Miten saisin ihmiset taas luottamaan minuun vauvanhoitajana?
En ole omasta päästäni saanut näkemystä siihen, että kykenisin hoitamaan vauvaa. Sain näkemykseni sen perusteella, kun silloin kun serkut oli pieniä ja itse olin varhaisnuori, niin mummoni joka oli ollu ammatiltaan lastenhoitaja, antoi minun hoitaa serkkuja aluksi yhdessä hänen kanssaan ja myös yksinkin jo silloin kun serkut oli jotain 3-5kk ikäisiä. Ei ollut vaikeuksia selviytyä niistä tilanteista minulla. Luotin siihen, että koska mummo on ollut lastenhoitaja ammatiltaankin, niin kyllä mummo sen tietää kenestä on ja kenestä ei ole hoitamaan vauvaa.
Samoin myös muutkin vanhemmat naiset, olivatpa olleet sitten terveydenhuollon alan ammateissa tai missä tahansa muussakin, kannustivat minua hoitamaan, hoivaamaan ja huomioimaan vauvoja ja pieniä lapsia ja sanoivat että olisin hyvä niitä hoitamaan. Minua kehuttiin myös rauhalliseksi ja tasapainoiseksi.
Tämmöistä oli koko se aika kun olin ala-asteikäinen, yläasteikäinen ja myös sen jälkeisissäkin kouluissa ja kun olin nuori aikuinen ja siihen noin 20-21v ikään saakka olikin näin, että kannustettiin hoitamaan ja hoivaamaan vauvoja ja mielellään annettiin vahtia jo alle vuoden ikäistäkin ja yksinkin jopa ja muistan kyllä miten vauvaa hoidetaan.
Mutta sitten kun yli parikymppisenä aloin laitella viestejä hoitotahoille ja kun minulla oli hoitotahojen kanssa ongelmia käytöksessäni suhteessa hoitotahoon, niin mitä pitemmän aikaa sitä jatkui, sen vähemmän minuun luotettiin enää vauva-asioissa ja kuka mitäkin syytä alkoi keksiä miksi en saisi hoitaa vauvoja. Joku piti minua pakkomielteisenä, joku taas vetosi Aspergerin syndroomaan ja "tarkkaavaisuuden ja motoriikan vaikeuksiin" vaikkei ollut minua koskaan edes nähnyt ja vain netin kautta minut tunsi. Joku sanoi, että Aspergerit ylipäätään eivät voi hoitaa vauvoja ja joku sanoi, että vaikutan nettikirjoituksieni perusteella niin sairaalta ettei mulle voi antaa vauvaa.
Ajatelkaa: näin sanotaan tytöstä, jota varhaisnuoruudesta saakka vanhemmat naiset nyt ainakin on kannustaneet hoitamaan vauvoja? Mielelläni minä uskon niitä vanhempia naisia tässä asiassa koska vanhat ihmiset on kokeneempia kuin jotkut nuoret.
Miten viestien laitto hoitotaholle liittyy kyvyttömyyteen hoitaa vauvaa? Silloin ymmärtäisin että jos minulta olisi joskus vauva pudonnut tai jos olisin tehnyt jotakin pahaa vauvalle tai jos vauva olisi sairastunut tai vahingoittunut tai ollut peloissaan ja ahdistunut minun hoidossa, niin ymmärtäisin nuo syyksi sille että en saisi hoitaa enää. En minä halua tahallani vahingoittaa vauvaa enkä tehdä vauvalle mitään pahaa. Haluan hoitaa vauvoja siksi kun ne on niin suloisia ja ihania ja kun minulla on entuudestaan jo kokemusta hyvin onnistuneista tilanteista vauvojen kanssa. Jos olisi huonoja kokemuksia vauvoista niin haluaisinko minä silloin tahallaan viattomia vauvoja kiusata hoitamalla niitä vaikka en osaa? Tuskin! En ole niin ääliö että tahallani tekisin jotakin noin vastuullista silloin kun olis kokemusta siitä miten huonosti olisi mennyt.
Jos lopettasin viestit hoitotaholle niin tulisiko se aiempi luottamus minua kohtaan vauvanhoitoasioissa takas?
Kommentit (101)
Unohda nyt oikeasti vauvat. Älä myöskään lähettele postia hoitohenkilökunnalle, etsi muita kiinnostavia asioita.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 17:53"]
Unohda nyt oikeasti vauvat. Älä myöskään lähettele postia hoitohenkilökunnalle, etsi muita kiinnostavia asioita.
[/quote]
miten tuo postin lähettäminen hoitohenkilökunnalle vauvoihin liittyy jos en niissä posteissa edes kirjoita vauvoista?
entäs jos lähetän postia hoitohenkilökunnalle mutta unohdan vauvat?
hoitohenkilökunnan ihmiset non tietääkseni aikuisia ihmisiä eivätkä sillä tavalla toisen ihmisen armoilla niinku vauvat eli en näe hoitohenkilökunnalle postin laittoa mitenkään vauvanhoitoa muistuttavana asiana.
mitä se sulle kuuluu vaikka lähetänkin niille postia? et tunne niitä ihmisiä ja nytkin on joillekin hoitohenkilöille jopa kirjeitä minulta lähössä.
sen kompromissin teen että en hoida vauvoja enkä mene minnekään missä on vauva mutta kaikkea muuta teen mitä ennenkin.
No kun ne ei välttämättä oo hirveen innoissaan kun pommitat niitä yhteydenotoilla.
Nyt tajusin: sairauksistani johtuen en voi hoitaa vauvaa yksin, mutta sosiaalisesta estyneisyydestäni ja tunneilmaisun vaikeuksistani johtuen en voi hoitaa vauvaa edes ohjatusti jonkun toisen kanssa. kun en kykene näyttämään tunteitani enkä lepertelemään muitten nähden. pelkään olevani typerä jos lepertelen. en edes kissalle uskalla leperrellä toisen henkilön ollessa läsnä vaikka keskenään kisujen kanssa ollessa lepertelenkin.
kun näin on, niin saan tyytyä siihen että joskus pidän vauvaa sylissä. mutta esim se mainitsemani syöttäminenkään ei onnistu koska siihen tarvitaan vähintään katsekontakti vauvaan ja kyky jutella vauvalle.
olenko nyt oikeilla jäljillä?
Hyvä ap, vaikutat pohjimmiltasi oikein herttaiselta ihmiseltä. Mikään tai kukaan ei estä sinua hoitamasta vauvaa yhdessä esim. vauvan äidin kanssa. Vauvat tuntuvat olevan sinulle tärkeitä, ja sinun ei kannata murehtia, jos joku on sinulle joskus harkitsemattomasti möläyttänyt että et voi hoitaa vauvoja. Voit varmasti oikein hyvin esimerkiksi syöttää tuttipullosta tuttua vauvaa, jos vauvan äiti sinua pyytää.
Sinun hoitotahosi on kuitenkin oikeassa siinä, että sinun ei kannata kirjoittaa tästä vauva-asiasta tänne. Tällä palstalla ns. terveet ihmiset kirjoittavat niin ilkeitä kommentteja, että ne eivät taatusti oloasi paranna. Jos sinulla on joku ystävä tai muu henkilö, johon luotat, juttele hänen kanssaan tästä asiasta kun se seuraavan kerran alkaa askarruttaa. Tältä palstalta kysyessäsi saat itsellesi vain pahan mielen.
Miten minusta tuntuu, että eräs nuori sosionomiopiskelija-akka saa jatkuvasti viestejä jankutijankuti, ehkäpä ei niin hyvässä hengessäkään...?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:04"]
Hyvä ap, vaikutat pohjimmiltasi oikein herttaiselta ihmiseltä. Mikään tai kukaan ei estä sinua hoitamasta vauvaa yhdessä esim. vauvan äidin kanssa. Vauvat tuntuvat olevan sinulle tärkeitä, ja sinun ei kannata murehtia, jos joku on sinulle joskus harkitsemattomasti möläyttänyt että et voi hoitaa vauvoja. Voit varmasti oikein hyvin esimerkiksi syöttää tuttipullosta tuttua vauvaa, jos vauvan äiti sinua pyytää.
Sinun hoitotahosi on kuitenkin oikeassa siinä, että sinun ei kannata kirjoittaa tästä vauva-asiasta tänne. Tällä palstalla ns. terveet ihmiset kirjoittavat niin ilkeitä kommentteja, että ne eivät taatusti oloasi paranna. Jos sinulla on joku ystävä tai muu henkilö, johon luotat, juttele hänen kanssaan tästä asiasta kun se seuraavan kerran alkaa askarruttaa. Tältä palstalta kysyessäsi saat itsellesi vain pahan mielen.
