Miksi vain Suomessa on katastrofaalisen huono syntyvyys?
Monelta jää pohtimatta se, että miksi juuri Suomessa - maailman onnellisimmassa maassa - on tämä tilanne. Missään muussa maassa ei tilanne syntyvyyden kanssa ole näin huono. Sosiaaliturvakin on meillä maailman paras. Mikä siis mättää juuri Suomessa?
Kommentit (986)
Tottakai syntyvyyskin on alhainen kun on tullut niin voimakkaaksi tämä mee too kampanja. On tehty selväksi että jos yrittää pyytää treffeille se on törkeää ehdottelua ja seksuaalista häirintää. Lähempään kanssa käymiseen ja seksiin on ehdottomasti nykyisin oltava lupa ja mieluummin kirjallisena sillä toinen osapuoli saattaa myöhemmin kettuuntua ja syyttää raiskauksesta.
Vierailija kirjoitti:
toksinen feminismi tuhoaaa lapsilykyn. hedelmällisessä iässä olevat miehet on sen verran viisaita, etteivä elatusloukkuun enää nykyisin lankea.
Kunpa olisikin! Sen sijaan valitetaan viikosta toiseen miten naiset ei anna.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai syntyvyyskin on alhainen kun on tullut niin voimakkaaksi tämä mee too kampanja. On tehty selväksi että jos yrittää pyytää treffeille se on törkeää ehdottelua ja seksuaalista häirintää. Lähempään kanssa käymiseen ja seksiin on ehdottomasti nykyisin oltava lupa ja mieluummin kirjallisena sillä toinen osapuoli saattaa myöhemmin kettuuntua ja syyttää raiskauksesta.
Onhan olemassa syliin hyppääviä naisia. Tietänet varmaan itsekin motiivit tuolle toiminnalle.
Vierailija kirjoitti:
Liika yksilökeskeisyys. Siitä johtuu lapsettomuus, avioerot, ahdistus ja masennus, yksinäisyys. Minä, minä, minä. Ja sitten voidaan huonosti kun tajutaan, ettei oltukaan kaikkivoipaisia...
Mikä 50-luvulla oli paremmin?
Onnellisuus ja syntyvyys. Kaksi asiaa jolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ainakaan siltä kannalta katsottaessa mitä sinä asian esität. Jos nämä olisivat jotenkin verrannollisia keskenään niin Afrikan maat olisivat maailman onnellisimpia paikkoja eikä Suomi.
Länsimaissa koulutus on sen verran hyvällä tasolla, että ainakin suurin osa ihmisistä tietää, että lapset ovat kalliita. En ainakaan itse muista nähneeni kenenkään sanovan lausetta "8 lasta ovat taloudellisen menestykseni salaisuus". Ja koska lapset ovat kalliita, ei niitä kovin montaa haluta hankkia. Kehitysmaissa sitten taas uskotaan johonkin uskontoon ja kuvitellaan että jokainen lapsi on siunaus ja asiat järjestyy. Historia ei näytä että tämä ajattelu veisi kovin pitkälle. Nigeria missä nainen saa keskimäärin 7 lasta on melkein puolet väestöstä köyhyysrajan alapuolella. Ei vaikuta kovin onnelliselta.
Muutenkaan en ymmärrä tätä hössytystä syntyvyydestä. Onko se nyt maailman huonoin asia jos väkiluku yleisesti vähenee. Töihin tarvitaan vähemmän tekijöitä ja maapallon resurssit vuotta kohden muutenkin kulutetaan loppuun jo ennen aikoja. Mielummin voisi miettiä mitä voisi tehdä ettei kehitysmaissa tehtäisi enää niin paljon lapsia mitä nyt tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä ole mitään väliä itselle, kun on kuollut. Pahempi on kun lapsesi tai lapsenlapsesi löytävät sinut mädäntyneenä kotoasi.
Eipä niin mutta se 10 vuotta sitä ennen kun kurttusena mummona tai paappana toivoisit että joku vielä vierailisi vaan etpä kiinnosta ketään. Ne joilla on lapsia niin voivat sentään soitella ja vierailla.
Niinkö ajattelit vietää loppusi? Luulen ettei sinua ne sukulaiset tule katsomaan, kun eivät halua olla huonosti nykyaikaa ymmärtävän tylsän vihreistä pauhaavan vaarin luona.....
Minun harrastuspiireissä ollaan 90 vuotiaiksi ja siellä kuollaan saappaat jalassa eikä sukulaisia kiusaamalla.
Turha tässä on hevostella. Fakta on se että Helsingissä on paljon yksinäisyydestä kärsiviä vanhuksia. Ei ole kiva olla vanha ja sairas kun lähimmät elossa olevat sukulaiset on niin kaukaisia ettei ne käytännössä jaksa käydä katsomassa. Saat kulkea syöpähoidoista yksin kotiin ja istua siellä täydellisyydessä yksinäisyydessä. Veri on vettä väkevämpää ja lapsellisilla on lapset jotka huolehtii.
Lapset on maailman vanhin ja luotettavin eläkejärjestelmä. Useissa maissa yhteiskunta ei huolehdi vanhuksista mutta lapset huolehtii. Eikä sekään ole mahdotonta että nykyisten työikäisten ollessa eläkeiässä, koko eläkesysteemi on romahtanut ja vanhuksen ainoa turva on omat työkykyiset lapset.
Suomessa on paljon alkoholisti isiä ja pappoja joiden lapset eivät koskaan heitä halua nähdä. Kun tarvitset jälleen mielenterveyspalveluita, kun kuvittelet muista asioita, he pakosta joutuvat olemaan yhteydessä sinuun ja alueesi lääkäriin, saadaksesi sinut pakkohoitoon jota tarvitset. Se on omaksi parhaaksesi. Heitä myös vituttaa se että vaadit heiltä rahaa ja osallistumista elämääsi koska olet heidät tehnyt.
Turha etsiä ääripäitä. Käytännössä valtaosa perheenisistä pitää huolta lapsistaan ja vastavuoroisesti lapset pitävät huolen kun he ovat vanhoja. Totta kai aina on olemassa sairaita vanhempia, mutta ei se tätä peruskaavaa miksikään muuta.
Lapsettomilta nuoruus haihtuu ja vanhana kaverit kuolee tai sairastuu niin ettei niiden kanssa voi mitään kommuuneja perustella. Eikä ne frendit tule sua mihinkään lääkäriin kuskailemaan eikä maksamaan niitä lääkärikäyntejä. Ne on itse samassa jamassa. Valtaosa ikisinkuista viettää vähintään viimeiset 10 vuotta aivan yksin jossain kerrostaloyksiössä. Mun mummoa käy katsomassa tasan omat lapset ja lapsenlapset. Eipä siellä ole muita näkynyt. Ikää 90 v ja kaikki kaverit haudassa.
Ja onhan sekin kova uho että ruvetaan eutanasiaa tekemään. Mitä jos tulee syöpä kuuskybäsenä. Meinaatko vetää heti kuolemanpillerit naamariin vaikka elinaikaa voisi olla vielä 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen vela? Voisko joku suomentaa?
M35,180,90,17
Tuo viimeinen lukema eli 17 lienee älykkyysosamääräsi, vai mitä. Hienosti osaat siihen nähden kirjoittaa!
Käyttäjä35647 kirjoitti:
Muutenkaan en ymmärrä tätä hössytystä syntyvyydestä. Onko se nyt maailman huonoin asia jos väkiluku yleisesti vähenee. Töihin tarvitaan vähemmän tekijöitä ja maapallon resurssit vuotta kohden muutenkin kulutetaan loppuun jo ennen aikoja. Mielummin voisi miettiä mitä voisi tehdä ettei kehitysmaissa tehtäisi enää niin paljon lapsia mitä nyt tehdään.
Tuokin on yleinen myytti että maapallon resurssit muka loppuu. Ei ole mitään tieteellistä faktaa tuon tueksi, mutta ympäristöaktivistit sitä viljelee ilmiselvänä totuutena. 80-luvulla happosateiden piti aiheuttaa maailmanloppu. Samoin ilmaston kylmenemiseen piti alkaa varautua. No sitten ilmasto lähtikin lämpenemään ja nyt on uusi maailmanlopputeoria. Ja kuulkaas niitä maailmanlopun ennustajia on tähän maapalloon mahtunut koko tunnetun historian ajan ja tähän asti sitä loppua ei ole tullut.
