Suuri kuukuppigallup
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat?
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi?
3. Kuukupin hyvät puolet?
4. Kuukupin huonot puolet?
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä?
Olisin kiitollinen vastauksista!
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:05"]
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Lunette
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? kohta viisi vuotta, ikää 33.
3. Kuukupin hyvät puolet? Voi pitää kauan.
4. Kuukupin huonot puolet? Vaikea saada sisään/ulos. Sotkuinen käytössä, monissa vessoissa ei pesumahdollisuutta.
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? Nope.
[/quote]
Lunette
Käyttänyt noin 5 v. Ikää 25-vuotta
Huomaamaton, ei ällöttävää tunnetta samoin kuin verisestä siteestä, ei kuivata limakalvoja, voi pitää vaikka olisi vähäinenkin vuoto, saa olon tuntemaan sellaiseksi ettei kuukautisia edes olisi, rahaa säästyy, jätettä ei kerry....
Kupin tyhjennys yleisillä paikoilla.
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä?
En ole kokeillut muita merkkejä.
Lunette.
Olen käyttänyt noin puolitoista vuotta, ikää 20.
Ekologinen, rahaa säästyy, menkkoja ei edes huomaa jos ei ole kipuja, ei tarvitse rampata vessassa tsekkaamassa että jokos se side täytyisi vaihtaa, ei ällöttävää hautumisen tunnetta, ei kuivata kuten tamponit, ei tunnetta kuinka veri "holahtaa" emättimen suulta siteeseen, asentoa voi vaihtaa huoleta miettimättä että mitenkäs se side nyt asettuukaan.
Tyhjennys yleisellä paikalla (tosin tämä on inhaa myös siteiden kanssa, en tykkää rapinasta :D) + kesti aikaa opetella laittamaan kuppi kunnolla. Valskaa joskus jos menee väärin paikalleen.
En ole käyttänyt eri merkkejä.
1. Diva Cup pienempi koko
2. kohta 9 vuotta, ikää 24 vuotta.
3. Kuukupin käyton aloitin melkein heti menkkojen alettua, oli heti niin runsaat että siteitä sai olla koko ajan vaihtamassa (tamponeista en tykännyt ollenkaan) mutta kuukupin kanssa menkkoja ei edes huomannut.
4. Ehkä tuo tyhjennys. Runsailla menkoilla saataa olla vähän sotkuista puuhaa ja kuppipyyhkeitä tarvitsee monta jo ei ole lavuaaria lähellä.
5. En ole mutta kohta varmaan pitäisi vaihtaa. Ajattelin ostaa seuraavaksi Luneten. Ei sillä että olisin tuossa nykyisessä huomannut jotain vikaa, mutta kotimainen tuote ja joku tuolla ylempänä kehui.
Hyviä puolia täällä on jo esiteltykin paljon ja olen kutakuinkin kaikkien kanssa niistä samaa mieltä. Itselläni oli mooncup, mutta en sitä kuitenkaan kuppia enää käytä koska se itselläni aiheutti jatkuvaa hiivatulehdusta, vaikka kuinka piti hygieniasta huolta kuppia laittaessa ja kiehutti kuppia puhtaassa kattilassa käyttöjen välillä.
Itse arvioin noiden tulehdusten johtuvan siitä että alapää jotenkin kärsi enemmän tuosta kupin sisällelaitosta kuin normaalisti, kun se nätisti taiteltunakin hankasi tuota suuaukon aluetta ikävästi. Tamppooni kun menee kokonsa puolesta helpommin sisälle eikä itselläni aiheuta huomattavaa kuivumista tai häiriköi ph tasapainoa niin se sitten sopi itselleni lopulta paremmin.
Huono puoli kupin kanssa oli myös alipaineen aiheuttava lievä epämukavuus alapäässä. Joitakin voi myös rasittaa se kuukausittainen desinfiointi.
Lunette. Mulla oli ensin lateksinen Mooncup, mut imetyksen jälkeen menkkoja odotellessa sairastuin lateksiallergiaan enkä uskaltanut käyttää sitä kertaakaan.
Oon käyttänyt n. 8v, olen 38v.
Hyvää on huomaamattomuus, ja sama kuuppi sopii joka tilanteeseen eli aina on sopiva varustus mukana, pärjään runsaan vuoddon kanssa hyvin.
Huonoa on se, että kaikkialla ei oo sopivaa vessaa, esim. junassa ja kaikissa työpisteissä. Mökilläkin koen sen hankalaksi.
Mulla on jo kolmas Lunette, yhden hukkasin ja toinen meni laiskan putsaamisen vuoksi epämiellyttävän näköiseksi joten ostin uuden. Miksei ne muutkin toimis, mut kun lähiapteekista saa kotimaisen Luneten, miksi mennä merta edemmäs kalaan.
"Tämä on omaa spekulaatiotani, mutta menkathan normaalisti pistävät emättimen ph:n vähän huonompaan suuntaan ja menkkojen jälkeen voikin tämän vuoksi tulla bakteeriepätasapainoa. Olen miettinyt, että veri sotkee emätintä vähemmän perusteellisesti kun ei valu kauttaaltaan pitkin emätintä. Siispä voisin kuvitella, että jos pitää kuppia koko menkkojen ajan, niin limakalvojen ph häiriintyy vähemmän verrattuna tilanteeseen, jossa veri valuu 7 päivää kokonaan emättimen läpi siteeseen."
Tuo emättimen hapan pH johtuu valkovuodosta (sis. glykogeenia, jota limakalvon bakteerit pilkkovat maitohapoksi). Kuukuppihan haittaa myös valkovuodon eritystä.
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Se kotimainen, mikäs se nyt onkaan, Lunette?
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? Taisin ostaa ekan 27-vuotiaana. Raskauden jälkeen kuukautisten alettua käytin jonkin aikaa tamponia, koska limakalvoni eivät kestäneet kupin laittamista sisään.
3. Kuukupin hyvät puolet? Kun se on sisällä, se ei tunnu miltään. Mulla tamponin naru ärsyttää emättimen suuaukkoa (leikkaan sen kyllä aina poikki, mutta silti). Kuukuppi on tosi hyvä urheilussa, moottoripyöräillessä ja ratsastaessa.
4. Kuukupin huonot puolet? Jos julkisessa vessassa (siis eriössä) ei ole lavuaaria, niin aika vaikea tyhjentää... Mulla on nyt kakkoskoon kuppi ja varmasti se on mulle muuten hyvä koko, mutta vaikea saada etenkin ulos! Sattuu vähän.
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? Joo, mulla oli ennen Mooncup ja se oli pehmeämpi. Toisaalta mulla tuli sen kanssa ohivuotoja, tuon Luneten kanssa ei tullut yhtään.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 07:52"]
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? Taisin ostaa ekan 27-vuotiaana. Raskauden jälkeen kuukautisten alettua käytin jonkin aikaa tamponia, koska limakalvoni eivät kestäneet kupin laittamista sisään.
[/quote]
...ja olen nyt 33-vuotias. 1 raskaus välissä.
- sininen Lunette
- 3-4 vuotta. En muista enää, milloin sen otin käyttöön. 29-vuotias olen.
- miellyttävä käyttää
- maksaa itsensä takaisin jo ekojen ja tokien kuukautisten aikana
- yleensä riittää, että sen tyhjentää aamulla ja illalla.
- julkisissa vessoissa oltava lavuaari wc-kopissa tai uloin ovi saatava lukkoon
- runsaimpina vuotopäivinä saattaa tulla ohivuotoja, tällöin pidän myös pikkuhousunsuojaa
- vain tuo yksi ollut käytössä, hyvänä on pysynyt.
Minä jouduin luopumaan kuukupin käytöstä, koska sain siitä toistuvasti hiivatulehduksen. Palasin tamponien käyttäjäksi ja tulehdukset loppuivat. Harmittaa vähän, sillä kuukuppi oli muuten loistava käytössä.
Hygieenisintä käyttää normaalia sidettä.
Lunette
9 vuotta, 26v
3. Kuukupin hyvät puolet? Siisti, ei tunnu tai hankaa, ei haise tai haudo
Alkupäivinä tuntuu hieman. Painaa peräsuolta mikä aiheuttaa kipua alkupäivinä (kaasu ei pääse ulos) :D
Ensimmäinen kuppini oli Diva. En ole huomannut eroja.
Pari henkilöä on maininnut kivut alkupäivinä. Mulla jossain vaiheessa alkoi kuukautisten alkupäivinä tulla alavatsakipuja, mutta eipä ole tullut mieleen yhdistää niitä kuukuppiin. Siitä ne voisikin johtua...
- Lunette vaaleansininen.
- 7-8vuotta olen käyttänyt, alkuun Diva Cupia, viimeiset vuodet Lunettea. Ikä 39.
- Ei tule hajuja tai lorahduksen tunteita kuten siteestä, ei kuivata limakalvoja niukankaan vuodon päivinä kuten tamponi (yööh se tunne kun vetää melkein kuivan tamponin ulos emättimestä).
- Pahin: minulla ei runsaimpana vuotopäivänä (2. päivä) riitä ollenkaan, ja lisäksi tyhjennyt on äärimmäisen sotkuista. Käytänkin silloin nykyisin isoimman tamponin ja sitten yhdistelmää. Lievempi huono puoli on että onhan se tietysti työpaikan veskissä vaikka vähän työläämpi tyhjentää ja pestä se kuppi kuin vaikka nypätä tamponi ulos ja laittaa uusi sisään.
- Ei merkittäviä eroja. Molemmat kupit minulla on alkanut vanhemmiten jotenkin veltostua, niin etteivät ole tahtoneet enää aueta aina kunnolla ilman kovaa pyörittelyä ja muuta venkoilua. Tämä ont apahtunut siinä 3-4 vuoden paikkeilla.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:02"]
[/quote]
Jos sais vielä perusteet tälle, kiitos. Miten se voi olla hygieenisintä, kun siinä verinen, hengittämätön sinä on suoraan alapäätä vasten?
Mä saan siteistä hiivatulehduksia ja iho- ja limakalvoärsytystä. Kun jouduin jälkivuodon aikana käyttämään siteitä, ärtyi mulla alapää niin paljon, että viimeiset pari viikkoa mulla ei ollut muuta neuvoa kuin jättää side pois ja vaihtaa alkkareita monta kertaa päivässä.
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Lunette
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? 4vuotta olen käyttänyt olen 33v
3. Kuukupin hyvät puolet? pystyy nukkumaan ilman pikkareita :)
4. Kuukupin huonot puolet? joskus menee vinoon
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? en ole käyttänyt muita kuppeja
Aloin käyttämään kuppia sen jälkeen kun av-palstalta luin että joku oli unohtanut kupin sisäänsä menkkojen lopussa... itsekin olen joskus etsinyt kuppia ja tajunnut että se onkin sisälläni... :)
1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Diva, se isompi
2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? aloitin 26-vuotiaana, nyt olen 34
3. Kuukupin hyvät puolet? ei tunnu, voi laittaa etukäteen varan vuoksi (kuukautiseni ovat edelleen epäsäännölliset joten tämä on tosi iso plussa), pääsin eroon siteistä ja tamponeista, en tarvitse samanlaisia toppauksia yöksi kuin aiemmin, voi uida ja saunoa, menkat ei näy koskaan ulospäin (esim. tahraa vaatteita), vie vähemmän tilaa kylppärin kaapissa :)
4. Kuukupin huonot puolet? joskus ei meinaa saada paikoilleen kunnolla (ei meinaa aueta), pari kertaa pitänyt tyhjentää paikassa jossa se on ollut hankalaa
5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? en ole kokeillut muita merkkejä/malleja, seuraavaksi ajattelin hommata sen suomalaisen lunetten
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 10:02"]
[/quote]
Jos sais vielä perusteet tälle, kiitos. Miten se voi olla hygieenisintä, kun siinä verinen, hengittämätön sinä on suoraan alapäätä vasten?
Mä saan siteistä hiivatulehduksia ja iho- ja limakalvoärsytystä. Kun jouduin jälkivuodon aikana käyttämään siteitä, ärtyi mulla alapää niin paljon, että viimeiset pari viikkoa mulla ei ollut muuta neuvoa kuin jättää side pois ja vaihtaa alkkareita monta kertaa päivässä.
[/quote]
Näinpä. Kuukuppihan on sellaista materiaalia, jossa bakteerit eivät mieluusti kasva, ja lisäksi kupissa oleva vuoto ei pääse tekemisiin ilman kanssa.
Kuningaskuluttaja muuten joskus yritti selvitellä, mitä kaikkia kemikaaleja kertakäyttösiteissä on. Turhaan, koska niitä ei minkään tahon tarvitse kertoa - vaikka niitä hedelmällisessä iässä pidetään alapään limakalvoja vasten jopa neljännes ajasta.
Kaksi huonoa puolta kuukupin käytössä tulee mieleen:
1) - mistä löytää tarpeeksi hygieniset tilat kuukupin tyhjentämiseksi ja pesemiseksi kodin ulkopuolella liikkuessa. Valitettavasti kaikissa julkisten tilojen vessoissa ei ole vesipistettä tai käsisuihkua.
2) - hiivatulehduksen sattuessa kuukuppia ei voi käyttää vaan pitää käyttää sidettä. Tajusin tämän joitakin viikkoja sitten saatuani hiivatulehduksen ensimmäisen kerran miltei kahteenkymmeneen vuoteen. Kuppia olen käyttänyt noin 5 vuotta.