Miten teillä on valittu lukio mihin nuori pyrkii?
Meillä on n. 8,5 keskiarvon saanut tyttö joka ei osaa päättää pk-seudulla. Itse ajattelen että menee parhaaseen lukioon mihin pääsee yhdellä kulkuvälineellä mieluiten ettei kulkeminen käy liian raskaaksi. Vai kannattaisiko mennä erityislukioon? Tyttö on erittäin lahjakas kuvaamataidossa.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 19:38"]
Mun sai valita ihan itse, 9.5 ka, eikä päässyt haluamaansa, joten toinen vaihtoehto oli tämä lähilukio, joten sinne pääsi heittämällä. Jätti kesken, kun vitutus oli niin suuri.
Ei kannatta laittaa kaikkia munia yhteen koriin... niin totta.
[/quote]
Tästä tulee varmaan meidänkin tarina, huoh...
Tytär hakee erikoislukioon toiseen kaupunkiin, ja kulkee päivittäin tuon matkan. Tunnin yhteen suuntaan. Sanoo, ettei ole vaihtoehtoja, on pakko päästä. Mä vähän epäilen pääsyä, vaikka ka on yli ysin kevättodistuksessakin. Varmaan tuon 9,5.
Tuli mieleeni asiaton kysymys. Kun mietitte lukuio vaihtoehtoa, niin onko kukaan miettinyt vaihtoehtona ammattikouliua? - Enkä nyt halua kuulla, että kun ei osaa päättää, niin valitsi molemmat jameni ammattilukioon... Huokaus. Isommilla paikkakunnilla on varmaan kivaa, kun on niin paljon valinnan varaa
Kannattaa muistaa, että myös monet lukiot on homeessa. Itse yrittäisin selvittää, että mihin lukioon uskaltaa mennä, jos ei terveyttään halua pilata. Eräs tuttu tyttö kävi tutustumassa viiteen lukioon ja sai oireita neljästä, joten valitsi sen yhden, jossa ei tullut oireita.
mun lapset valitsi ihan tavallisen lähiölukion itäisessä helsingissä ja ällää ja eetä tuli kirjoituksista
Minä sain valita aivan itse. Toki otin huomioon matkakustannukset ja matkan pituuden, keskiarvorajan ja koulusta saadun yleisen kuvan ynnä muun sellaisen. Vanhempani halusivat että saan valita itse kouluni, ettei tarvitse käydä siellä vain vanhempien mieliksi. Toisaalta kaikkihan ei ymmärrä ottaa kaikkea huomioon valitessaan jatko-opintopaikkaansa, ja onhan se hyvä että vanhemmat auttaa tällaisten asioiden päättämisessä kunhan ei vain tuputa mielipiteitään liikaa. On myös hyvä, että vanhemmat kunnioittavat lapsensa päätöstä.
- Viime keväänä yhteishaussa lukioon hakenut poika
Miksi et anna ap nuoren päättää itse? Itse kävin erityislukion ja kyllä kannatti! :) Niissä on usein todella hyvä yhteishenki.
Minä sain päättää itse. Ysin keskiarvolla pääsin minne halusin, Sibelius-lukioon. Kirjoituksissa meni ihan hyvin, M:n paperit. Olisin kyllä voinut keskittyä kouluun enemmän. Olen kyllä tyytyväinen valintaani, vanhempani eivät vaikuttaneet valintaani yhtään.
Märsky=mäkelänrinteen urheilulukio