Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En taida valmistua yliopistosta koskaan

Vierailija
15.10.2013 |

Taitaa jäädä parista kurssista kiinni. Yritän jo toista kertaa käydä kurssia, mutta kun menee yli hilseen niin menee yli hilseen. Hirveä luuseriolo.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan mistä ootte, toi kurssi taitaa tosin olla aika kompastuskivi monellekin... 

Vierailija
2/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tohdi paljastaa yliopistoa, mutta murheenkryyninä tosiaan on tilastotieteen soveltava kurssi, kaksi peruskurssia olen päässyt läpi arvosanoilla 2 ja 1. En tiedä mikä aivoissani on perustavanlaatuisesti rikki, mutta tilastotiede ja todennäköisyyslaskenta ovat aina olleet heikoimpia kohtiani, vaikka lukiossa  kirjoitin hyvän arvosanan pitkästä matikasta ja yliopiston matematiikan kursseista olen saanut arvosanoja 4-5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin oli tilastotiede kompastuskivi, vaikka tosiaan olin pärjännyt lukion pitkässä matikassa muuten todella hyvin. Jotenkin asiat tarjoillaan siinä niin valmiiksi pureskeltuina (siis menetelmäkursseilla, pääaineena se on varmasti eri asia), että itse jään aina miettimään sitä, että miksi jokin asia on niin kuin väitetään ja mistä kaikki luvut tulevat, kun niitä ei kunnolla johdeta missään vaiheessa.

Mutta lohdutuksena, että mäkin lopulta pääsin niistä kursseista läpi. Olen sen jälkeen joutunut töissäkin käyttämään menetelmiä, ja silloin ne oikeastaan avautuvat sen verran kuin tarvitsee. Mutta joku ihme juttu noissa kursseissa aina oli, mikä teki niistä niin vaikeita.

Vierailija
4/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ongelmana kaikki esiintymistä vaativat kurssit............

Vierailija
5/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, liityn tähän tilastoa useamman kerran käyvien kerhoon, tähän mennessä kurssin kaksi kertaa käynyt, 3 tenttinyt, ei mene läpi eikä jakeluun. Muutoin valmistuisin jouluna, mutta varmaan käyn tuon kurssin taas pariin kertaan ensi kevään aikana.... Ei ole HY täälläkään.

Vierailija
6/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän pirullista tuossa yhdessä tieteenalassa on? :D

Näin aiheen vierestä, työllistyykö tilastotieteilijät hyvin?

Vierailija
7/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin tilastotieteen opintojakson myös kahteen kertaan. Säilytin ekan kerran matskun ja tokalla kerralla aina kun saimme tehtävät istuin kotona keittiönpöydän ääreen, laitoin tietyn levyn soimaan ja keskityin laskemaan. Lopulta onnistuin.

Vierailija
8/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, täällä on kohtalotovereita tuon tilastotieteen kanssa. Voi luoja! Minulta meinasi jäädä koko valmistuminen tuohon kurssiin. En kertakaikkiaan tajunnut. Lukion lyhyt matikka vitonen (vai oliko peräti kutonen :D ), en kirjoittanut (ylläri!) matikkaan kirjoituksissa ollenkaan ja kun yliopistoon pääsin alalle, jossa ajattelin että "nou moor matikkaa!!1!!" niin eiköhän ole pakollisena puolen vuoden kurssi tuota tilastotiedettä! Pari kertaa yritin, toisen kerran vielä melko tosissani ja sain ekasta välikokeesta jonkun 2 pistettä. Voi jööses. Ekat laskuharkat oli "ihan lukiojuttujen kiertausta". Joo. Kun ei taitu yhtälönratkaisut niin ei. Kaavat näyttivät jostakin Jupiterin takaa tulleelta koodilta :O

No, meni vuosia ja tätä jopa opinto-ohjaajalleni valitin että en.vaan.oikeesti.ikinä.pääse.läpi. Hän jopa soitti jollekin opintoasiainpäällikölle, että voiko tätä nyt jotenkin korvata, ei voi. ykskään ei täältä oo valmistunut ilman että on siitä päässyt läpi. Huoh. Tilastotieteen puolella ei aluksi tuntunut löytyvän ymmärrystä "kyllä kun vaan tarpeeksi tekee töitä kurssin eteen" Voi vittu. Hyvä sanoa kun matemaatikot ikänsä laskenut ja osannut laskea.

Mutta. Niin vain kävi, että en koko syksynä tehnyt MITÄÄN muuta kuin tankkasin ja laskin: onneksi luennoilla tuli aina ensin seuraavien laskuharjoitusten asiat ja malliratkaisuja joihinkin. Niistä päättelemällä sitten pystyi laskuharjoituksiin laskeskella. Ja paljon jäi asioita tajuamatta, mutta menin riskillä. Syksy oli HIRVEÄ, mutta luennoilla käymällä, viikoittain laskemalla ja laskuharkkojen vetäjien kanssa huumorilla omaan osaamiseen suhtautumalla selvitin kurssin. Ja tosiaan tavoite oli saada 1, sain sitten kuitenkin 3.

