Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisin ihmiset taas luottamaan minuun vauvanhoitajana?

Vierailija
16.10.2013 |

En ole omasta päästäni saanut näkemystä siihen, että kykenisin hoitamaan vauvaa. Sain näkemykseni sen perusteella, kun silloin kun serkut oli pieniä ja itse olin varhaisnuori, niin mummoni joka oli ollu ammatiltaan lastenhoitaja, antoi minun hoitaa serkkuja aluksi yhdessä hänen kanssaan ja myös yksinkin jo silloin kun serkut oli jotain 3-5kk ikäisiä. Ei ollut vaikeuksia selviytyä niistä tilanteista minulla. Luotin siihen, että koska mummo on ollut lastenhoitaja ammatiltaankin, niin kyllä mummo sen tietää kenestä on ja kenestä ei ole hoitamaan vauvaa.

Samoin myös muutkin vanhemmat naiset, olivatpa olleet sitten terveydenhuollon alan ammateissa tai missä tahansa muussakin, kannustivat minua hoitamaan, hoivaamaan ja huomioimaan vauvoja ja pieniä lapsia ja sanoivat että olisin hyvä niitä hoitamaan. Minua kehuttiin myös rauhalliseksi ja tasapainoiseksi.

Tämmöistä oli koko se aika kun olin ala-asteikäinen, yläasteikäinen ja myös sen jälkeisissäkin kouluissa ja kun olin nuori aikuinen ja siihen noin 20-21v ikään saakka olikin näin, että kannustettiin hoitamaan ja hoivaamaan vauvoja ja mielellään annettiin vahtia jo alle vuoden ikäistäkin ja yksinkin jopa ja muistan kyllä miten vauvaa hoidetaan.

Mutta sitten kun yli parikymppisenä aloin laitella viestejä hoitotahoille ja kun minulla oli hoitotahojen kanssa ongelmia käytöksessäni suhteessa hoitotahoon, niin mitä pitemmän aikaa sitä jatkui, sen vähemmän minuun luotettiin enää vauva-asioissa ja kuka mitäkin syytä alkoi keksiä miksi en saisi hoitaa vauvoja. Joku piti minua pakkomielteisenä, joku taas vetosi Aspergerin syndroomaan ja "tarkkaavaisuuden ja motoriikan vaikeuksiin" vaikkei ollut minua koskaan edes nähnyt ja vain netin kautta minut tunsi. Joku sanoi, että Aspergerit ylipäätään eivät voi hoitaa vauvoja ja joku sanoi, että vaikutan nettikirjoituksieni perusteella niin sairaalta ettei mulle voi antaa vauvaa.

Ajatelkaa: näin sanotaan tytöstä, jota varhaisnuoruudesta saakka vanhemmat naiset nyt ainakin on kannustaneet hoitamaan vauvoja? Mielelläni minä uskon niitä vanhempia naisia tässä asiassa koska vanhat ihmiset on kokeneempia kuin jotkut nuoret.

Miten viestien laitto hoitotaholle liittyy kyvyttömyyteen hoitaa vauvaa? Silloin ymmärtäisin että jos minulta olisi joskus vauva pudonnut tai jos olisin tehnyt jotakin pahaa vauvalle tai jos vauva olisi sairastunut tai vahingoittunut tai ollut peloissaan ja ahdistunut minun hoidossa, niin ymmärtäisin nuo syyksi sille että en saisi hoitaa enää. En minä halua tahallani vahingoittaa vauvaa enkä tehdä vauvalle mitään pahaa. Haluan hoitaa vauvoja siksi kun ne on niin suloisia ja ihania ja kun minulla on entuudestaan jo kokemusta hyvin onnistuneista tilanteista vauvojen kanssa. Jos olisi huonoja kokemuksia vauvoista niin haluaisinko minä silloin tahallaan viattomia vauvoja kiusata hoitamalla niitä vaikka en osaa? Tuskin! En ole niin ääliö että tahallani tekisin jotakin noin vastuullista silloin kun olis kokemusta siitä miten huonosti olisi mennyt.

Jos lopettasin viestit hoitotaholle niin tulisiko se aiempi luottamus minua kohtaan vauvanhoitoasioissa takas?

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei TAAS! Anteeksi vaan, et vaikuta terveeltä.

