Miten saisin ihmiset taas luottamaan minuun vauvanhoitajana?
En ole omasta päästäni saanut näkemystä siihen, että kykenisin hoitamaan vauvaa. Sain näkemykseni sen perusteella, kun silloin kun serkut oli pieniä ja itse olin varhaisnuori, niin mummoni joka oli ollu ammatiltaan lastenhoitaja, antoi minun hoitaa serkkuja aluksi yhdessä hänen kanssaan ja myös yksinkin jo silloin kun serkut oli jotain 3-5kk ikäisiä. Ei ollut vaikeuksia selviytyä niistä tilanteista minulla. Luotin siihen, että koska mummo on ollut lastenhoitaja ammatiltaankin, niin kyllä mummo sen tietää kenestä on ja kenestä ei ole hoitamaan vauvaa.
Samoin myös muutkin vanhemmat naiset, olivatpa olleet sitten terveydenhuollon alan ammateissa tai missä tahansa muussakin, kannustivat minua hoitamaan, hoivaamaan ja huomioimaan vauvoja ja pieniä lapsia ja sanoivat että olisin hyvä niitä hoitamaan. Minua kehuttiin myös rauhalliseksi ja tasapainoiseksi.
Tämmöistä oli koko se aika kun olin ala-asteikäinen, yläasteikäinen ja myös sen jälkeisissäkin kouluissa ja kun olin nuori aikuinen ja siihen noin 20-21v ikään saakka olikin näin, että kannustettiin hoitamaan ja hoivaamaan vauvoja ja mielellään annettiin vahtia jo alle vuoden ikäistäkin ja yksinkin jopa ja muistan kyllä miten vauvaa hoidetaan.
Mutta sitten kun yli parikymppisenä aloin laitella viestejä hoitotahoille ja kun minulla oli hoitotahojen kanssa ongelmia käytöksessäni suhteessa hoitotahoon, niin mitä pitemmän aikaa sitä jatkui, sen vähemmän minuun luotettiin enää vauva-asioissa ja kuka mitäkin syytä alkoi keksiä miksi en saisi hoitaa vauvoja. Joku piti minua pakkomielteisenä, joku taas vetosi Aspergerin syndroomaan ja "tarkkaavaisuuden ja motoriikan vaikeuksiin" vaikkei ollut minua koskaan edes nähnyt ja vain netin kautta minut tunsi. Joku sanoi, että Aspergerit ylipäätään eivät voi hoitaa vauvoja ja joku sanoi, että vaikutan nettikirjoituksieni perusteella niin sairaalta ettei mulle voi antaa vauvaa.
Ajatelkaa: näin sanotaan tytöstä, jota varhaisnuoruudesta saakka vanhemmat naiset nyt ainakin on kannustaneet hoitamaan vauvoja? Mielelläni minä uskon niitä vanhempia naisia tässä asiassa koska vanhat ihmiset on kokeneempia kuin jotkut nuoret.
Miten viestien laitto hoitotaholle liittyy kyvyttömyyteen hoitaa vauvaa? Silloin ymmärtäisin että jos minulta olisi joskus vauva pudonnut tai jos olisin tehnyt jotakin pahaa vauvalle tai jos vauva olisi sairastunut tai vahingoittunut tai ollut peloissaan ja ahdistunut minun hoidossa, niin ymmärtäisin nuo syyksi sille että en saisi hoitaa enää. En minä halua tahallani vahingoittaa vauvaa enkä tehdä vauvalle mitään pahaa. Haluan hoitaa vauvoja siksi kun ne on niin suloisia ja ihania ja kun minulla on entuudestaan jo kokemusta hyvin onnistuneista tilanteista vauvojen kanssa. Jos olisi huonoja kokemuksia vauvoista niin haluaisinko minä silloin tahallaan viattomia vauvoja kiusata hoitamalla niitä vaikka en osaa? Tuskin! En ole niin ääliö että tahallani tekisin jotakin noin vastuullista silloin kun olis kokemusta siitä miten huonosti olisi mennyt.
Jos lopettasin viestit hoitotaholle niin tulisiko se aiempi luottamus minua kohtaan vauvanhoitoasioissa takas?
Kommentit (101)
Minkä ikäinen olet?
