Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan pieniä tapoja ilahduttaa ihmisiä (ja miksei myös kokeilla heti tänään)

Vierailija
07.09.2020 |

Yksi tosi hyvä on jättää panttikolikko ostoskärryyn. Useimmilla meistä on hyvin varaa siihen, ja se ilahduttaa löytäjäänsä ihan suhteettoman paljon arvoonsa nähden.

Kommentit (237)

Vierailija
201/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ikinä, siis koskaan, lähetä korttia kenellekään ilman että siinä on oma nimesi mukana. On erittäin traumaattista saada kortti pimeydestä. Uhkaavaa ja pelottavaa. Vaikka se olisi joulukortti/yst.pväkortti tms. Siis, älä tee toiselle sitä pahaa. Et voi tietää mitä toisen ihmisen elämässä tapahtuu.

Tämä ihan vaan muistutuksena, ettei kukaan ajattele et hei, onpa kiva idea ilahduttaa jotakin hlöä kortilla tuntemattomana.

EI KOSKAAN.

Mulle kun olin teini, tuli joulukortti jossa tyyliin tekstinä "Minun rakkaalle nöpönenälle hyvää joulua ja pusuja. T. namusetä" ja mulle iski kauhea paniikkikohtaus koska mua oli ahdisteltu ja stalkattu paria kuukautta aiemmin. Itkien, kerroin isälleni joka kertoi että tuon kortin oli lähettänyt hänen veljensä joka vitsillä oli laittanut tuon namusedän lähettäjäksi. Ei ollut hauskaa. Ja ei, hän ei yleensä ikinä aiemmin ollut kutsunut mua nöpönenäksi.

Vierailija
202/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy autottomalta kaveriltasi haluaisiko hän lähteä kyydissäsi kirppikselle, hautausmaalle, kirjastoon, museoon, järvenrantaan kävelemään jne jonnekin mihin hän mielellään menisi mutta ei ilman kyytiä pääse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy autottomalta kaveriltasi haluaisiko hän lähteä kyydissäsi kirppikselle, hautausmaalle, kirjastoon, museoon, järvenrantaan kävelemään jne jonnekin mihin hän mielellään menisi mutta ei ilman kyytiä pääse.

....ja sitten kyselet palstalla neuvoa, kuinka päästä eroon jatkuvasta kyydin mankujasta. Ei kiitti.

Vierailija
204/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut kerrostalossa niin katso ovesi postiluukusta milloin postinjakaja tulee. Juuri ennenkuin hän saapuu sinun ovesi kohdalle, työnnä ruusu siitä luukusta ulos ja soita kännykän kautta joku romanttinen kappale. He joutuvat vastaan ottamaan ruusun ennenkuin voivat työntää postin sisään.

Täytyykin vinkata mummolle, että kun Seura tulee niin ruusu kädessä kytikseen!

Kuka tällaista keksii ja kenelle tästä on iloa?

Postinkantaja saa sydärin? Tai epäilee seinähulluksi?

Vierailija
205/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asut kerrostalossa niin katso ovesi postiluukusta milloin postinjakaja tulee. Juuri ennenkuin hän saapuu sinun ovesi kohdalle, työnnä ruusu siitä luukusta ulos ja soita kännykän kautta joku romanttinen kappale. He joutuvat vastaan ottamaan ruusun ennenkuin voivat työntää postin sisään.

Postinkantajalla onkin vapaa käsi ruusulle ja aikaa kanniskella sitä!

Vierailija
206/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällisyys kaikille ihmisille 🥰

Vierailija
207/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivän aamuna kysyn työkaverilta, tarvitseeko töiden jälkeen kyydin kotiin (asutaan samalla suunnalla). Miksi aamulla? Koska voihan olla, että hänellä on jo muita suunnitelmia, tai voi olla, että viettää koko räntäsateisen päivän murehtien sitä, että miten pääsisi säällisesti kotiin (busseja täällä ei kulje) - meillä aika harvoin on yhteisiä vuoroja, joten ei ole pelkoa, että hän olisi ruinaamassa kyytiä. Ja entä sitten? oikeasti ajan hänen kotinsa ohi aina omaan kotiini mennessäni.

Kehuin toisen työkaverin juhlamekkoa, koska se vaan oli niin hieno.

Hain kolmannelle väsyneelle työkaverille kahvin kahviautomaatista - se on ilmaista meille, mutta hän ei juuri sillä hetkellä päässyt sitä hakemaan, ja kävelin sen automaatin ohi joka tapauksessa.

Kehuin Tokmannin kassan taitavasti letitettyjä hiuksia. Kehuin pridessä erään osallistuja hienoa hiuslaitetta, hän hieman nolona kommentoi, ettei ne ole hänen oikeat hiuksensa - sanoin, että kyllä minä sen tiedän, mutta se on hieno ja juuri minun lempiväriäni!

Kehuin työpaikan kokouksessa ääneen tiimikavereitani.

(+ pidän ovea auki takana tulijoille, päästän kaupan kassalla takaani parin ostoksen kanssa olevat asiakkaat, kun itselläni on se koko taisteluvaunu täynnä ruokaa, tervehdin bussikuskia Helsingissä bussia käyttäessäni, tervehdin lipuntarkastajia+pysäköinninvalvojia iloisesti hymyillen, kiitän kaupan kassaa, ilmoitan, jos näen jonkun kadonneeksi ilmoitetun kissan/vanhuksen/ufon - sille ilmoituksen laittajalle siis jne; käyn sanomassa vahtimestarille tms jos vessassa on paperit loppu/pönttö tukossa/valo pimeänä, pieniä parinkymmenen sekunnin asioita joihin mulla on aikaa, ja joka tulee helpottamaan muiden elämää)

Eihän kaikki aina ole tyytyväisiä. Yhdelle nuorelle naiselle järkkäsin autokyydin kesäjuhlissa paikasta toiseen, ja palkinnoksi tämä neiti yritti iskeä mieheni.

Vierailija
208/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehun usein tuntemattomia sanomalla esim. sulla on hei, hyvä perseeee... tai sulla

on varmaan kiree tavara, tai hyvät bosat ja tolleen.

Vierailija
209/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa... Ennen vanhaan näitä juttuja kutsuttiin kohteliaaksi käytökseksi...

Vierailija
210/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverinaisia voi piristää kevyillä läpsyillä takamukseen

M55

Seksuaalinen häirintä ei ilahduta ketään.

Kumma, kun jonkun pitää aina pilata nämä kivatkin ketjut pervoilulla - onko noin kova puute? 🤮

Vierailija
211/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kundi Nakkilasta kirjoitti:

Kehun usein tuntemattomia sanomalla esim. sulla on hei, hyvä perseeee... tai sulla

on varmaan kiree tavara, tai hyvät bosat ja tolleen.

Vedä vaan kätees, pervo 🤮

Vierailija
212/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauno K kirjoitti:

Kiva ketju kiitos kaikille ideoista.

Itse olen kunnostautunut kirjeitä kirjoittamalla. On niin kivaa saada ilahtunut whatsup viesti vastaanottajalta.

Varsinkin nuorison edustajat ovat olleet yllättyneitä, kun eivät koskaan ole saaneet oikeaa kirjettä.

Minäkin kirjoittelen silloin tällöin kirjeitä. Poikkeuksetta vastaanottaja ilahtuu, kiittelee, muttei montakaan kirjettä mulle tuu...

Tarkoitus onkin ilahduttaa muita, eikä aina ajatella itseään.

Vierailija
213/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ikinä, siis koskaan, lähetä korttia kenellekään ilman että siinä on oma nimesi mukana. On erittäin traumaattista saada kortti pimeydestä. Uhkaavaa ja pelottavaa. Vaikka se olisi joulukortti/yst.pväkortti tms. Siis, älä tee toiselle sitä pahaa. Et voi tietää mitä toisen ihmisen elämässä tapahtuu.

Tämä ihan vaan muistutuksena, ettei kukaan ajattele et hei, onpa kiva idea ilahduttaa jotakin hlöä kortilla tuntemattomana.

EI KOSKAAN.

Aika jännä, kun mulle tuli just tänä aamuna tällainen ajatus mieleen jostain kumman syystä, ettei minkäänlainen positiivinenkaan "palaute" olisikaan nimettömänä mukava saada, koska se jäisi niin vaivaamaan kuka sen on lähettänyt.

Ja nyt luin tämän saman "ajatuksen" täältä.

Olen joskus ajatellut laitella tuntemattomien yksinäisten vanhuksien postilaatikoihin joulutervehdyksiä, mutta onneksi en ole laittanutkaan.

Näin se vaan on, että kannattaa kahdesti miettiä onko se omasta mielestään hyvä teko sittenkään hyvä, sen toisen näkökannalta.

Tämä on hyvä näkökohta. Itsekin mietin tätä ketjua lukiessa, että puolet näistä ilahduttavista teoista ilahduttavat tasan tekijää, ja vastaanottajasta ovat luultavasti vain kiusallisia, jos ei satu olemaan samaa ylitsepursuavaa persoonallisuustyyppiä.

