa, kerran laskin. Vitonen viikossa on ihan normi. Jos nämä rahat kerää purkkiin vuoden mittaan, niin jo niillä laittaa joulun.

Vierailija
171/191 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärtäen jos ei ole sentin senttiä ylimääräistä - syksyn mittaan voit löytää ainakin muutaman sopivan kirjan wernerjarl.fi outletista (pk sis 2-3 hintaan..) JOS niille aikuisille nyt jotain on "pakko" ostaa.

Ja lapsillekin siellä nyt esim Myyrä-kirjoja 2-3€

Vierailija
172/191 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkis kirjoitti:

Itse olen ihan hyvätuloinen mutta silti "harrastan" koira- ja pyörälenkeillä pullojen keruuta. Ei ole kivaa, että tölkit ja pullot lojuvat roskina maassa. Tyhjä hedelmäpussi vain taskuun. Tänäänkin tuli kaksi euroa niistä. Enkä siis mitenkään lähde yön selkään etsimään, nappaan mukaan, jos lenkillä tulee vastaan. Vuodessa tästä kertyy joku vajaa kolmisensataa, kerran laskin. Vitonen viikossa on ihan normi. Jos nämä rahat kerää purkkiin vuoden mittaan, niin jo niillä laittaa joulun.

Minulla sama harrastus, kauppareissulla kerään tölkit. Asun yläkoulun vieressä ja koululaiset käy tauoillaan lähimarketissa ostamassa energiajuomaa, tyhjät tölkit sitten päätyy ojaan. 

Vierailija
173/191 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloittajan ongelmaa. Itse laitan 100-200e/kk säästöön joulua varten vaikka sairaspäiväraha 950e.

Vierailija
174/191 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on lasten ja eläinten juhla. Itse ostan rakkaalle vanhalle kisulille kasan herkkuja sama vaikka itse söisin kaurapuuroa ( itseasiassa yks joulu söinkin , ei hassumpi joulu). Lapset kaipaa lahjan , voi olla ihan pienikin. Saisitko kirkon diakoniasta apua? Käypä kysymässä.

Vierailija
175/191 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä vinkki! 

"Tässä voi myös sitten sopia, että 50€ on budjetti, jos halut halvemmat housut niin saat käyttää lopun johonkin muuhun." Mä tein näin,sanoin että katsot kolmesta hintyaluokasta ja kaikki rahat,mitä jää,saat käyttää. Heh,Usein toi loppurahat takas,ja oli ostanut keskihintaisen!

Nyt on nuuka ku mikä,maksaa omaa asuntoaan ja on tosi tosi tarkka rahoistaan!

Eli oli sillä kauaskantoisempikin tarkoitus!

Vierailija
176/191 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koko vuoden aikana koske S-bonuksiin tai plussarahoihin ollenkaan, käytän ne jouluna jouluruokaan ja lahjoihin. Lapsille yksntoivelahja, lisäksi jotain pientä kivaa jotta paketteja on muutama. Toivelahjana joku muutaman kympin juttu, lisäksi vaikka suklaarasia, pörrösukat, kirja. Tyytyväisiä ovat olleet. Saavat lisäksi isovanhemmilta ja kummeilta paketteja joten lahjoja on mielestäni aika paljonkin. Jouluruoissa tulee helposti myös liioiteltua ja pahimmassa tapauksessa tulee heitettyä pyhien jälkeen osa roskiin. Tuo on myös hyvä periaate ettei aikuiset osta toisilleen lahjoja. Viemisiksi voi kyläpaikkaan tehdä vaikka taatelikakun ja viedä glögiä. Näissäkin usein ajatus on tärkein..

Myös joidenkin pankkien tarjoama mikrosäästäminen on helppo ja huomaamaton säästötapa. Eli rahaa menee automaattisesti erilliselle säästötilille joka kerta kun vingutat korttia. Aseta vaikka 50cnt summaksi, kertyy helposti useita kymppejä tai jopa yli satanen vuodessa. Itsellä tulee ainakin lähes päivittäin, joskus monta kertaa päivässä tehtyä korttiostos.