Onko sulla omia lapsia? Omaa vauvaa?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 14:57"]
En ole omasta päästäni saanut näkemystä siihen, että kykenisin hoitamaan vauvaa. Sain näkemykseni sen perusteella, kun silloin kun serkut oli pieniä ja itse olin varhaisnuori, niin mummoni joka oli ollu ammatiltaan lastenhoitaja, antoi minun hoitaa serkkuja aluksi yhdessä hänen kanssaan ja myös yksinkin jo silloin kun serkut oli jotain 3-5kk ikäisiä. Ei ollut vaikeuksia selviytyä niistä tilanteista minulla. Luotin siihen, että koska mummo on ollut lastenhoitaja ammatiltaankin, niin kyllä mummo sen tietää kenestä on ja kenestä ei ole hoitamaan vauvaa.
Samoin myös muutkin vanhemmat naiset, olivatpa olleet sitten terveydenhuollon alan ammateissa tai missä tahansa muussakin, kannustivat minua hoitamaan, hoivaamaan ja huomioimaan vauvoja ja pieniä lapsia ja sanoivat että olisin hyvä niitä hoitamaan. Minua kehuttiin myös rauhalliseksi ja tasapainoiseksi.
Tämmöistä oli koko se aika kun olin ala-asteikäinen, yläasteikäinen ja myös sen jälkeisissäkin kouluissa ja kun olin nuori aikuinen ja siihen noin 20-21v ikään saakka olikin näin, että kannustettiin hoitamaan ja hoivaamaan vauvoja ja mielellään annettiin vahtia jo alle vuoden ikäistäkin ja yksinkin jopa ja muistan kyllä miten vauvaa hoidetaan.
Mutta sitten kun yli parikymppisenä aloin laitella viestejä hoitotahoille ja kun minulla oli hoitotahojen kanssa ongelmia käytöksessäni suhteessa hoitotahoon, niin mitä pitemmän aikaa sitä jatkui, sen vähemmän minuun luotettiin enää vauva-asioissa ja kuka mitäkin syytä alkoi keksiä miksi en saisi hoitaa vauvoja. Joku piti minua pakkomielteisenä, joku taas vetosi Aspergerin syndroomaan ja "tarkkaavaisuuden ja motoriikan vaikeuksiin" vaikkei ollut minua koskaan edes nähnyt ja vain netin kautta minut tunsi. Joku sanoi, että Aspergerit ylipäätään eivät voi hoitaa vauvoja ja joku sanoi, että vaikutan nettikirjoituksieni perusteella niin sairaalta ettei mulle voi antaa vauvaa.
Ajatelkaa: näin sanotaan tytöstä, jota varhaisnuoruudesta saakka vanhemmat naiset nyt ainakin on kannustaneet hoitamaan vauvoja? Mielelläni minä uskon niitä vanhempia naisia tässä asiassa koska vanhat ihmiset on kokeneempia kuin jotkut nuoret.
Miten viestien laitto hoitotaholle liittyy kyvyttömyyteen hoitaa vauvaa? Silloin ymmärtäisin että jos minulta olisi joskus vauva pudonnut tai jos olisin tehnyt jotakin pahaa vauvalle tai jos vauva olisi sairastunut tai vahingoittunut tai ollut peloissaan ja ahdistunut minun hoidossa, niin ymmärtäisin nuo syyksi sille että en saisi hoitaa enää. En minä halua tahallani vahingoittaa vauvaa enkä tehdä vauvalle mitään pahaa. Haluan hoitaa vauvoja siksi kun ne on niin suloisia ja ihania ja kun minulla on entuudestaan jo kokemusta hyvin onnistuneista tilanteista vauvojen kanssa. Jos olisi huonoja kokemuksia vauvoista niin haluaisinko minä silloin tahallaan viattomia vauvoja kiusata hoitamalla niitä vaikka en osaa? Tuskin! En ole niin ääliö että tahallani tekisin jotakin noin vastuullista silloin kun olis kokemusta siitä miten huonosti olisi mennyt.
Jos lopettasin viestit hoitotaholle niin tulisiko se aiempi luottamus minua kohtaan vauvanhoitoasioissa takas?