Itse en esimerkiksi todellakaan ilahtuisi, jos joku ventovieras antaisi minulle ruusun kadulla. Mitä minä sillä tekisin kesken ostosreissun? Ja muutenkin, olen puutarhuri amk ja tiedän vähän liikaa leikkokukkatuotannosta halutakseni olla osa sitä. (Vinkki: epäeettistä kertakäyttökulttuuria.)

Joulukortti ventovieraalle? Mistä tiedät, että ko. ihminen viettää joulua ensinkään? 

Pitäisin myös todella kiusallisena, jos joku ventovieras olisi maksanut kahvini kahvilassa etukäteen. Mitä hemmettiä minä tekisin sillä "palveluksella"? Jos minulla ei olisi varaa kahviin, en menisi kahvilaan. Tarjotkaa tutuillenne, jos on pakko tarjota.

Aika usein ihmisten halussa auttaa ja ilahduttaa on kyse vain siitä, että saa itse olla esillä. Tämä nähtiin hyvin Ukrainan sodan alkuvaiheessa; hyvää tarkoittavat hölmöt menivät sinne täysine autoineen, vaikka jokainen täysjärkinen tietää, että yksityishenkilöt sotatoimialueella aiheuttaa vain häslinkiä ja kaaosta eivät auta ketään. Kummasti tuokin auttamishalu muuten on vähentynyt, kun sillä ei enää saa huomioita.

Jos haluaa oikeasti auttaa ja ilahduttaa, kannattaa tehdä se vakiintuneiden kanavien kautta. Silloin saajakin todennäköisesti on auttamisen tai ilahduttamisen tarpeessa.

Kun iso osa meistä ei tarvitse ventovierailta muuta, kuin rauhaan jättämistä.

Itsekin elän sen mukaan, että tee, mitä tahtoisit toisten tekevän sinulle. Enkä kiinitä niihin mitään huomiota.

Pitähän se jonkun pessimistin päästä pätemään tähän hyvän mielen ketjuun. Jos et itse ilahdu mistään, yritä ymmärtää, että muut eivät ole samanlaisia möllejä. Minä ilahtuisin paljon kahvista, kortista tai ruususta.

N54

Vierailija
214/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oot rahoissas, tarjoudu maksamaan jonkun ostokset.

Anna kukkia satunnaiselle vastaantulijalle ja toivota hyvää päivää.

Tarjoudu kantamaan jonkun mummelin tai ukkelin ostokset autoon tai kotiovelle.

Hymyile vastaantulijoille ja uskalla jutella bussipysäkillä, jos tyyppi näyttää siltä että juttuseura kelpaa. Nopeasti sen huomaa, jos juttuseura ei kiinnosta sillä erää. Vain hölmö pelkää, että luullaan hulluksi, jos on ystävällinen tai uskaltaa puhua kaupungilla.

Älä tee tota kukkajuttua. Yleensä samettihämeväki harrastaa tätä että työnnetään ruusu käteen ja sitten tulee serkkupojat kyselemään maksun perään. Ei kukaan täysijärkinen ota mitään vieraalta ihmiseltä. Vähän rajaa näihin!

Mene marisemaan niihin muihin ketjuihin, tämän oli tarkoitus olla hyvän mielen ketju. Jos et itse osaa tai halua ilahduttaa muita, älä pilaa toisten iloa!

Vierailija
215/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitän ja sanon moikat kassoille aina lähtiessäni kaupasta, myös toivon hyvää päivänjatkoa takaisin. 

Ai eikö tämä ole ihan vaan normaalia käytöstä?

Ikävä kyllä hyvät käytöstavat ovat monelta unohtuneet. Mitä se sinuun koskee, että niitä tässä listataan?

Vierailija
216/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehu toisen ulkonäköä. Se ei ole tapana Suomessa ja ilahduttaa aina.

Eikä ilahduta. Mä en halua mitään kommentteja minusta tai ominaisuuksistani.

Ilahduttaa useimpia. Kaikki eivät ole samanlaisia mörököllejä kuin sinä.

Usein kehun esim. myyjän kampausta, farmaseutin kynsiä tai kanssamatkustajan reppua, ja kaikki kehumani ovat aina ilahtuneet.

Vierailija
217/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieru naurattaa aina!

Vierailija
218/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....ja sitten kyselet palstalla neuvoa, kuinka päästä eroon jatkuvasta kyydin mankujasta. Ei kiitti.

Tai että mitä pyydät bensoista kun on pakko naapuria viedä viikottain kauppaan tai harrastukseen.

Vierailija
219/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieru ei maksa mitään!

Vierailija
220/237 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt kirjastosta kirjoja, joissa on pieni lappu esim. "Tämä oli mielestäni todella koukuttava ja ajatuksia herättävä" tai "Suositten jos pidit kirjasta x". En itse harrastaisi, mutta jotenkin hauskoja.