Ihmisten osuus ylipäätään maapallon biomassasta on häviävän pieni. Hyönteiset, bakteerit yms. on aivan massiivisessa määrin suurempaa. Maailman 7,6 miljardia ihmistä edustaa vain 0,01 prosenttia kaikesta maailman elämästä.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tutkijat-vertailivat-eliomaaria-…
Plus että kun suomalaiset täältä sukupuuttoon kuolee, niin eiköhän elinkelpoinen kansa tule tilalle ja sikiä entiseen malliin. Että ei se maailma nyt sillä pelastu, että suomalaiset täältä hävitetään. Mutta sehän nyt on muodikas ajatus ja kaikki "älykkäät" tätä toistaa papukaijana. Kun kehitysmaissa syntyy 8 lasta per perhe, niin ongelmaa lähdetään ratkomaan siitä päästä kun Suomessa syntyy alle 2 lasta per perhekunta. Fiksua eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä ole mitään väliä itselle, kun on kuollut. Pahempi on kun lapsesi tai lapsenlapsesi löytävät sinut mädäntyneenä kotoasi.
Eipä niin mutta se 10 vuotta sitä ennen kun kurttusena mummona tai paappana toivoisit että joku vielä vierailisi vaan etpä kiinnosta ketään. Ne joilla on lapsia niin voivat sentään soitella ja vierailla.
Niinkö ajattelit vietää loppusi? Luulen ettei sinua ne sukulaiset tule katsomaan, kun eivät halua olla huonosti nykyaikaa ymmärtävän tylsän vihreistä pauhaavan vaarin luona.....
Minun harrastuspiireissä ollaan 90 vuotiaiksi ja siellä kuollaan saappaat jalassa eikä sukulaisia kiusaamalla.
Turha tässä on hevostella. Fakta on se että Helsingissä on paljon yksinäisyydestä kärsiviä vanhuksia. Ei ole kiva olla vanha ja sairas kun lähimmät elossa olevat sukulaiset on niin kaukaisia ettei ne käytännössä jaksa käydä katsomassa. Saat kulkea syöpähoidoista yksin kotiin ja istua siellä täydellisyydessä yksinäisyydessä. Veri on vettä väkevämpää ja lapsellisilla on lapset jotka huolehtii.
Lapset on maailman vanhin ja luotettavin eläkejärjestelmä. Useissa maissa yhteiskunta ei huolehdi vanhuksista mutta lapset huolehtii. Eikä sekään ole mahdotonta että nykyisten työikäisten ollessa eläkeiässä, koko eläkesysteemi on romahtanut ja vanhuksen ainoa turva on omat työkykyiset lapset.
Suomessa on paljon alkoholisti isiä ja pappoja joiden lapset eivät koskaan heitä halua nähdä. Kun tarvitset jälleen mielenterveyspalveluita, kun kuvittelet muista asioita, he pakosta joutuvat olemaan yhteydessä sinuun ja alueesi lääkäriin, saadaksesi sinut pakkohoitoon jota tarvitset. Se on omaksi parhaaksesi. Heitä myös vituttaa se että vaadit heiltä rahaa ja osallistumista elämääsi koska olet heidät tehnyt.
Turha etsiä ääripäitä. Käytännössä valtaosa perheenisistä pitää huolta lapsistaan ja vastavuoroisesti lapset pitävät huolen kun he ovat vanhoja. Totta kai aina on olemassa sairaita vanhempia, mutta ei se tätä peruskaavaa miksikään muuta.
Lapsettomilta nuoruus haihtuu ja vanhana kaverit kuolee tai sairastuu niin ettei niiden kanssa voi mitään kommuuneja perustella. Eikä ne frendit tule sua mihinkään lääkäriin kuskailemaan eikä maksamaan niitä lääkärikäyntejä. Ne on itse samassa jamassa. Valtaosa ikisinkuista viettää vähintään viimeiset 10 vuotta aivan yksin jossain kerrostaloyksiössä. Mun mummoa käy katsomassa tasan omat lapset ja lapsenlapset. Eipä siellä ole muita näkynyt. Ikää 90 v ja kaikki kaverit haudassa.