Vierailija
2/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "aloin laitella viestejä hoitotahoille ja kun minulla oli hoitotahojen kanssa ongelmia käytöksessäni suhteessa hoitotahoon"

En muutenkaan ymmärtänyt kirjoitustasi, enkä jaksanut sitä lukea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 14:59"]

Ei TAAS! Anteeksi vaan, et vaikuta terveeltä.

[/quote]

Mutta ota huomioon että kun NUOREMPANA SAIN mutta en enää, niin olinko nuorempana terveempi kuin nyt?

nimittäin minun ei annettu hoitaa vauvoja enää sen jälkeen kun jouduin mielisairaalaan kun olin häiriköiny erästä poliitikkoa. sen jälkeen yritettiin etten hoitas vauvoja eikä minua ainakaan enää siihen rohkaistu. mutta siitä on jo aikaa.

OLINKO SIIS TEININÄ JA PARIKYMPPISENÄ TERVEEMPI KUIN NYT?

Mikä olis ehkä sairaus johon sairastuin yli parikymppisenä niin, että minuun ei luoteta?

onko minusta tullut esim narsisti, psykopaatti tai antisosiaalinen?

jos noihin oon sairastunu niin sillon ymmärrän kyllä miksi joskus sain mutta en nykyään enää.

Vierailija
4/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen vauvoja sinä haluaisit hoitaa?

Vierailija
5/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys: miksi sinun pitäisi päästä hoitamaan vauvoja? Kaikella kunnioituksella, mutta viestistäsi saa aika pakkomielteisen ja sairaalloisenkin kuvan.

Vierailija
6/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:00"]

Mitä tarkoittaa "aloin laitella viestejä hoitotahoille ja kun minulla oli hoitotahojen kanssa ongelmia käytöksessäni suhteessa hoitotahoon"

[/quote]

tarkoitan, että jossain vaiheessa sairastuin sekä mieleltäni että psyykkisesti ja olin herkkänahkanen hoitotahojen kommenteille ja vihasia kiukkuviestejä aloin niille laitella ja raivota niille.

KYSYMYS KUULUU: OLENKO NYT SAIRAAMPI KUIN SILLON NUORENA KUN SAIN TEHDÄ SITÄ MITÄ EN ENÄÄ SAA?

Vierailija
7/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin jo tästä viestistä on vaikea saada selvää mikä tässä on tilanne ja homman pointti. Sekavaa tekstiä. Mikä on tämä hoitotaho, mihin laitat viestejä? Joku MLL vai mikä? Mitä viestejä sinne laitat ja kuinka usein?

Jos ne viestit on yhtä sekavia kuin tämä, en ihmettele että lastenhoitokeikat on loppuneet. Meille on myös parilta sijaiselta alkanut tulla viikottain jankkaavia viestejä työn tarpeesta. Ei soitella näille enää.

Vierailija
8/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:05"]

No ensinnäkin jo tästä viestistä on vaikea saada selvää mikä tässä on tilanne ja homman pointti. Sekavaa tekstiä. Mikä on tämä hoitotaho, mihin laitat viestejä? Joku MLL vai mikä? Mitä viestejä sinne laitat ja kuinka usein?

Jos ne viestit on yhtä sekavia kuin tämä, en ihmettele että lastenhoitokeikat on loppuneet. Meille on myös parilta sijaiselta alkanut tulla viikottain jankkaavia viestejä työn tarpeesta. Ei soitella näille enää.

[/quote]

Nämä kysymykseni olivatkin turhia kun olit jo vastannut. Jos olet laittanut "hoitotaholle" aggressiivisia viestejä, on turha ihmetellä miksei sinun anneta hoitaa vauvoja. Et ole terve.

Vierailija
9/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:02"]

Kenen vauvoja sinä haluaisit hoitaa?

[/quote]

Esim omaa vauvaani jos sen saan tai jonkun kaverin tai sukulaisen vauvaa jos semmoinen tulee. He antaisivat minun sitä hoitaa, mutta toivoisin että mulle ei tultas asiasta nalkuttamaan jos kerron jollekin et oon joskus hoitanu. Toivon että jokainen pitää huolen VAIN omasta vauvastaan ja jos ei anna minun OMAANSA hoitaa niin se on ok ja hänen oma valinta. mutta TOIVON että jos jollekin ohimennen mainitsen hoitaneeni ihan vauvan oman äidin luvalla jotakin vauvaa, niin mulle ei joku tyhmä sosiaalialaa opiskeleva neitokainen alkas varoitella eikä nalkuttaa asiasta mitenkään koska EI OLE HÄNEN VAUVA ollu kyseessä vaan minun OMAN henkilökohtaisen tutun/sukulaisen vauva josta hän ei ole vastuussa, etenkin jos vauvan hoitaminen on tapahtunut jollakin toisella paikkakunnalla.

Vierailija
10/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haluaisitko työksesi olla lastenhoitaja, siihen tarvitaan koulutus. Vai mistä vauvoista oikein puhut? Jos tarkoitat sukulaisten yms. vauvoja, niin eiköhän jokainen vanhempi ihan itse päätä kuka saa lastaan hoitaa.

Vierailija
11/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:05"]

[/quote]

en ole MLL:n lastenhoitaja, vaan hoitotaholla tarkotan sitä, että sen jälkeen kun minulla alkoi ilmetä varhaisessa aikuisuudessa mielenterveyden ongelmia ja myös suuttumista ja aggressioita psykiatriani kohtaan, niin sen myötä katosi ihmisten innostus antaa minulle vauvaansa vaikkei asiat joista suutuin, silloin edes liittyneet vauvoihin mitenkään.

Vierailija
12/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:04"]

[/quote]

tarkoitan, että jossain vaiheessa sairastuin sekä mieleltäni että psyykkisesti ja olin herkkänahkanen hoitotahojen kommenteille ja vihasia kiukkuviestejä aloin niille laitella ja raivota niille.

KYSYMYS KUULUU: OLENKO NYT SAIRAAMPI KUIN SILLON NUORENA KUN SAIN TEHDÄ SITÄ MITÄ EN ENÄÄ SAA?

[/quote]

Sairautesi on siis ilmeisesti tässä välissä puhjennut ja olet kai saanut jonkun diagnoosinkin, eli kyllä, virallisesti olet sairaampi kuin silloin. Ja vaikka olisit jo parantunut (mitä en rehellisesti sanoen näiden viestien perusteella usko), niin olet jo antanut itsestäsi epävakaan kuvan, eikä sinua siksi lasketa noin vastuullisiin hommiin. En usko, että tällä hetkellä pystyt saamaan luottamusta takaisin.

Vierailija
13/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:10"]

Siis haluaisitko työksesi olla lastenhoitaja, siihen tarvitaan koulutus. Vai mistä vauvoista oikein puhut? Jos tarkoitat sukulaisten yms. vauvoja, niin eiköhän jokainen vanhempi ihan itse päätä kuka saa lastaan hoitaa.

[/quote]

Tarkoitinkin sukulaisten vauvoja ja tällä viestiketjulla minkä aloitin, tarkoitan sitä, että en todellakaan kaipaa niskaani nalkuttavia sosionomiopiskelija-akkoja kieltämään minua hoitamasta sukulaisen tai kaverin vauvaa kun ei esim lääkärit eikä hoitajatkaan sitä kieltäs minulta siitäkään huolimatta että tietävät minun sairaushistoriani.

ne nalkuttavat 23-25v tytöt on tässä niitä joita kritisoin.

Vierailija
14/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

okei, vastasitkin kysymykseeni. Vähän agressiiviselta tekstisi tuntuu, mutta jos oikeassa elämässä sinut tunteva ihminen arvioi, että sinä olet vastuullinen ja hyvä hoitamaan omaa lastansa, ei siinä kai kenellekään pitäisi olla ongelmaa.

t 11

Vierailija
15/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu!

Aggressioista ja muista vakavista mielenterveysongelmista kärsivä ei ole haluttu henkilö lastenhoitajaksi. SIIS EIKÄ!??!!? Mä en tajua. Miksei?

Musta ois ainakin tosi luottamusta herättävää kuulla lastenhoitajan sanovan: "minulla alkoi ilmetä varhaisessa aikuisuudessa mielenterveyden ongelmia ja myös suuttumista ja aggressioita psykiatriani kohtaan, niin sen myötä katosi ihmisten innostus antaa minulle vauvaansa vaikkei asiat joista suutuin, silloin edes liittyneet vauvoihin mitenkään."

Siis sehän käy psykiatrilla, jota kohtaan on aggressioita, mutta se on ihan normaalia, että lääkäri vituttaa, mutta eihän se nyt mihinkään muuhun elämänalueeseen liity. Mielenterveysongelmainen ja aggressioista kärsivä on JUST oikea ihminen hoitaan lapsia!

Kyllä sua on Ap kaltoin kohdeltu, ainakin täällä palstalla, kun on lukenut sun aloituksia nyt n. 23 kappaletta, niin vaikutat todella tasapainoiselta ja luotettavalta lastenhoitajalta.