[/quote]
En tunne sinua, mutta jo kirjallisen tuotoksesi perusteella kieltäisin sinua hoitamasta pieniä lapsia.
Terveisin kasvatustieteen maisteri, lastentarhanopettaja ja viiden lapsen äiti.
P.s. Minulla on Asperger-lapsi, jonka antaisin hoitaa pieniä lapsia, oireyhtymästä puuttuvat ne oireet, jotka sinulla estävät lastenhoidon.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:36"]
voisin hoitaa vauvaa mutta SITEN ETTÄ JOKU ON MUKANA hoitamassa.
[/quote]
No sehän on ihan sinun ja sen vauvan vanhempien välinen juttu. Ei kukaan sosiaalihenkilö näe hoidatko sukulaisesi lasta; jos vanhemmat luottavat sinuun ja antavat sinun hoitaa vauvaansa, se ei kuulu kenellekään muulle. Luo hyvät välit vauvojen vanhempiin ja osoita heille että olet luotettava, älä kiihkoile ja paasaa vauvanhoidosta vaan ole rauhallinen. Silloin ehkä joku voi antaa sinun hoitaa vauvaansa.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:25"]
" kaipaa niskaani nalkuttavia sosionomiopiskelija-akkoja kieltämään "
Aika paniikinomaista tekstiä kirjoitat... yleistätkin mielestäni liikaa...Jos nyt juttelet sen sukulaisesi kanssa siitä lapsen hoitamisesta, niin hän kyllä tietää antaako sinun hoitaa vai ei. Varsinkin vauvan hoitaminen on todella vaativaa ja tarkkaa puuhaa. Mutta jos vaikka aloitat isompien lapsien hoitamisella ja tietysti niiden vanhempien luvalla.
[/quote]
Olen ollut tasapainoinen ihminen joskus mutta vuosikausia jatkunut koulukiusaaminen rikkoi minun tasapainoni ja sairastuin henkisesti ja olen itsekin apua ja tukea tarvitseva.
Kyllä minä periaatteessa selviän vauvan hoitotoimista kun joku on siinä mukana, mutta työkseni en voisi hoitaa lapsia enkä vielä hankkia omaa.
Lisäksi se, kun kiusatuksi joutumisen myötä minulla on alkanut ilmetä iän myötä yhä enemmän sosiaalista jännittämistä, pelkoja ja omiin maailmoihini sulkeutumista, niin se rajoittaa kyllä aika hyvin alle 5-vuotiaitten lasten hoitamista. Yli 5-vuotiaan kanssa olen kokenut oloni helpommaksi koska yli 5-vuotiaan kanssa voi jo jutella ja 5-vuotias tai siitä eteenpäin on jo omatoiminen päivittäistoimissaan. 5-vuotiaan tai siitä isomman kanssa ei ole ollu ongelmia ja kivasti on sujunu esim leikkiminen yhdessä tai ulkoilu ja satujen yms lukeminen sen ikäisen kanssa. Ja just sen takia kun sen ikänen osaa jo puhua ja on omatoiminen eikä tartte koko ajan tarkkailla ja päätellä mitä se tarttee kun se osaa itse sanoa ja itse pyytää mitä tarvitsee.
samoin se että tulkitsen lapsen väärin enkä ymmärrä nimenomaan vauvalle tyypillistä käytöstä, rajoittaa kykyäni hoitaa vauvaa yksin. esim kun pidin kerran sylissä vastasyntynyttä joka alkoi sitten itkeä, niin luulin sen itkevän siksi kun se pelkää vaikka todellinen syy kuulemma oli se kun sillä oli kakat housussa ja se siksi itki enkä minä osannu sitä tulkita. ja kun se oli mulla sylissä niin yhdessä asennossa vaan sitä pitelin enkä uskaltanut sitä liikuttaa siitä mihinkään suuntaan kun pelkäsin etten osaa sitä käsitellä.