Tsemppiä ihan hirveesti ap:lle!! Kysy apua ihan keltä vaan joka laskuista jotakin tajuaa, ihan sama miten paljon hävettäis! Enemmän hävettäis jos ei apua kysyis!

Vierailija
9/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen yksi hyvä vinkki vielä. Jos sulla on joku tuttu samalla opintojaksolla, niin tarkistakaa tehtävät yhdessä ennen luentoajankohtaa. Mä tein tuttavani kanssa sillä tavoin ja koska hän oli parempi matematiikassa, niin hän  osasi neuvoa minua vaikeimmissa asioissa. Lainasin myös sukulaiseltani yhden oppikirjan, jossa oli havainnollistettu laskuja hyvin, mutta en tähän hätään sen kirjan nimeä muista.

Vierailija
10/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu etten minäkään. Puuttuu toki enemmän kuin sulla; gradu ja syventävät. Tuntuu että olen viidessä vuodessa pudonnut täysin kärryiltä ja unohtanut kaiken aiemmin oppimani. Enhän voi sinne enää mennä näitä opintoja tekemään :( Miten saada luottamusta ja uskoa.

Vierailija
11/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan kukaan ei jää valmistumatta yhden kurssin takia. Kyllä ne euron kuvat sen verran kiiltelee yliopistojon silmissä, että neuvoteltavissa on suoritustapa ellet nyt tosiaan muuten milään läpi pääse.

Vierailija
12/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi tilastotiede kaikille pakollinen, apua! Mä olen yliopistossa humanistisella puolella juuri sen takia, että en halunnut lukea tradenomiksi, koska en osaa matikkaa, vaikka varmasti tradenomi saisi paremmin töitä. Ajattelin, että yliopistolla pärjää lukemisella, ei siellä numeroita tarvita. Aivan karseeta, jos joku tuollainen tilastotiede on sitten pakollista, ei ole aiemmin tullut mielenkään.Varmaan jossain opintojen loppuvaiheessa ?

Vierailija
13/51 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä joltain kurssikaverilta tukiapua?

Vierailija
14/51 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottele yliopistolla? Onnistuisiko niin, että vedät tentistä alimman mahdollisen hyväksytyn? Ei valmistuminen saisi jäädä yhdestä tai kahdestakaan kurssista kiinni.

Vierailija
15/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 13:32"]

Onko toi tilastotiede kaikille pakollinen, apua! Mä olen yliopistossa humanistisella puolella juuri sen takia, että en halunnut lukea tradenomiksi, koska en osaa matikkaa, vaikka varmasti tradenomi saisi paremmin töitä. Ajattelin, että yliopistolla pärjää lukemisella, ei siellä numeroita tarvita. Aivan karseeta, jos joku tuollainen tilastotiede on sitten pakollista, ei ole aiemmin tullut mielenkään.Varmaan jossain opintojen loppuvaiheessa ?

[/quote]

Katso opinto-oppaastasi / tutkintosuunnitelmastasi. Äkkiseltään voisin veikata ettei ole kaikille aloille pakollinen.

Vierailija
16/51 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti jää parista kurssista kiinni valmistuminen missään yliopistossa tässä maassa. :D Käy neuvottelemassa luennoitsijan kanssa esimerkiksi erilaisista suoritustavoista ja pyydä apua opiskelukavereilta. Yliopistot saavat rahaa sen mukaan, kuinka paljon saavat opiskelijoita valmistumaan, joten "kurssisuorituksia" löytyy kyllä nopeasti jos valmistunen on aivan lähellä.

Vierailija
17/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten on kaikille pakollinen.. Meillä joku massaluennon opiskelija kyseli että MIKSI hänen pitää tätä opiskella kun hän on tyyliin joku taidehistorioitsija, niin vastaus oli, että tilastoa sovelletaan ihan kaikessa. Tiedä sitten.

Vierailija
18/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten on kaikille pakollinen.. Meillä joku massaluennon opiskelija kyseli että MIKSI hänen pitää tätä opiskella kun hän on tyyliin joku taidehistorioitsija, niin vastaus oli, että tilastoa sovelletaan ihan kaikessa. Tiedä sitten.

Vierailija
19/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille perusteltiin opintojakson pakollisuutta sillä, että täytyy ymmärtää miten tietokoneohjelma (spss) laskut laskee.

Vierailija
20/51 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 14:01"]

[/quote]

Katsoin satunnaisen yliopiston englannin kielen tutkinto-ohjelmaa, eikä siellä näkynyt tilastotieteen kurssia. Eli kyllähän noita löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme