Suuri kuukuppigallup
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat?
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi?
3. Kuukupin hyvät puolet?
4. Kuukupin huonot puolet?
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä?
Olisin kiitollinen vastauksista!
Kommentit (98)
-Lunette, kaksi eri kokoa
- pari vuotta, 35
- Voi pitää kauan, tulee lopulta halvaksi, ekologinen, siisti, huomaamaton, ei tarvitse huolehtia onko kaapissa siteitä kun menkat alkaa
- Laittaminen ja pois ottaminen tuntuu epämukavalta, joskus falskaa, "pissahädän tunne" toisinaan, yleisissä vessoissa voi olla hankalaa jos vessakopissa ei ole lavuaaria.
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä?
- En ole käyttänyt muita merkkejä
Se veri on kupissa, ei emättimessä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 13:29"]
[/quote]
Kenelle tämä oli osoitettu ja mihin liittyen?
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Lunette, molemmat koot
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? Pari vuotta, 32
3. Kuukupin hyvät puolet? Mukava, huomaamaton, helpottaa toimimista
4. Kuukupin huonot puolet? Ei ole luotettava, läikkyy yli. Varmaan siksi, että asennan sen jotekin väärin, mutta en ole oppinut näinä vuosina. Kokoja mulla on kaksi, joten siinä ei ole syy. Isossa koossa vielä se huono puoli, että se tuntuu hiukan ja on vaikeampi poistaa.
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? En ole käyttänyt eri merkkejä, mutta kokojen välillä samat kuin mainitsin ja vielä se, että pientä on helpompi käyttää kun se on pehmeämpää materiaalia. Toisaalta siksi se myös läikkyy yli helpommin, se nimittäin menee jotenkin kasaan välillä kun esim. vaihtaa tietyllä tavalla asentoa, treenatessa jne.
[/quote] siihen ph-juttuun että veri ois emättimessä 7 vrk
1. Lunette
2. olen käyttänyt 4v, nyt olen 30v
3. En kärsi menkoista yhtään samalla tavalla kun ei tunne miten veri lorahtelee siteeseen. Limakalvoni eivät kestäneet tamponeja. Nyt on melkein kuin ei menkkoja olisikaan, paitsi päivänä 2 jolloin kuppia joutuu tyhjentämään 2h välein.
4. Sama homma kun muilla eli puhdistus hankalaa joissain yleisissä vessoissa jos ei ole allasta ja hanaa. Jos kaadan sisällön (esim. päivänä 2) vessapyttyyn niin sinne se jää vaikka kuinka huuhtelisi :(
5. Ei ole muita, nyt himoitsen uutta lunettea kivemman värisenä :)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 15:52"]
[/quote]
Niin arvelinkin. Ymmärsitköhän lukemasi ihan oikein tai luitko sitä ylipäänsä kokonaan? Jos ymmärsit, niin sitä kummallisempi on kommenttisi. Sehän nimittäin oli vähän niin kuin koko jutun pointti, että kun se veri on siellä kupissa niin se ei leviä pitkin emätintä muuttamaan ph:ta.
t. se joka siitä kirjoitti
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Lunette (+ PinkCup ja Divacup)
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? 7 vuotta, 32 v.
3. Kuukupin hyvät puolet? Huomaamaton, pitkäikäinen, voi pitää yöllä, ei tarvitse koko ajan ostaa lisää, vihasin siteitä!
4. Kuukupin huonot puolet? Haluaisin vieläkin suurivetoisemman kupin :D, peseminen on välillä hankalaa, jos ei ole saatavilla puhdasta vettä
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? Lunette on paras. Diva oli liian pitkä ja falskasi vähän. Pink cup taas oli hankala poistaa ja "tarrasi" aika tiukkaan kiinni :D Vetoisuus oli myös liian pieni.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:02"]
Hygieenisintä käyttää normaalia sidettä.
[/quote]
Jos sais vielä perusteet tälle, kiitos. Miten se voi olla hygieenisintä, kun siinä verinen, hengittämätön sinä on suoraan alapäätä vasten?
Mä saan siteistä hiivatulehduksia ja iho- ja limakalvoärsytystä. Kun jouduin jälkivuodon aikana käyttämään siteitä, ärtyi mulla alapää niin paljon, että viimeiset pari viikkoa mulla ei ollut muuta neuvoa kuin jättää side pois ja vaihtaa alkkareita monta kertaa päivässä.
[/quote]
Naurahdinpa ääneen tälle: "..kun siinä verinen hengittämätön sinä on suoraan alapäätä vasten." Mikä mielikuva! :D
Tajuan kyllä miks osa miettii vielä, mutta mun pään käänsi tää kirjoitus tai oikeastaan ne kommentit, kun kaikista toi on niin hyvä! :) http://moumou.refashion.fi/2011/05/20/nain-tyttojen-kesken/ Ja sit se joku Laura kans kirjoitti tosta, mut en löydä linkkinä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 16:03"]
[/quote]
Niin arvelinkin. Ymmärsitköhän lukemasi ihan oikein tai luitko sitä ylipäänsä kokonaan? Jos ymmärsit, niin sitä kummallisempi on kommenttisi. Sehän nimittäin oli vähän niin kuin koko jutun pointti, että kun se veri on siellä kupissa niin se ei leviä pitkin emätintä muuttamaan ph:ta.
[/quote]
Öö..nyt tuo sinun komenttisi kuulostaa vähän ristiriitaiselta. Eikös tuolla ylempänä joku sanonut, että ph tasapaino pysyy paremmin kohdillaan, jos veri ei ole koko ajan vaikuttamassa emättimeen (eli käyttää siis sidettä kupin sijasta), tämä ylempi kommentti vastasi siis siihen, että ei se veri siellä emättimessä ole vaikuttamassa vaan kupissa.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 16:03"]
[/quote]
[/quote]
Öö..nyt tuo sinun komenttisi kuulostaa vähän ristiriitaiselta. Eikös tuolla ylempänä joku sanonut, että ph tasapaino pysyy paremmin kohdillaan, jos veri ei ole koko ajan vaikuttamassa emättimeen (eli käyttää siis sidettä kupin sijasta), tämä ylempi kommentti vastasi siis siihen, että ei se veri siellä emättimessä ole vaikuttamassa vaan kupissa.
[/quote]
Tähänkö kommenttiini viittaat?
"Tämä on omaa spekulaatiotani, mutta menkathan normaalisti pistävät emättimen ph:n vähän huonompaan suuntaan ja menkkojen jälkeen voikin tämän vuoksi tulla bakteeriepätasapainoa. Olen miettinyt, että veri sotkee emätintä vähemmän perusteellisesti kun ei valu kauttaaltaan pitkin emätintä. Siispä voisin kuvitella, että jos pitää kuppia koko menkkojen ajan, niin limakalvojen ph häiriintyy vähemmän verrattuna tilanteeseen, jossa veri valuu 7 päivää kokonaan emättimen läpi siteeseen."
En nyt enää tiedä mihin viestiin ja kehen kirjoittajaan viittaat, mutta tuo oli se minun alkuperäinen kommenttini. Siihen joku totesi, että valkovuoto on se mikä pitää ph:n happamana (eli sellaisena kuin sen pitääkin olla), eli mitä ilmeisimmin hän taas tarkoitti sitä, että toisaalta kuppi kerää myös valkovuodon (eli voisi olla taas haitaksi ph:lle kun hyvää ph:tä edesauttava vuoto on kupissa eikä limakalvoilla). Tähän taas minä totesin, että uskoisin joka tapauksessa, että se valkovuoto toimii paremmin jos ei veri ole sotkenut koko emätintä (niin kuin siteen kanssa käy).
Sitten joku tuli sanomaan "Se veri on kupissa, ei emättimessä.", mikä selvästi liittyi jotenkin minun kommenttiini mutta logiikka oli outo koska sehän juuri oli minunkin koko pointtini että veri on kupissa eikä sotke emätintä kauttaaltaan. Sikäli jos tästä epäjohdonmukaisesta keskustelusta pystyy mitään tulkita niin vahvin veikkaukseni on, että tämä "Se veri on kupissa, ei emättimessä." ei lukenut tai ymmärtänyt tuota minun alkuperäistä kommenttiani vaan käsitti sen juuri päinvastoin (eli siten kuin sinä totesit: "veri ei ole koko ajan vaikuttamassa emättimeen (eli käyttää siis sidettä kupin sijasta"), ja ei vieläkään ymmärrä tajunneensa sitä väärin vaikka kertaalleen jo selvitin asiaa.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 16:45"]
Sitten joku tuli sanomaan "Se veri on kupissa, ei emättimessä.", mikä selvästi liittyi jotenkin minun kommenttiini mutta logiikka oli outo koska sehän juuri oli minunkin koko pointtini että veri on kupissa eikä sotke emätintä kauttaaltaan. Sikäli jos tästä epäjohdonmukaisesta keskustelusta pystyy mitään tulkita niin vahvin veikkaukseni on, että tämä "Se veri on kupissa, ei emättimessä." ei lukenut tai ymmärtänyt tuota minun alkuperäistä kommenttiani vaan käsitti sen juuri päinvastoin (eli siten kuin sinä totesit: "veri ei ole koko ajan vaikuttamassa emättimeen (eli käyttää siis sidettä kupin sijasta"), ja ei vieläkään ymmärrä tajunneensa sitä väärin vaikka kertaalleen jo selvitin asiaa.