Eräs hoitaja epäili että minulla olis toistuvan masennuksen lisäksi myös rajatilahäiriö eli epävakaa persoonallisuus. Mutta silti se hoitaja sanoi että kyllä minä pystysin jonkun kanssa yhdessä ainakin vauvaa hoitamaan vaikka yksin en haluaisi enkä edes uskaltaisi. Ja tuolle samalle hoitajalla useinkin suutuin ja sain raviksia mutta sekään ei hänen mielipiteeseen vaikuttanut ja se johtui siitä kun meille oli muodostunu luottamukselliset ja lämpimät välit tuon hoitajan kanssa. ne joihin mulla on huonot välit ihan luonnollisestikin on minusta toista mieltä mut johon on tullu luottamus molemmin puolin niin tilanne on joka tapauksessa erilainen aina,
Tekstin perusteella vaikutat epävakaalta.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:00"]
Mitä tarkoittaa "aloin laitella viestejä hoitotahoille ja kun minulla oli hoitotahojen kanssa ongelmia käytöksessäni suhteessa hoitotahoon"
En muutenkaan ymmärtänyt kirjoitustasi, enkä jaksanut sitä lukea
[/quote]
tarkoitan, että jossain vaiheessa sairastuin sekä mieleltäni että psyykkisesti ja olin herkkänahkanen hoitotahojen kommenteille ja vihasia kiukkuviestejä aloin niille laitella ja raivota niille.
KYSYMYS KUULUU: OLENKO NYT SAIRAAMPI KUIN SILLON NUORENA KUN SAIN TEHDÄ SITÄ MITÄ EN ENÄÄ SAA?
[/quote]
OLET
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:00"]
[/quote]
Elikkä hoitaja oli oikeassa kun sanoi että todennäkösesti rajatila. virallista diagnoosia siihen mulle ei annettu sen takia kun mulla on Asperger, mutta hoitaja monen vuosikymmenen kokemuksella sanoi että hän on sitä mieltä, että rajatila. miten rajatilaa voi hoitaa ja mistä apua jos ei ole virallista diagnoosia vaan epävirallinen?
Toisaalta oon kuullu, et rajatilahenkilöt tekee omiakin muksuja + hoitavat siskon tai veljen lasta.
mutta niillä kai on se hoitotasapainossa se rajatila?
mistä hoitotasapainoa epävakaalle persoonallisuushäiriölle kun sitä ei psykiatrikaan suostunu vuonna 2004 diagnosoimaan ja vetos siihen että "kun Asperger on niin samantyyppinen häiriö kuin rajatila" ja että "kun et vaikuta mitenkään aggressiiviselta tai väkivaltaselta, et voi olla epävakaa persoona" enkä sitten saanut muiltakaan psykiatreilta kyseistä diagnoosia vaikka tiesivät ongelmat tuon kanssa. Tosin myöhemmin sain diagnoosiksi "määrittelemätön persoonallisuushäiriö" ja varmaan siksi sain tuon kun täytän epävakaan persoonallisuushäitiön lisäksi myös pakko-oireisen persoonallisuushäiriön ja riippuvaisen persoonallisuushäitiön diagnoosikriteerit.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:20"]
[/quote]
Elikkä hoitaja oli oikeassa kun sanoi että todennäkösesti rajatila. virallista diagnoosia siihen mulle ei annettu sen takia kun mulla on Asperger, mutta hoitaja monen vuosikymmenen kokemuksella sanoi että hän on sitä mieltä, että rajatila. miten rajatilaa voi hoitaa ja mistä apua jos ei ole virallista diagnoosia vaan epävirallinen?
[/quote]
Hyvä ihminen, ei täällä av-mammat varmaankaan osaa sulle hoitoa antaa. Sulla on ympärilläsi useita eri hoitoalojen ammattilaisia, luota niihin.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 23:26"]
Hyvää yötä AP ja älä nyt menetä hermojasi täällä, ethän? Älkääkä nyt tahallanne ärsyttäkö AP:tä kun ei se hänen vika ole, että on sairas. (se jolla CP serkku)
[/quote]
minä luulen että tänne palstalle on joku entinen hoitotaho soluttautunut ärsyttämään minua tahallaan ja he käyttävät hoitomenetelmää jossa ärsytetään minut äärimmäiseen raivoon ja testataan miten suureen raivoon kykenen ja kun oon hirveen raivoissani, aletaan pitää minua väkivaltasena ja ties minä muunakin sekona. tällä yritetään kerätä mulle pakkohoitoon joutumisen perusteita ja jatkossa teen niin etten reagoi mihinkään ärsytykseen mitenkään vaan vastaankin myöntävästi niille ärsyttäjille että "oikeassa olette. kiitos kun neuvoitte, jatkossa olen viisaampi ja vältän olemasta samassa huoneessa alaikäisten kanssa". sillä keinolla ne ei pidä minua väkivaltasena. en ole väkivaltanen mutta juttujeni perusteella voi saada sen kuvan
[/quote]
Kuule, en oikein usko tuohon, luulen että täällä vain monet ihmiset on niin TYHMIÄ ja ILKEITÄ, että saavat siitä jotain nautintoa että saavat sinut suuttumaan. Itse olen muutamia kertoja yrittänyt keskustella tällä foorumilla uskonasioista niin ihmiset vastaavat tosi ilkeästi ja haukkuvat, kiroilevat ym ym. Eli kun yritän kertoa esim siitä , että Jumala paransi minut syövästä niin heidän mielestään olen hullu idiootti. Mutta en anna sen haitata. Tiedän itse, että 20v sitten lääkäri sanoi, että kuolen puolen vuoden sisällä syöpään mutta paranin siitä ja elän yhä. Jumala VOI parantaa ihan minkä sairauden vain jos voimme ja haluamme uskoa Häneen. Paraneminen ei aina tule heti mutta ei ole mitään mitä Jumala ei voisi tehdä kunhan se on Raamatun Sanan mukaista. Mutta tiedän, että jos joku lukee tämän kirjoitukseni niin ajattelee, että olen hullu. Ei haittaa! se jolla CP serkku
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:20"]
[/quote]
[/quote]
Hyvä ihminen, ei täällä av-mammat varmaankaan osaa sulle hoitoa antaa. Sulla on ympärilläsi useita eri hoitoalojen ammattilaisia, luota niihin.
[/quote]
ongelma vaan on siinä, että nykyään kun ei ole ongelmaa heidän kanssa niin kun oon heille kertonut ongelmistani netissä teidän kanssa, niin eivät usko minua eivätkä ota todesta koska en ole itsetuhoinen, en ole rikoksia tehnyt enkä oo ollu vaara enkä uhka yms kenellekään. ja kun kerron että netissä ongelmia ja kun näytän heille vielä nämä viestit niin ei ne näihin mitenkään reagoi. ne sanoo vaan että kannattaa yrittää lopettaa nettikirjoittelut noista vauva-asioista.
Ap, maailmassa on paljon muitakin asioita kuin vauvojen hoito. Ei kannata nyt lukkiutua siihen vauvojen hoitoon, vaan keskittyä muihin kivoihin asioihin, joita voit ja saat tehdä.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:53"]
Ap, maailmassa on paljon muitakin asioita kuin vauvojen hoito. Ei kannata nyt lukkiutua siihen vauvojen hoitoon, vaan keskittyä muihin kivoihin asioihin, joita voit ja saat tehdä.
[/quote]
tarkoitatko ehkä sitä, että tuo ettei annettu tarkempaa diagnoosia ja hoitoa on tehty sen takia, kun on haluttu selkeä syy sille miksi mulle ei vauvoja anneta ja on katsottu että minun ei kuulu hoitaa vauvaa ja koska noihin diagnooseihin kohdennettu terapia parantas kykyäni hoitaa vauvoja niin sen takia ei oo annettu diagnoosia eikä hoitoa kun on katottu että minun ei ole tarpeellista kehittää kykyjäni asioihin joita en tee. koska on päätetty että en ikinä niitä tee.
Ap, ajatusmaailmasi on erittäin kummallinen. Miksi elämäsi keskittyy ainoastaan vauvojen hoidon ympärille? Ei vauvojen hoitamiseen liittyvät asiat liity mitenkään saamisi lääketieteellisiin diagnooseihin. Jos saat jonkinlaista terapiaa/lääkkeitä, niiden tarkoitus ei ole muokata sinusta sopivaa lastenhoitajaa, vaan saattaa ajatuksesi tasapainoon kaikilla elämän osa-alueilla.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 17:20"]
Ap, ajatusmaailmasi on erittäin kummallinen. Miksi elämäsi keskittyy ainoastaan vauvojen hoidon ympärille? Ei vauvojen hoitamiseen liittyvät asiat liity mitenkään saamisi lääketieteellisiin diagnooseihin. Jos saat jonkinlaista terapiaa/lääkkeitä, niiden tarkoitus ei ole muokata sinusta sopivaa lastenhoitajaa, vaan saattaa ajatuksesi tasapainoon kaikilla elämän osa-alueilla.
[/quote]
En puhu arjessa kenellekään vauvoista vaan mulla on muut puheenaiheet ja harrastukset mutta siksi täällä netissä siitä kirjoitan, kun en ymmärrä mitä tarkoitetaan sillä, että "et voi hoitaa vauvoja".
Tarkoittaako tuo sitä, että "ei voi hoitaa vauvaa YKSIN" vai sitäkö, että "ei voi tehdä hoitotoimia mutta voi sylissä pitää" ja mitä tämä käytännössä minun omassa elämässä merkitsee, niin sitäkään en käsitä.
Sen tiedän, että en voi yksin ottaa asunnolleni vauvaa enkä yksin jäädä vahdiksi vauvalle. Jos tuo tarkoittaa tätä, niin sen asian pointin ymmärrän.
mutta mitä teen jos joskus sattuu jollakin tutulla olemaan vauva ja joku tuttu kysyy että haluatko juottaa pullosta tai auttaa pukemisessa? sanonko, että "en voi auttaa pukemisessa enkä juottaa pullosta koska olen sairas" ?
en usko, että mikään entäs minua juottamasta pullosta tai syöttämästä lusikalla kun vauvan oma äiti on koko ajan katsomassa tilannetta. silloin jos käsi ei toimi niin sillon se syöttäminen olis käytännössä mahdotonta. mutta minulla ei ole mitään mitä syöttämisen esim pullosta estäs. joka osaa vauvaa pitää sylissä, voi juottaa sitä myös pullosta hetken aikaa.
vauvanhoidolla tarkoitan avustamista hoitotoimissa hetken aikaa vauvan äidin ollessa läsnä ja syyksi miksi tuo ei onnistuisi, ymmärrän sen jos on flunssa tai mahatauti tai käsi ei toimi yms. tai jos käden motoriikka on heikko.
mitään muuta en syyksi ymmärrä.
kun en saa mitään kohtauksiakaan vaan normaalisti minuun saa kontaktin ja osaan tehdä ohjeiden mukaan asioita ja kykenen kouluakin käymään.
mikä tässä muka estäs?
ei minun älyllä tuollaista käsitetä.
Te olette ymmärtäneet asian väärin.
Vauvanhoito käsitteetteenä teille= hoitaa vauvaa YKSIN ja itsenäisesti ja omatoimisesti.
Minun kohdalla vauvanhoito= käydä katsomassa vauvaa ja kokeilla yksittäisiä hoitotoimia sille valvotusti jonkun ollessa läsnä ja jonkun neuvoessa että miten tekisin ne hoitotoimet. tuollaista mulle edelleenkin tyrkytetään mutta ero entiseen on vain se, että yksin en enää saa vauvan kanssa jäädä vaikka nuorempana sainkin.
Teidän tarkoittamalle vauvanhoidolle on kyllä kieltämättä minun oireet minun omastakin mielestä este, mutta tuolle mitä minä tarkotin, esteitä ei olis muita kuin mikä tahansa sairaus silloin jos ihminen on siinä kunnossa että tarvitsee sairaalahoitoa eikä voi itsestäänkään huolehtia ilman ympärivuorokautista valvontaa ja jatkuvaa tarkkailua.
kävin tuossa kipeän jalan takia lääkärissä eikä ne minua sairaalaan ollu työntämässä.
tietysti minulla saattas sekin estää/rajoittaa hoitamista valvotustikaan jos valvomassa ja ohjaamassa olis henkilö josta en pidä tai jolta en halua ottaa vastaan ohjeita tai jos liian konemaisesti suorittasin sen vauvanhoidon enkä yhtään reagoisi enkä vastaisi vauvan ilmeisiin tai ääntelyihin vaan kohtelisin vauvaa kuin esinettä.
minulla on sosiaalista estyneisyyttä enkä osaa "heittäytyä" tilanteisiin ja etenkin silloin kun voin huonosti, niin suorastaan pelkään pieniä lapsia enkä halua niitä lähellenikään silloin enkä siinä tilassa edes halua hoitaa ketään muuta kuin itseäni vain.
Teetkö elämästäsi aina tarkoituksella näin monimutkaista? Jos joku kysyy sinulta: "Haluatko pitää lastani sylissä?", vastaat "Joo", mikäli haluat ja "Ei", mikäli et halua. Sillä ei ole mitään väliä, mitä joku yksittäinen henkilö on sanonut taidoistasi ja osaamisestasi. Sinä luot luottamuksen jokaiseen yksittäiseen henkilöön henkilökohtaisesti, ja jokainen arvioi subjektiivisesti, luottaako osaamiseesi ja taitoihisi. Älä kuitenkaan missään nimessä hankkiudu itse raskaaksi.
Sen ymmärrän, että tietysti sosiaalinen estyneisyys voi olla este sille että vauvaa hoidan edes valvotustikaan.
En aina osaa ilmaista tunteitani mitenkään ja joskus on käyny niin et minut on viety vauvaa katsomaan mutta en ole kyennyt vauvalle osoittaa hellyytttä enkä ole kyennyt edes katsekontaktiin vauvan kanssa. olen toki vauvasta tykännyt mutta en ole osannut ilmaista itseäni enkä tunteitani hänelle enkä reagoida häneen mitenkään. olen myös säikähtänyt vauvan kiljahtelua ja olen ujostellut vauvaa enkä ole osannut vastata vauvan ilmeisiin, eleisiin enkä jokelteluun enkä kyennyt spontaanisti esim lepertelemään ja mulle on joutunut huomauttamaan, että "sano tälle jotakin" ja että "juttele tälle" yms. mutta en ole uskaltanut heittäytyä tilanteeseen. ikävä kyllä.
eli kyllä ymmärrän että en voi ikinä enää mennä minnekään missä on vauva ja minun on tärkeää unohtaa vauvat ja vältellä vauvoja ja muokata ympäristöni ja elinpiitini niin että vauvoja ei ole olemassakaan. eli pyrin etten koskaan kohtaa enää vauvaa tästä eteenpäin. keskityn eläimiin ja kaiken muun ikäisiin ihmisiin mieluummin ja jos lapsista tykkään niin touhuan tosiaan niitten yli 5-vuotiaitten kanssa.
ja jos haluan auttaa niin autan vaikka vanhuksia mieluummin.
pitäisikö näin sitten tehdä?
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 15:28"]
Ap: sinä olet tunne-elämältäsi epävakaa, ja siksi sinulle ei anneta mielellään vauvoja hoitoon. Olet ehkä varhaisnuorena ollut erilainen, ja siksi mummosi on antanut sinun hoitaa vauvaa. Nyt käytöksesi osoittaa, että olet epävakaa persoona, eikä sellaiselle voi antaa vastuuta vauvasta.
Vaikka itse sanot ettet tekisi pahaa vauvalle, ei siihen voi luottaa. Sinulle voi tulla joku sellainen ongelma vauvan kanssa, jota et pysty hallitsemaan, ja silloin saattaa käytöksesi olla haitallista vauvalle. Ymmärrätkö tämän?
[/quote]
Ymmärrän, että voi olla että en voi hoitaa vauvaa YKSIN vaan siten että joku on siinä mukana ja että se joku toinen hoitaa ainakin ne likaset hommat kuten kakkavaipan vaihdon. minä itse voin pidellä joskus sylissä tai työntää vaunuissa tai juottaa yksittäisiä kertoja esim pullosta maitoa yms. Mutta en sitäkään YKSIN, vaan jonkun ollessa paikalla.
Yksin vauvan kanssa ollessa ymmärrän kyllä, että varmasti tuleekin joku ongelma, esim se, että saatan tulkita vauvan käytöksen jotenkin väärin tai en ymmärrä lapsen käytöstä ja saatan sekoittaa lapsen käytöksen esim aikuisen vastaavanlaiseen käytökseen ja siten itse sitä ymmärtämättäni kohdella vauvaa tai lasta väärin. Tuon kyllä ymmärrän ja siksi sanon aina että voisin hoitaa vauvaa mutta SITEN ETTÄ JOKU ON MUKANA hoitamassa.