Ja onhan sekin kova uho että ruvetaan eutanasiaa tekemään. Mitä jos tulee syöpä kuuskybäsenä. Meinaatko vetää heti kuolemanpillerit naamariin vaikka elinaikaa voisi olla vielä 20 vuotta.
Äitini vihaa miehiä ja lapsia. Toistaiseksi tuntemattomasta syystä päätti kulkea tavallisen polun ollakseen 64v. kitkerä akka.
Sanoi mun muuttopäivänä; älä sinä ota miestä tai saa lapsia.
Mies on, lapsia ei. En halua muuttua katkeraksi akaksi 30v. päästä 😁
Vierailija kirjoitti:
Monelta jää pohtimatta se, että miksi juuri Suomessa - maailman onnellisimmassa maassa - on tämä tilanne. Missään muussa maassa ei tilanne syntyvyyden kanssa ole näin huono. Sosiaaliturvakin on meillä maailman paras. Mikä siis mättää juuri Suomessa?
Ehkä me juuri siksi ollaan onnellisia, kun ei ole liikaa lapsia.
Typerät, laiskat ja henkisesti sairaat miehet.
Osa kuvittelee että heidän elämällään on joku muukin tarkoitus kuin suvun jatkaminen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35647 kirjoitti:
Tuokin on yleinen myytti että maapallon resurssit muka loppuu. Ei ole mitään tieteellistä faktaa tuon tueksi, mutta ympäristöaktivistit sitä viljelee ilmiselvänä totuutena. 80-luvulla happosateiden piti aiheuttaa maailmanloppu. Samoin ilmaston kylmenemiseen piti alkaa varautua. No sitten ilmasto lähtikin lämpenemään ja nyt on uusi maailmanlopputeoria. Ja kuulkaas niitä maailmanlopun ennustajia on tähän maapalloon mahtunut koko tunnetun historian ajan ja tähän asti sitä loppua ei ole tullut.
Ihmisten osuus ylipäätään maapallon biomassasta on häviävän pieni. Hyönteiset, bakteerit yms. on aivan massiivisessa määrin suurempaa. Maailman 7,6 miljardia ihmistä edustaa vain 0,01 prosenttia kaikesta maailman elämästä.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tutkijat-vertailivat-eliomaaria-…
Plus että kun suomalaiset täältä sukupuuttoon kuolee, niin eiköhän elinkelpoinen kansa tule tilalle ja sikiä entiseen malliin. Että ei se maailma nyt sillä pelastu, että suomalaiset täältä hävitetään. Mutta sehän nyt on muodikas ajatus ja kaikki "älykkäät" tätä toistaa papukaijana. Kun kehitysmaissa syntyy 8 lasta per perhe, niin ongelmaa lähdetään ratkomaan siitä päästä kun Suomessa syntyy alle 2 lasta per perhekunta. Fiksua eikö?
Aika pysäyttävää lukea noin tietämätöntä pa-kaa. Resurssit eivät ehkä lopu, mutta se maapallo mikä on jäljellä 9 miljardin länsimaisesti kuluttavan ihmisen jäljiltä on hieman eri kuin nykyinen. Eikö mielestäsi muilla lajeilla kuin ihmisellä ole oikeus elää täällä?
Eniten populaa on juuri ei-sivistysmaissa. Siitä voi päätellä.
Koska täällä kaikilla on kivaa jakaa salaiset seikkailut ja kukaan ei halua sitoutua uskollisena kumppanina tulevaisuuden epävarmuuksien takia. Just saying.
Suorassa yhteydessä työelämän huonontumiseen.
Meillä on jo kolmisenkymmentä vuotta huononnettu työelämää. Se alkaa näkyä jo syntyvyydessä ja ihmisten hyvinvoinnissa rajusti.
Tietty porukka joutui viettämään päivähoitonsa lihasäiliössä. Heidät vietiin päiväksi ihmissiiloon jossa heitä vastassa oli vartija. Vartijoita oli isoon porukkaan nähden vain kolme kappaletta tai vain yksi.