[/quote]
Siis "se veri on kupissa, ei emättimessä" -kirjoittaja ei lukenut tai ymmärtänyt... Yksi sana putosi pois.
40
- Lunette
- Viisi vuotta, 23 v.
- Oikein aseteltuna ei tunnu ollenkaan
- Ei tarvitse miettiä, että onko kaapissa siteitä/tamponeja valmiina
- Tarvitsee vaihtaa harvemmin kuin muita suojia
- Vähän alkeellisemmissa oloissa kupin tyhjentäminen ja phdistaminen on vähän hankalaa. Kokemusta muun muassa Kiinan-matkasta ja kesämökistä ilman juoksevaa vettä. Toki tuolloinkin puhdistelu yleensä onnistuu, mutta se vaatii vähän jo luovuutta.
- En. Olen ollut Lunetteen niin tyytyväinen, ettei ole tehnyt mieli kokeilla muita merkkejä.
- Tällä hetkellä käytössä musta MeLuna Soft.
- 7 vuotta, olen 25.
- Ekologisuus, halpa (MeLuna maksoi noin 16€), luotettavuus
- Edellinen (DivaCup) kuppi värjääntyi käytössä, jonka takia valitsin uudeksi kupiksi värillisen, muita haittoja en osaa sanoa. Mua ei ole ikinä ällöttänyt kupin tyhjennys, pesu tai se että kaikissa vessoissa ei kuppia voi pestä tyhjennyksen yhteydessä. Yleisissä vessoissa harmittaa eniten se, jos sormet jäävät kovin verisiksi ja ne pääsee hankaamaan puhtaaksi vasta käsienpesupaikalla. Eli jos kopissa ei ole omaa lavuaaria, jossa sormet voisi heti pestä. Tietysti puhdistan ne paperilla, mutta en tykkää veren hajusta sormissa.
- Lunette ei sopinut mulle, se saattoi olla liian pieni. DivaCup ja MeLuna on olleet hyviä. Nyt olen käyttänyt MeLunaa vajaat kolme vuotta ja aluksi tuntui että sekin valskasi, mutta parin kuukauden jälkeen ei ole ollut ongelmia.
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Nomai
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? Alle puoli vuotta, kohta 30v.
3. Kuukupin hyvät puolet? Parhaimmillaan menkat voi jopa unohtaa, ei niin paljoa ohivuotoja kuin siteissä, voi pitää sisällä kauemmin kuin tamponia,
4. Kuukupin huonot puolet? Traneksaamihapon annostelu vaikeampaa, kun ei näe veren määrää ellei ota kuukuppia aina pois. Joskus voi tuntua jatkuvaa virtsaamisentarvetta, jos kuppi sattuu painamaan virtsarakkoa, näin ei kuitenkaan aina käy. Yleisissä tiloissa kuukupin pesu voi olla hankalaa.
En ole käyttänyt.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 07:40"]
"Tämä on omaa spekulaatiotani, mutta menkathan normaalisti pistävät emättimen ph:n vähän huonompaan suuntaan ja menkkojen jälkeen voikin tämän vuoksi tulla bakteeriepätasapainoa. Olen miettinyt, että veri sotkee emätintä vähemmän perusteellisesti kun ei valu kauttaaltaan pitkin emätintä. Siispä voisin kuvitella, että jos pitää kuppia koko menkkojen ajan, niin limakalvojen ph häiriintyy vähemmän verrattuna tilanteeseen, jossa veri valuu 7 päivää kokonaan emättimen läpi siteeseen."
Tuo emättimen hapan pH johtuu valkovuodosta (sis. glykogeenia, jota limakalvon bakteerit pilkkovat maitohapoksi). Kuukuppihan haittaa myös valkovuodon eritystä.
[/quote]
Voisin silti kuvitella, että sen valkovuodon on helpompi pistää ph balanssiin, jos veri ei ole ollut 7 päivää vaikuttamassa koko emättimessä. Mutta kuten sanottu niin spekuloin vaan... Mulla ei ainakaan ole ollut mitään epämääräisiä kutinoita menkkojen loputtua, toisin kuin side- ja tamponiaikana.