En taida valmistua yliopistosta koskaan
Taitaa jäädä parista kurssista kiinni. Yritän jo toista kertaa käydä kurssia, mutta kun menee yli hilseen niin menee yli hilseen. Hirveä luuseriolo.
Kommentit (51)
Puhutteko nyt siis tilastomatikan kurssista (ainakin yksi taitaa olla pakollinen melkein millä tahansa alalla, vaikeustaso tietty riippuu) vai tilastotieteen laitoksen tarjoamista kursseista?
Yksi kaverini kävi tuota pakollista tilastomatikan kurssia monta kertaa uusimassa ja lopulta uusiksi koko kurssin. Mielestäni oli erittäin epäreilua, koska kaverini osasi jutut tunneilla ja oikeasti ymmärsi asiat. Hänellä siis oli todistuskin jostain hahmotusongelmasta tms, hän ei yksinkertaisesti ehtinyt tekemään ja lukemaan tehtävänantoja tenttiajassa.. Lopulta sitten pääsi kuitenkin läpi :D
Itse olen joskus päässyt varmaan säälistä uusinnassa läpi. Kannattaa olla mahdollisimman hankala sen jälkeen kun hylsy tulee. Itse esimerkiksi aloin kyselemään vaihtoehtoisia suoritusmahdollisuuksia, henkilökohtaista ohjausta kun en vaan ymmärtänyt, voisinko sittenkin tehdä esseen, mitä teen jos en pääse läpi, valmistumiseni on kiinni tästä kurssista jne. Lopulta menin uusintaan (meni huonommin kuin edellinen koe) ja pääsin läpi. Yksi toinen kaveri pääsi tuon tilastomatikan sääliykkösellä läpi, alkoi siis kanssa kyselemään tukiopetusta jne.. Maikka vaan vastasi, että pääsit sittenkin läpi. Kummasti niitä alkaa kiinnostaa päästää oikeasti yrittänyt henkilö läpi, koska proffilla on kauhea riesa sitten yhdestä opiskelijasta. Ei ne jaksa miljoonaa kertaa tehdä samalle ihmiselle uusintakoetta ja antaa henkilökohtaista ohjausta, ja yliopiston kassaan kilahtaa euro jos toinenkin jokaisesta valmistuneesta. Yhden kurssin roikottaminen ei ole opiskelijan, proffan eikä yliopiston etu. Siinä häviää kaikki osapuolet... Joten kyllä uskoisin jokaisen pääsevän tuon kurssin läpi ainakin jossain vaiheessa. Eri asia sitten jos ei yhtään yritä...
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:24"]
Itsellä ongelmana kaikki esiintymistä vaativat kurssit............
[/quote]
Minulle esiintyminen oli opiskelujen alussa tuskaa. Niin siinä sitten kävi, että opiskelujen päätteeksi myös auskultoin. Hurja suoritus minulta.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 18:41"]
Mitä ihmettä tuollaiset tyhmyrit yleensä tekevät korkeimmassa tiedeopinahjossa eli yliopistossa??? Eikö tuollaisten paikka olisi pikemmin amiksessa?
[/quote]
Ei kaikessa voi olla hyvä. :)
Onko tilastotiede? Jos on, ja Helsingin yliopisto, voin ehkä auttaa.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 18:41"]
Mitä ihmettä tuollaiset tyhmyrit yleensä tekevät korkeimmassa tiedeopinahjossa eli yliopistossa??? Eikö tuollaisten paikka olisi pikemmin amiksessa?
[/quote]
Minä reputin ensimmäisen kurssini kaksi kertaa, tokalla kerralla pisteitä hyväksytyn rajasta jäi parisen kappaletta. Proffa sitten hyvää hyvyyttään sanoi, että antaa mennä tämän kerran ja antoi hyväksytyn.
Graduvaiheessa ohjaaja pyysi minua uraauurtavaan tutkimusprojektiinsa kirjoittamaan gradua aiheesta jota ei itse ehtinyt tutkia (iso projekti, paljon tehtävää). Graduni artikkeliversio julkaistiin ohjaajan kirjassa sekä tieteellisessä julkaisussa ja sai suht paljon huomiota.
Että näin se voi kääntyä meille "tyhmyreillekin" ;)
Kaverini ei saanut yhtä kurssia millään läpi, joten lopulta tentaattori ei esittänyt tenttikirjasta mitään varsinaista kysymystä vaan pyysi tätä kaveriani kirjoittamaan kyseisestä kirjasta referaatin. Kaveri sai toisin sanoen vastata ihan mitä tahansa kunhan vain muisti kirjasta jotakin. Luulen, että tentaattorikin oli vähän kypsä toistuvasti samaa kurssia uusivaan opiskelijaan.
[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 21:37"]
Onko tilastotiede? Jos on, ja Helsingin yliopisto, voin ehkä auttaa.
[/quote]
Itse asiassa on :0
Väärä yliopisto kylläkin.
Kiva saada näin kannustavia kommentteja, ja vieläpä av-palstalta! Pus <3
- ap
Yksi keino on kokeilla myös avoimen yliopiston kautta samaa kurssia. Siellä on yleensä kirjavampaa porukkaa, mutta sen takia asioita saatetaan käydä eri tavalla läpi.
Tilastotiede... Täälläkin painitaan saman kanssa. Ei Helsinki täälläkään, ollaankohan samassa kaupungissa...?
Jos on aikaa odotella, niin kurssi voi poistua, kun opetussuunnitelma muuttuu. Itsellä ovat opinnot venähtäneet, ja moni "pakollinen" kurssi onkin yhtäkkiä kokonaan poistunut. Vastaavasti olen joutunut täydentämään vanhoja opintoja, kun jokin uusi kurssi onkin tupsahtanut opetussuunnitelmaan.
Voi ei, tilastotiede oli ihan helvettiä. En vieläkään ymmärrä, miten sain sen kurssin käytyä ja pääsin jotenkin läpi kokeestakin, vaikka jo kokeessa laskin, että pistemäärä ei riitä läpipääsyyn. Ehkä opettaja antoi säälipisteitä tai laski pistemääräni väärin. No thank God, se on ohi.
Terkuin, Tampereen tiedotusopista valmistunut