Miten saisin ihmiset taas luottamaan minuun vauvanhoitajana?
En ole omasta päästäni saanut näkemystä siihen, että kykenisin hoitamaan vauvaa. Sain näkemykseni sen perusteella, kun silloin kun serkut oli pieniä ja itse olin varhaisnuori, niin mummoni joka oli ollu ammatiltaan lastenhoitaja, antoi minun hoitaa serkkuja aluksi yhdessä hänen kanssaan ja myös yksinkin jo silloin kun serkut oli jotain 3-5kk ikäisiä. Ei ollut vaikeuksia selviytyä niistä tilanteista minulla. Luotin siihen, että koska mummo on ollut lastenhoitaja ammatiltaankin, niin kyllä mummo sen tietää kenestä on ja kenestä ei ole hoitamaan vauvaa.
Samoin myös muutkin vanhemmat naiset, olivatpa olleet sitten terveydenhuollon alan ammateissa tai missä tahansa muussakin, kannustivat minua hoitamaan, hoivaamaan ja huomioimaan vauvoja ja pieniä lapsia ja sanoivat että olisin hyvä niitä hoitamaan. Minua kehuttiin myös rauhalliseksi ja tasapainoiseksi.
Tämmöistä oli koko se aika kun olin ala-asteikäinen, yläasteikäinen ja myös sen jälkeisissäkin kouluissa ja kun olin nuori aikuinen ja siihen noin 20-21v ikään saakka olikin näin, että kannustettiin hoitamaan ja hoivaamaan vauvoja ja mielellään annettiin vahtia jo alle vuoden ikäistäkin ja yksinkin jopa ja muistan kyllä miten vauvaa hoidetaan.
Mutta sitten kun yli parikymppisenä aloin laitella viestejä hoitotahoille ja kun minulla oli hoitotahojen kanssa ongelmia käytöksessäni suhteessa hoitotahoon, niin mitä pitemmän aikaa sitä jatkui, sen vähemmän minuun luotettiin enää vauva-asioissa ja kuka mitäkin syytä alkoi keksiä miksi en saisi hoitaa vauvoja. Joku piti minua pakkomielteisenä, joku taas vetosi Aspergerin syndroomaan ja "tarkkaavaisuuden ja motoriikan vaikeuksiin" vaikkei ollut minua koskaan edes nähnyt ja vain netin kautta minut tunsi. Joku sanoi, että Aspergerit ylipäätään eivät voi hoitaa vauvoja ja joku sanoi, että vaikutan nettikirjoituksieni perusteella niin sairaalta ettei mulle voi antaa vauvaa.
Ajatelkaa: näin sanotaan tytöstä, jota varhaisnuoruudesta saakka vanhemmat naiset nyt ainakin on kannustaneet hoitamaan vauvoja? Mielelläni minä uskon niitä vanhempia naisia tässä asiassa koska vanhat ihmiset on kokeneempia kuin jotkut nuoret.
Miten viestien laitto hoitotaholle liittyy kyvyttömyyteen hoitaa vauvaa? Silloin ymmärtäisin että jos minulta olisi joskus vauva pudonnut tai jos olisin tehnyt jotakin pahaa vauvalle tai jos vauva olisi sairastunut tai vahingoittunut tai ollut peloissaan ja ahdistunut minun hoidossa, niin ymmärtäisin nuo syyksi sille että en saisi hoitaa enää. En minä halua tahallani vahingoittaa vauvaa enkä tehdä vauvalle mitään pahaa. Haluan hoitaa vauvoja siksi kun ne on niin suloisia ja ihania ja kun minulla on entuudestaan jo kokemusta hyvin onnistuneista tilanteista vauvojen kanssa. Jos olisi huonoja kokemuksia vauvoista niin haluaisinko minä silloin tahallaan viattomia vauvoja kiusata hoitamalla niitä vaikka en osaa? Tuskin! En ole niin ääliö että tahallani tekisin jotakin noin vastuullista silloin kun olis kokemusta siitä miten huonosti olisi mennyt.
Jos lopettasin viestit hoitotaholle niin tulisiko se aiempi luottamus minua kohtaan vauvanhoitoasioissa takas?
Kommentit (101)
Kannattaisiko jutella vaikka koulussa opettajan kanssa näistä jutuista? Kuulostaa aika pahalta. Tosin vähän ihmettelen jos ei hoitotahotkaan reagoi jos oikeasti pommitat heitä yhteydenotoilla niin paljon kuin kerrot. Touvottavasti saat apua!
Jos haluan hoivata ja huolehtia, niin minkä ikäinen on mielestäsi nuorin jota voisin ihan hoitamalla hoitaa? onko se joku yli puolivuotias vai vuoden vanhasta eteenpäin vai onko oltava jo vähintään kolmen vanha? kun vastasyntyneestä tiedän sen että vastasyntyneen kanssa nuo katsekontaktit ja ilmeet yms on tärkeitä mutta yli puolivuotiaalla on kokemusta jo sen verran että tietää että nyt hoidetaan vaikka hoitaja ei olis ihan täysin kärryillä tilanteesta. ainakin 1v ikäiseen tuo jo sopii. mikä olis ikäraja että voisin hoitaa? onko se 3kk? 6kk? 1v? 3v? vai onko se jotakin 5v? ainakin 1v ymmärtää jo puheen vaikkei itse osaa puhua ja 3v osaa jo itsekin puhua.
Se on hieman vaikea sanoa, kun en tunne sinua niin hyvin. Mutta yleisesti ottaen en ole itse antanut ikinä KENEKÄÄN hoitaa lapsiani kun he on olleet alle vuoden. Ja se riippuu myös paljon vauvasta itsestäänkin. Mutta sanoisin näin, että et voi hoitaa vauvoja etkä pieniä lapsia noiden ilmeidesi ym sellaisen vuoksi paitsi jos hoidat niin että paikalla on lapsen isä tai äiti. Pienet vauvat mutta myös pienet lapset voivat olla hyvin herkkiä erilaisille asioille joihin eivät ole tottuneet. Voivat säikkyä pelkästään erilaista ääntäkin hoitajallaan. Olen pahoillani kun en voi auttaa sinua tämän enenpää ja oikeasti ymmärrän, että,suret tätä vauva asiaa, mutta tälle ei nyt oikein voi mitään. Tiedän myös, että jos hoitaja tekee jotakin erikoista liikettä tai esimerkiksi ääntä niin pieni lapsi voi alkaa matkia häntä. Eli esim nuo tic oireet saattavat olla sellaisia, että lapsi voi ehkä alkaa matkia niitä jos hoitoaika olisi pitkä. Vaikea asia, mutta nyt jos suinkin voit, niin yritä keksiä joku asia tämän vauva jutun tilalle.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:15"]
Millä tavalla ap hoitaisit 5-vuotiasta lasta? Mitä tekisit sen kanssa?
[/quote]
leikkisin hänen kanssa esim leluilla ja piirtelisin hänen kanssa tai lukisin satukirjaa. minun kavereilla on sen ikäsiä ja kokemusta on niitten kanssa olemisesta mutta ongelmana on se että en osaa niitä komentaa enkä kieltää enkä ole niitä hoitanu yksin vaan joku ollu aina mukana.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:17"]
Jos haluan hoivata ja huolehtia, niin minkä ikäinen on mielestäsi nuorin jota voisin ihan hoitamalla hoitaa? onko se joku yli puolivuotias vai vuoden vanhasta eteenpäin vai onko oltava jo vähintään kolmen vanha? kun vastasyntyneestä tiedän sen että vastasyntyneen kanssa nuo katsekontaktit ja ilmeet yms on tärkeitä mutta yli puolivuotiaalla on kokemusta jo sen verran että tietää että nyt hoidetaan vaikka hoitaja ei olis ihan täysin kärryillä tilanteesta. ainakin 1v ikäiseen tuo jo sopii. mikä olis ikäraja että voisin hoitaa? onko se 3kk? 6kk? 1v? 3v? vai onko se jotakin 5v? ainakin 1v ymmärtää jo puheen vaikkei itse osaa puhua ja 3v osaa jo itsekin puhua.
Se on hieman vaikea sanoa, kun en tunne sinua niin hyvin. Mutta yleisesti ottaen en ole itse antanut ikinä KENEKÄÄN hoitaa lapsiani kun he on olleet alle vuoden. Ja se riippuu myös paljon vauvasta itsestäänkin. Mutta sanoisin näin, että et voi hoitaa vauvoja etkä pieniä lapsia noiden ilmeidesi ym sellaisen vuoksi paitsi jos hoidat niin että paikalla on lapsen isä tai äiti. Pienet vauvat mutta myös pienet lapset voivat olla hyvin herkkiä erilaisille asioille joihin eivät ole tottuneet. Voivat säikkyä pelkästään erilaista ääntäkin hoitajallaan. Olen pahoillani kun en voi auttaa sinua tämän enenpää ja oikeasti ymmärrän, että,suret tätä vauva asiaa, mutta tälle ei nyt oikein voi mitään. Tiedän myös, että jos hoitaja tekee jotakin erikoista liikettä tai esimerkiksi ääntä niin pieni lapsi voi alkaa matkia häntä. Eli esim nuo tic oireet saattavat olla sellaisia, että lapsi voi ehkä alkaa matkia niitä jos hoitoaika olisi pitkä. Vaikea asia, mutta nyt jos suinkin voit, niin yritä keksiä joku asia tämän vauva jutun tilalle.
Ja nyt minun on pakko mennä nukkumaan mutta huomenna voin jutella luultavasti lisää jos täällä olet. (Se jolla CP serrku)
Voi ei sinä poloinen käyt keskustelua täällä itse itsesi kanssa, vastaat omiin viesteihisi. Taidat olla pois realiteeteista, psykottiiselle ihmiselle ei kukaan halua antaa ei pientä eikä suurta lasta hoitoon. Lapsen ikä ei ole nyt se kysymys. Oletko nukkunut, ottanut lääkkesi ja syönyt? Soita omille vanhemmillesi jos hoitotaho ei ota vakavasti sinua.
Miksi sinä haluat hoitaa niitä lapsia yksin? Miksi et ole tyytyväinen siihen, että saat hoitaa niitä vanhempien läsnäollessa?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:17"]
[/quote]
minun kavereilla on pieniä lapsia ja oon ollu niitten kanssa samassa huoneessa ja kattonu esim telkkaria niitten kanssa ja leikkiny ja jutellu niitten kanssa eikä siinä oo ollu ongelmia mutta en oo mitenkään ees hoitanu niitä enkä ole uskaltanut jäädä yksin niitten kanssa kun niissä on kova vastuu.
Ei ole tullut ilmi mitääm että ne lapset minua pelkäisivät mitenkään. ainut mikä oli pelännyt minua oli 8-vuotias tyttö joka säikähti kun olin laittanu vahingossa hänen puhelimeen viestejä jotka oli kyllä tarkotettu hänen äidilleen mutta en tienny että se oli lapsen puhelin.
mutta kaverien ja sukulaisten lapset on ihan hyvin minuun suhtautunu, tosin osa heistä ollu pidättyväisiä ja pysytelleet etäällä minusta mutta eivät oo kauhuissaankaan ollu enkä oo ollu mitenkään erityisemmin edes innostunut niistä lapsista.
oon ollu samassa huoneessa kun ne mutta oon miettiny että pitääkö minun välttää olemasta samassa huoneessakaan pienen lapsen kanssa?
yli 10-vuotiaitten kanssa oon tullu aika hyvin toimeen ja sen ikäisen kanssa voi jo aika järkevästikin keskustella ja ovat omatoimisia sen ikäiset joten niitten kanssa ei oo tämmösiä ongelmia.
Hyvää yötä AP ja älä nyt menetä hermojasi täällä, ethän? Älkääkä nyt tahallanne ärsyttäkö AP:tä kun ei se hänen vika ole, että on sairas. (se jolla CP serkku)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:22"]
Miksi sinä haluat hoitaa niitä lapsia yksin? Miksi et ole tyytyväinen siihen, että saat hoitaa niitä vanhempien läsnäollessa?
[/quote]
en halua hoitaa niitä YKSIN vaan jonkun kanssa yhdessä. olenko sanonut haluavani hoitaa niitä yksin. en muista sanoneeni sellaista. en muutenkaan pysy kärryillä sen suhteen mitä sanon ja mitä oon ja mitä en oo sanonu. En uskaltaisi hoitaa niitä yksin.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:26"]
Hyvää yötä AP ja älä nyt menetä hermojasi täällä, ethän? Älkääkä nyt tahallanne ärsyttäkö AP:tä kun ei se hänen vika ole, että on sairas. (se jolla CP serkku)
[/quote]
minä luulen että tänne palstalle on joku entinen hoitotaho soluttautunut ärsyttämään minua tahallaan ja he käyttävät hoitomenetelmää jossa ärsytetään minut äärimmäiseen raivoon ja testataan miten suureen raivoon kykenen ja kun oon hirveen raivoissani, aletaan pitää minua väkivaltasena ja ties minä muunakin sekona. tällä yritetään kerätä mulle pakkohoitoon joutumisen perusteita ja jatkossa teen niin etten reagoi mihinkään ärsytykseen mitenkään vaan vastaankin myöntävästi niille ärsyttäjille että "oikeassa olette. kiitos kun neuvoitte, jatkossa olen viisaampi ja vältän olemasta samassa huoneessa alaikäisten kanssa". sillä keinolla ne ei pidä minua väkivaltasena. en ole väkivaltanen mutta juttujeni perusteella voi saada sen kuvan
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:02"]
Kenen vauvoja sinä haluaisit hoitaa?
[/quote]
Esim omaa vauvaani jos sen saan tai jonkun kaverin tai sukulaisen vauvaa jos semmoinen tulee. He antaisivat minun sitä hoitaa, mutta toivoisin että mulle ei tultas asiasta nalkuttamaan jos kerron jollekin et oon joskus hoitanu. Toivon että jokainen pitää huolen VAIN omasta vauvastaan ja jos ei anna minun OMAANSA hoitaa niin se on ok ja hänen oma valinta. mutta TOIVON että jos jollekin ohimennen mainitsen hoitaneeni ihan vauvan oman äidin luvalla jotakin vauvaa, niin mulle ei joku tyhmä sosiaalialaa opiskeleva neitokainen alkas varoitella eikä nalkuttaa asiasta mitenkään koska EI OLE HÄNEN VAUVA ollu kyseessä vaan minun OMAN henkilökohtaisen tutun/sukulaisen vauva josta hän ei ole vastuussa, etenkin jos vauvan hoitaminen on tapahtunut jollakin toisella paikkakunnalla.
[/quote]
Vau, assit on just tällaisia. Panokset nousee, pian kontrolli katoaa kokonaan ja ap on ihan sekavan raivon tilassa. Tulee ihan traumaattisesti mieleen seurustelu assimiehen kanssa. Tekstissä on samanlaista toistoa, hokemista, hokemista ja pakkomielteisyyttä. Vainoamiseenhan sekin suhde päättyi, kuinkas muuten kun assista kyse.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:35"]
[/quote]
Esim omaa vauvaani jos sen saan tai jonkun kaverin tai sukulaisen vauvaa jos semmoinen tulee. He antaisivat minun sitä hoitaa, mutta toivoisin että mulle ei tultas asiasta nalkuttamaan jos kerron jollekin et oon joskus hoitanu. Toivon että jokainen pitää huolen VAIN omasta vauvastaan ja jos ei anna minun OMAANSA hoitaa niin se on ok ja hänen oma valinta. mutta TOIVON että jos jollekin ohimennen mainitsen hoitaneeni ihan vauvan oman äidin luvalla jotakin vauvaa, niin mulle ei joku tyhmä sosiaalialaa opiskeleva neitokainen alkas varoitella eikä nalkuttaa asiasta mitenkään koska EI OLE HÄNEN VAUVA ollu kyseessä vaan minun OMAN henkilökohtaisen tutun/sukulaisen vauva josta hän ei ole vastuussa, etenkin jos vauvan hoitaminen on tapahtunut jollakin toisella paikkakunnalla.
[/quote]
Vau, assit on just tällaisia. Panokset nousee, pian kontrolli katoaa kokonaan ja ap on ihan sekavan raivon tilassa. Tulee ihan traumaattisesti mieleen seurustelu assimiehen kanssa. Tekstissä on samanlaista toistoa, hokemista, hokemista ja pakkomielteisyyttä. Vainoamiseenhan sekin suhde päättyi, kuinkas muuten kun assista kyse.