Vierailija
16/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikaan ei halua vauvalleen hoitajaa. Ihan oikeasti. Minä annoin 3viikkoa vanhan esikoiseni kahdeksi tunniksi omalle äidilleni. Mutta sen jälkeen meni aika pitkään, ennen kuin jätin lasta KENELLEKÄÄN.

Ei ole henkilökohtaista. 

Oletko ajatellut, että voisit hankkia luottamuksen takaisin siten, että osoittaisit olevasi luottamuksen arvoinen vaikka koirahoitajana? 

Ja lopettaisit asian jankkaamisen. 

Vierailija
17/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:04"]

[/quote]

[/quote]

Sairautesi on siis ilmeisesti tässä välissä puhjennut ja olet kai saanut jonkun diagnoosinkin, eli kyllä, virallisesti olet sairaampi kuin silloin. Ja vaikka olisit jo parantunut (mitä en rehellisesti sanoen näiden viestien perusteella usko), niin olet jo antanut itsestäsi epävakaan kuvan, eikä sinua siksi lasketa noin vastuullisiin hommiin. En usko, että tällä hetkellä pystyt saamaan luottamusta takaisin.

[/quote]

Sain tuossa vaiheessa diagnoosiksi toistuvan masennuksen. minulla esiintyy masennusta erityisesti haasteellisten ja stressaavien tilanteiden yhteydessä ja joskus masennukseen liittyy myös psykoottisuutta. Eli totta on, että olen sairaampi kuin silloin ja sairastuin siihen tuossa vaiheessa. tuo sairaus yhdessä aspergerin ja oppimisvaikeuksien kanssa kärjistää ja pahentaa myös aspergerin oireita.

Tuon takia suhtautuminen minuun muuttui tuossa vaiheessa ja jos en olisi sairastunut, niin saisin edelleenkin hoitaa vauvoja. epävirallisesti minun annettaskin, ainakin kaverit ja sukulaiset on joskus sairastumiseni jälkeenkin antaneet silloin kun vointini on ollut hyvä, mutta jos menen kertomaan esim jollekin tukihenkilönä toimivalle opiskelijalle tuosta niin opiskelija ei todellakaan ole ilahtunut siitä, että tuolla tavalla teen. ja saattaa sitäkin kauhistua jos kerron esim juottaneeni tuttipullosta tai vaihtaneeni vaipat yms jollekin vauvalle vauvan oman äidin ollessa läsnä. se koetaan silti kauheana vaikka tilanteessa olisikin ollu joku muu henkilö mukana hoitamassa ja vaikka tilanne oliskin menny hyvin.

mikä niitä sosionomioposkelijoita vaivaa kun eivät ossa iloita yhdessä minun kanssa hyvin menneestä vaiuvanhoitotilanteesta yhdessä jonkun heille vieraan vauvan oman äidin kanssa?

Vierailija
18/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helkkaristi sen sun lähipiirisi niitä vauvoja pukkaa, että niitä riittäisi jatkuvasti hoidettavaksi asti?

Vierailija
19/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

" kaipaa niskaani nalkuttavia sosionomiopiskelija-akkoja kieltämään "

Aika paniikinomaista tekstiä kirjoitat... yleistätkin mielestäni liikaa...Jos nyt juttelet sen sukulaisesi kanssa siitä lapsen hoitamisesta, niin hän kyllä tietää antaako sinun hoitaa vai ei. Varsinkin vauvan hoitaminen on todella vaativaa ja tarkkaa puuhaa. Mutta jos vaikka aloitat isompien lapsien hoitamisella ja tietysti niiden vanhempien luvalla.

Vierailija
20/101 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: sinä olet tunne-elämältäsi epävakaa, ja siksi sinulle ei anneta mielellään vauvoja hoitoon. Olet ehkä varhaisnuorena ollut erilainen, ja siksi mummosi on antanut sinun hoitaa vauvaa. Nyt käytöksesi osoittaa, että olet epävakaa persoona, eikä sellaiselle voi antaa vastuuta vauvasta.

Vaikka itse sanot ettet tekisi pahaa vauvalle, ei siihen voi luottaa. Sinulle voi tulla joku sellainen ongelma vauvan kanssa, jota et pysty hallitsemaan, ja silloin saattaa käytöksesi olla haitallista vauvalle. Ymmärrätkö tämän?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi