Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mitkä kaksi asiaa/nimeä/esinettä jne sekoitat keskenään?

Vierailija
16.10.2013 |

Piristetääs toisiamme. Mitkä asiat/esineet/nimet jne sekoitat keskenään? Enkä tarkoita nyt ns riimilipsahduksia vaan ihan selkeesti erilaiset sanat mutta menevät vaan sekaisin. :)

Kommentit (345)

Vierailija
301/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 23:17"]Mulla ei suomeksi ole mitään, mutta englanniksi on tosi vaikea muistaa sanaa sateenvarjo, sanon usein rainbow.
[/quote]

Muista Rihannan biisi! Under my umbrella, ella, ella, ee ee ee... ;)

Vierailija
302/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flamenco ja flamingo! :D
Onneks nykyään on Jumbon vieressä oleva Flamingo ja se logo, se vähän auttaa. :)
.
Lisäks ruotsi ja saksa menee ilosesti sekasin. Syytän varsinkin lukiota kun oli kursseja samaan aikaan. Saksaa puhuessa saatan käyttää ihan ilosesti jotain ruotsin sanaa. Usein en edes tiedä mitä kieltä joku yksittäinen sana on! :D Ja muistelisin että joku sana on molemmissa kielissä mutta tarkoittaa eri asiaa, hip hei! En vaan nyt muista mikä se on... :D Ja sit on tietysti [steishön], [statsioon] ja [stashuun], mutta nuo ei yleensä tuota vaikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 20:26"]Olen 41v. ja poikani opetteja oli antanut hyvän muistisäännön jonka avulla opin muistamaan. Kunhan muistaa että pohjoisen jälkeen tulee koillinen (koira), kaakko (kaivoi), lounas (lounaaksi), luode (luun)
[/quote]

Ööh. Ei mulla ainakaan ole vaikeuksia muistaa sitä rimpsua (koillinen, kaakko, lounas, luode), vaan sitä että missä mikin on. Tuossa nyt on olennaisinta tuo, että muistaa mistä kohtaa rimpsu "alkaa", eli missä on koillinen. Ja siitä sit pitää luetella, kunnes pääsee haluttuun ilmansuuntaan. Eli jos säätiedotuksessa vaikka sanotaan, että luoteesta saapuu sateita.
.
Mutta tuosta tuli mieleen "häiriö", joka mulle iskee välillä, eli sanan hahmottamisen vaikeus. Luin "Koira kai voi lounaaksi luun." Siis täh? Tuosta puuttuu verbi! Koira kai voi lounaaksi luun syödä. Puutteellinen virke ja turhan runollista, onpa typerä muistisääntö! ...... Eiku ai, KAIVOI... Koira kaivoi. Jaa jaa.
.
Vain osaksi suomenkielinen poikaystäväni ihmetteli Suomeen muutettuaan pitkään "Ei talvikunnossapitoa"-kylttiä. Mitä se oikeen tarkottaa? Talvi... kunno... Mikä ihme on sapito?! Kuulostaa japanilta? Kunnes pitkän ajan jälkeen tajus että Ei talvi-kunnossa-pitoa! :D Yhdyssanat on vaikeita...
.
Viime vaaleissa yks kaveri tajus, että eduskuntavaaliehdokas Soili Haverisen nimi on myös "Soi liha verinen"! :D Hyvät naurut sain tuosta! Ja mun päässä se käänty heti Maamme-laulun "Soi, sana kultainen!"-melodialle! Soii liiha veeriineen! :D (Ja kyllä, Maamme-laulussa on oikeasti pilkku tuossa. Se on käskymuoto sanalle, ei toteamus, että siinä se sana ny soi.) Joskus on hassuja yhdistelmiä sanoja yhdistelemällä tai väärin pätkimällä. Puheessa "kun oli"="ku oli", kuulostaa että "kuoli" :D

Vierailija
304/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon miehen, siskon lapsen ja siskon koiran nimet. Kuulostaa kamalalta, mutta nimet ovat niin samankaltaiset tyyliltään ja soinnultaan, että useasti sanonut väärin. (Sisko on itsekin mennyt joskus sekaisin !) Nimet tyyliä Jere, Jyri ja Jurri.

Vierailija
305/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateroskleroosi ja arterioskleroosi. Työn puolesta pitäis olla selvää kauraa :p

Vierailija
306/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paineen yksiköt, niitä on kolme eri nimistä, joista kaksi on lukuarvoltaan samaa. Pascalit, barit ja Psi:t. Enkä ikinä muista mitkä kaksi ovat samoja. Tämä on ongelma, koska noita kaikkia käytetään ilmaisemaan rengaspaineita, ja usein huoltoasemien ilmakompressoreissa käytetään eri yksikköjä kuin renkaan kylkeen kirjoitetut. Joka kerta täytyy tarkistaa jostain, kun ei vain pysy päässä.

Vierailija
307/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivilä ja vispilä

haravointi ja imurointi :D

Vierailija
308/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu ja vattu (ensimmäinen lipsahtanut ku jälkimmäisistä kesäisellä marjareissulla piti sanomani) :$

Vierailija
309/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antilooppi ja fasaani. Pari hauskaa tilannetta ollut kun sekoittanut ne,esim kerran hämmästelin kun kokki kaveri kertoi että tekivät fasaania töissä, siinä sitten hämmästelin miltä maistuu jne (olin antiloopissa). Kertoi että takapihalla joskus juoksenteli fasaaneita eikä ole mikään erikoinen eläin, olin hiuka että HÄH tääl Suomessa vai, sitten alkoi puhua linnusta jolloin hiffasin että ahaa fasaani olikin se lintulaji.

Vierailija
310/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutominen ja neulominen. Sanon vahingossa "hän kutoo sukkaa", vaikka se on väärin.
.
Kemiassa meni aina sekaisin hapettuminen ja pelkistyminen (kummassa luovutetaan ja kummassa otetaan vastaan elektroneja).
.
Yhteyttämisessä pitää aina pieni hetki muistella mitä juttuja kasvit tarvitsi ja mitä ne valmisti.
.
Kun kirjoitan nopeasti, mulla menee tosi usein t- ja n- kirjaimet sekaisin. Yleensä vain niin, että t:n paikalle kirjoitan n:n. Niin ärsyttävää.
.
Sienissä menee rouskut ja haperot sekaisin.
.
Vasen ja oikea sekä työnnä/push ja vedä/pull -kyltit ovissa menee minullakin sekaisim. Silloin kun pitäisi reagoida nopeasti, aivot menee hämilleen näiden sanaparien kanssa.
.
Marsipaani, mantelimassa ja marenki
.
Dusk ja dawn, pitää monesti tarkistaa kumpi liittyikään aamuun ja kumpi iltaan.
.
Asteroidi ja meteoroidi. Kuin myös meteoroidi, meteori ja meteoriitti.
.
Naava ja jäkälä.
.
Rauduskoivu ja hieskoivu (lehden muoto) sekä tervaleppa ja harmaaleppä.
.
Pirtelö, smoothie ja fruitie.
.
Kopiointi ja skannaus menee monesti sekaisin kun puhuu tai kuuntelee ajattelematta sen tarkemmin.
.
Firenzeä ja Florencea muistelen usein eri kaupungeiksi, vaikka ovat yksi ja sama.
.
Mauritius ja Mauritania.
.
Helluntai ja helatorstai.
.
Kesä- ja talviaikaan siirtyminen (mihin suuntaan kloa käännetään)
.
Käly ja lanko. Eno ja setä.
.
Beverly Hills (90210) ja Melrose Place vaatii aina hetken miettimisen kumpi ohjelma oli kumpi.
.
Sara Chafak ja Sofia Ruusila.

Vierailija
311/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duuri ja molli

Vierailija
312/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hississä on ne kaksi melko samannäköistä nappia, joista toisesta ovi sulkeutuu nopeammin ja toisesta avautuu uudelleen. Minulla kestää aina tosi kauan ymmärtää kumpaa nappia mun pitää kaipaa, kun haluan sulkea ne ovet nopeammin. :D

Vierailija
313/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koskaan kumpi gray / grey -sanaparista on britti- ja kumpi amerikanenglantia. Menee usein just väärinpäin.

Vierailija
314/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- leivinpaperi ja voipaperi. nai onko näillä edes mitään eroa?
- viila ja höylä
- kroisos pennonen ja kulta-into pii
- tuhkimon ja prinsessa ruususen tarinat menee sekaisin
- ava ja liv -kanavat (kumpi kuuluu neloselle ja kumpi maikkarille). samoin tv5 ja kutonen menee sekaisin.
- mentos ja mynthon -pastillit
- quinoa ja couscous
- seesaminsiemenet ja unikonsiemenet
- tomusokeri ja perunajauhot (pakkaukset)
- petunia ja pelargoni

Vierailija
315/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaiset, hämäläiset ja savolaiset

Vierailija
316/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 22:03"]Mä en oikeasti ymmärrä yhtään ainutta asiaa tässä ketjussa että miten ne voi sekoittaa :D Ihmeissäni luin tätä ja ajattelin että ei voi olla totta ja sanon tämän kaikella rakkaudella, en ivaten. 

Nää on ollu hauskoja mutta mun silmissä uskomattomia! :)
[/quote]

Uskomatonta mutta totta... mun miehellä on varmaan 90% näistä mainituista ja lisäksi muita. Joskus harmittaa kun ei parhaalla tahdollakaan ymmärrä toista. Voi sanoa jonkun sanan mikä ei mitenkään liity siihen sanaan mitä tarkoitti (kuten kirjahylly - vessanpytty) ja suuttuu kun en ymmärrä. Mielestään sanoo oikein.

Vierailija
317/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wales ja Skotlanti
Skotlanti ja Gotlanti
Färsaaret ja Huippuvuoret
Grönlanti ja Alaska

Vierailija
318/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin usein kumpiko haarukasta ja veitsestä kuului kumpaan käteen...

Vierailija
319/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

datiivi ja akkusatiivi

Vierailija
320/345 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukonäkö ja likinäkö. 

On aika noloa, kun joku kysyy että mikä näkö sulla on. No ööh siis se jossa ei nää kauas. 

Myös viimeksi kun olin ulkomailla niin ravintolassa oli jälleen merkattu wc't uros/naaras merkeillä ja piti palata pöytään kysymään mieheltä että kumpi olikaan kumpi. Nyt ehkä jo muistan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi