Miten saisin ihmiset taas luottamaan minuun vauvanhoitajana?
En ole omasta päästäni saanut näkemystä siihen, että kykenisin hoitamaan vauvaa. Sain näkemykseni sen perusteella, kun silloin kun serkut oli pieniä ja itse olin varhaisnuori, niin mummoni joka oli ollu ammatiltaan lastenhoitaja, antoi minun hoitaa serkkuja aluksi yhdessä hänen kanssaan ja myös yksinkin jo silloin kun serkut oli jotain 3-5kk ikäisiä. Ei ollut vaikeuksia selviytyä niistä tilanteista minulla. Luotin siihen, että koska mummo on ollut lastenhoitaja ammatiltaankin, niin kyllä mummo sen tietää kenestä on ja kenestä ei ole hoitamaan vauvaa.
Samoin myös muutkin vanhemmat naiset, olivatpa olleet sitten terveydenhuollon alan ammateissa tai missä tahansa muussakin, kannustivat minua hoitamaan, hoivaamaan ja huomioimaan vauvoja ja pieniä lapsia ja sanoivat että olisin hyvä niitä hoitamaan. Minua kehuttiin myös rauhalliseksi ja tasapainoiseksi.
Tämmöistä oli koko se aika kun olin ala-asteikäinen, yläasteikäinen ja myös sen jälkeisissäkin kouluissa ja kun olin nuori aikuinen ja siihen noin 20-21v ikään saakka olikin näin, että kannustettiin hoitamaan ja hoivaamaan vauvoja ja mielellään annettiin vahtia jo alle vuoden ikäistäkin ja yksinkin jopa ja muistan kyllä miten vauvaa hoidetaan.
Mutta sitten kun yli parikymppisenä aloin laitella viestejä hoitotahoille ja kun minulla oli hoitotahojen kanssa ongelmia käytöksessäni suhteessa hoitotahoon, niin mitä pitemmän aikaa sitä jatkui, sen vähemmän minuun luotettiin enää vauva-asioissa ja kuka mitäkin syytä alkoi keksiä miksi en saisi hoitaa vauvoja. Joku piti minua pakkomielteisenä, joku taas vetosi Aspergerin syndroomaan ja "tarkkaavaisuuden ja motoriikan vaikeuksiin" vaikkei ollut minua koskaan edes nähnyt ja vain netin kautta minut tunsi. Joku sanoi, että Aspergerit ylipäätään eivät voi hoitaa vauvoja ja joku sanoi, että vaikutan nettikirjoituksieni perusteella niin sairaalta ettei mulle voi antaa vauvaa.
Ajatelkaa: näin sanotaan tytöstä, jota varhaisnuoruudesta saakka vanhemmat naiset nyt ainakin on kannustaneet hoitamaan vauvoja? Mielelläni minä uskon niitä vanhempia naisia tässä asiassa koska vanhat ihmiset on kokeneempia kuin jotkut nuoret.
Miten viestien laitto hoitotaholle liittyy kyvyttömyyteen hoitaa vauvaa? Silloin ymmärtäisin että jos minulta olisi joskus vauva pudonnut tai jos olisin tehnyt jotakin pahaa vauvalle tai jos vauva olisi sairastunut tai vahingoittunut tai ollut peloissaan ja ahdistunut minun hoidossa, niin ymmärtäisin nuo syyksi sille että en saisi hoitaa enää. En minä halua tahallani vahingoittaa vauvaa enkä tehdä vauvalle mitään pahaa. Haluan hoitaa vauvoja siksi kun ne on niin suloisia ja ihania ja kun minulla on entuudestaan jo kokemusta hyvin onnistuneista tilanteista vauvojen kanssa. Jos olisi huonoja kokemuksia vauvoista niin haluaisinko minä silloin tahallaan viattomia vauvoja kiusata hoitamalla niitä vaikka en osaa? Tuskin! En ole niin ääliö että tahallani tekisin jotakin noin vastuullista silloin kun olis kokemusta siitä miten huonosti olisi mennyt.