Vierailija
177/191 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppiksiltä löytyy hyväkuntoista, usein jopa aivan käyttämätöntä, tavaraa lahjaksi, katso jos löytyisi sopivaa. Itse olen keskituloinen ja silti ostan lähes kaiken käytettynä. Paitsi alusvaatteet, uima-asut ja sukat. Kosmetiikka uutena, usein Lidlistä. Korttien lähettämistä olen vähentänyt, suurin osa jouluntoivotuksista Whatsappinä tai s-postilla.

Vierailija
178/191 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä ole ensimmäisiä niistä kymmenistä "köyhistä", jotka tulevat valittamaan joulurahojen puutetta. Yksinkertaisin ja toimiva ohje on, että vietetään vaatimaton joulu. On tosiaan paljon ilmaisiakin asioita, joista voi nauttia. Normaalit lapsetkin ymmärtävät, että kun ei ole rahaa, niin ei ole ja tyytyvät vähempään. Jos vaikka lasten isä hoitaisi ne lahjojen ostot, jos ei ole joutunut eromaksuun osallistumaan. Ja millainen ihminen ei voi muka omalle siskolleen sanoa, että nyt ei ole varaa laittaa kallista joulua?

Vierailija
179/191 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en koko vuoden aikana koske S-bonuksiin tai plussarahoihin ollenkaan, käytän ne jouluna jouluruokaan ja lahjoihin. Lapsille yksntoivelahja, lisäksi jotain pientä kivaa jotta paketteja on muutama. Toivelahjana joku muutaman kympin juttu, lisäksi vaikka suklaarasia, pörrösukat, kirja. Tyytyväisiä ovat olleet. Saavat lisäksi isovanhemmilta ja kummeilta paketteja joten lahjoja on mielestäni aika paljonkin. Jouluruoissa tulee helposti myös liioiteltua ja pahimmassa tapauksessa tulee heitettyä pyhien jälkeen osa roskiin. Tuo on myös hyvä periaate ettei aikuiset osta toisilleen lahjoja. Viemisiksi voi kyläpaikkaan tehdä vaikka taatelikakun ja viedä glögiä. Näissäkin usein ajatus on tärkein..

Myös joidenkin pankkien tarjoama mikrosäästäminen on helppo ja huomaamaton säästötapa. Eli rahaa menee automaattisesti erilliselle säästötilille joka kerta kun vingutat korttia. Aseta vaikka 50cnt summaksi, kertyy helposti useita kymppejä tai jopa yli satanen vuodessa. Itsellä tulee ainakin lähes päivittäin, joskus monta kertaa päivässä tehtyä korttiostos.

No minä taas asettaisin oman kulutuskäyttäytymiseni kyseenalaiseksi jos käyttäisin rahaa päivittäin saati useita kertoja päivässä. Toki ostoksia voi tulla useita päivässä, mutta kyllä minulla on jopa yli viikon mittaisia jaksoja, jolloin ei tule yhtään ostosta tehtyä.  Toisaalta ehkäpä juuri tästä syystä minulla ei ole näitä ongelmia mitä tässäkin ketjussa on mainittu ja pienistä tuloista huolimatta on minulla merkittävä sijoitusvarallisuus.

Vierailija
180/191 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun säpö on monessa mielipidekyselyssä ja käytännössä joka aamu matkalla töihin ja samoin paluussa kotiin, vastaan väh 1 kyselyyn.

Pientä se on, 20 kyselystä tulee 10 e lahjakortti.

Vuoden lopussa käyn kaikki läpi ja saan kummallekin lapselle 100 e lahjakortit, saa ostaa mitä tarvii.

Viime vuonna kummatkin halusivat uudet reput. Otin 100 e lahjakortit Partioaittaan, kun ekana oltiin käyty katsomasss ja kokeilemassa.

Tuli vielä joku ale ennen joulua. Lahjakortteihin ei tarvinnut juurikaan laittaa mitään päälle.

Ostin yhdestä loppuunmyynnistä 8 Kalevala korun heijastinta. Maksaa 15 e, maksoin 5 e kpl.

Näitä voi tytär viedä kaverilahjaksi ja itsekin käyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi