Suuri kuukuppigallup
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat?
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi?
3. Kuukupin hyvät puolet?
4. Kuukupin huonot puolet?
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä?
Olisin kiitollinen vastauksista!
Kommentit (98)
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Lunette
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? 9 vuotta, 25 vuotta
3. Kuukupin hyvät puolet? taloudellinen, luontoa säästävä, ei tss-pelkoa/ei ärsytä paikkoja, aina saatavilla (ainakin kotona), menkat unohtaa, kun kuppi käytössä
4. Kuukupin huonot puolet? kuuraaminen/vaihto-operaatio iso homma, ei voi käytännössä käyttää/vaihtaa matalan hygienian maissa, julkisissa vessoissa ja retkellä, ohivuoto yleensä fataalimpi ja huonommin ennakoitavissa kuin siteen ja tamponin kanssa
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? aikaisemmin keeper luonnonkumista, tuli aika rumannäköiseksi muutaman käyttövuoden jälkeen, kannattaa ostaa värillinen silikonikuppi niin säilyy hyvännäköisenä
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 18:30"]
"Voisin silti kuvitella, että sen valkovuodon on helpompi pistää ph balanssiin, jos veri ei ole ollut 7 päivää vaikuttamassa koko emättimessä."
"Veri on kupissa, ei emättimessä "
[/quote]
Niin, tuo ylempi kommentti oli vastaus siihen kun joku vihjasi että kuppi voisi ehkä haitata ph:ta siinä mielessä että se kerää myös sen hyvää ph:ta edesauttavan valkovuodon. Vastaus (eli tuo ylempi lainaus) taas tarkoitti sitä, että valkovuoto ehkä kuitenkin pistää sen ph:n paremmin balanssiin, jos koko emätin ei ole ollut seitsemää päivää kauttaaltaan veressä (siteen kanssahan siis on, kun veri valuu koko emättimen läpi, kupin kanssa ei koska aika iso osa emättimestä säästyy verikosketukselta kun veri menee kuppiin).
Vielä jotain epäselvää?
[/quote] Mitenkähän sä pärjäät työelämässä? Tai sit sä oot just niitä jotka selittää niin epäselvästi, että toinen on sen takia sekaisin eli joo, jäi epäselväksi mutta anna olla. =D
[/quote]
Sä kuulut näköjään niihin jotka ei selitä eikä kysy mitään, korkeintaan heittelee sattumanvaraisia sanoja tai lyhyitä lauseita ja olettaa toisen olevan ajatustenlukija ja osaavan vastata just siihen kysymykseen jota mietit mutta jota et osaa sanoa ääneen. Mua jopa usein pyydetään neuvomaan töissä. Katsos jos joku ilmaisee selkeästi mihin tarvitsee apua niin selkeä neuvominenkin on aika helppoa.
Olen jo aikaisemminkin pyytänyt kertomaan mikä on epäselvää, mutta ei. Varmasti jos tietäisin, mikä tarkalleen tässä on sulle epäselvää niin osaisin myös vastata kohdennetusti. Nyt taas joudun selittää vain jotakin jonka epäilen liittyvän tähän epäselvyyteen, päätellen siitä mitä viestejä käsket mun lukea ja minkälaisia lainauksia heittelet keskusteluun (tietenkin lainauksia ilman mitään perustelua tai selvennystä).
Joka tapauksessa jos sä olet se joka sanoi näin "Eikös tuolla ylempänä joku sanonut, että ph tasapaino pysyy paremmin kohdillaan, jos veri ei ole koko ajan vaikuttamassa emättimeen (eli käyttää siis sidettä kupin sijasta)" niin sä olet ymmärtänyt lukemasi väärin, koska kukaan ei ole noin sanonut. Päinvastoin, koko ajan pointtinani on ollut että kun se veri on siellä kupissa niin se ei vaikuta emättimen ph:n yhtä paljon kuin jos veri valuisi 7 päivän ajan koko emättimen läpi vaikuttaen emättimen limakalvoihin kauttaaltaan. Se, että veri on viikon ajan vaikuttamassa koko emättimeen tarkoittaa siteen käyttöä, ei kupin, koska tosiaan sidettä käytettäessä veri valuu kauttaaltaan koko emättimen läpi eli vaikuttaa koko emättimeen, kupin kanssa ei koska aika iso osa limakalvoista säästyy verikosketukselta kun kuppi kerää veret jo aika ylhäällä.