Jos lopettasin viestit hoitotaholle niin tulisiko se aiempi luottamus minua kohtaan vauvanhoitoasioissa takas?
Kommentit (101)
Ap on henkisesti hyvin sairas ihminen, joka on kirjoittanut tälle palstalle useita kertoja aikaisemminkin ja aina samasta aiheesta. Hänellä on voimakas pakkomielle pieniin ihmisenalkuihin ja heidän hoitamiseensa.
Esim. edelliskertainen ketju poistettiin, koska siinä oli laittomia, erittäin rankkoja uhkauksia muita ihmisiä, mm. tämän palstan lukijoita kohtaan. Suosittelen, ettei näitä ketjuja ruokittaisi yhtään enempää.
Ap:lle toivon hyvää hoitoa ja vapautumista pakkomielteiden kehästä. Toivottavasti keksit jonkun kivan harrastuksen, joka vie ajatukset mukavammille poluille.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 00:55"]
Ap vaikuttaa ikävä kyllä sellaiselta ihmiseltä, joka kohdatessaan vaikean ja hallitsemattoman tilanteen saattaa saada hillittömän raivokohtauksen. Olen tuntenut vastaavia ihmisiä ja on valitettavasti sanottava, ettei heille voi uskoa pienen lapsen hoitoa edes hetkeksi lähinnä sen vuoksi, että tilanne voi ajautua konfliktiin asperger-henkilön kanssa jos tulee mielipide-eroavaisuus vaikka hoidon yksityiskohdista.
[/quote]
En ole hoitanut vauvoja nyt pitkään aikaan mutta kaikkea muuta mitä voi kuvitella kenen tahansa ihmisen tekevän, olen tehnyt. voi sanoa, että olen tehnyt kaikkea muuta paitsi hoitanut alle vuoden ikäistä lasta tässä näitten parin vuoden aikana eikä mitään konflikteja ole sattunut missään asiassa. olen jopa pystynyt laittamaan ruokaa yhdessä toisen ihmisen kanssa ilman että on tullut konflikti mielipide-eroista ruuanvalmistuksen yksityiskohdista.
mutta onko tuo alle vuoden vanhan lapsen hoito jotenkin ainutlaatuinen ja kaikesta muusta toiminnasta poikkeava siinä määrin että on ihmisiä jotka voivat tehdä KAIKKEA muuta (mukaan luettuna myös aikuisen vanhuksen tai vammaisen avustaminen ja eläintenhoito ja yli vuoden vanhan lapsen hoito) paitsi hoitaa alle vuoden vanhaa lasta?
minulla ei ole ollut konfliktejakaan kenenkään kanssa nyt mistään asiasta live-elämässä ja arvelen sen johtuvan siitä, että ihmiset osaa ennakoida haasteellisia tilanteita ja käyttäytyä siten etten suuttuisi. ja kun kommunikaatio ja tekeminen ja oleminen pidetään tiettyjen rajojen sisällä niin silloin ei pääse syntymään konfliktia.
Kaikki muu mitä ihminen tekeekään on vähän eri asia kuin joku vauvanhoito. Vauva on äidilleen rakkainta maailmassa ja vauva annetaan vain harvojen ja valittujen ja täysin luotettujen käsiin.
mutta muut asiat, mitkä on vähemmän tunnepitosia niin niistä ei tule tuollaista pelkoa ja niitten tekemistä uskalletaan paremmin antaa tehdä etenkin jos ne eivät ole niin suuri pakkomielle että erimielisyyksistä niissä konflikti tulisi.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 00:55"]
Ap vaikuttaa ikävä kyllä sellaiselta ihmiseltä, joka kohdatessaan vaikean ja hallitsemattoman tilanteen saattaa saada hillittömän raivokohtauksen. Olen tuntenut vastaavia ihmisiä ja on valitettavasti sanottava, ettei heille voi uskoa pienen lapsen hoitoa edes hetkeksi lähinnä sen vuoksi, että tilanne voi ajautua konfliktiin asperger-henkilön kanssa jos tulee mielipide-eroavaisuus vaikka hoidon yksityiskohdista.