Myöhemmin he oireilivat vakavasti.
Tapahtui koulusurmia.
Työelämässä tapahtuvia menehtymisiä ei mainosteta. Moni alkoholisoituu näköalattoman tulevaisuuden edessä. Ei tule säästöjä, työ on kuormittavaa monen ihmisen edestä tehtävää palkitsematonta työtä, jossa laatu on pakollakin kurjan huonoa.
Palkka, työnlaatu, mikään ei palkitse työntekijää. Jäljelle jää alkoholi.
Edes vapaa-aikaa ei työläiselle jää. Jää treffeillä käynnit ja sosiaalinen elämä, kun on niin väsynyt.
Suomen työelämää on huononnettu jo nuoren aikuisen ihmisen verran. Kun olin nuori, niin Suomen huono työelämä olisi päässyt ravintolaan. Nyt huonolla työelämällä pitäisi olla jo lapsia.
Ei vaan synny mitään parempaa enää.
Yks tavis vaan. kirjoitti:
Koska täällä kaikilla on kivaa jakaa salaiset seikkailut ja kukaan ei halua sitoutua uskollisena kumppanina tulevaisuuden epävarmuuksien takia. Just saying.
Mitä nyt naapurissa elää ja voi hyvin arvot. Olen saanut käsityksen tämän Abbeyn olevan venäläistä perua oleva jenkkiläinen. Ajattelin laittaa kuvamateriaalia naapurin ajatusmaailmasta: https://m.youtube.com/channel/UCIojBPZBfU7AWx-HoVG-N3g
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan halunnut lapsia. Jo lapsena sanoin, etten halua olla kenenkään äiti, ja minulle naurettiin että kyllä se mieli kuule vielä muuttuu. Eipä ole muuttunut vieläkään eikä taida muuttuakaan, ja olen kaiken lisäksi menossa pian sterilisaatioon, vihdoinkin.
Olen aivan helkkarin kiitollinen siitä, että Suomessa naisenkin on nykyään ihan hyväksyttyä olla omasta tahdostaan lapseton – miehiltähän lasten haluamista ei varmasti ole koskaan samalla tavalla vaadittu. On upeaa, että ihmiset saavat vihdoinkin aidosti päättää, haluavatko he lapsia vai ei. Minusta on pöyristyttävää, että lapsia pitäisi tehdä vaan siksi, että "niin kuuluu tehdä" tai yhteiskunnalle veronmaksajiksi. Voin vannoa, ettei yksikään lapsia tehnyt ole hankkinut jälkikasvua yhteiskuntaa varten, vaan omasta itsekkäästä halusta. Sen sijaan surullisen monet ovat tehneet lapsensa vaan siksi, että niin mukamas kuuluu tehdä, ja sen yleensä nämä lapset saavat kyllä kokea nahoissaan etäisinä, vihaisina vanhempina tms. Minusta jokaisen lapsen pitäisi saada syntyä toivottuna.
Mikäli Suomen syntyvyys halutaan nousuun, pitäisi keskittyä tukemaan niitä ihmisiä, jotka haluavat lapsia. Monilla lapsiluku jää toivottua pienemmäksi, koska lisääntyminen aloitetaan liian myöhään tai uuteen lapseen ei ole varaa. Meidät, jotka lapsia emme missään nimessä halua, kannattaisi jättää rauhaan, koska painostamisesta ei ole mitään hyötyä. Vaikka vapaaehtoisesti lapsettomille määrättäisiin 1000 euron vuosittainen ylimääräinen vero, se ei minua saisi lisääntymään.
Onneksi olkoon, sinulla ei ole luonnollisia viettejä. Viettejä jotka ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle siitä asti kun ensimmäinen sydän on alkanut sykkiä.
Googlaapa John Calhoun ja "The beautiful ones." Et välttämättä ole sellainen vapaan tahdon omaava olento kuin kuvittelet.
Liika yksilökeskeisyys. Siitä johtuu lapsettomuus, avioerot, ahdistus ja masennus, yksinäisyys. Minä, minä, minä. Ja sitten voidaan huonosti kun tajutaan, ettei oltukaan kaikkivoipaisia...