[/quote]
tuo jonka otit esille oli vanha juttu jonka kirjoitin silloin kun ei vielä ymmärtänyt syytä miksi en saisi hoitaa vauvaa. nyt kun ymmärrän että se johtuu ilmeitten ja eleitten puutteesta niin en ole enää tuota mieltä.
eli ihan turhaa pelleilyä sinulta oli nostaa esille vanha viestiketju. kasva sinäkin aikuiseksi, teinityttö.
voin opetella ymmärtämään ja hyväksymään sen että ilmeitteni ja eleitteni puutteen vuoksi en voi hoitaa vauvaa. se on ihan looginen ja järkevä syy josta jankkaamista en olisi alunperinkään aloittanut jos se olisi selkeästi ja yksiselitteisesti jo alusta asti mulle tehty selväksi.
minulla on sairaus, sairaus johtaa vaikeuteen ymmärtää ja tuottaa ilmeitä ja eleitä, vauva ei puhu vaan on ilmeitten ja eleitten varassa, en siis voi hoitaa vauvaa.
tuo on ihan looginen selitys. jos tuo olis heti aluksi sanottu mulle niin mitään jankkaamista ei olis tullu. jankkasin kun en ymmärtänyt.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
tuo jonka otit esille oli vanha juttu jonka kirjoitin silloin kun ei vielä ymmärtänyt syytä miksi en saisi hoitaa vauvaa. nyt kun ymmärrän että se johtuu ilmeitten ja eleitten puutteesta niin en ole enää tuota mieltä.
eli ihan turhaa pelleilyä sinulta oli nostaa esille vanha viestiketju. kasva sinäkin aikuiseksi, teinityttö.
[/quote]
Myös mua huvittaa, koska ainoa tuntemani AS-aikuinen huutelee avustajilleen "v*tun kakara!" tai "*'tanan teini!", vaikka yli 30 ovat kaikki :)
Ap:n luonteessa ei muuten mitään huvittavaa olekaan.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Myös mua huvittaa, koska ainoa tuntemani AS-aikuinen huutelee avustajilleen "v*tun kakara!" tai "*'tanan teini!", vaikka yli 30 ovat kaikki :)
Ap:n luonteessa ei muuten mitään huvittavaa olekaan.
[/quote]
nyt kun jo vihdoin ymmärrän miksi en voi hoitaa vauvaa ja lopetan jankkaamisen vauvoista niin jo keksitään uusi aihe mistä minua kiusata.
tämä on tyypillistä minua ei ole koskaan auttanut pakkomielteestä eroon pääsy kun se ei auttanu ihmisiä suhtautumaan minuun yhtään sen paremmin kuin pakkomielteen aikanakaan vaan tuli toisenlaista, jopa ehkä pahempaakin suhtautumista sen jälkeen.
minua on kiusattu joka tapauksessa. käyttäydyinpä miten tahansa niin aina suhtautuminen on ollut huonoa. mutta se, että millä tavalla huonoa niin se riippui käytöksestäni. ikinä minua kohtaan ei oo yleisesti ottaen käyttäydytty hyvin vaan oon saanu osakseni kaikki erilaiset huonon käytöksen muodot laidasta laitaan.
mietin että olisiko tähän hyvä ratkaisu lopettaa asioitten sanominen itse ja laittaa itselleni joku puolestapuhuja joka sanoo eri ihmisille asiat minun puolestani? minun puolesta asioitten sanominen saa aikaan asiallisen reaktion mutta jos minä ite yritän sanoa tai tehdä mitä vaan niin minua kohtaan aina ollaan epäasiallisia.
tämä on vaan vaikea käytännössä toteuttaa jos ei asu esim hoitolaitoksessa. laitoshoidossa saisin hoitajan sanomaan ja tekemään kaiken puolestani ja jos ite en tekis mitään vaan antasin muitten tehä valmiiksi tai tänne palstalle pyytäisin joltakin valmiit vuorosanat siihen mitä täällä keskutella niin uskon että ette sillon kiukaisi kun kaikki mitä tekisin olisi teidän kaltaisenne terveen henkilön sanelemaa.
Kokeile välillä jutella muista aiheista kuin vauvoista. Mistä juttelet kavereidesi kanssa?
[quote author="Vierailija" time="18.10.2013 klo 00:09"]
Kokeile välillä jutella muista aiheista kuin vauvoista. Mistä juttelet kavereidesi kanssa?
[/quote]
joo, se on totta että vauvat on arka ja tunteita kuumentava aihe.
jutellaan mieluummin eläimistä tai tv-ohjelmista ja siirryn muihin ketjuihin juttelemaan muusta kun vauvoista
Millä tavalla ap hoitaisit 5-vuotiasta lasta? Mitä tekisit sen kanssa?