[/quote]
En ole hoitanut vauvoja nyt pitkään aikaan mutta kaikkea muuta mitä voi kuvitella kenen tahansa ihmisen tekevän, olen tehnyt. voi sanoa, että olen tehnyt kaikkea muuta paitsi hoitanut alle vuoden ikäistä lasta tässä näitten parin vuoden aikana eikä mitään konflikteja ole sattunut missään asiassa. olen jopa pystynyt laittamaan ruokaa yhdessä toisen ihmisen kanssa ilman että on tullut konflikti mielipide-eroista ruuanvalmistuksen yksityiskohdista.
mutta onko tuo alle vuoden vanhan lapsen hoito jotenkin ainutlaatuinen ja kaikesta muusta toiminnasta poikkeava siinä määrin että on ihmisiä jotka voivat tehdä KAIKKEA muuta (mukaan luettuna myös aikuisen vanhuksen tai vammaisen avustaminen ja eläintenhoito ja yli vuoden vanhan lapsen hoito) paitsi hoitaa alle vuoden vanhaa lasta?
minulla ei ole ollut konfliktejakaan kenenkään kanssa nyt mistään asiasta live-elämässä ja arvelen sen johtuvan siitä, että ihmiset osaa ennakoida haasteellisia tilanteita ja käyttäytyä siten etten suuttuisi. ja kun kommunikaatio ja tekeminen ja oleminen pidetään tiettyjen rajojen sisällä niin silloin ei pääse syntymään konfliktia.
[/quote]
Minä tunnen sinua ja en saa millään sellaista mielikuvaa. Mutta voit olla oikeassa, että jos vaan päättelee aikaisempien viestien perusteella, voi ehkä tulla tuollaisia ajatuksia. Mutta siksi olenkin sanonut, että pitää tuntea ihminen, jotta voisi tehdä oikeita johtopäätelmiä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 23:47"]
No jospa ajattelisit niin että jos joku äiti tai isä pyytää sinulta apua vauvan hoidossa niin voit auttaa osaamisesi mukaan. Ja katsotte siinä tilanteessa miten se sujuu. Ja muuten voit lopettaa asiasta stressaamisen.
Ja kannattaa tosiaan etsiä vaikka uusia kirjekavereita. Sitten sinulla olisi omia juttuja heidän kanssaan niin ei tarvitsisi hoitohenkilökunnalle kirjoitella. Heille sinun tapaamisesi on kuitenkin työtä niin et saa heistä sillätavalla oikeita kavereita.
Mitäs sanot? :)
[/quote]
Etkö sinä voisi ruveta ap:n kirjekaveriksi? Ja mahdollisesti ap vois tulla hoitamaan sun vauvaa.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 19:22"]
AP, olet pohjimmiltasi varmaan todella kiltti ihminen, mutta sinulla on nyt tuo sairaus ja on paljon sairauksia jotka on vaikeaa kantaa niille joilla ne on, mutta myös sivullisille ne on vaikeita kun eivät ymmärrä. Minulla on yksi serkku jolla on hieman samantyyppinen ongelma kuin sinulla ja hän myös pitää vauvoista tosi paljon. Hän kerää vauvoista kuvia ja hänellä on monta nukkea, tämä hiukan helpottaa sitä että hän ei voi saada omaa vauvaa.Mutta sinä olet selvästikin älykkäämpi mieleltäsi kuin serkkuni ja tuo ei taida ihan tyydyttää sinua. Mutta varmaan kuitenkin tunnet sukulaisia tai muita jotka voivat antaa sinun pitää vauvaa sylissä ja vaikka juottaa pullosta? Mutta tee se aina niin, että mukana on myös lapsen isä tai äiti. Älä nyt hirveästi sure tätä vauva asiaa, on monia ihmisiä jotka eivät saa lasta vaikka kuinka sitä haluavat. Elämä on sellaista! Yritä miettiä jokin muu kiva harrastus itsellesi, jooko?
[/quote]
onko tuo serkkusi Down? vai onko hän esim Autisti?
[/quote]
Hän on CP vammainen. Eli liikkeet hyvin kömpelöt, ei osaa oikein puhua, osaa syödä ym mutta pukeutuminen on jo aika haastavaa. On yleensä tosi kiltti mutta välillä saa kyllä aikamoisia raivareitakin jne. Hän tykkää ihan hirveästi vauvoista ja saa kyllä pitää heitä sylissä, halaa nätisti ja silittää päätä jne. Mutta ei osaa hoitaa muuten. Hänellä on isot määrät vauvojen kuvia joita mielellään näyttää muillekin ja sitten niitä nukkeja. Niitä pukee ja hoitaa.Hän osaa kuitenkin iloita niistä kuvista ja nukeista onneksi, koska ei voi omaa vauvaa saada.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:22"]
No jospa ajattelisit niin että jos joku äiti tai isä pyytää sinulta apua vauvan hoidossa niin voit auttaa osaamisesi mukaan. Ja katsotte siinä tilanteessa miten se sujuu. Ja muuten voit lopettaa asiasta stressaamisen.
Ja kannattaa tosiaan etsiä vaikka uusia kirjekavereita. Sitten sinulla olisi omia juttuja heidän kanssaan niin ei tarvitsisi hoitohenkilökunnalle kirjoitella. Heille sinun tapaamisesi on kuitenkin työtä niin et saa heistä sillätavalla oikeita kavereita.
[/quote]
Etkö sinä voisi ruveta ap:n kirjekaveriksi? Ja mahdollisesti ap vois tulla hoitamaan sun vauvaa.
[/quote]
joo! osoite on kuusioravat@gmail.com kirjoita siihen.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:22"]
[/quote]
[/quote]
Ei minulla ole vauvaa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:23"]
AP, olet pohjimmiltasi varmaan todella kiltti ihminen, mutta sinulla on nyt tuo sairaus ja on paljon sairauksia jotka on vaikeaa kantaa niille joilla ne on, mutta myös sivullisille ne on vaikeita kun eivät ymmärrä. Minulla on yksi serkku jolla on hieman samantyyppinen ongelma kuin sinulla ja hän myös pitää vauvoista tosi paljon. Hän kerää vauvoista kuvia ja hänellä on monta nukkea, tämä hiukan helpottaa sitä että hän ei voi saada omaa vauvaa.Mutta sinä olet selvästikin älykkäämpi mieleltäsi kuin serkkuni ja tuo ei taida ihan tyydyttää sinua. Mutta varmaan kuitenkin tunnet sukulaisia tai muita jotka voivat antaa sinun pitää vauvaa sylissä ja vaikka juottaa pullosta? Mutta tee se aina niin, että mukana on myös lapsen isä tai äiti. Älä nyt hirveästi sure tätä vauva asiaa, on monia ihmisiä jotka eivät saa lasta vaikka kuinka sitä haluavat. Elämä on sellaista! Yritä miettiä jokin muu kiva harrastus itsellesi, jooko?
[/quote]
[/quote]
Hän on CP vammainen. Eli liikkeet hyvin kömpelöt, ei osaa oikein puhua, osaa syödä ym mutta pukeutuminen on jo aika haastavaa. On yleensä tosi kiltti mutta välillä saa kyllä aikamoisia raivareitakin jne. Hän tykkää ihan hirveästi vauvoista ja saa kyllä pitää heitä sylissä, halaa nätisti ja silittää päätä jne. Mutta ei osaa hoitaa muuten. Hänellä on isot määrät vauvojen kuvia joita mielellään näyttää muillekin ja sitten niitä nukkeja. Niitä pukee ja hoitaa.Hän osaa kuitenkin iloita niistä kuvista ja nukeista onneksi, koska ei voi omaa vauvaa saada.
[/quote]
minulla ei ole kömpelöitä liikkeitä eikä kömpelöä motoriikkaa muutenkaan, mutta ilmeet ja eleet ja katsekontakti ei toimi niin hyvin että kykenisin kommunikoimaan nonverbaalisesti vauvan kanssa. uskotko että jo tuo ilmeiden ja eleiden epäasianmukaisuus, tic-liikkeet naamassa ja katsekontaktin puute/kyvyttömyys katsekontaktiin on este sille oikealle vauvanhoidolle? myöskään äänensävyt ei toimi joten en osaa puhua sillä sävyllä millä pitäs puhua vauvalle. haaveilen kyllä vauvoista mutta nuo mainitsemani seikat tekisvät minusta typerän oloisen jos alkasin oikeasti hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
minulla ei ole kömpelöitä liikkeitä eikä kömpelöä motoriikkaa muutenkaan, mutta ilmeet ja eleet ja katsekontakti ei toimi niin hyvin että kykenisin kommunikoimaan nonverbaalisesti vauvan kanssa. uskotko että jo tuo ilmeiden ja eleiden epäasianmukaisuus, tic-liikkeet naamassa ja katsekontaktin puute/kyvyttömyys katsekontaktiin on este sille oikealle vauvanhoidolle? myöskään äänensävyt ei toimi joten en osaa puhua sillä sävyllä millä pitäs puhua vauvalle. haaveilen kyllä vauvoista mutta nuo mainitsemani seikat tekisvät minusta typerän oloisen jos alkasin oikeasti hoitaa.
[/quote]
itse ainakin luulen niin. en tiedä miten tilanne oikeasti olisi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä se luultavasti haittaisi, kun vauvojen kanssa pitää olla niin tarkka ja ainakin katsekontaksti on vauvalle hyvin tärkeä asia. Eli siksi et voi ihan yksin vauvaa hoitaa mutta en usko, että se estää sitä ettetkö voisi esim pitää sylissä.
Meissä niin sanotuissa normaaleiisakin on kyllä monia jotka hoitavat vauvansa huonosti (koska käyttävät alkoholia jne ja kiroilevat ja huutavat) ja sitten on monia muuten normaaleja jotka ihan hirveästi haluaisivat vauvan, mutta eivät voi saada. Esimerkiksi veljeni tytär on ihan normaali muuten mutta ei saa vauvaa ja siksi otti koiran :)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä se luultavasti haittaisi, kun vauvojen kanssa pitää olla niin tarkka ja ainakin katsekontaksti on vauvalle hyvin tärkeä asia. Eli siksi et voi ihan yksin vauvaa hoitaa mutta en usko, että se estää sitä ettetkö voisi esim pitää sylissä.
Meissä niin sanotuissa normaaleiisakin on kyllä monia jotka hoitavat vauvansa huonosti (koska käyttävät alkoholia jne ja kiroilevat ja huutavat) ja sitten on monia muuten normaaleja jotka ihan hirveästi haluaisivat vauvan, mutta eivät voi saada. Esimerkiksi veljeni tytär on ihan normaali muuten mutta ei saa vauvaa ja siksi otti koiran :)
[/quote]
onko niin, että hetken aikaa sylissä pito ei haittaa vauvan käsittelyssä vaikkei ilmeet tai eleet olekaan ihan tavanomaisia, mutta heti kun mennään pukemisen, syöttämisen, vaipanvaihdon yms alueelle niin silloin alkaa olla hoito sellaista että tarvitaan jo oikeat ilmeet, eleet ja äänensävyt jotta vauvan olo voisi olla turvallinen? ja että outoilmeinen henkilö hoitamassa vauvaa tuntuu vauvasta yhtä pahalta kuin minusta se jos olisin sairaalan potilas ja minulle tulis tekemään jotakin outo henkilö jonka eleistä, ilmeistä tai äänensävystä en voisi ymmärtää aikooko se mulle hyvää vai pahaa ja olisin itse niin heikko että en ymmärtäs tilanteita enkä hahmottas niitä samoin kuin nyt hahmotan? se tilanne vaikuttas uhkaavalta omasta mielestäni.
vauvan turvalliseen oloon hoitotilanteessa on edellytykset olemassa jos aikuisen ilmeistö ja eleistö toimii ja kyky katsekontaktiin on olemassa eikä ole esim tic-liikkeitä yms.
[/quote]
onko niin, että hetken aikaa sylissä pito ei haittaa vauvan käsittelyssä vaikkei ilmeet tai eleet olekaan ihan tavanomaisia, mutta heti kun mennään pukemisen, syöttämisen, vaipanvaihdon yms alueelle niin silloin alkaa olla hoito sellaista että tarvitaan jo oikeat ilmeet, eleet ja äänensävyt jotta vauvan olo voisi olla turvallinen? ja että outoilmeinen henkilö hoitamassa vauvaa tuntuu vauvasta yhtä pahalta kuin minusta se jos olisin sairaalan potilas ja minulle tulis tekemään jotakin outo henkilö jonka eleistä, ilmeistä tai äänensävystä en voisi ymmärtää aikooko se mulle hyvää vai pahaa ja olisin itse niin heikko että en ymmärtäs tilanteita enkä hahmottas niitä samoin kuin nyt hahmotan? se tilanne vaikuttas uhkaavalta omasta mielestäni.
vauvan turvalliseen oloon hoitotilanteessa on edellytykset olemassa jos aikuisen ilmeistö ja eleistö toimii ja kyky katsekontaktiin on olemassa eikä ole esim tic-liikkeitä yms.
Juuri tätä tarkoitin ja sanoit ja kuvailit tämän todella hyvin! Ei sinulla älyssä ole sillätavoin mitään vikaa, ymmärrät asioita paremmin kuin moni muu täällä vauva foorumilla. Mutta nuo juuri on ne ongelmat!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 22:58"]
[/quote]
Juuri tätä tarkoitin ja sanoit ja kuvailit tämän todella hyvin! Ei sinulla älyssä ole sillätavoin mitään vikaa, ymmärrät asioita paremmin kuin moni muu täällä vauva foorumilla. Mutta nuo juuri on ne ongelmat! [/quote]
Jos haluan hoivata ja huolehtia, niin minkä ikäinen on mielestäsi nuorin jota voisin ihan hoitamalla hoitaa? onko se joku yli puolivuotias vai vuoden vanhasta eteenpäin vai onko oltava jo vähintään kolmen vanha? kun vastasyntyneestä tiedän sen että vastasyntyneen kanssa nuo katsekontaktit ja ilmeet yms on tärkeitä mutta yli puolivuotiaalla on kokemusta jo sen verran että tietää että nyt hoidetaan vaikka hoitaja ei olis ihan täysin kärryillä tilanteesta. ainakin 1v ikäiseen tuo jo sopii. mikä olis ikäraja että voisin hoitaa? onko se 3kk? 6kk? 1v? 3v? vai onko se jotakin 5v? ainakin 1v ymmärtää jo puheen vaikkei itse osaa puhua ja 3v osaa jo itsekin puhua.
SInun kannattaisi olla mitä pikimmin yhteydessä niihin hoitotahoihisi, et kuulosta olevan oikein tasapainossa. Entä jos luopuisit halustasi hoitaa vauvoja ja keksisit jonkin muun tehtävän, jota tavoitella? Esimerkiksi puutarhan hoito voisi olla sinulle sopivaa, mitä olet mieltä?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:12"]
SInun kannattaisi olla mitä pikimmin yhteydessä niihin hoitotahoihisi, et kuulosta olevan oikein tasapainossa. Entä jos luopuisit halustasi hoitaa vauvoja ja keksisit jonkin muun tehtävän, jota tavoitella? Esimerkiksi puutarhan hoito voisi olla sinulle sopivaa, mitä olet mieltä?
[/quote]
oon ollu hoitotahoihin yhteydessä eikä ne katso minulla olevan mitään ongelmia. ja kun sanoin edellisessä viestissä että haluan tietää minkä ikäinen on nuorin mitä voin hoitaa niin puhuin myös 1-5-vuotiaista eli isommista lapsista? onko sinusta esim 5v vielä vauva?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:12"]
[/quote]
en asu rivitalossa enkä omakotitalossa tai maalla niin en voi saada puutarhaakaan.