Te, joiden mielestä lapsi saa nimen kasteessa
Jos lapsi saa nimen kasteessa, kuka sen nimen hänelle siinä antaa?
Kommentit (435)
En jaksa hämmästellä, miten tämä asia aina uudelleen ja uudelleen otetaan äimisteltäväksi, niin kuin maailman ihmeellisin juttu.
Kastetilaisuudessahan se lapsi nimen saa, joten on täysin turhaa hiustenhalkomista nillittää siitä, että eikun kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi.
Ja sen nimen antavat vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:17"]
On myönnettävä, että minua tämä "sai kasteessa nimen" -ilmoittelu todella hieman "risoo". Kasteessa ei voi antaa nimeä eikä siinä voi saada nimeä. Olen myös kieltämättä huolissani siitä, kuinka huonosti kansankirkkomme jäsenet tuntevat kasteen merkityksen.
Pastori
[/quote]
Ei minulla ainakaan ole kyse siitä, että en tietäisi asiaa, vaan se että minulle sillä on henkilökohtaisesti eri merkitys. Tiedän, että kirkko antaa sille eri merkityksen, mutta minulle kaste merkitsee nimenantotilaisuutta.
[/quote]
Ihan näin sivullisena tässä ihmettelen, MIKSI KUULUT KIRKOON jos et edes usko kirkon toimituksiin?
[/quote]
Koska uskon kuitenkin Jumalaan ja haluan kuulua kirkkoon ja haluan myös osallistua näihin toimituksiin, vaikka tietyistä asioista olenkin eri mieltä. Kun ei ole olemassa uskontokuntaa, joka olisi aivan samaa mieltä kanssani ja oman perustaminen ei jotenkin aja samaa asiaa. ;) Lapseni liitän myös seurakuntaan kasteessa, mutta hänkin saa aikanaan aivan itse päättää haluaako uskoa ja oikeasti sitten kuulua seurakuntaan vai mieluummin erota. Kyseiset toimitukset ovat minulle kuitenkin tärkeitä henkilökohtaisesti vaikka osittan eri mieltä niiden merkityksestä kuitenkin olen. Ne ovat niin pitkään olleet osa suomalaista yhteiskuntaa, niin mielestäni niillä on muitakin merkityksiä kuin vain kirkon niille sanelemat.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:28"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:17"]
On myönnettävä, että minua tämä "sai kasteessa nimen" -ilmoittelu todella hieman "risoo". Kasteessa ei voi antaa nimeä eikä siinä voi saada nimeä. Olen myös kieltämättä huolissani siitä, kuinka huonosti kansankirkkomme jäsenet tuntevat kasteen merkityksen.
Pastori
[/quote]
Ei minulla ainakaan ole kyse siitä, että en tietäisi asiaa, vaan se että minulle sillä on henkilökohtaisesti eri merkitys. Tiedän, että kirkko antaa sille eri merkityksen, mutta minulle kaste merkitsee nimenantotilaisuutta.
[/quote]
Ihan näin sivullisena tässä ihmettelen, MIKSI KUULUT KIRKOON jos et edes usko kirkon toimituksiin?
[/quote]
Koska uskon kuitenkin Jumalaan ja haluan kuulua kirkkoon ja haluan myös osallistua näihin toimituksiin, vaikka tietyistä asioista olenkin eri mieltä. Kun ei ole olemassa uskontokuntaa, joka olisi aivan samaa mieltä kanssani ja oman perustaminen ei jotenkin aja samaa asiaa. ;) Lapseni liitän myös seurakuntaan kasteessa, mutta hänkin saa aikanaan aivan itse päättää haluaako uskoa ja oikeasti sitten kuulua seurakuntaan vai mieluummin erota. Kyseiset toimitukset ovat minulle kuitenkin tärkeitä henkilökohtaisesti vaikka osittan eri mieltä niiden merkityksestä kuitenkin olen. Ne ovat niin pitkään olleet osa suomalaista yhteiskuntaa, niin mielestäni niillä on muitakin merkityksiä kuin vain kirkon niille sanelemat.
Ei välttämättä edes kastetilaisuudessa, jos nimi on ilmoitettu rekisteriin jo ennen kastepäivää.
Aika harva lapsi taitaa saada nimeään edes kasteen yhteydessä, siis siinä hetkeä ennen kastetta. Ainakin useimmat tietämäni vanhemmat ovat antaneet nimen lapselleen jo viikkoja tai ainakin joitakin päiviä ennen kastetta.
Enkä oikein edes voi kuvitella tilannetta, jossa vanhemmat keskenään supattelisivat nimivalinnasta samalla, kun sylikummi ja pappi jo ovat valmiina kastemaljan äärellä, ja sitten kuiskaisivat juuri päättämänsä nimen papin korvaan.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:32"]
Kyllä kaste on ensi sijaisesti nimenanto tilaisuus.
[/quote]
Perinteiselle suomalaiselle tapa"uskovaiselle" varmaankin näin kun ei olla laisinkaan perillä siitä uskontokunnasta johon kuulutaan. Joskus tuntuu, että kirkkoon kuulumattomana ei-uskovana olen paremmin perillä uskonnosta kuin tämän uskonnon "harjoittajat".
Moni ihmettelee, miksi tämä asia risoo tai mitä merkitystä sillä on. Minusta sillä on suuri merkitys juuri siksi, että kyseessä on uskontokunta, jonka jäseneksi lapsi kasteessa liitetään. Minusta se ei missään nimessä ole merkityksetön asia. Itse mietimme vakavsti, kastetaanko lapsemme vai ei. Päätimme, että kastetaan. Mutta tuntuu jotenkin niin oudolta, että se on jollekulle ihan sivuseikka. Ja minusta tuntuisi myös tosi oudolta kuulua uskontokuntaan, josta en tiedä edes keskeisiä perusasioita. Kyllä minä haluan tietää, mitä kristilliseen, luterilaiseen kirkkoon kuuluessani edustan, mistä kyseisessä uskonnossa on kysymys. Ehkä tämä on sitten luonnekysymys. Olen muutenkin sellainen, että minua kiinnostavat asiat ja haluan miettiä huolellisesti sitoumuksiani. En myöskään esim.koskaan äänestä ketään tietämättä, mitä hän tärkeinä pitämistäni asioista on oikeasti sanonut. Hassu rinnastus, kyllä, mutta minulle näissä asioissa on jotain samaa.
Moni ihmettelee, miksi tämä asia risoo tai mitä merkitystä sillä on. Minusta sillä on suuri merkitys juuri siksi, että kyseessä on uskontokunta, jonka jäseneksi lapsi kasteessa liitetään. Minusta se ei missään nimessä ole merkityksetön asia. Itse mietimme vakavsti, kastetaanko lapsemme vai ei. Päätimme, että kastetaan. Mutta tuntuu jotenkin niin oudolta, että se on jollekulle ihan sivuseikka. Ja minusta tuntuisi myös tosi oudolta kuulua uskontokuntaan, josta en tiedä edes keskeisiä perusasioita. Kyllä minä haluan tietää, mitä kristilliseen, luterilaiseen kirkkoon kuuluessani edustan, mistä kyseisessä uskonnossa on kysymys. Ehkä tämä on sitten luonnekysymys. Olen muutenkin sellainen, että minua kiinnostavat asiat ja haluan miettiä huolellisesti sitoumuksiani. En myöskään esim.koskaan äänestä ketään tietämättä, mitä hän tärkeinä pitämistäni asioista on oikeasti sanonut. Hassu rinnastus, kyllä, mutta minulle näissä asioissa on jotain samaa.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:21"]
Eihän kukaan "ota miehensä sukunimeä naimisiin mennessä", vaikka näin tavataankin sanoa. Ei avioliittoon vihkimeselläkään ole tekemistä nimenvaihdon kanssa, sen enempää kuin silloinkin pappi ilmoittaa nimen eteenpäin tarvittaville tahoille, aivan kuten kasteenkin jälkeen.
[/quote]
Itse asiassa kyllä nimenomaan nimi vaihtuu avioliittoon vihkimisen yhteydessä. Ilman vihkimistä nimeään vaihtava ei voi ottaa kyseistä nimeä (jälkeenpäin sen voi tietysti muuttaa, mutta ratkaisempana seikkana on se avioliitto). Vihkijä toki ilmoittaa väestörekisterikeskukseen nimenmuutoksesta, mutta rekisterissä näkyy nimenmuutospäivänä vihkipäivä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:39"]
meidän suvussamme myös nimi julksistaan kasteen yhteydessä ja näin siis sanomme, että lapsi sai nimen kasteen yhteydessä tai kasteessa. Kaikki tiedämme, mistä kasteessa on kysymys, mutta olemme liittäneet siihen mukaan nimenannon. Emme siis luule, että kasteessa on kyse pelkästään nimenannosta mutta sukumme lasten nimet julkistetaan kasteen yhteydessä, jolloin siis lapsemme saavat nimensä kasteessa.
Ihan samalla tavalla puhumme usein vihkimisestä kirkossa, vaikka kirkkoa ei siihen tarvita. Ihmiset liittävät eri tilaisuuksiin eri asioita esim. mummoni ihmetteli, kun häissä ei laulettu lainkaan virsiä. Hänen mielestään ne kuuluivat häihin.
[/quote]
En ymmärrä näitä rinnastuksia.
Miksei vihkimisestä kirkossa voisi puhua olematta epälooginen? Vihkiminen ei vaadi kirkkoa, mutta kirkossa tapahtuvia vihkimisiä on todistetusti olemassa. (:
Sellaista tilannetta, että joku saisi nimensä kasteessa, taas ei ole ollenkaan olemassa. (Tiedän että joku voi merkityksellistää sen niin, mutta jos nyt puhutaan faktojen tasosta, niin sellaista tilannetta ei ole. Voin minäkin merkityksellistää Ruotsin Venäjäksi, ja puhua aina olevani Venäjällä ollessani Tukholmassa risteilyllä, mutta ei Ruotsi silti Venäjäksi muutu.) Se, lauletaanko häissä virsiä vai ei, on mielikuvakysymys. Kuitenkin on kiistatta olemassa sekä häitä, joissa lauletaan, että häitä, joissa ei lauleta.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:06"]
[/quote]
Ja minäkin kerroin jo tuossa edellä, että tiedämme tarkkaan, mistä on kyse kastetilaisuudessa mtta että sukumme perinteen lisäksi olemme liittäneet tilaisuuteen omia traditioita kuten sukumme kastemekon käytön ja nimen julkistamisen kastetilaisuudessa. On oikeasti saivartelua ja ihmeellistä pilkun viilaamista, ettei kykene hyväksymään, että joku saattaa lyhentää sanan kastetilaisuus kasteeksi. Joku toinen puhuu kirkkohäistä, vaikka hääjuhla on pidetty isossa kartanossa ja vihkimisen on suorittanut paikan päällä pappi. Morsian pukeutuu valkoiseen, vaikka menee naimisiin kolmatta kertaa. Ihmiset liittävät erilaisia asioita juhliin ja puhuvat niistä väärillä nimillä, vaikka tarkoittavatkin aivan oikeaa asiaa. Meillä ei muuten puhuta edes kastejuhlasta vaan ristiäisistä. Siinäpä vasta sana, joka ei kuvaa lainkaan tilaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 18:21"]
Eihän kukaan "ota miehensä sukunimeä naimisiin mennessä", vaikka näin tavataankin sanoa. Ei avioliittoon vihkimeselläkään ole tekemistä nimenvaihdon kanssa, sen enempää kuin silloinkin pappi ilmoittaa nimen eteenpäin tarvittaville tahoille, aivan kuten kasteenkin jälkeen.
[/quote]
Itse asiassa kyllä nimenomaan nimi vaihtuu avioliittoon vihkimisen yhteydessä. Ilman vihkimistä nimeään vaihtava ei voi ottaa kyseistä nimeä (jälkeenpäin sen voi tietysti muuttaa, mutta ratkaisempana seikkana on se avioliitto). Vihkijä toki ilmoittaa väestörekisterikeskukseen nimenmuutoksesta, mutta rekisterissä näkyy nimenmuutospäivänä vihkipäivä.
[/quote]
Totta, vihkimisessä voi saada aviopuolison sukunimen jos niin tahtoo, eli nimenomaan juuri VIHKITOIMITUS antaa oikeuden uuteen sukunimeen kun taas KASTE EI anna oikeutta mihinkään nimeen.
On kyllä käsittämätöntä, miten joillakin jankkaajille ei täällä mene kaaliin, että myöskään kasteTILAISUUDESSA ei nimeä anneta, vaan se on annettu, kun siitä on päätetty. Siihen ei liity mitenkään se, kuka nimen on julkistanut tai kenelle siitä on kerrottu.
Ainoastaan silloin voidaan sanoa lapsen saaneen nimen kastetilaisuudessa, jos kesken juhlien äiti ja isä vetäytyvät nurkkaan miettimään, mikäs se nimi nyt voisi olla, ja tekevät asiasta päätöksen. Kuinka monella "kasteessa lapselleen nimen antaneella" näin on käynyt?
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:06"]
[/quote]
Ja minäkin kerroin jo tuossa edellä, että tiedämme tarkkaan, mistä on kyse kastetilaisuudessa mtta että sukumme perinteen lisäksi olemme liittäneet tilaisuuteen omia traditioita kuten sukumme kastemekon käytön ja nimen julkistamisen kastetilaisuudessa. On oikeasti saivartelua ja ihmeellistä pilkun viilaamista, ettei kykene hyväksymään, että joku saattaa lyhentää sanan kastetilaisuus kasteeksi. Joku toinen puhuu kirkkohäistä, vaikka hääjuhla on pidetty isossa kartanossa ja vihkimisen on suorittanut paikan päällä pappi. Morsian pukeutuu valkoiseen, vaikka menee naimisiin kolmatta kertaa. Ihmiset liittävät erilaisia asioita juhliin ja puhuvat niistä väärillä nimillä, vaikka tarkoittavatkin aivan oikeaa asiaa. Meillä ei muuten puhuta edes kastejuhlasta vaan ristiäisistä. Siinäpä vasta sana, joka ei kuvaa lainkaan tilaisuutta.
[/quote]
Ok, teillä saa toki olla näin, ei minulla ole siitä mitään nillittämistä. Mutta myönnät varmaan, että nimen ilmoittaminen vasta kastejuhlassa ei ole ainoastaan teidän sukunne "oma tapa", vaan hyvinkin yleinen perinne, jonka pohjalta teidänkin sukunne on tavan aivan varmasti omaksunut? Ja että siitä johtuen moni oikeasti luulee, että siinä on kyse vaan nimenannosta. Ja minua jotenkin hämmentää, että noin oleellinen rituaali tapahtuu tuosta noin vain ja moni vanhempi kuvittelee oikeasti, että kyse on vain nimen annosta. Oudolta tuntuu.
53:lle. Puhu mitä puhut, mutta ÄLÄ SITTEN MUITA SYYTÄ jos puheistasi saa täysin väärän käsityksen. Jos Hääkutsuun laittaa, että häät on vanhalla Kirkolla vaikka ne oikeasti on Työväentalolla (mutta kun olette kirkosta tottuneet puhumaan) niin saattaa olla, että ihan kaikki vieraat EI löydä perille (oma sukusi nyt tottakai löytää).
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:38"]
Useimmitenhan se nykyään kysytään jo sairaalassa, ainakin minun piti sellainen lappu täyttää siellä. Eli VANHEMMAT antavat nimen ja se sitten kasteessa julkaistaan, siis jos kastetaan. Jos ei niin tieto lähetetään siv rekisteriin. Muutoinhan kastamattomat olisi tosiaankin nimettömiä ;)
[/quote]
Me muut puhutaan Suomen käytänteistä. Ei luulisi olevan yllättävää.
[/quote]
Jaha, no ihan TYKSissä olen 2 lasta synnyttänyt ja siellä piti tuo lappu täyttää. Ja ihan olen paljasjalkainen SUOMALAINEN kristitty mutta en evlut. Että mikä tässä oli sulle noin vaikeaa ymmärtää???
[/quote] Mulla 4 tyksiläistä eikä mitään lappuja ole saatu. Meillä kaste on ollut nimenomaan nimenantotilaisuus.
Intetäänkö samalla onko sektio synnytys? Ihan yhtä järkevää...
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 17:38"]
Useimmitenhan se nykyään kysytään jo sairaalassa, ainakin minun piti sellainen lappu täyttää siellä. Eli VANHEMMAT antavat nimen ja se sitten kasteessa julkaistaan, siis jos kastetaan. Jos ei niin tieto lähetetään siv rekisteriin. Muutoinhan kastamattomat olisi tosiaankin nimettömiä ;)
[/quote]
Me muut puhutaan Suomen käytänteistä. Ei luulisi olevan yllättävää.
[/quote]
Jaha, no ihan TYKSissä olen 2 lasta synnyttänyt ja siellä piti tuo lappu täyttää. Ja ihan olen paljasjalkainen SUOMALAINEN kristitty mutta en evlut. Että mikä tässä oli sulle noin vaikeaa ymmärtää???
[/quote] Mulla 4 tyksiläistä eikä mitään lappuja ole saatu. Meillä kaste on ollut nimenomaan nimenantotilaisuus.
[/quote]
No silloin kun itse synnytin niin oli tuo käytäntö, eli en tiedä onko nyt. Mutta silloin oli ja lisäksi sairaala hoiti nimien ilmoittamisen sivrekisteriin eli ei tarvinnut itse tehdä sitäkään.
Asunnon yhteydessä on vessa, eli tarkoittaako tämä että ASUNTO ON siis VESSASSA? Voi sitä kaikenlaista puhua, mutta ei se tarkoita sitä, että se olisi OIKEIN sanoa niin!