Anteeksi nyt kun jatkan ja varmaan mielestäsi edelleen yhtä epäselvästi, mutta parempaan en vastaukseen en pysty niin kauan kuin sinä et pysty esittämään selkeää kysymystä siitä mikä sinulle on tässä epäselvää.
En tiedä onko kysymys nyt vaan siitä, että sinun on äärimmäisen vaikeaa käsittää ymmärtäneesi lukemasi väärin. Siitähän tässä nyt ilmeisesti on kuitenkin kyse. Kommentti "Voisin silti kuvitella, että sen valkovuodon on helpompi pistää ph balanssiin, jos veri ei ole ollut 7 päivää vaikuttamassa koko emättimessä." viittaa siihen, että valkovuodon on helpompi laittaa ph balanssiin kun on käytetty kuppia eli kun veri ei ole vaikuttanut 7 päivää koko emättimeen.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 18:29"]
En ymmärrä miten esim. uidessa kuukuppi voisi olla parempi kuin tamponi? Kertokaa.
[/quote]
Mielipideasioitahan nämä on, ja osittain omasta anatomiasta kiinni. Itse olen nähtävästi sen verran pienipaikkainen, että pienimmätkään tamponit eivät asetu oikein hyvin ja ohivuotoja tulee oikeastaan poikkeuksetta. Kuukuppi toimii minulla paremmin, vaikka senkin kanssa on se ongelma, että kohdunnapukka asettuu osittain kupin sisään ja siksi siihen ei mahdu niin paljoa vuotoa kuin normaalisti. Lisäksi minulla tamponi kuivattaa limakalvoja aika pahasti niukemman vuodon päivinä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 19:31"]
En ymmärrä miten esim. uidessa kuukuppi voisi olla parempi kuin tamponi? Kertokaa.
[/quote]
No erityisesti uidessa kuppi on parempi siinä mielessä, että tamponiin imeytyy narua pitkin vettä. Kuppi taas on kuin tulppa. Sitten toinen merkittävä etu tamponiin verrattuna on se, että tamponi kuivattaa eikä sitä tämän vuoksi voi pitää varmuuden vuoksi ennen menkkoja eikä toisaalta ihan menkkojen lopussa kun vuoto on tosi niukkaa.
Joo, ja lisäisin tähän vielä uimisesta
Vau, onpa paljon vastauksia :) Itse olen vasta hankkimassa ensimmäistä kuppiaan ja en osaa päättää Lunetten ja PinkCupin väliltä, jälkimmäisen sanotaan olevan pehmeämpi. Sinä, joka sanoit omistavasi PinkCupin, onko se tosiaan joustavampi?
ap
Oho, viimeinen lauseenpuolikas jäi roikkumaan kun aloitin ensin kirjoittamaan asiaa eri tavoin :D Eli tuo viimeinen "kappale" ei yritä sanoa yhtään mitään...
66
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 19:35"]
Vau, onpa paljon vastauksia :) Itse olen vasta hankkimassa ensimmäistä kuppiaan ja en osaa päättää Lunetten ja PinkCupin väliltä, jälkimmäisen sanotaan olevan pehmeämpi. Sinä, joka sanoit omistavasi PinkCupin, onko se tosiaan joustavampi?
ap
[/quote]
Tähän sanoisin, että joustavuus ei välttämättä ole vain hyvä asia. Ainakin mä jouduin vaihtamaan isomman lunetteni uuteen, kun se pehmeni jossakin vaiheessa niin että se oli tosi vaikea saada aukeamaan kunnolla. Tarpeeksi jämäkkä kuppi aukeaa helposti.
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? olen yrittanyt kayttaa silloin talloin, ostin sen kolme vuotta sitten, 31
3. Kuukupin hyvät puolet? taloudellinen, luontoa säästävä
4. Kuukupin huonot puolet? vaikea asettaa, kuppi menee usein vinoon tai hieman epamukavasti, ohivuotoa melkein aina tai sitten kuppi tulee tayteen jo tunnissa, normaalistikin kaytan kahta tampoonia kerralla, ei uskalla kayttaa ilman sidetta, joten roskaa tulee joka tapauksessa
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? en
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 18:30"]
"Voisin silti kuvitella, että sen valkovuodon on helpompi pistää ph balanssiin, jos veri ei ole ollut 7 päivää vaikuttamassa koko emättimessä."
"Veri on kupissa, ei emättimessä "
[/quote]
Niin, tuo ylempi kommentti oli vastaus siihen kun joku vihjasi että kuppi voisi ehkä haitata ph:ta siinä mielessä että se kerää myös sen hyvää ph:ta edesauttavan valkovuodon. Vastaus (eli tuo ylempi lainaus) taas tarkoitti sitä, että valkovuoto ehkä kuitenkin pistää sen ph:n paremmin balanssiin, jos koko emätin ei ole ollut seitsemää päivää kauttaaltaan veressä (siteen kanssahan siis on, kun veri valuu koko emättimen läpi, kupin kanssa ei koska aika iso osa emättimestä säästyy verikosketukselta kun veri menee kuppiin).
Vielä jotain epäselvää?
[/quote] Mitenkähän sä pärjäät työelämässä? Tai sit sä oot just niitä jotka selittää niin epäselvästi, että toinen on sen takia sekaisin eli joo, jäi epäselväksi mutta anna olla. =D
[/quote]
Sä kuulut näköjään niihin jotka ei selitä eikä kysy mitään, korkeintaan heittelee sattumanvaraisia sanoja tai lyhyitä lauseita ja olettaa toisen olevan ajatustenlukija ja osaavan vastata just siihen kysymykseen jota mietit mutta jota et osaa sanoa ääneen. Mua jopa usein pyydetään neuvomaan töissä. Katsos jos joku ilmaisee selkeästi mihin tarvitsee apua niin selkeä neuvominenkin on aika helppoa.
Olen jo aikaisemminkin pyytänyt kertomaan mikä on epäselvää, mutta ei. Varmasti jos tietäisin, mikä tarkalleen tässä on sulle epäselvää niin osaisin myös vastata kohdennetusti. Nyt taas joudun selittää vain jotakin jonka epäilen liittyvän tähän epäselvyyteen, päätellen siitä mitä viestejä käsket mun lukea ja minkälaisia lainauksia heittelet keskusteluun (tietenkin lainauksia ilman mitään perustelua tai selvennystä).
Joka tapauksessa jos sä olet se joka sanoi näin "Eikös tuolla ylempänä joku sanonut, että ph tasapaino pysyy paremmin kohdillaan, jos veri ei ole koko ajan vaikuttamassa emättimeen (eli käyttää siis sidettä kupin sijasta)" niin sä olet ymmärtänyt lukemasi väärin, koska kukaan ei ole noin sanonut. Päinvastoin, koko ajan pointtinani on ollut että kun se veri on siellä kupissa niin se ei vaikuta emättimen ph:n yhtä paljon kuin jos veri valuisi 7 päivän ajan koko emättimen läpi vaikuttaen emättimen limakalvoihin kauttaaltaan. Se, että veri on viikon ajan vaikuttamassa koko emättimeen tarkoittaa siteen käyttöä, ei kupin, koska tosiaan sidettä käytettäessä veri valuu kauttaaltaan koko emättimen läpi eli vaikuttaa koko emättimeen, kupin kanssa ei koska aika iso osa limakalvoista säästyy verikosketukselta kun kuppi kerää veret jo aika ylhäällä.
Anteeksi nyt kun jatkan ja varmaan mielestäsi edelleen yhtä epäselvästi, mutta parempaan en vastaukseen en pysty niin kauan kuin sinä et pysty esittämään selkeää kysymystä siitä mikä sinulle on tässä epäselvää.
En tiedä onko kysymys nyt vaan siitä, että sinun on äärimmäisen vaikeaa käsittää ymmärtäneesi lukemasi väärin. Siitähän tässä nyt ilmeisesti on kuitenkin kyse. Kommentti "Voisin silti kuvitella, että sen valkovuodon on helpompi pistää ph balanssiin, jos veri ei ole ollut 7 päivää vaikuttamassa koko emättimessä." viittaa siihen, että valkovuodon on helpompi laittaa ph balanssiin kun on käytetty kuppia eli kun veri ei ole vaikuttanut 7 päivää koko emättimeen.
[/quote]
Kuule, sä sait useimman meistä sekaisin noilla horinoillas. Juu, en ole sama joka sanoi että "eikö joku ylempänä päläpälä"
Enkä totta puhuen jaksanut lukea tätäkään sun jorinaas sana sanalta.
Olin reissun päällä autossa ja kännykällä ei paljon lainailla joten mun lause oli kohdistettu vain siihen yhteen lauseeseen, mutta se jostain syystä sai sut näkemään punaista. Oliko nämä kaikki ph-jutut sun juttujas vai keskusteliko tästä joku toinenkin?
Nyt kun olen taas tässä koneen äärellä vähän paremmin, (tosin kohta saunaan menossa), niin voisin vastailla sun syytöksiis siitä mitä mun yksi lause sai aikaiseksi.
t: se joka sanoi että veri menee kuppiin (muuta en tainnut sanoakaan asiaan liittyen) paitsi että olin vastaaja nro 2
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 20:05"]
Kuule, sä sait useimman meistä sekaisin noilla horinoillas. Juu, en ole sama joka sanoi että "eikö joku ylempänä päläpälä"
Olin reissun päällä autossa ja kännykällä ei paljon lainailla joten mun lause oli kohdistettu vain siihen yhteen lauseeseen, mutta se jostain syystä sai sut näkemään punaista. Oliko nämä kaikki ph-jutut sun juttujas vai keskusteliko tästä joku toinenkin?
Nyt kun olen taas tässä koneen äärellä vähän paremmin, (tosin kohta saunaan menossa), niin voisin vastailla sun syytöksiis siitä mitä mun yksi lause sai aikaiseksi.
t: se joka sanoi että veri menee kuppiin (muuta en tainnut sanoakaan asiaan liittyen) paitsi että olin vastaaja nro 2
[/quote]
En kyllä sanoisi, että mikään on tässä saanut mut näkemään punaista. Kunhan olen yrittänyt saada selvyyttä, että mikä tässä on epäselvää. En ole saanut siitä selvyyttä, mutta olen yrittänyt silti vastata mutta se ei ehkä auta jos se on jorinaa jota ei kannata lukea. Vastaa ihmeessä syytöksiin jos ehdit (mihin syytöksiin?). Tämä keskustelu menee kyllä vallan hämmentäväksi.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 20:13"]
[/quote]
En kyllä sanoisi, että mikään on tässä saanut mut näkemään punaista. Kunhan olen yrittänyt saada selvyyttä, että mikä tässä on epäselvää. En ole saanut siitä selvyyttä, mutta olen yrittänyt silti vastata mutta se ei ehkä auta jos se on jorinaa jota ei kannata lukea. Vastaa ihmeessä syytöksiin jos ehdit (mihin syytöksiin?). Tämä keskustelu menee kyllä vallan hämmentäväksi.
[/quote]
Olenhan mä ollut sun siskos kaltainen ja mitä kaikkea ihan vaan sen takia, että en jaksa kännykällä viestejä näpytellä... Oothan sä selvästi ollut raivoissas siitä.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 20:16"]
[/quote]
[/quote]
Olenhan mä ollut sun siskos kaltainen ja mitä kaikkea ihan vaan sen takia, että en jaksa kännykällä viestejä näpytellä... Oothan sä selvästi ollut raivoissas siitä.
[/quote]
No en mä kyllä ole raivoissani. Keskustelen vaan mielelläni perustellen, enkä tiedä mikä viesteissäni viittaa raivoon. Alkaa vaikuttaa kohtalaisen turhalta koko tämä keskustelu, kun sinulla ei taida olla mielenkiintoa kertoa, mikä tässä alkujaan oli se ongelma ja epäselvyys. Perusteltu keskustelu kiinnostaa, turha tappelu ei.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 20:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No en mä kyllä ole raivoissani. Keskustelen vaan mielelläni perustellen, enkä tiedä mikä viesteissäni viittaa raivoon. Alkaa vaikuttaa kohtalaisen turhalta koko tämä keskustelu, kun sinulla ei taida olla mielenkiintoa kertoa, mikä tässä alkujaan oli se ongelma ja epäselvyys. Perusteltu keskustelu kiinnostaa, turha tappelu ei.
[/quote]
Sanoin jo aikoja sitten, että unohda koko juttu, mutta jaksoit vaan jauhaa ;=)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 20:01"]
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? olen yrittanyt kayttaa silloin talloin, ostin sen kolme vuotta sitten, 31
3. Kuukupin hyvät puolet? taloudellinen, luontoa säästävä
4. Kuukupin huonot puolet? vaikea asettaa, kuppi menee usein vinoon tai hieman epamukavasti, ohivuotoa melkein aina tai sitten kuppi tulee tayteen jo tunnissa, normaalistikin kaytan kahta tampoonia kerralla, ei uskalla kayttaa ilman sidetta, joten roskaa tulee joka tapauksessa
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? en
[/quote]
Mulla on kuukupin kanssa kankainen pikkuhousunsuoja varoiks jos tulee ohivuotoja. Harvoin tulee, mutta näin välttää kertakäyttösiteiden roskan ja tuntuma on paljon mukavampi (mun iho ei kestä kertakäyttösiteitä tai phs).
ap
[/quote]
Vähän liiankin joustava ja liukas. On vaikea ottaa pois. Saa tosissaan välillä kiskoa. Siksi en omaani juuri käytä, vaan Lunettea.
ap
[/quote]
En ole tuo jolta kysyit, mutta mulla on myös kokemusta sekä Ladycupista (tietääkseni sama asia kuin Pinkcup) että Lunetesta. Juu, Ladycup on tosiaan pehmeämpi, mutta myös perkeleen liukas! En meinannut saada sitä ekoilla kerroilla ulos, vaikka olin Lunettea käyttänyt jo monta vuotta ja siis kokenut kupinkäyttäjä. Eli aloittelijalle suosittelisin Lunettea, vaikka onkin jäykempi.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 22:15"]
ap
[/quote]
Vähän liiankin joustava ja liukas. On vaikea ottaa pois. Saa tosissaan välillä kiskoa. Siksi en omaani juuri käytä, vaan Lunettea.
[/quote]
Oho, täällähän olikin joku jo kertonut saman mitä minäkin. Mulla kyllä on Ladycup ihan käytössä, vaikka onkin hankalampi poistaa. (olen laiska keittelemään, joten sitä ei tarvitse tehdä kuin kahden kuukauden välein)
1. Omistan Lunette-merkkisen kuukupin
2. Ostin kuukupin 2006, käytin sitä vuoteen 2010 kun tulin raskaaksi. Nyt se lojuu jossain pussissaan koska kierukka vei käyttötarpeen. Ja olen 32v.
3. Kuukupin hyvät puolet - helppo, pitävä, kestävä, aina on suoja (ei tarvi erikseen ostella siteitä tai tamponeja), ei iho-ongelmia, ei näkyvyysongelmia, ei mitään ihme kuivumis/kutiamisongelmia, ei hajuja.
4. Kuukupin huonot puolet - tyhjennys-pesu-vaihto vie aikaa ja lotrailua jos tekee sen esim. kylässä... Alussa opettelu kinkkistä, mutta niin kai se oli aikoinaan tamponienkin suhteen. Se nipsukka toisinaan hiertää emättimen takaseinämään jos kuppi luisunut huonoon asentoon. Toisaalta ilman tuota antennia minulla välillä vaikeuksia saada tarpeeksi alas että saan rutistettua kasaan kupin saadakseni sen ulos.
5. En ole käyttänyt muita kuppeja. Koin tuon sen verran hyväksi ja toimivaksi. Aik vähäisiä on miiukset mielestäni verrattuna kuivattaviin tamponeihin mitä unohtuu vaihdella tai kahiseviin haisusiteisiin.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:05"]
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Lunette Selene ja MeLuna Sport.
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? Muistaakseni n. 1½ vuotta, oon 27 v.
3. Kuukupin hyvät puolet? Ei kuivata limakalvoja, ei aineuta hiivaa, voi pitää huoleti yön yli, voi nukkua alasti miettimättä menkkoja ollenkaan, ei tarvitse tyhjentää kuin 1-2 krt/pvä, menkat voi käytännössä unohtaa kokonaan... nämä tuli näin äkkiseltään mieleen. Niin ja tietysti se, että tulee tosi edulliseksi! Enää ei tarvi muistaa tamponien ostamista säännöllisin väliajoin.
4. Kuukupin huonot puolet? Asettamisen ja pois ottamisen opettelussa kesti jonkin aikaa (muutamat kuppimenkat meni, sitten alkoi oppia ne niksit jotka toimivat parhaiten itselle). Joskus tuntuu, että pikku-Lunettekin on anatomialleni aika iso koska painaa virtsarakkoa.
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? Ks. 1. MeLunalla on pienin kuukuppi mitä markkinoilla on ja minulle sen koko on hyvä. Tykkään silti enemmän Luneten materiaalista (silikoni vs. MeLunan termoplastinen elastomeeri).
Olisin kiitollinen vastauksista!
[/quote]