[/quote]
Ok. kiitos hyvästä neuvosta. kerron näitä asioita tutuille ihmisille jatkossa mutta en täällä. täällä on niitä mitkä ei tiedä mitä on olla sairas ja ne sen takia mulle vittuilee miten sattuu. mutta kuhan niille itelleen joskus sattuu jotakin niin sittenpähän ymmärtävät miltä tuntuu olla muitten ennakkoluulojen kohteena oleva sairas. ja ilkeilijöille: muistakaa te ilkeilijät tämä mitä sanoin teille. muistakaa tämä sitten kun ite sairastutte tai vammaudutte ja tietäkää se että kun ihmiset alkaa teille olla ennakkoluulosia että tuokin sairas sitä tai tätä tekee, niin muistakaa, että tuolta se tuntui minustakin kun te terveinä päivinänne minua nälvitte. annan teille anteeksi ja toivotan Jumalan siunausta myös ilkeilijöille. Jeesus rakastaa teitäkin ja haluaa että tekin teette parannuksen ja uskotte evankeliumin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:10"]
Jeesus rakastaa teitäkin ja haluaa että tekin teette parannuksen ja uskotte evankeliumin.
[/quote]
Ja tämäkin vielä! Miten paljon raskasta kannettavaa sitä näytäänkin yhdelle ihmiselle antaa. Voi voi. :(
AP, olet pohjimmiltasi varmaan todella kiltti ihminen, mutta sinulla on nyt tuo sairaus ja on paljon sairauksia jotka on vaikeaa kantaa niille joilla ne on, mutta myös sivullisille ne on vaikeita kun eivät ymmärrä. Minulla on yksi serkku jolla on hieman samantyyppinen ongelma kuin sinulla ja hän myös pitää vauvoista tosi paljon. Hän kerää vauvoista kuvia ja hänellä on monta nukkea, tämä hiukan helpottaa sitä että hän ei voi saada omaa vauvaa.Mutta sinä olet selvästikin älykkäämpi mieleltäsi kuin serkkuni ja tuo ei taida ihan tyydyttää sinua. Mutta varmaan kuitenkin tunnet sukulaisia tai muita jotka voivat antaa sinun pitää vauvaa sylissä ja vaikka juottaa pullosta? Mutta tee se aina niin, että mukana on myös lapsen isä tai äiti. Älä nyt hirveästi sure tätä vauva asiaa, on monia ihmisiä jotka eivät saa lasta vaikka kuinka sitä haluavat. Elämä on sellaista! Yritä miettiä jokin muu kiva harrastus itsellesi, jooko?
Joku harrastus olisi hyvä. Saisit mukavaa tekemistä. Ja kirjeitäkin voit kirjoitella kavereille ja sukulaisille, älä kuitenkaan lääkäreille ja hoitajille.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 14:05"]
HIENOA AP, että et menettänyt täällä hermojasi "yöllä" vaikka osa vastauksista onkin ollut ilkeitä. Oliko se niin, että sinulla on kissoja tai jokin kotieläin? Voisiko se osittain korvata tuon ettet saa vauvaa (omaa)? Sairautta on eriasteista, niin onko sairautesi aina ollut yhtä voimakas ja tiedätkö onko mahdollista saada se lääkityksellä täysin kuriin? Huomaan kirjoituksistasi kyllä, että olet muutoin älykäs ja mutta tuo sairaus on.Mutta SINULLE parasta on jos voit löytää jonkin muun mielenkiinnon kohteen vauvojen tilalle. Toivotan sinulle sydämeni pohjasta kaikkea hyvää. Äläkä anna muiden täällä hermostuttaa sinua typerillä vastauksillaan (kun jotkut nauttivat siitä että saavat toisille pahan mielen). CP serkun sukulainen
[/quote]
En osaa sanoa onko se aina ollu noin voimakas, mutta mahdollista että se on pahentunut ja muuttunut vaikeammaksi. kun olin 15v minulla sanottiin olevan lievä Asperger mutta nyt kun oon 30, niin kuulemma on vaikea Aspergerin oireyhtymä.
Ap:han on aiemmin sanonut, että jankuttaa täällä tuosta vauva-asiasta, että pienten vauvojen äidit täällä sekoaisivat ja joutuisivat mielisairaalaan.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 19:22"]
AP, olet pohjimmiltasi varmaan todella kiltti ihminen, mutta sinulla on nyt tuo sairaus ja on paljon sairauksia jotka on vaikeaa kantaa niille joilla ne on, mutta myös sivullisille ne on vaikeita kun eivät ymmärrä. Minulla on yksi serkku jolla on hieman samantyyppinen ongelma kuin sinulla ja hän myös pitää vauvoista tosi paljon. Hän kerää vauvoista kuvia ja hänellä on monta nukkea, tämä hiukan helpottaa sitä että hän ei voi saada omaa vauvaa.Mutta sinä olet selvästikin älykkäämpi mieleltäsi kuin serkkuni ja tuo ei taida ihan tyydyttää sinua. Mutta varmaan kuitenkin tunnet sukulaisia tai muita jotka voivat antaa sinun pitää vauvaa sylissä ja vaikka juottaa pullosta? Mutta tee se aina niin, että mukana on myös lapsen isä tai äiti. Älä nyt hirveästi sure tätä vauva asiaa, on monia ihmisiä jotka eivät saa lasta vaikka kuinka sitä haluavat. Elämä on sellaista! Yritä miettiä jokin muu kiva harrastus itsellesi, jooko?
[/quote]
onko tuo serkkusi Down? vai onko hän esim Autisti?
Mitä jos ap lukisit huviksesi vaikka jotain vauvakirjoja? Auttaisiko se tuohon vauva-asiasta kuumeiluun?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 23:30"]
Mitä jos ap lukisit huviksesi vaikka jotain vauvakirjoja? Auttaisiko se tuohon vauva-asiasta kuumeiluun?
[/quote]
oon lukenu ja niitä kun luin niin ainakin vastasyntyneen hoito tuntuisi minusta mahdottomalta toteuttaa itsenäisesti mutta en pitäs mahdottomana olla apuna isomman vauvan hoidossa siten että vauvan isä tai äiti on mukana, tosin sekin riippuu senhetkisestä voinnistani joka vaihtelee paljon.
Vauvanhoidolla ja sillä, että lähettelet koko ajan ihmeellistä postia hoitotahoillesi, ei ole näennäisesti mitään tekemistä toistensa kanssa. MUTTA tuo, että lähettelet postia hoitotahoille, haluat heidän hankkivan lisää lapsia + tilaat heille tutteja, jankut samoja asioita koko ajan etkä usko etteivät he aio hankkia lisää lapsia jne kielii siitä ettet ole henkisesti tasapainossa. (Henkisestä epätasapainosta kielii myös se, ettet millään suostu ymmärtämään miksei hoitotahot haluaisi sinun posteja. Lisäksi sun erittäin aggressiivinen raivoamien ja tappouhkaukset kielivät henkisestä epätasapainosta). Ja koska et olet henkisesti tasapainossa laittaa ihmiset epäilemään, ettet suoriudu nyt esim. vaikka siitä vauvanhoidosta.
No jospa ajattelisit niin että jos joku äiti tai isä pyytää sinulta apua vauvan hoidossa niin voit auttaa osaamisesi mukaan. Ja katsotte siinä tilanteessa miten se sujuu. Ja muuten voit lopettaa asiasta stressaamisen.
Ja kannattaa tosiaan etsiä vaikka uusia kirjekavereita. Sitten sinulla olisi omia juttuja heidän kanssaan niin ei tarvitsisi hoitohenkilökunnalle kirjoitella. Heille sinun tapaamisesi on kuitenkin työtä niin et saa heistä sillätavalla oikeita kavereita.
Mitäs sanot? :)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 17:47"]
Teetkö elämästäsi aina tarkoituksella näin monimutkaista? Jos joku kysyy sinulta: "Haluatko pitää lastani sylissä?", vastaat "Joo", mikäli haluat ja "Ei", mikäli et halua. Sillä ei ole mitään väliä, mitä joku yksittäinen henkilö on sanonut taidoistasi ja osaamisestasi. Sinä luot luottamuksen jokaiseen yksittäiseen henkilöön henkilökohtaisesti, ja jokainen arvioi subjektiivisesti, luottaako osaamiseesi ja taitoihisi. Älä kuitenkaan missään nimessä hankkiudu itse raskaaksi.
[/quote]
sen tiedän että äidiksi minusta ei ole. mutta koska olen nainen niin hoivavietti kuuluu naisena olemiseen. itse ymmärrän että ei ehkä kuitenkaan vastasyntyneen hoito minun juttu ole. mutta ihan oman vointini mukaan voin olla mukana hoitamassa ja pitää sylissä hetken aikaa tai juottaa pullosta tai syöttää yms mutta syöttämisessä on se haasteellista kun vauva sotkee syödessään ja sekin vaatii jo vähintään katsekontaktia ja nonverbaalista vuorovaikutusta osata syöttää lasta. jos ei ole nonverbaalisia taitoja niin ei kannata yrittää edes ohjatusti syöttää vauvaa. ikävä kyllä.