Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuri kuukuppigallup

Vierailija
18.10.2013 |

1. Minkä merkkisen kuukupin omistat?

2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi?

3. Kuukupin hyvät puolet?

4. Kuukupin huonot puolet?

5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? 

Olisin kiitollinen vastauksista!

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kiinnostava keskustelu! Haluaisin kysyä teiltä vastanneilta vielä pari asiaa:

1) Onko jollakulla kuukupin käyttäjällä todella runsaat kuukautiset? (Itselläni on, enkä siitä syystä ole uskaltanut kuukuppia hankkia.) Minkä kokoisen kupin olette hankkineet?

2) Tarvitseeko kuukupin lisäksi käyttää pikkuhousunsuojaa, kuten tamponin kanssa?

3) Entä öisin, riittääkö se isompi kuppi vai pitääkö herätyskelloa laittaa soimaan muutaman tunnin välein (kuten joudun nykyisin tekemään, vaikka olisi yöside ja tamponi)?

Vierailija
42/98 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaat, muttei varmaan TODELLA runsaat. Tamponeissa oli isoimmassa koossa runsaimpina päivinä puolentoista tunnin välein vaihtoaika, siteet on olleet aina pöksyissä varuilta jos ei ehdi vessaan ennenkuin lorahtaa. Mutta kuukupin kanssa menee hyvin lounasaikaan, mulla myös koko yö hyvinkin koska vaakatasossa ja öisin muutenkin vuodan vähemmän. Se on ehkä se konkreettinen ero kuukupissa, että siinä todella tajuaa sen veren määrän ja laadun, sitä kun kaataa pois kuppitolkulla menkkojen aikana. Huomaa myös kun se alkaa loppumaan päin ja koostumus muuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mielestäni kuukuppi on parempi kuin tamponi (ja mulla on tuoreet vertailukohdat, koska käytin tamponeja n. vuoden kuukautisten alettua synnytyksen jälkeen, koska mun limakalvot olivat niin huonossa kunnossa - kerroin tästä ekalla sivulla):

- kuukuppi ei kuivata eikä ärsytä emättimen limakalvoa

- kuukuppi - niin hämmästyttävältä kuin se kuulostaa - ei tunnu lainkaan, toisin kuin tamponi. Ja mulla oli (nyt oon raskaana) käytössä Lunetten isompi malli, ja Lunette on ainakin Mooncupia jäykempi. Kun kuukupin saa sisään, se ei tunnu miltään!

- ainakin mulla tamponin naru ärsyttää emättimen aukkoa ja jos sen jättää leikkaamatta (mä leikkaan aina), myös virtsaputken suuta. (En tiedä, onko mulla erityiset herkät limakalvot.) Lisäksi se naru tahriintuu helposti virtsatessa ja ulostaessa.

- kuukupin kanssa ei tule ohivuotoja, ainakaan, jos vuoto on normaalia tai runsaahkoa (itsellä jälkimmäinen).

- tamponien käyttöön on yhdistetty toksinen sokkioireyhtymä, kuukupin käyttöön ei.

Vierailija
44/98 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukupista täytyy vielä sanoa, että minun on hankala virtsata kunnolla, jos kuppi on sisällä. Aamuisin siis ei meinaa kaikki pissa tulla, ellen ehdi ottaa kuppia ensin pois. Painaa ilmeisesti virtsarakkoa siis. Myös lantionpohjanlihaksia täytyy vähän jumppailla kupin kanssa. En silti vaihtaisi enää tamponeihin. Kuppi on ihan loistava keksintö - ja säästää ihan hulluna rahaa!

Vierailija
45/98 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 00:17"]

Todella kiinnostava keskustelu! Haluaisin kysyä teiltä vastanneilta vielä pari asiaa:

1) Onko jollakulla kuukupin käyttäjällä todella runsaat kuukautiset? (Itselläni on, enkä siitä syystä ole uskaltanut kuukuppia hankkia.) Minkä kokoisen kupin olette hankkineet?

2) Tarvitseeko kuukupin lisäksi käyttää pikkuhousunsuojaa, kuten tamponin kanssa?

3) Entä öisin, riittääkö se isompi kuppi vai pitääkö herätyskelloa laittaa soimaan muutaman tunnin välein (kuten joudun nykyisin tekemään, vaikka olisi yöside ja tamponi)?

[/quote]

Minulla oli aiemmin runsaat kuukautiset, ajoittain todella runsaat. Käytössä isompi Lunette. Aivan pahimpina päivinä olen joutunut tyhjentämään kupin tunnin tai parin välein, ja useimmiten joudun parina ensimmäisenä yönä heräämään kerran tai pari, mutta minulla kohdunnapukka onkin sen verran matalalla, että se on osittain kupin sisällä ja siksi kuppiin ei mahdu niin paljoa vuotoa kuin periaatteessa pitäisi. Ei kuppikaan mikään ihmeratkaisu ole, jos kuukautiset ovat oikeasti runsaat, mutta sen käyttö on aivan mahdollista.

Itse käytän kupin kanssa kestositeitä/pikkuhousunsuojia kuukautisten alkupäivinä, kun vuoto on runsainta. Jos on epävarma olo, niin kannattaa ehkä aluksi pitää varmistusta koko ajan. Sitten kun oppii 1) asettamaan kupin varmasti oikein, ettei ohivuotoja tule väärän tekniikan takia ja 2) hahmottamaan vuodon määrää ja kupin riittävyyttä eri päivinä, voi niukempina päivinä jättää siteen/pikkuhousunsuojan kokonaan pois.

Lunetten sivulla oli muuten tämmöinen kiinnostava vertailu kuukupista ja tamponista: http://www.lunette.com/fi/index.php?id=80 Sen mukaan imukykyisimmät tamponit imevät noin 15-18 grammaa. Lunetten isompi kuppi vetää 30 ml, mutta markkinoilla on vielä sitäkin isompia kuppeja. Laskennallisesti siis kuukupilla on mahdollista pärjätä jopa tuplasti niin pitkä aika kuin tamponilla. (Yksi gramma kuukautisvuotoa vastaa suunnilleen yhtä millilitraa.)

65

Vierailija
46/98 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni se on Lunette.

Seitsemän tai kahdeksan vuotta. Olen 27.

Siisti, käytännöllinen, roskaton, hajuton. 

Parina ensimmäisenä päivänä tuntuu, että virtsaaminen on hankalampaa mutta se tasoittuu aina. Alussa poistaminen oli hankalaa. Nykyään ongelmia ei juurikaan ole, ellen sitten ekoina päivinä jättänyt tyhjentämisväliä vahingossa liian harvaksi, jolloin kuppian poistaessa tulee tulvimisonnettomuuksia.

5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? 

Ensimmäinen kuppini oli joku britti, kuvan perusteella ehkä Mooncup. Minun mielestäni se oli reilusti pienempi kuin Lunette (kumpikin sitä pienempää kokoa), vaikka kuukuppisivuston tietojen mukaan niiden pitäisi olla suunnilleen samankokoiset. Se oli myös oikein mainio kuppi mutta meni jotenkin lörpöksi, joten alkoi tulla ohivuotoja. Luultavasti vika oli omani, sillä en keittänyt sitä ihan joka kerta käytön jälkeen. Molemmista kupeista olen joutunut kastroimaan tapin, koska se hankasi.

Vierailija
47/98 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 19:00"]

ei voi käytännössä käyttää/vaihtaa matalan hygienian maissa, julkisissa vessoissa ja retkellä

[/quote]

Minä olen räplännyt kupin kanssa jos jonkinlaisissa "reikä lattiassa, reppu selässä" -tilanteissa. Joskus on mietityttänyy, että oliko nyt hyvä idea :D mutta jos löytyy joku hana tai edes hygieniapyyhe niin kyllä sen kanssa pärjää. Itseäni olisi enemmän ärsyttänyt se, ette kulkisin käytetyn tamponin kanssa ympäri kaupunkia etsimässä roskista. Mutta kummallakin pärjää eikä se mukavaa ole koskaan.

Vierailija
48/98 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 05:34"]

1. En muista enää merkkiä, ostin sellaisen joskus melkein kymmenen vuotta sitten aikana jolloin niistä ei vielä edes juurikaan puhuttu.

2. En päässyt käyttämään kertaakaan monista yrityksistä huolimatta. Kuppi oli kahdesta koosta se pienin, ja sitäkään en missään asennossa saanut survottua paikalleen..ei liukkarilla, ei taiteltuna, ei suihkussa, ei mitenkään. En vieläkään ymmärrä miten te muut saatte sellaisen työnnettyä sisuksiinne ja vieläpä ilman että se pulpahtaa ulos. Niin ja olin 16 silloin.

3. No hyviä puoliahan siinä olisi jo se ettei tulisi ylimääräistä jätettä siteistä ja tamponeista jotka ovat jo muutenkin epämiellyttäviä käyttää.

4. Huonona puolena mainittakoon, että kuukuppi taitaa olla ennemminkin synnyttäneiden naisten juttu. Pieninkään kuppikoko ei välttämättä ole tarpeeksi pieni tällaisille ahdasrakenteisille kuten minäkin olen. Kyllä sen sinne varmaan saisi, mutta siihen tarvitsisi jonkun muun laittamaan se väkivaltaa apuna käyttäen. Ja kupin ulos kiskominen olisi luultavasti vieläkin vaivalloisempaa eikä taatusti onnistuisi yksin.

5. En todellakaan pistänyt toista kertaa rahojani moiseen. Enkä näin myöhemmälläkään iällä ( olen nyt siis 25) voisi kuvitellakaan saavani survottua sellaista vatia haaroväliini .

[/quote]

Sä et varmaan pysty harrastaa seksiäkään?

Vierailija
49/98 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkki: Lunette, pieni koko

Ollut käytössä 3-4 vuotta, itse 23 v

Hyvät puolet: ekologinen ja halpa, ei tunnu minulla ollenkaan toisin kuin haisevat hiostavat siteet ja tamponit, joista menee veri läpi muutamassa tunnissa. Ihan itse kukin voi haistaa sitä muutaman tunnin käytössä ollutta kuukautisverirättiään ja päätellä siitä miten hygieenistä mössöä sitä piteleekään kosketuksissa sekä happeen että limakalvoihinsa - varmasti naarmuuntumaton silikonikuppi, jossa oleva veri ei pääse hapen kanssa kosketuksiin, on hygieenisempi kuin rätit.

Huonot puolet: ei minusta yhtään mikään. Kupista ei tule ohivuotoja, ja ei minun ole kyllä vielä ikinä tarvinnut tyhjennellä kuppia missään yleisissä vessoissa. Jos tarvitsisi, pesisin kädet kopin ulkopuolella, koskisin sen jälkeen ovenkahvaan ja lukkoon vain käsipaperilla ja saattaisinpa vielä laittaa käsidesiä sormiin ennen niiden työntämistä pilluun.

Kuukuppi on paras. Suosittelen kaikille, itse en enää ikinä kyllä palaa siteisiin ja tamponeihin.

Vierailija
50/98 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. En muista enää merkkiä, ostin sellaisen joskus melkein kymmenen vuotta sitten aikana jolloin niistä ei vielä edes juurikaan puhuttu.

2. En päässyt käyttämään kertaakaan monista yrityksistä huolimatta. Kuppi oli kahdesta koosta se pienin, ja sitäkään en missään asennossa saanut survottua paikalleen..ei liukkarilla, ei taiteltuna, ei suihkussa, ei mitenkään. En vieläkään ymmärrä miten te muut saatte sellaisen työnnettyä sisuksiinne ja vieläpä ilman että se pulpahtaa ulos. Niin ja olin 16 silloin.

3. No hyviä puoliahan siinä olisi jo se ettei tulisi ylimääräistä jätettä siteistä ja tamponeista jotka ovat jo muutenkin epämiellyttäviä käyttää.

4. Huonona puolena mainittakoon, että kuukuppi taitaa olla ennemminkin synnyttäneiden naisten juttu. Pieninkään kuppikoko ei välttämättä ole tarpeeksi pieni tällaisille ahdasrakenteisille kuten minäkin olen. Kyllä sen sinne varmaan saisi, mutta siihen tarvitsisi jonkun muun laittamaan se väkivaltaa apuna käyttäen. Ja kupin ulos kiskominen olisi luultavasti vieläkin vaivalloisempaa eikä taatusti onnistuisi yksin.

5. En todellakaan pistänyt toista kertaa rahojani moiseen. Enkä näin myöhemmälläkään iällä ( olen nyt siis 25) voisi kuvitellakaan saavani survottua sellaista vatia haaroväliini .

Vierailija
51/98 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Lunette

2. 6-7 vuotta, välissä 1 raskaus

3. Menkat eivät aiheuta "häiriötä": ei tunnetta valumisesta, ei siteiden hiertämistä, tamponin käytön miettimistä (onko liian niukka vuoto), ei ohivuotoja. Kuukupin kanssa kuukautisia ei odota kauhulla.

4. Putsaus julkisissa vessoissa. Mulla menkkojen aikana aina mukana savetteja ja käsidesi varalta, että vessakopissa ei satu olemaan lavuaaria. Hyppytree

nissä välillä putoaa alemmas, jolloin voi hiertää emättimen suuta.

Vierailija
52/98 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Lunette

2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? Noin vuoden, 43v

3. Kuukupin hyvät puolet? Ekologisuus, ei tarvi ostella tampooneja, pitempi vaihtoväli kuin tampooneilla, ei narua

4. Kuukupin huonot puolet? Toisinaa ohivuotoa, eli parina runsasvuotoisimpana päivänä käytettävä lisäksi pikkuhousunsuojaa, pois ottaminen ikävänpuoleinen operaatio

5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? En

Vierailija
53/98 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Lunette

2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? Noin vuoden, 43v

3. Kuukupin hyvät puolet? Ekologisuus, ei tarvi ostella tampooneja, pitempi vaihtoväli kuin tampooneilla, ei narua

4. Kuukupin huonot puolet? Toisinaa ohivuotoa, eli parina runsasvuotoisimpana päivänä käytettävä lisäksi pikkuhousunsuojaa, pois ottaminen ikävänpuoleinen operaatio

5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä? En

Vierailija
54/98 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 05:34"]

[/quote]

Kuulostaapa erikoiselta. Mä en ainakaan ole synnyttänyt ja tiedän todella monia muitakin synnyttämättömiä jotka käyttävät kuppia. Olet siis varmaan neitsyt, jos kuppi ei mahdu sisään. Koska jos penis mahtuu niin kupinkin on kyllä kaikella järjellä pakko mahtua.

Voihan tietysti olla, että se ei jotenkin muuten käy, kai joillakin on sellainen anatomia ettei kuppi istu sisuksiin kunnolla. Mahtumisesta kuitenkaan tuskin on kyse ellet ole neitsyt.

Vierailija
55/98 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Minkä merkkisen kuukupin omistat? Purppura Lunette

2. Kuinka kauan olet käyttänyt kuukuppia? Ikäsi? 9v, 44v.

3. Kuukupin hyvät puolet? Siisteys, huomamattomuus

4. Kuukupin huonot puolet? Joskus falskaa, mahakivut, emätin herkistyy

5. Oletko käyttänyt eri kuukuppeja, jos olet, oletko huomannut eroa eri kuppien välillä?  Divacup oli mun eka, Lunette ehdottomasti parempi

Vierailija
56/98 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. DivaCup

2. reilut 7 vuotta, olen 44v

3. kestää reilut vuotoni ilman huolta tulvasta, todella harmittaa etten tiennyt aikaisemmin ko. tuotteesta. Esim. kouluaikana olisi pelastunut monta kertaa liikuntatuntien lintsaukselta. (en voinut osallistua liikuntaan kun MIKÄÄN siihen aikainen side ei pitänyt runsaita vuotojani kurissa. Tamponeja äitini ei ostanut eikä ollut itsellä rahaa ostaa.)

4. joskus on vaikea keksiä paikkaa pestä kädet ennen kupin huuhtomista

5. ei kokemusta muista kupeista

Vierailija
57/98 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunette käytössä. Ollut n. puoli vuotta. Sitä ennen oli mooncup n. 10 vuotta. Tulee halvemmaksi kuin normitouhu, itseäni viehättää myös ekologisuus <3. Emätin ei myöskään kuivu samalla tavalla kuin jos käytän puuvillatamponeja. Joskus tosiaan falskaa ja alkaa pikkuhiljaa haisemaan todella pahalta. Siksi vaihdoin edellisen. En ole huomannut erojan noiden kahden kupin välillä.

Vierailija
58/98 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Lunette

2. Olen 26-vuotias, olen käyttänyt noin kaksi vuotta.

3. Hyviä puolia: Kuukuppin käyttö on mielestöni huomattavasti miellyttävämpää kuin muiden kuukautissuojien. Limakalvot pysyvät paljon paremmin kunnossa, kun taas esimerkiksi tamponit kuivattavat limakalvoja. Ekologisuus on yksi parhaimmista puolista kuukupissa. Kuukuppia ei tarvitse vaihtaa niin usein kuin tamponia, mikä on myös hyvä. Myös rahaa säästyy. 

4. En keksi mitään huonoja puolia, voin todella suositella!

Vierailija
59/98 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OHIS

Mikä tekee gallupista suuren? Toinen ärsyttävyys on täällä viljelty "virallinen" gallup.

Vierailija
60/98 |
18.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunette, omistan sekä isomman että pienemmän koon. Isompaa käytän 2-3 ekana päivänä ja pienempää loppupäivinä ja ennen vuodon alkamista varmuuden vuoksi.

Hmm, varmaan 3-4 vuotta. Ikä 31. Ei lapsia.

- ei kuivata, joten voi laittaa jo ennen menkkoja jos ei ole varmuutta koska ne tarkalleen alkavat. Ei siis tarvitse valita siteellä hauduttamisen ja vuotoylläreiden väliltä eikä tarvitse pelätä, että mitä jos alkaakin eikä ole sidettä valmiina. Samoin menkkojen loppuun asti voi pitää kun ei kuivata.

- voi pitää pitkään

- ei sotke eikä ala hautua ja haista (vrt siteet)

- edullinen

- tämä on omaa spekulaatiotani, mutta menkathan normaalisti pistävät emättimen ph:n vähän huonompaan suuntaan ja menkkojen jälkeen voikin tämän vuoksi tulla bakteeriepätasapainoa. Olen miettinyt, että veri sotkee emätintä vähemmän perusteellisesti kun ei valu kauttaaltaan pitkin emätintä. Siispä voisin kuvitella, että jos pitää kuppia koko menkkojen ajan, niin limakalvojen ph häiriintyy vähemmän verrattuna tilanteeseen, jossa veri valuu 7 päivää kokonaan emättimen läpi siteeseen.

- vaatii vähän treeniä ja kärsivällisyyttä että käytön oppii. minulla ainakin tuli pitkä tauko ensimmäisen yrityksen ja lopullisen käyttöönoton välillä, kun meni hermot.

- erityisesti jos on runsaat menkat, niin kuppi voi aiheuttaa haasteita kun kuppia tyhjentäessä pitäisi kuitenkin olla mielellään hana ja lavuaari vessakopissa ja sopivasti tilaakin. Eli työ- ja opiskelupaikalta täytyy etsiä kupin tyhjentämiseen soveltuva vessa, mikäli ei ole niin niukkavuotoinen että selviää koko työpäivän tyhjäämättä kuppia. Minä kyllä ainakin olen aina sellaiset löytänyt, joten ei suurempaa ongelmaa.

- edelliseen liittyen, kupin tyhjäys, ainakin käytön ollessa vielä uutta, vie enemmän aikaa kuin tamponin tai siteen käyttö.

- muutenkin vaatii vähän enemmän vaivannäköä kuin kertakäyttösuojat (kupin desinfiointi)

- tietyissä olosuhteissa, esim. mökillä, voi olla vähän hankala laite ainakin hygieniaongelmien vuoksi, tosin kyllä viimeisimmällä mökkireissulla silti sinnittelin kupin, vesipullon, desinfioivien käsipyyhkeiden ja desinfiointiaineen kanssa (kertoo ehkä siitä miten paljon mieluummin pidän kuppia kuin tamponia)

- tämä on ehkä vaan minun ongelmani, mutta aivan 100 % en luota kuppiin runsaimpina päivinä tai ainakaan öinä vaan laitan yön ajaksi varmistukseksi siteen ettei yöunet kärsi stressaamisesta. Ehkä kerran tai kaksi on vähän tullut jotain siteeseen, silloinkin vain vähän. Eikä toisaalta kuivan siteen pitäminen housuissa yön yli tunnu ollenkaan pahalta jos vertaa pelkän siteen pitämiseen...

- joskus mietityttää, että toivottavasti kupin käyttö ei tee mitään muutoksia sisuskaluihin. minusta on meinaan välillä tuntunut kuin emättimeni olisi vähän lyhentynyt, mutta en ole varma onko oikeasti puhumattakaan siitä mikä olisi todellinen syy. Toinen, hyvinkin todellinen muutos on menkkojen muuttuminen siten että pari ekaa päivää ovat "kunnon menkkoja", siinä missä kunnon menkat kestivät ennen viisi päivää. Loppupäivät ovat hyvin, hyvin niukkaa vuotoa. Voi toki olla, että vain ikäkin on saanut aikaan tämän muutoksen.

En ole muita kuin noita kahta lunettea. Pelkällä pikkukupilla en pärjäisi, koska pari ekaa päivää ovat runsaita. Iso kuppi riittää noina runsaina päivinä, kun tyhjään sen työpäivän keskellä. Ei se aivan täyteen ehdi puolessa työpäivässä tulla, mutta kokonaisessa päivässä tulisi jo sen verran täyteen etten uskalla riskeerata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme